Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…"— Zapis prezentacji:

1 Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…

2 FORMY RYNKU

3 RYNKI RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE
RYNKI RÓŻNIĄ SIĘ OD SIEBIE. SĄ RÓŻNE RYNKI… Na przykład: - Do niedawna Poczta Polska na rynku niektórych przesyłek urzędowych, np. częśc korespondencji sądowej - Play, T-Mobile, Plus, Orange - Koreptycje z angielskiego w Warszawie - Rynek pszenicy w powiecie kutnowskim

4 Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali.

5 AC, P Q* Q AC P* D Oto rynek z ogromnymi korzyściami skali. Nie da się tu sprzedać więcej niż Q*, bo cena nie może spaść poniżej P*. (Jeśli Q>Q*, to P<AC i producent traci rentowoność). Na takim rynku zwiększe-nie produkcji prawie zawsze powoduje obniżenie się kosztów przeciętnych.

6 AC, P Q* Q AC P* D ACA QA A Gdyby na takim rynku produkowało kilku (np. 8) producentów, każdy z nich wytwarzałby mało (np. QA) i przeciętny koszt produkcji każdego z nich byłby duży (np. ACA).

7 AC, P ACA A  AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU
Q* Q AC P* D ACA QA A W dodatku wszyscy oni wytwarzaliby na stromo opadającej części linii kosztu przeciętnego, AC…

8 AC, P ACA  A AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU
Q* Q AC P* D ACA QA A Obniżenie ceny i wzrost produkcji i sprzedaży powodowałyby zmniejszenie się kosztu przeciętnego, AC.

9 AC, P ACA  A AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU
Q* Q AC P* D ACA QA A Skutkiem byłyby „wojny cenowe”, które przetrwałby – zapewne – tylko jeden producent…

10 AC, P ACA  AC P* D Q QA Q* KOSZTY PRZEDSIĘBIORSTWA A FORMA RYNKU
Q* Q AC P* D ACA QA Jak się okazuje, wielkie korzyści skali mogą być przyczyną NATURALNEJ MONOPOLIZACJI rynku… (Analiza kosztów przedsiębiorstwa pozwala zrozumieć sytuację rynkową).

11

12 Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2
Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2. Naturalne i sztuczne bariery wejścia (i wyjścia).

13 Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2
Przyczyny zróżnicowania rynków: 1. Korzyści skali. 2. Naturalne i sztuczne bariery wejścia (i wyjścia) Inne czynniki (np. zmowy przedsiębiorstw).

14 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL

15 KONKURENCJA DOSKONAŁA jest to rynek, na którym działa WIELU producentów i konsumentów, NIE MA BARIER wejścia (i wyjścia), produkt jest JEDNORODNY, o czym POWSZECHNIE WIADOMO.

16 SKUTEK 1 Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P. Po tej cenie, P, przedsiębiorstwo może sprzedać praktycznie dowolną ilość dobra (jest przecież bardzo małe…).

17 Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P
Żadna firma w pojedynkę nie ma wpływu na cenę rynkową, P. Po tej cenie, P, przedsiębiorstwo może sprzedać praktycznie dowolną ilość dobra (jest przecież bardzo małe…). Linia popytu na produkty przedsiębiorstwa wolnokonkurencyjnego jest zatem (prawie) POZIOMA. Powoduje to, że cena rynkowa, P, jest równa utargowi krańcowemu, MR (P=MR).

18 SKUTEK 2 Typowe przedsiębiorstwo z rynku konkurencji doskonałej w dłu-gim okresie osiąga JEDYNIE ZYSK NORMALNY.

19 P*=ACMIN Gdyby cena rynkowa, P, NIE była równa minimalnym kosztom przeciętnym, ACMIN, firma osiągałaby zysk ekonomiczny (P1) lub ponosiłaby stratę ekonomiczną (P2). WEJŚCIA do gałęzi lub WYJ-ŚCIA z gałęzi zmieniłyby wtedy wielkość oferty rynkowej, a więc także poziom ceny, przywracając równość: P*=ACMIN.

20 W długim okresie linia podaży firmy wolnokonkurencyjnej, S, ZACZYNA SIĘ OD WYŻSZEJ CENY i jest BARDZIEJ PŁAS-KA niż w krótkim okresie.

