Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPaweł Matuszewski Został zmieniony 6 lat temu
1
„Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji”
Modułowy program poradnictwa zawodowego dla uczniów liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków dr Marian Piekarski
2
Doradztwo zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych
Projekty współfinansowane z środków UE, Współpraca szkół z Poradniami Psychologiczno- Pedagogicznymi, Współpraca z Urzędami Pracy, Działania własne szkół – współpraca z pracodawcami, Inne projekty edukacyjne, Bariery: organizacyjne, kadrowe, finansowe, Doradztwo zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych CPiP PK 15 stycznia 2019
3
CPiP PK 15 stycznia 2019
4
Zmiany systemowe w krakowskich szkołach odstawowych, gimnazjalnych ponadgimnazjalnych dotyczące doradztwa zawodowego, System zbiór elementów i zachodzących między nimi relacji stanowiący całość zdolną do zachowania się w określony sposób, układ dynamiczny, umożliwia przepływ informacji materii i energii, jest sterowny, jest zarządzany, jest hierarchiczny, Cel główny CPiP PK 15 stycznia 2019
5
Realizacja na terenie każdej szkoły prowadzonej przez Gminę Miejską Kraków zajęć z doradztwa zawodowego, Opracowanie programu dla poszczególnych poziomów kształcenia, Wykształcenie profesjonalnej kadry doradców, Wdrożenie standardów poradnictwa zawodowego dla szkół krakowskich, Stworzenie systemu wsparcia e-larningowego Cele operacyjne CPiP PK 15 stycznia 2019
6
Realizatorzy projektu
CPiP PK 15 stycznia 2019
7
Rok szkolny 2014/2015 Gimnazja – kontynuacja zajęć
Szkoły ponadgimnazjalne – rozpoczęcie zajęć DZ Szkoły podstawowe – przygotowanie koncepcji Rok szkolny 2014/2015 CPiP PK 15 stycznia 2019
8
Program „poradnictwo kariery w gimnazjum”
Kl. 1 Poznanie samego siebie Rynek edukacji i pracy Planowanie przyszłości zawodowej KL. 2 Kl. 3 Program „poradnictwo kariery w gimnazjum” CPiP PK 15 stycznia 2019
9
PROGRAM NA PŁYCIE CD CPiP PK 15 stycznia 2019
10
Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji
Modułowy program poradnictwa zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków 15 stycznia 2019 CPiP PK
11
Wspieranie młodzieży [absolwentów szkoły ponadgimnazjalnej] w podejmowaniu wielorakich decyzji, które są kluczowe w konstruowaniu własnej kariery zawodowej, Cel ogólny CPiP PK 15 stycznia 2019
12
Zapewnienie uczniom możliwości bilansowania własnych zasobów,
Pokazanie wagi i znaczenia na współczesnym rynku pracy kwalifikacji i kompetencji, Przedstawienie rynku pracy jako szansy w perspektywie potrzeb zatrudnieniowych, Wskazanie IPZ jako nowego sposobu przywracania wiary we własne siły, Cele szczegółowe CPiP PK 15 stycznia 2019
13
Zespół autorów Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne
Szkoły ponadgimnazjalne [LO, TECH], Szkoły gimnazjalne, Ośrodki szkolno – wychowawcze, Uczelnie wyższe, Zespół autorów CPiP PK 15 stycznia 2019
14
Zespół autorów Agata Chudzikiewicz Agnieszka Górny
Renata Koclęga - Hilevsky Danuta Komorowska Elżbieta Kopytek Ewa Kruk - Krymula Beata Mordyńska Joanna Olszewska - Gniadek Beata Oprocha Marian Piekarski Dorota Wrona Elwira Zadęcka Zespół autorów CPiP PK 15 stycznia 2019
15
"Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji”
Program "Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji” 48 godz. Moduł 1 15 godz. Moduł 2 Moduł 3 12 godz. Moduł 4 6 godz. Ilość godzin CPiP PK 15 stycznia 2019
16
Program „co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji”
1 Jednostka modułowa „Bilans zasobów” 2 Jednostka modułowa „Kwalifikacje i kompetencje w perspektywie rozwoju zawodowego” 3 Jednostka modułowa „Rynek pracy” 4 Jednostka modułowa „Indywidualny Plan Zawodowy” Program „co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji” CPiP PK 15 stycznia 2019
17
"Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji”
Program "Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji” Moduł 1 Moduł 2 Moduł 3 Moduł 4 Struktura programu CPiP PK 15 stycznia 2019
18
Moduł 1 JM 01 Bilans zasobów Osobowość zawodowa
Potrzeby, wartości i cele Zarządzanie sobą w czasie Umiejętności interpersonalne Autoprezentacja Moduł 1 CPiP PK 15 stycznia 2019
19
Zakres jednostki modułowej dotyczy zasobów własnych ucznia jako podsumowanie na poziomie ponadgimnazjalnym, Jej celem jest pobudzenie i uruchomienie refleksji różnorodnością możliwości dróg edukacyjnych i zawodowych oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności za optymalne wykorzystanie swoich talentów w realizacji kariery zawodowej, Jm 1 „BILANS ZAsOBÓW” CPiP PK 15 stycznia 2019
