Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Kuratorium Oświaty w Katowicach
Delegatura w Częstochowie Częstochowa, 14 marca 2018 r.
2
Wojewódzka Konferencja Dobry zawód to podstawa
Doradztwo edukacyjno-zawodowe w szkole. Temat prezentacji: „Zagadnienia prawne związane z organizacją doradztwa zawodowego w szkole" Częstochowa, 14 marca 2018 r.
3
Akty prawne regulujące funkcjonowanie doradztwa zawodowego
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz ze zm.)
4
Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkolnictwa zawodowego
Obowiązujące od 1 września 2017 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 622 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 r. poz. 860) Obowiązujące do 1 września 2017 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2016 r. poz. 2094) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2012 r. poz. 184 ze zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.)
5
Doradztwo zawodowe Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.)
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół określają minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego. Statut szkoły zawiera organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. zajęcia to nie to samo co zadania
6
Liczba godzin doradztwa zawodowego w poszczególnych typach szkół
Szkoła podstawowa w tym szkoła podst. specjalna, z wyjątkiem szkoły podst. specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopni umiark. lub znacznym po minimum 10 godzin w roku w klasie VII i VIII Oddziały przysp. do pracy organizowane w kl. VII i VIII szkoły podst., w tym szkoły podst. specjalnej, z wyjątkiem szkoły podst. specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym Liceum ogólnokształcące w tym liceum ogólnokształcące specjalne dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym po minimum 10 godzin w okresie nauczania Technikum w tym technikum specjalne dla uczniów w normie intelektualnej: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym Branżowa szkoła I stopnia w tym branżowa szkoła I stopnia specjalna dla uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym
7
Program zajęć z zakresu doradztwa zawodowego Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.) W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zajęć doradztwa zawodowego zawiera następujące treści: informację o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy, możliwości uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.
9
informacje edukacyjno-zawodowe, rynek pracy.
Program zajęć z zakresu doradztwa zawodowego Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.) Propozycję programów zajęć doradztwa zawodowego dla klasy VII szkoły podstawowej jak również dla branżowej szkoły I stopnia zamieszczono na stronie Przedstawiony zakres tematyczny obejmuje bloki: samopoznanie, informacje edukacyjno-zawodowe, rynek pracy.
10
Działania w zakresie doradztwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej "specjalistami". Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności wspomagają uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.
11
Zadania doradcy zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia, prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę, współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania w zakresie doradztwa zawodowego.
12
Wymiar godzin zajęć doradców zawodowych Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz ze zm.) Jest: „Organ prowadzący szkołę lub placówkę określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.” Od 1 września 2018 r.: „Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, z tym że wymiar ten nie może przekraczać 22 godzin.”
13
Kwalifikacje doradcy zawodowego
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego w szkołach podstawowych Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela doradcy zawodowego w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie specjalne posiada osoba, która ponadto ukończyła studia wyższe, studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie pedagogiki specjalnej odpowiedniej do niepełnosprawności uczniów lub rodzaju placówki. studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, w zakresie doradztwa zawodowego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub studia pierwszego stopnia w zakresie doradztwa zawodowego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe w zakresie doradztwa zawodowego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
14
Klasyfikacja zawodów klasach I branżowej szkoły I stopnia,
Nowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U r. poz. 622 ze zm.) obowiązuje od roku szkolnego 2017/2018 w: klasach I branżowej szkoły I stopnia, klasach I dotychczasowego 4-letniego technikum, semestrach I szkoły policealnej a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.
15
Klasyfikacja zawodów Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U poz. 2094), będzie się stosować: w roku szkolnym 2017/2018: w klasach II–III dotychczasowej zasadniczej szkoły, w klasach II–IV dotychczasowego 4-letniego technikum, w semestrach II–V szkoły policealnej, w roku szkolnym 2018/2019: w klasach III dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, w klasach III i IV dotychczasowego 4-letniego technikum, w semestrach IV i V szkoły policealnej, w roku szkolnym 2019/2020: w klasach IV dotychczasowego 4-letniego technikum.
16
Klasyfikacja zawodów Obejmuje:
nazwy zawodów i wyodrębnionych w nich kwalifikacji, poziomy Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych, poziomy Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji cząstkowych, wnioskodawców ministrów, na wniosek których wprowadzono zawody do klasyfikacji, obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody, typy szkół ponadpodstawowych, w których może odbywać się kształcenie w danym zawodzie, tj. trzyletnią branżową szkołę I stopnia, dwuletnią branżową szkołę II stopnia, pięcioletnie technikum oraz szkołę policealną o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie lub brak wyodrębnienia kwalifikacji w zawodzie (zawody szkolnictwa artystycznego) możliwość prowadzenia kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, szczególne uwarunkowania lub ograniczenia związane z kształceniem w danym zawodzie, zawarte we wnioskach ministrów właściwych w zakresie zawodów.