21 Z poziomu przedsiębiorstwa przenieśmy się teraz na poziom całej gałęzi wolnokonkurencyjnnej…

22 Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – KRÓT-KI OKRES
Q1 Q2 P2 P1 D S D’ A B

23 Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – DŁUGI OKRES
Q1 Q2 P2 P1 D S S’ D’ A B

24 Skutki szoku popytowego w gałęzi wolnokonkurencyjnej – DŁUGI OKRES
Q1 Q Q3 P2 P1 P3 D S S’ D’ A B

25 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL

26 MONOPOL (czysty) jest to rynek, na którym działa NIEZAGRO-ŻONY INWAZJĄ INNYCH PRZEDSIĘBIORSTW JEDYNY DOSTAWCA PRODUKTU w gałęzi.

27 Są DWA RODZAJE MONOPOLI:
1. MONOPOL WIELOZAKŁADOWY składa się z wielu przedsię-biorstw, wytwarzających taki sam produkt. Na opanowanym przezeń rynku NIE WYSTĘPUJĄ DUŻE KORZYŚCI SKALI.

28 Są DWA RODZAJE MONOPOLI:
1. MONOPOL WIELOZAKŁADOWY składa się z wielu przedsię-biorstw, wytwarzających taki sam produkt. Na opanowanym przezeń rynku NIE WYSTĘPUJĄ DUŻE KORZYŚCI SKALI. 2. MONOPOL JEDNOZAKŁADOWY (NATURALNY) jest to taki monopol, który osiąga WIELKIE KORZYŚCI SKALI.

29 Typowa sytuacja monopolu wielozakladowego

30 Siła rynkowa monopolisty (ang. market power)

31 A P1 F AC1 Zysk monopolistyczny (niesprawiedliwość)

32 B A C Ubytek nadwyżki całkowitej (nieefektywność)

33 Typowa sytuacja monopolu jednozakładowego

34 Siła rynkowa monopolisty (ang. market power)

35 A P* B AC1 Zysk monopolistyczny (niesprawiedliwość)

36 A C D Ubytek nadwyżki całkowitej (nieefektywność)

37 Nie ma sensu porównywać konkurencji doskonałej z monopolem naturalnym
Nie ma sensu porównywać konkurencji doskonałej z monopolem naturalnym. Z powodu wielkich korzyści skali wchodzący w grę rynek i tak nigdy nie będzie rynkiem wolnokonkurencyjnym).

38 Natomiast porównanie konkurencji doskonałej i monopolu wielo-zakładowego ujawnia, że MONOPOLE PRODUKUJĄ MNIEJ I SPRZEDAJĄ DROŻEJ niż duża grupa konkurujących ze sobą firm.

39 Monopol wielozakładowy, a gałąź wolnokonkurencyjna: POZIO-MA LINIA PODAŻY
Wyobraź sobie gałąź wolnokonkurencyjną, w której KRAŃCO-WY KOSZT produkcji BARDZO powoli zwiększa się w miarę wzrostu produkcji… MC, P D MC Q

40 Już mała zmiana ceny powoduje tu bardzo dużą zmianę wielkości produkcji.
MC, P D Q MC Q*

41 W skrajnym przypadku, kiedy w takiej gałęzi KRAŃCOWY KOSZT produkcji byłby STAŁY, LINIA PODAŻY na rynku okazałaby się POZIOMA.

42 Pozioma linia podaży P* MC, P D Q MC Q* ___ MC=S MC=P* MC, P D Q

43 PRODUKCJA I CENA W GAŁĘZI WOLNOKONKURENCYJ-NEJ
MC=AC=S P,MR,AC,MC, D Q PC QC A MR=P=MC

44 MONOPOL PRODUKUJE MNIEJ I SPRZEDAJE DROŻEJ NIŻ GAŁĄŹ WOLNOKONKURENCYJNA
MC=AC P,MR,AC,MC, D Q PM PC MR QC QM A E B

45 Zdarza się, że monopoliści RÓŻNICUJĄ CENĘ sprzedawanego produktu, czyli żądają różnej ceny od różnych klientów.

46 Oto rynek, na którym istnieją dwie różne grupy nabywców …

47 Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy…

48 Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy, firma może zwiększyć zysk, różnicując cenę. …

49 Kiedy MR ze sprzedaży ostatniej jednostki dobra w różnych segmentach rynku nie jest równy, firma może zwiększyć zysk, różnicując cenę. Doprowadzi to do zrównania się MR w obu segmentach rynku.

