Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Istota informacji w e - handlu
Tomek Marszał Wsinf 2016
2
Handel Elektroniczny Handel elektroniczny (ang. E-commerce) to specyficzny rodzaj handlu obejmujący zakup i sprzedaż towarów oraz usług, wykorzystujący sieć internetową jako środek wymiany pomiędzy kupującymi a sprzedającymi. Ze względu na globalny zasięg sieci internetowej istnieje możliwość dotarcia do konsumentów całego globu. Rozpowszechnioną formą handlu elektronicznego są sklepy internetowe. 2
3
Ze względu na podmioty biorące udział w handlu elektronicznym wyróżnia się:
handel elektroniczny pomiędzy firmami (B2B, ang. Business to Business), handel elektroniczny pomiędzy firmą a konsumentem (B2C, ang. Business to Customer), handel elektroniczny pomiędzy konumentami (C2C, ang. Customer to Customer), handel elektroniczny pomiędzy konsumentem a firmą (C2B, ang. Customer to Business). 3
4
Korzyści handlu elektronicznego
łatwy i szybki kontakt z klientami i partnerami, możliwość szybkiej aktualizacji oferowanych towarów i usług, bieżące informacje związane z dostępnością oferowanych produktów i usług, pozyskiwanie informacji o klientach w celu określenia ich preferencji, 4
5
Korzyści handlu elektronicznego
lepsza obsługa klienta, oszczędność czasu, całodobowa obsługa, nowe sposoby reklamy i promocji oraz jednoczesne obniżenie kosztów z tego zakresu. 5
6
Zwiększanie przychodów
Handel elektroniczny stanowi dodatkowy kanał sprzedaży, daje szansę uzyskania wzrostu przychodów i pomaga powiększyć udziały w rynku. Pozwala także generować dodatkowe przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowej w serwisie internetowym. W szczególności, jeśli zaimplementowana strategia handlu elektronicznego pozwala obsłużyć wiele rutynowych czynności związanych ze sprzedażą, to odciążony personel działu sprzedaży może zająć się wytyczaniem nowych kierunków ekspansji. 6
7
Rynkowa ekspansja Handel elektroniczny pozwala rozszerzać sprzedaż produktów oraz znajomość ich marki i nazwy firmy poza obecny rynek. Ponoszone koszty są przy tym niższe niż w rozwiązaniach alternatywnych, takich jak budowa nowych sklepów lub prowadzenie kampanii reklamowych. Realizacja strategii handlu elektronicznego w Internecie zapewnia obecność na prawdziwie globalnym rynku, niezależnie od wielkości firmy. Z odpowiednim wsparciem promocyjnym serwis internetowy może stać się potężnym źródłem nowych możliwości biznesowych. 7
8
Zagrożenia i wady handlu on-line Z punktu widzenia klientów:
zapewnienie bezpieczeństwa płatności przez sieć, niepewność, co do rzetelności sprzedawcy, brak możliwości wypróbowania, czy oględzin zakupywanego towaru, odczuwalny brak fizycznie istniejącego sprzedawcy, z którym można skonsultować pewne pilne kwestie. 8
9
Zagrożenia i wady handlu on-line Z punktu widzenia handlowców:
zbyt wysoki koszt dostarczenia towaru do klienta, brak efektywnego i rozbudowanego systemu spedycyjnego i dostawczego, brak efektywnej obsługi płatności kartami kredytowymi, obniżenie osiąganych marż, wynikające ze spłaszczenia cen a często z „wojny cenowej” między podmiotami, głównie reklamującymi się w porównywarkach cenowych. 9
10
Nowa Ekonomia Handel w Internecie rozwija się w bardzo szybkim tempie. Podstawy do jego narodzin stworzyła powszechna komputeryzacja oraz tani dostęp do Internetu w Stanach Zjednoczonych. W 1996 roku obroty przedsiębiorstw prowadzących działalność w Sieci wyniosły 800 mln. USD, w roku 1997 dziesięciokrotnie więcej – 8 mld. USD by w 1999 roku sięgnąć poziomu 18 mld USD 10
11
E-commerce w Polsce Nowością na polskim rynku e-commerce są programy partnerskie polegające na budowaniu sieci sprzedaży z pomocą osób poleconych, znajomych, przyjaciół. Dotychczas podobne programy działały na tradycyjnym rynku. Działająca w ramach Związku Pracodawców Branży Internetowej (IAB) Polska Grupa Robocza e-Commerce stworzyła Poradnik e-Commerce dla Kupujących 11
12
Aspekty prawne handlu elektronicznego w Polsce
Umowy cywilnoprawne zawierane za pomocą metod elektronicznych uregulowane są przepisami kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta[4]. Ustawodawca przewidział 14-dniowy okres zwrotu towaru bez podania przyczyny, ale tylko w przypadku kiedy towar nie był używany, posiada oryginalne opakowanie i nie był wykonany na zamówienie. 12
13
Bezpieczeństwo handlu elektronicznego
Rozwój elektronicznego handlu uzależniony jest w dużym stopniu od niezawodności standardów pozwalających na bezpieczne przeprowadzanie transakcji sieciowych. W przypadku sklepu internetowego o względnym bezpieczeństwie można mówić dopiero wówczas, gdy spełnione są przynajmniej cztery podstawowe założenia: 13
14
Bezpieczeństwo handlu elektronicznego
możliwość potwierdzenia tożsamości obu stron transakcji. szyfrowany kanał transmisji na drodze klient – sprzedawca zapewniający poufność przesyłanych informacji, przede wszystkim numerów kart kredytowych. Obecnie stosowanymi rozwiązaniami są protokoły szyfrujące SSL (Secure Sockets Layer) oraz SET (Secure Electronic Transaction). zabezpieczenie serwera sklepu przed dostępem do prywatnych informacji o klientach przez osoby do tego nieupoważnione. zabezpieczenie serwera sklepu przed celowymi atakami przeprowadzanymi zarówno z zewnątrz (z Internetu), jak i od środka (z sieci lokalnej przedsiębiorstwa) 14
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.