18
Obszary kształcenia ujęte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego administracyjno-usługowy AU elektryczno-elektroniczny EE medyczno-społeczny MS rolniczo-leśny z ochroną środowiska RL budowlany BD mechaniczny i górniczo-hutniczy MG artystyczny ST turystyczno-gastronomiczny TG
19
Zawody Zawody wpisane do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego to zawody jednokwalifikacyjne i dwukwalifikacyjne, w których kwalifikacje oznaczono odpowiednio symbolami porządkowymi K1 i K2.
20
Kształcenie w branżowej szkole II
Kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie odbywało się w zawodach, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły – będą to zawody kształcone na poziomie technika, które posiadają kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym w branżowej szkole I stopnia. Tym samym kształcenie będzie prowadzone wyłącznie w tych zawodach, które stanowią kontynuację kształcenia w branżowej szkole I stopnia. W branżowej szkole II stopnia będzie realizowana jedynie druga kwalifikacja cząstkowa (K2) wyodrębniona w danym zawodzie na poziomie technika.
21
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie
Podstawa programowa kształcenia w zawodach obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych dla zawodów lub kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, uwzględniane w programach nauczania i umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, oraz warunki realizacji kształcenia w zawodach, w tym zalecane wyposażenie w pomoce dydaktyczne i sprzęt oraz minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego. Program nauczania do zawodu opis sposobu realizacji celów kształcenia i treści nauczania ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, w formie efektów kształcenia, uwzględniający wyodrębnienie kwalifikacji w zawodzie, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego
22
Informacja o możliwościach kształcenia w wybranym zawodzie
Przykład Zawód murarz – tynkarz można zdobyć kończąc branżową szkołę I stopnia: w jednej z częstochowskich szkól, w dwóch szkołach w powiecie kłobuckim, w jednej szkole w powiecie lublinieckim, w jednej szkole w powiecie myszkowskim.
23
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA W ZAWODACH
Nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U poz. 860) będzie stosowane: od 1 września 2017 r. : w klasach I branżowej szkoły I stopnia, w klasach I dotychczasowego 4-letniego technikum, w semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół, od 1 września 2019 r.: w pięcioletnim technikum, od 1 września 2020 r.: w branżowej szkole II stopnia. Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U poz ze zm.) będzie obowiązywało w klasach, które rozpoczęły naukę przed 1 września 2017 r. do zakończenia cyklu kształcenia.
24
RAMOWE PLANY NAUCZANIA
Nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dziennik Ustaw 2017 r. poz.703) obowiązuje: od 1 września 2017 r.: w branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami gimnazjum, w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, w szkole policealnej (począwszy od semestru I szkoły policealnej), od 1 września 2019 r.: w 5-letnim technikum, w branżowej szkole I stopnia dla absolwentów ośmioletnich szkół podstawowych, od 1 września 2020 r.: w branżowej szkole II stopnia, od 1 września 2022 r.: w branżowej szkole II stopnia dla uczniów będących absolwentami branżowej szkoły I stopnia na podbudowie ośmioletniej szkoły podstawowej.
25
Reforma edukacji wprowadza m.in.:
Nowe typy szkół (BS I, BS II) Nowe poziomy wykształcenia (zasadnicze branżowe, średnie branżowe) Nowe możliwości zdawania matury i dostępu do studiów
26
Szkoły ponadpodstawowe: 5-letnie technikum,
Typy szkół prowadzących kształcenie w zawodach w zmienionym systemie oświaty Szkoły ponadpodstawowe: 5-letnie technikum, 3-letnia branżowa szkoła I stopnia, 3-letnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, 2-letnia branżowa szkoła II stopnia, szkoła policealna dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
27
Technikum Dotychczasowe 4-letnie technikum z dniem 1 września 2019 r. zostanie przekształcone w 5-letnie technikum. Od 2019/2020 r. rekrutacja będzie prowadzona do 5-letniego technikum (dla absolwentów 8-letniej szkoły podstawowej). Na rok szkolny 2020/2021 nie będzie prowadzona rekrutacja do klas pierwszych 4-letniego technikum, co oznacza, że z dniem 1 września 2020 r. nastąpi likwidacja klasy pierwszej 4-letniego technikum, a w następnych latach kolejnych klas.