50 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL

51 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA jest to rynek, na którym działa WIELU producentów i nabywców, NIE MA BARIER wejścia (i wyjścia), lecz produkt – inaczej niż w przypadku konkurencji doskonałej - NIE JEST JEDNORODNY.

52 Na rynku konkurencji monopolistycznej typowym zjawiskiem jest KONKURENCJA NIECENOWA.
KONKURENCJA NIECENOWA polega na wykorzystywaniu w celu konkurowania z innymi producentami dobra innych narzędzi niż cena produktu. Kluczowe znaczenie ma tutaj RÓŻNICOWA-NIE PRODUKTU.

53 RÓŻNICOWANIE PRODUKTU polega na nadawaniu wyrobom cech, które odróżniają je od produktów konkurentów (dotyczy to np. funkcji produktu, materiałów, wzornictwa). Celem jest „przywiązanie” nabywców do tej odmiany dobra, którą wytwarza konkretne przedsiębiorstwo, i uzyskanie możliwości pewnego podniesienia ceny. Narzędziem różnicowania produktu bywa REKLAMA.

54 W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny... B A D C

55 W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika…

56 W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika… i pojawia się RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI.

57 W KRÓTKIM OKRESIE przeciętna firma działająca na rynku konkurencji monopolistycznej, która ma pewien niewielki wpływ na cenę, osiąga niewielki zysk ekonomiczny. W DŁUGIM OKRESIE wejścia konkurentów sprawiają, że zysk ekonomiczny zanika… i pojawia się RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI. RÓWNOWAGA W PUNKCIE STYCZNOŚCI (ang. tangency point, T)

58 Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych).

59

60 Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych ). 2. Skoro tak, to przedsiębiorstwa chętnie zwiększyłyby produkcję i sprzedaż PO DOTYCHCZASOWEJ CENIE.

61

62 NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ!
Oto dwie ważne cechy sytuacji, która - w długim okresie - powstaje na rynku konkurencji monopolistycznej. 1. Nie zostaje osiągnięte „optimum techniczne” (w tym sensie jest pro-dukowane przy niepełnym wykorzystaniu możliwości produkcyj-nych ). 2. Skoro tak, to przedsiębiorstwa chętnie zwiększyłyby produkcję i sprzedaż PO DOTYCHCZASOWEJ CENIE. NA RYNKU KONKURENCJI DOSKONAŁEJ JEST ZUPEŁNIE INACZEJ!

63

64 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL

65 OLIGOPOL jest to rynek, na którym działa NIEWIELE (kilka, kilkanaście) FIRM. Bariery wejścia na rynek są tu dość wysokie, a o zachowaniach przedsiębiorstw decyduje ich WSPÓŁZALEŻ-NOŚĆ.

66 Otóż grupa oligopolistów może się porozumieć po to, aby zbioro-wo powtórzyć zachowania monopolisty.

67 Sytuacja powstała w wyniku porozumienia oligopolistów nie jest stabilna. Skoro oligopol jako całość osiąga zysk nadzwyczajny, to cena rynkowa przewyższa przeciętny koszt wytworzenia jednostki produktu. Zachęca to oligopolistów do wyłamania się ze zmowy.

68 W efekcie MOŻE powstać sytuacja, która nazywa się DYLEMA-TEM WIĘŹNIA (ang. prisoner’s dilemma).

69 Oligopol i dylemat więźnia
Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3, ,5 (b) (c) (d) Produkcja firmy A

70 Oligopol i dylemat więźnia
Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3, ,5 (b) (c) (d) Produkcja firmy A KOOPERACJA OPŁACA SIĘ WSZYSTKIM BARDZIEJ NIŻ WALKA, LECZ KRÓTKOOKRESOWY INTERES I BRAK ZAUFANIA DO PARTNERA SKŁANIAJĄ DO RYWALIZACJI.

71 Co mogłoby zwiększyć trwałość porozumienia oligopolistów, sto-jących w obliczu dylematu więźnia?

72 Po pierwsze, trwałości porozumienia sprzyja – oczywiście – wiarygodność gróźb graczy, że w razie oszustwa oni także zwięk-szą produkcję. Groźby te mogą nie być przekonujące.

73 Po drugie, gry oligopolistów zwykle mają wiele partii
Po drugie, gry oligopolistów zwykle mają wiele partii. W takiej sytuacji motywacja do oszukiwania słabnie. Wszak oszukany mo-że odmówić kooperacji w następnej partii…

74 DYGRESJA EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM Gra w „dylemat więźnia” kończy się rywalizacją, mimo że koope-racja jest bardziej opłacalna. .. Eksperymenty ekonomistów pokazują jednak, że grający w „dylemat więźnia” zaskakująco często kooperują, a nie rywali-zują.

