Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
APOKALIPSA KSIĘGA NADZIEI
2
ŁAMANIE PIERWSZYCH 6 PIECZĘCI
Ap 6
3
Zobaczyłem, że Baranek otworzył jedną z siedmiu pieczęci i usłyszałem jedną z czterech istot żywych mówiącą głosem podobnym do huku gromu: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem białego konia, a na nim jeźdźca trzymającego łuk. Gdy dano mu wieniec, wyruszył zwycięski, by dalej zwyciężać. Gdy Baranek otworzył drugą pieczęć, usłyszałem drugą istotę żywą, która powiedziała: „Przyjdź!”. I wyszedł drugi koń – gniady. Jego jeźdźcowi pozwolono odebrać ziemi pokój, żeby ludzie się wzajemnie pozabijali. Dano mu więc wielki miecz. Gdy Baranek otworzył trzecią pieczęć, usłyszałem trzecią istotę żywą, która powiedziała: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem czarnego konia, a na nim jeźdźca trzymającego w ręku wagę. Usłyszałem też jakby głos pośród czterech istot żywych, który mówił: „Kwarta pszenicy za denara i trzy kwarty jęczmienia za denara, ale nie niszcz oliwy ani wina”. Gdy otworzył czwartą pieczęć, usłyszałem głos czwartej istoty żywej, która powiedziała: „Przyjdź!”. I oto ujrzałem zielonego konia, a na nim jeźdźca. Miał na imię Śmierć i towarzyszyła mu Kraina Umarłych. Dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, aby zabijali mieczem, głodem, zarazą i przez dzikie zwierzęta.
4
Gdy otworzył piątą pieczęć, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych z powodu słowa Bożego i danego świadectwa. Zawołali oni potężnym głosem: „Jak długo, święty i prawdziwy Władco, będziesz zwlekał z sądem i pomstą naszej krwi wśród mieszkańców ziemi?”. A każdemu z nich dano białą szatę i powiedziano im, aby jeszcze przez krótki czas odpoczęli, aż dopełni się liczba ich towarzyszy i braci, którzy tak jak oni mają być zabici. Gdy otworzył szóstą pieczęć, zobaczyłem, że nastąpiło wielkie trzęsienie ziemi. Słońce stało się czarne jak wór pokutny, a cały księżyc stał się jak krew. Gwiazdy nieba spadały na ziemię, jak spadają niedojrzałe figi z figowca wstrząsanego gwałtownym wichrem. Niebo zostało usunięte, zwinięte jak zwój, a każda góra i wyspa zostały przesunięte ze swego miejsca. Królowie ziemi, możnowładcy, dowódcy wojska, bogacze i zamożni, wszyscy niewolnicy i wolni ukryli się w jaskiniach i grotach górskich i prosili góry i skały: „Spadnijcie na nas i zasłońcie nas przed obliczem Siedzącego na tronie i przed gniewem Baranka, bo nadszedł wielki dzień Ich gniewu, i kto zdoła przetrwać?”.
6
Łamanie pieczęci Schemat 4+3 Ujawnienie biblijnego sensu dziejów
Dalekie zwiastuny dnia gniewu Rozwinięcie tzw. apokalipsy synoptycznej Kataklizm dotyczy nie tyle ziemi i ludzkości, co raczej zła, które rozpanoszyło się po ziemi. Złem jest wszystko to, co stoi w opozycji do Boga (gr. Diabolos – Przeciwnik)
7
Czterej jeźdźcy apokalipsy
Za 1, 7-10: Dnia dwudziestego czwartego jedenastego miesiąca – czyli miesiąca Szebat – w drugim roku panowania Dariusza PAN przemówił do Zachariasza, syna Berekiasza, syna Iddo. Tej nocy miałem widzenie: Oto mężczyzna siedział na gniadym koniu, który stał między mirtami w głębi. Z tyłu były konie gniade, kasztanowe i białe. I spytałem: „Mój panie, co to znaczy?”. Odpowiedział mi anioł, który rozmawiał ze mną: „Pokażę ci, co to znaczy”. Wtedy odezwał się mężczyzna stojący między mirtami: „To są ci, których PAN posłał, aby obeszli ziemię”. Symbol heroldów, którzy wyruszają z konkretnym przekazem dla całego świata.
8
Czterej jeźdźcy apokalipsy
Według jednej tradycji imiona czterech jeźdźców to (kolejno): Wojna, Zaraza, Głód i Śmierć. Według innej interpretacji pierwszy jeździec to Jezus Chrystus, a pozostali symbolizują nieszczęścia w dniach końca: wojnę (2), głód (3) i przedwczesną śmierć (4). Apokalipsa wymienia z imienia tylko czwartego jeźdźca – Śmierć i jego towarzyszkę Otchłań (Hades, piekło). Istnieją również przesłanki ku temu, aby pierwszym jeźdźcem był sam Antychryst, jako że jeźdźcy przynosili Ziemi niekorzystne skutki, a nie ma wyraźnych powodów ku temu, żeby pierwszy jeździec miał symbolizować Chrystusa (podczas Wielkiego Ucisku Ziemia będzie pod rządami Antychrysta, Chrystus pojawia się jako jeździec znacznie później).