28
Branżowa szkoła I i II stopnia
Branżowa szkoła I stopnia Kształci w zawodach jednokwalifikacyjnych i większość z nich ma kwalifikacje wspólną z zawodem nauczanym na poziomie technikum. Absolwenci będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia w celu uzyskania dyplomu technika i przystąpić do egzaminu maturalnego. Od 1 września 2017 r. funkcjonuje z klasami pierwszymi oraz z klasami drugimi i trzecimi dotychczasowej trzyletniej zasadnicza szkoła zawodowej. Na lata szkolne 2017/2018 – 2019/2020 do branżowej szkoły I stopnia będzie przeprowadzana rekrutacja absolwentów gimnazjum, od roku szkolnego 2019/ absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2017/2018 kształcenie w branżowej szkole I stopnia będzie odbywało się w zawodach ustalonych dla przekształcanej zasadniczej szkoły zawodowej. Branżowa szkoła II stopnia Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 r. Utworzenie branżowej szkoły II stopnia nastąpi 1 września 2020 r. Pierwsza rekrutacja kandydatów zostanie przeprowadzona na rok szkolny 2020/2021.
29
Szkoła Policealna Z dniem 1 września 2017 r. funkcjonuje szkoła policealną o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
30
Wykształcenie zasadnicze branżowe
Posiada osoba, która: ukończyła branżową szkołę I stopnia albo zdała egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia oraz: ukończyła kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie nauczanym w branżowej szkole I stopnia lub posiada świadectwo potwierdzające kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie nauczanym w branżowej szkole I stopnia, lub uzyskała dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe.
31
Wykształcenie średnie branżowe
Posiada osoba, która: ukończyła branżową szkołę II stopnia albo spełniła warunki, o których mowa odpowiednio w ust. 2 pkt 1 lub 2, oraz zdała egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły II stopnia, a także: ukończyła kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie nauczanym w branżowej szkole II stopnia, z tym że kwalifikacja ta wraz z kwalifikacją, o której mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a lub b, zostały wyodrębnione w tym samym zawodzie, lub posiada świadectwo potwierdzające kwalifikację wyodrębnioną w danym zawodzie nauczanym w branżowej szkole II stopnia, z tym że kwalifikacja ta wraz z kwalifikacją, o której mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a lub b, zostały wyodrębnione w tym samym zawodzie, lub uzyskała dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika.
32
Kwalifikacyjne kursy zawodowe
Kwalifikacyjny kurs zawodowy - kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji, którego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji. We wszystkich zawodach nauczanych na poziomie technikum, w których występowała kwalifikacja wspólna z kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie nauczanym w zasadniczej szkole zawodowej odnotowano możliwość jej kształcenia na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, tak jak to miało miejsce w przypadku tej samej kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej (np. technik mechanik, technik technologii wyrobów skórzanych, technik hodowca koni, technik technologii żywności).
33
Kształcenie zawodowe - kwalifikacje
Kwalifikacja w zawodzie - wyodrębniony w danym zawodzie zestaw oczekiwanych efektów kształcenia, których osiągnięcie potwierdza świadectwo wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną, po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie - to egzamin umożliwiający uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie w zakresie jednej kwalifikacji, a w przypadku uzyskania świadectw potwierdzających wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie oraz posiadania wykształcenia zasadniczego zawodowego, wykształcenia zasadniczego branżowego, wykształcenia średniego branżowego lub wyksztalcenia średniego - również dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
34
Zwolnienie z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ogłasza komunikat w sprawie wykazu m. in. turniejów lub olimpiad tematycznych związanych z wybranym przedmiotem lub dziedziną wiedzy, uprawniających do zwolnienia z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
35
Uzyskiwanie kwalifikacji w zawodzie
Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe Zdający, który zdał egzamin potwierdzający kwalifikację w danym zawodzie, otrzymuje wydane przez komisję okręgową świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie. Osoba, która posiada świadectwa potwierdzające wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie oraz posiada odpowiedni poziom wykształcenia otrzymuje dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Na wniosek absolwenta do dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe dołącza się Europass Suplement do Dyplomu Potwierdzającego Kwalifikacje Zawodowe, który stanowi uzupełnienie informacji zawartych w dyplomie i ma za zadanie ułatwić ich lepsze zrozumienie, przede wszystkim przez pracodawców i instytucje zagraniczne. Dyplomy i suplementy do dyplomów wydają okręgowe komisje egzaminacyjne. Zdający, który nie zdał egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie otrzymuje informację o wynikach.