75 EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD.
Niektórzy argumentują, że w toku ewolucji społecznej W WAL-CZĄCYCH O PRZETRWANIE W SPOŁECZNOŚCIACH LUDZ-KICH PRZEZ TYSIĄCLECIA POWSTAWAŁY ZACHĘCAJĄ-CE DO KOOPEROWANIA I ZNIECHĘCAJĄCE DO NIEKO-OPEROWANIA NORMY SPOLECZNE. ZYSKI Z KOOPERACJI SPRAWIAJĄ, ŻE NORMY TE UPOWSZECHNIAJĄ SIĘ I SĄ PRZEKAZYWANE Z POKOLE-NIA NA POKOLENIE. Psycholodzy wskazują przykłady takich sytuacji i twier-dzą, że ludzie uczą się tych norm społecznych w imię korzyści z kooperacji.

76 EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD.
Kiedy podział korzyści z kooperacji jest bardzo nierówny, te nor-my społeczne tracą jednak skuteczność i rośnie prawdopodobieńst-wo masowego niekooperowania, a więc także utracenia przez całą społeczność korzyści z kooperacji...

77 EWOLUCJA SPOŁECZEŃSTW A ALTRUIZM CD.
Kiedy podział korzyści z kooperacji jest bardzo nierówny, te nor-my społeczne tracą jednak skuteczność i rośnie prawdopodobień-stwo masowego niekooperowania, a więc także utracenia przez całą społeczność korzyści z kooperacji... Jak sądzisz, co wspólnego z tym wszystkim mają internetowe opowieści zadziwionych polskich emigrantów, że np. Szwedzi, nie bojąc się kradzieży, nie zamykają domów i samochodów, i że na trawnikach szwedzkich osiedli nie ma psich odchodów? KONIEC DYGRESJI

78 Produkcja firmy B Produkcja firmy A RÓWNOWAGA NASHA
Równowagą Nasha [od nazwiska Johna Nasha ( )] nazywa-my stan, gdy KAŻDY Z GRACZY WYBRAŁ OPTYMALNĄ DLA SIEBIE STRATEGIĘ PRZY DANYCH STRATEGIACH WYBRA-NYCH PRZEZ POZOSTAŁYCH GRACZY. Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3, ,5 (b) (c) (d) Produkcja firmy A Sytuacja (a) w tabeli ilustrującej „dylemat więźnia” jest przykła-dem RÓWNOWAGI NASHA.

79 Produkcja firmy B Produkcja firmy A
Zauważ, że np. sytuacja (d), CHOĆ LEPSZA DLA OBU GRACZY od sytuacji (a), nie jest równowagą Nasha. Równowaga wielu grach (I W ŻYCIU!) bywa wynikiem gorszym od jakiegoś innego wyniku gry. Jeśli jednak ten inny, lepszy, wynik nie jest również on stabilny (trwały). Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3, ,5 (b) (c) (d) Produkcja firmy A

80 Produkcja firmy B Produkcja firmy A
Zauważ, że np. sytuacja (d), CHOĆ LEPSZA DLA OBU GRACZY od sytuacji (a), nie jest równowagą Nasha. WNIOSEK: Równowaga Nasha w wielu grach (I W ŻYCIU!) bywa wynikiem gorszym od jakiegoś innego wyniku gry. Jeśli jednak ten inny, lepszy, wynik nie jest również równo-wagą Nasha, nie jest on stabilny (trwały). Produkcja firmy B Duża Mała (a) 3, ,5 (b) (c) (d) Produkcja firmy A

81 Produkcja firmy B Produkcja firmy A Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3
Takie sytuacje* to swoiste „pułapki społeczne”. Opłacalne są wte-dy zachowania sprzeczne z interesem zbiorowości. * Czyli sytuacje, w których STABILNA równowaga Nasha odpo-wiada stanowi GORSZEMU od jakiegoś innego stanu.

