Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Wykład 1
2
TEMATYKA WYKŁADU Definicje grup i zespołów oraz ich rola w organizacji i życiu społecznym Proces tworzenia się grupy Lider i jego rola w grupie Komponowanie zespołu – role grupowe Komunikacja w grupie i problemy z nią związane Wykorzystanie narzędzi ZZL do kierowania zespołem (analiza kompetencji, ocena pracowników) Zarządzanie konfliktem w grupie
3
LITERATURA Belbin, M. (2009). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: wyd. Kluwer Jachnis, A. (2008). Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: wyd. Difin Kożusznik, B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE Kożusznik, B. (2006). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE Stephan, W., Stephan, C. (2007). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP
4
WARUNKI ZALICZENIA Test zaliczeniowy na ostatnim wykładzie (dokładny termin do ustalenia z wykładowcą). Test ma charakter pytań z odpowiedziami do wyboru plus pytania otwarte. W sumie można zdobyć 30 pkt. Sprawdzanie frekwencji na losowo wybranych przez prowadzącego wykładach (2 razy w semestrze). Każda obecność dodatkowe 4 pkt. zaliczeniowe. Promowana będzie też aktywność w czasie wykładów (maksymalnie 8 pkt. zaliczeniowych) Maksymalna liczba pkt – 36, minimalna do zaliczenia 20.
5
CELE PRZEDMIOTU C1 Zdobycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania grupy
C2 Zrozumienie roli lidera w grupie C3 Zdobycie wiedzy na temat możliwości wykorzystania narzędzi ZZL do kierowania grupą C4 Nabycie umiejętności kierowania grupą zadaniową
6
PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA
Z zakresu wiedzy: PEK_W01 zna podstawowe zasady funkcjonowania grup PEK_W02 wie na czym polega kierowanie zespołem Z zakresu kompetencji społecznych: PEK_K potrafi wpływać na członków grupy w celu efektywnego wykonania zadania PEK_K potrafi efektywnie komunikować się z grupą
7
„Mimo wszelkich przeszkód spośród wszystkich gatunków jesteśmy najtrwalej i najbardziej społeczni, bardziej od siebie zależni niż sławne owady społeczne, a prawdę mówiąc, gdy się nam przyjrzysz, to nieskończenie bardziej obdarzeni wyobraźnią i smykałką do życia społecznego” (Lewis Thomas) „Rzadkością, doprawdy, jest społeczeństwo dobrze zorganizowane” (Tomasz Morus)
8
ZASTANÓMY SIĘ NAD DEFINICJAMI…
Zaufanie, Zaangażowanie, Wymiana, Kooperacja, Rywalizacja, Efektywność, Skuteczność, Sprawiedliwość, Zachowania obywatelskie i kontrproduktywne,
9
Zaangażowanie w pracę (work engagement)
Jak podaje norma ISO 9000, skuteczność to stopień, w jakim planowane działania zostały wykonane, a planowane wyniki osiągnięte. Ta sama norma definiuje efektywność jako, relacje między osiągniętymi wynikami, a wykorzystanymi zasobami. Zaangażowanie w pracę (work engagement) Wigor (Vigor) dotyczy doświadczania podczas pracy uczucia przypływu energii oraz odporności na zmęczenie fizyczne i psychiczne. Oddanie się pracy (Dedication), dotyczy przekonania, że praca ma znaczenie a jej wykonywanie jest ważne i może napawać dumą. Zaabsorbowanie pracą (Absorbtion) dotyczy doświadczania podczas pracy pełnej koncentracji na wykonywanych zadaniach czemu towarzyszyć może poczucie szybkiego upływu czasu (Schaufeli, Bakker, Demerouti) Zaufanie jest zakładem podejmowanym na temat niepewnych, przyszłych działań innych ludzi (Sztompka) Zaufanie wobec jakiegoś obiektu jest to wiedza, założenie lub wiara, że jego działania, przyszły stan lub własności okażą się zgodne z naszym życzeniem. Obiekt zaufania może być dowolny, np. człowiek, zwierzę, przedmiot, substancja, instytucja, społeczeństwo, bóstwo. W przypadku relacji międzyludzkich zaufanie dotyczy najczęściej uczciwości drugiej strony wobec nas. Zachowania kontrproduktywne – świadome i intencjonalne działania pracowników mające zaszkodzić celom pracodawcy lub organizacji, naruszające normy lub wpływające na spadek produktywności. Zachowania obywatelskie - rozważne zachowania, które nie są częścią wymaganej pracy i nie są powiązane z formalnym systemem nagród, niemniej jednak wspierają efektywne funkcjonowanie organizacji.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.