36
Zintegrowany System Kwalifikacji
USTAWA z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 986 ze zm.) wprowadza zmiany systemu kwalifikacji oparte na ramach kwalifikacji, co ma służyć realizacji polityki na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiadać na potrzeby nowoczesnej gospodarki. W ustawie określono, że głównymi instrumentami integracji systemu kwalifikacji w Polsce są: Polska Rama Kwalifikacji (PRK), ogólne zasady dotyczące zapewniania jakości nadawania kwalifikacji, walidacji oraz przenoszenia i akumulowania osiągnięć (zgodnie z europejskimi zaleceniami w tym zakresie) oraz Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji.
37
Zintegrowany System Kwalifikacji
38
Polska Rama Kwalifikacji Numery poziomów PRK – od 1 do 8
doktorat 8 magister magister inżynier 7 licencjat/inżynier 6 5 matura 4 technikum, BSII ZSZ, BS I/II, technikum, LO 3 ZSZ, BSI gimnazjum, szkoła podstawowa (8-letnia) 2 szkoła podstawowa (6-letnia) 1 Edukacja wyższa Edukacja zawodowa Edukacja ogólna
39
Kwalifikacje pełne Kwalifikacje pełne świadectwa i dyplomy nadawane wyłącznie w ramach systemów oświaty oraz szkolnictwa wyższego na zakończenie określonych etapów kształcenia. Kwalifikacje pełne wskazują na poziom wykształcenia. Przykłady kwalifikacji pełnych: świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, świadectwo dojrzałości (matura), dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego, licencjata (licencjat).
40
Kwalifikacje cząstkowe
Wszystkie inne kwalifikacje są kwalifikacjami cząstkowymi. Najczęściej poświadczają one posiadanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania konkretnych zadań. Przykłady kwalifikacji cząstkowych prawo jazdy, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie wydane przez okręgową komisję egzaminacyjną.
43
Ustawa o ZSK dała Ministrowi Edukacji Narodowej
Od 19 stycznia 2017 r. na dyplomach znajduje się informacja o poziomie PRK danej kwalifikacji. W ustawie o ZSK dyplomy potwierdzające kwalifikacje zawodowe po ukończeniu: dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej oraz nowej branżowej szkoły I stopnia mają przypisany 3 poziom PRK, dyplomy uzyskiwane po ukończeniu technikum, szkoły policealnej lub nowej branżowej szkoły II stopnia mają przypisany 4 poziom PRK. Ustawa o ZSK dała Ministrowi Edukacji Narodowej możliwość określenia w rozporządzeniu innego poziomu PRK tych kwalifikacji.
44
Polska Rama Kwalifikacji
Znaki Polskiej Ramy Kwalifikacji na dyplomach i certyfikatach będą miały przezroczyste tło dotychczas były białe. Na dyplomach, świadectwach i certyfikatach oznaczających, że ktoś posiada kwalifikację wpisaną do ZSK, umieszcza się znak Polskiej Ramy Kwalifikacji. Poziom PRK: kwalifikacji pełnych wskazuje cyfra rzymska, Kwalifikacji cząstkowych – arabska. Informacja umieszczona w znaku graficznym Polskiej Ramy Kwalifikacji do umieszczania na dokumentach (dyplomach i świadectwach): „Kwalifikacja pełna/cząstkowa na poziomie pierwszym, drugim, trzecim, czwartym, piątym, szóstym, siódmym, ósmym Polskiej Ramy Kwalifikacji”
45
Najważniejsze korzyści z wdrożenia ZSK
możliwość porównywania i oceny zdobytych certyfikatów i dyplomów przez pracowników i pracodawców, planowanie podnoszenia kwalifikacji i rozwój kariery zawodowej samodzielnie jak i ze wsparciem rozwoju zawodowego ze strony pracodawcy, łatwiejszy sposób wyboru szkoły i uczelni oraz wyszukiwanie odpowiednich szkoleń i kursów, możliwość uznawania kwalifikacji oraz rozpoznawalność kwalifikacji przez pracodawców krajowych i europejskich, większe możliwości możliwości uczenia się w różny sposób, łatwiejsze zdobywanie nowych zawodów w celu przebranżowienia pracownika.
46
Dziękuję za uwagę Małgorzata Gołębska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.