82 Produkcja firmy B Produkcja firmy A Duża Mała (a) 3,5 3,5 (b) 5 3
Takie sytuacje* to swoiste „pułapki społeczne”. Opłacalne są wte-dy zachowania sprzeczne z interesem zbiorowości. Przyczyną szkód jest NIE ZŁY CHARAKTER GRACZY, LECZ UKŁAD BODŹCÓW, który skłania do „niewłaściwych” zacho-wań. Ewentualna reforma powinna ZMIENIĆ TEN UKŁAD BODŹ-CÓW tak, aby równowaga Nasha pokryła się z rozwiązaniem ko-rzystnym dla zbiorowości. * Czyli sytuacje, w których STABILNA równowaga Nasha odpo-wiada stanowi gorszemu od jakiegoś innego stanu.

83 ROLA WEJŚĆ I WYJŚĆ Pomyślmy teraz o WPŁYWIE ZAGROŻENIA WEJŚCIEM kon-kurentów do gałęzi NA ZACHOWANIA PRZEDSIĘBIORSTW.

84 Jeśli wejście na atrakcyjny rynek i wyjście z niego nie jest trudne, mamy do czynienia z RYNKIEM SPORNYM (ang. contestable market). Broniąca swego rynku przed przybyszem firma może wtedy zastosować ODSTRASZANIE STRATEGICZNE.

85 „ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE
Oto sytuacja zagrożonej wejściem „przybysza” „starej” firmy…

86 „ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE
Powiedzmy, iż obrona rynku („odstraszanie”) polega na zbudowa-niu nowego zakładu produkcyjnego, który trwa gotowy do urucho-mienia. Kosztuje to 3, a koszt ten zwraca się tylko w razie „walki”.

87 „ODSTRASZANIE” STRATEGICZNE
Dzięki „odstraszaniu” obrona rynku okazuje się bardziej opłacalna od kapitulacji. Perspektywa walki zniechęca do wejścia. W efekcie broniąca rynku firma zyskuje 3, nie 1.

88 „Odstraszanie” (strategiczne) jest przykładem zachowania, w przy-padku którego dochodzi do SAMOOGRANICZENIA SIĘ (ang. pre-commitment). Samoograniczenie się polega na DOBROWOLNYM POZ-BAWIENIU SIĘ PEWNYCH MOŻLIWOŚCI DZIAŁANIA W PRZYSZŁOŚCI, CO JEST SPOSOBEM OSIĄGNIĘCIA JAKIE-GOŚ CELU.

89 Nie tylko przedsiębiorstwa samoograniczają się w imię przyszłych korzyści. POMYŚL NP. O ALKOHOLIKU, KTÓRY WSZYWA SOBIE ESPERAL, LICZĄC NA TO, ŻE KIEDY PRZYJDZIE CO DO CZEGO, STRACH POWSTRZYMA GO PRZED SIĘGNIĘ-CIEM PO KIELISZEK!

90 KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA
Oto standardowa klasyfikacja rodzajów (form) rynku: dwa mode-le skrajne to KONKURENCJA DOSKONAŁA i MONOPOL Dwa modele pośrednie to KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA i OLIGOPOL. KONKURENCJA DOSKONAŁA KONKURENCJA MONOPOLISTYCZNA OLIGOPOL MONOPOL

91 Wybierając odpowiedni model rynku w celu analizy konkretnego rynku, ekonomiści kierują się m. in. informacjami o stopniu KON-CENTRACJI PRODUKCJI na rynku. Im mniejsza liczba firm dostarcza główną część produkcji sprze-dawanej na rynku, tym bardziej skoncentrowana jest produkcja.

92 Miarami stopnia koncentracji produkcji na rynku są m.in.:
WSKAŻNIK KONCENTRACJI N FIRM (ang. concentration ratio, CR). To jest SUMA UDZIAŁÓW RYNKU N NAJWIĘKSZYCH FIRM. Na przykład: Na rynku działają 4 firmy (50%, 20%, 15%, 15%) CR(2) = 70%.

93 INDEKS HERFINDAHLA-HIRSCHMANA (ang. Herfindhal-Hirschman Index, HHI) .
To jest SUMA KWADRATÓW UDZIAŁÓW W RYNKU WSZYST-KICH FIRM. Na przykład: Na rynku działa 1 firma (100%)  HHI= Na rynku działają 2 firmy (50%, 50%)  HHI= =5000. Na rynku działa wiele małych firm  HHI  0. (0,1%; 0,1; 0,1%... )


Pobierz ppt "Witam Państwa na wykładzie z podstaw mikro-ekonomii, :)…"

Podobne prezentacje


Reklamy Google