20
JM 02 Kwalifikacje i kompetencje w perspektywie rozwoju zawodowego
Metodyka uczenia się Modele kompetencji współczesnego pracownika Ścieżki zdobywania kompetencji zawodowych Krajowe Ramy Kwalifikacji Siła zmiany czyli mobilność zawodowa Moduł 2 CPiP PK 15 stycznia 2019
21
Jm 2 „Kwalifikacje i kompetencje w perspektywie rozwoju zawodowego”
Jednostka modułowa poświecona kwalifikacjom i kompetencjom zawodowych z jednej strony jako zapotrzebowanie ze strony pracodawców a z drugiej jako próba samooceny i rozwoju, Wzrost kompetencyjny pracowników to współczesne wyzwania nie tylko polskiej gospodarki, Jm 2 „Kwalifikacje i kompetencje w perspektywie rozwoju zawodowego” CPiP PK 15 stycznia 2019
22
Moduł 3 JM 03 Rynek pracy Praktyka poszukiwania pracy
Rynek pracy w oczach pracownika i pracodawcy – charakterystyka postaw i potrzeb Praktyka poszukiwania pracy Dokumenty aplikacyjne - tworzenie portfolio Elementy prawa pracy Moduł 3 CPiP PK 15 stycznia 2019
23
Tematyka jednostki modułowej obejmuje sytuację absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej na współczesnym rynku pracy, Tematyka ukierunkowana na procedury rekrutacyjne oraz spojrzenie na rynek pracy z perspektywy pracodawcy i z perspektywy pracownika, Jm 3 „Rynek pracy” CPiP PK 15 stycznia 2019
24
IPZ JM 04 Moduł 4 Indywidualny Plan Zawodowy
Personal Branding czyli jak zbudować markę własnej osoby [Materiał dla nauczyciela i ucznia] Moduł 4 CPiP PK 15 stycznia 2019
25
JM 4 IPZ „Indywidualny Plan Zawodowy”
Moduł porusza tematykę planowania przyszłości. Dobry, logiczny i wykonalny plan to często droga do sukcesu, Pokazuje jak na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej zbudować markę własnej osoby i realizować karierę zawodową w oparciu o profesjonalnie przygotowany IPZ, JM 4 IPZ „Indywidualny Plan Zawodowy” CPiP PK 15 stycznia 2019
26
Program na płycie cD CPiP PK 15 stycznia 2019
27
Efekty kształcenia Modułowy program poradnictwa zawodowego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków 15 stycznia 2019 CPiP PK
28
Program „Co dalej po dyplomie czyli rozwój w kierunku kompetencji” zakłada i komponuje treści w taki sposób, aby w kolejnych latach kształcenia (klasa 1, 2, 3 i 4) uczeń miał możliwość pogłębiania wiedzy i rozwinięcia umiejętności, z którymi zapoznał się już wcześniej, w poprzednich klasach, Zwiększa to możliwość konfrontowania zdobytej wiedzy i umiejętności z coraz bardziej rozbudowanym doświadczeniem edukacyjnym i zawodowym, Filozofia programu CPiP PK 15 stycznia 2019
29
Formy aktywności ucznia
Przygotowanie raportów, projektów, prezentacji, dyskusji, Opracowanie materiałów do zajęć warsztatowych, Wstępne opracowanie wyników testów, Udział w rozmowach indywidualnych z doradcą zawodowym, Przygotowanie własnego portfolio, Opracowanie Indywidualnego Planu Zawodowego Formy aktywności ucznia CPiP PK 15 stycznia 2019
30
Zna swoje aktualne zasoby konieczne do realizacji własnej drogi edukacyjno-zawodowej,
Ma wiedzę na temat tworzenia odpowiednich relacji interpersonalnych, Posiada pogłębioną wiedzę na temat autoprezentacji i budowania marki własnej osoby, Wiedza (wie …, umie…) CPiP PK 15 stycznia 2019
31
Umiejętności (potrafi …, rozumie …)
Potrafi dokona¢ bilansu swoich kwalifikacji i kompetencji, Jest w stanie poznać i analizować tendencje rozwojowe lokalnego rynku pracy, Jest zdolny w sposób klarowny, spójny i precyzyjny przygotować Indywidualny Plan Zawodowy, Umiejętności (potrafi …, rozumie …) CPiP PK 15 stycznia 2019
32
Kompetencje społeczne (jest gotów do… jest gotów zrobić …)
Ma pogłębioną świadomość znaczenia na rynku pracy odpowiednich kwalifikacji i kompetencji, Docenia w oparciu o IPZ potrzebę planowania, możliwości zmiany i ciągłego redefiniowania swoich planów, Dostrzega rzeczywiste, współczesne problemy edukacji na poziomie wyższym i uwarunkowania lokalnego rynku pracy, Kompetencje społeczne (jest gotów do… jest gotów zrobić …) CPiP PK 15 stycznia 2019
33
Szkoła podstawowa – wypracowanie koncepcji programowej,
Wsparcie e-learningowe w realizacji programów dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, Opracowanie materiałów metodycznych dla uczniów, rodziców i doradców zawodowych, Aktywacja Stowarzyszenia Doradców Zawodowych i Personalnych w Małopolsce [CPiP PK] Projekty: NCBR, MRPO, Projekty UE: POWER, Erazmus + Plany na przyszłość CPiP PK 15 stycznia 2019
34
Dziękuję za uwagę CPiP PK 15 stycznia 2019
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.