9
Pierwsza pieczęć I widziałem, a oto koń biały, a ten, który na nim siedział, miał łuk, i dano mu koronę, i wyszedł jako zwycięzca, ażeby zwyciężał. Pierwszy jeździec różni się od pozostałych, zapowiada go głos jakby grzmotu Biały koń (leukos)– kolor radosny w symbolice apokaliptycznej Łuk: separacja ludzi Pochód ewangelii Pojawiła się też interpretacja, że biały jeździec może reprezentować Ducha Świętego, który zstąpił na Apostołów w dniu Pięćdziesiątnicy Billy Graham uznał jeźdźca na białym koniu za Antychrysta, lub symbol fałszywych proroków. Partowie – godni przeciwnicy dla Rzymu
12
Druga pieczęć I wyszedł drugi koń – gniady. Jego jeźdźcowi pozwolono odebrać ziemi pokój, żeby ludzie się wzajemnie pozabijali. Dano mu więc wielki miecz. Gniady koń (pyrros) Miecz - nienawiść Odnośnie do drugiego jeźdźca panuje dość zgodna opinia, że symbolizuje on Wojnę. Wskazuje na to trzymany przez niego miecz (jakby był gotowy do walki lub masowej rzezi) oraz czerwony kolor konia, kojarzący się z krwią. Słowo „pyrros” pochodzi od „pyr” (pożar), byłby to więc kolor „ognisto-czerwony”. Niektórzy komentatorzy sugerowali, że może chodzić o symbol wojny domowej lub prześladowania chrześcijan.
14
Trzecia pieczęć I oto ujrzałem czarnego konia, a na nim jeźdźca trzymającego w ręku wagę. Czarny koń (melas) Waga: ograniczenie szczęścia Trzeci jeździec na czarnym koniu to według powszechnego rozumienia Głód. Posiada on wagę i odważniki, którymi będzie starannie odmierzane zboże. Czytamy, że cena zboża jest około dziesięciokrotnie wyższa niż normalne, przy czym całodniowe wynagrodzenie (denar) wystarcza na kupno tylko jednej kwarty pszenicy lub trzech kwart mniej pożywnego jęczmienia, a zatem pracownicy nie będą w stanie wyżywić swoich rodzin. Wizji jeźdźca na czarnym koniu towarzyszy tajemniczy, niezidentyfikowany głos, pochodzący jakoby od czterech żywych stworzeń w Niebie i to on mówi o cenach pszenicy i jęczmienia oraz o tym, że ceny oliwy i wina pozostaną niezmienione (tyle, że znajdują się one poza zasięgiem zwykłego pracownika).
16
Czwarta pieczęć I oto ujrzałem zielonego konia, a na nim jeźdźca. Miał na imię Śmierć i towarzyszyła mu Kraina Umarłych. Dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, aby zabijali mieczem, głodem, zarazą i przez dzikie zwierzęta. Zielony koń (khlōros) Czwarty i ostatni jeździec nosi imię Śmierć (Thanatos), o czym wprost oznajmia tekst Apokalipsy (Ap 6, 8). W odróżnieniu od pozostałych trzech jeźdźców, nie ma żadnej wzmianki, że dzierży on jakąś broń lub inne przedmioty, jednak na ilustracjach i obrazach zazwyczaj trzyma kosę, miecz lub inne narzędzie do zadawania śmierci. Kolor konia Śmierci określony jest jak khlōros, co w grece jako koine może oznaczać zarówno zielony, zielonkawożółty, jak i blady, popielaty. Na podstawie znaczenia tego słowa w starożytnej greckiej literaturze medycznej, niektórzy uczeni sugerują, że kolor ten odzwierciedla bladość typową dla trupa. W niektórych współczesnych wizjach artystów koń jest wyraźnie zielony. Towarzyszem Śmierci jest Hades, czyli miejsce pobytu zmarłych.
20
Śmierć i Hades Wizję jeźdźców kończy stwierdzenie: „I dano im władzę nad czwartą częścią ziemi, by zabijali mieczem i głodem, i morem, i przez dzikie zwierzęta” (Ap 6, 8), co na ogół traktowane jest jako słowa odnoszące się do Śmierci i Hadesu, chociaż niektórzy komentatorzy widzą tu odniesienie do wszystkich czterech jeźdźców. Jest to nawiązanie do słów Boga z Księgi Ezechiela: „Nawet gdybym zesłał na Jerozolimę owe cztery moje straszne klęski – miecz, głód, dzikie zwierzęta i zarazę, aby w niej wyniszczyć ludzi i zwierzęta, to jeszcze pozostanie tam Reszta, która ocali synów i córki” (Ez 14,21-22). Śmierć z krainy umarłych, gr. Hades tworzy pochód i zbiera łupy po poprzednikach. Konsekwencja działania zła. Zapłata za grzech.
21
Symboliczne okresy historii?
Według interpretacji Edwarda Elliotta obraz czterech jeźdźców jest proroctwem ujmującym w symboliczny sposób późniejszą historię Imperium Rzymskiego. Uważał on, że jeździec na białym koniu symbolizuje okres pomyślności i złoty wiek dobrobytu cesarstwa, obejmujący panowanie cesarzy Nerwy, Trajana, Hadriana, Antonina Piusa i Marka Aureliusza. Ta linia cesarzy miała wywodzić się z Krety, a Kreteńczycy byli znani ze swoich umiejętności strzelania z łuku. Z kolei jeździec na czerwonym koniu symbolizuje według tej interpretacji wojnę domową i okres niepokoju, który rozpoczął się od rządów Kommodusa. W podobny sposób Elliot ujął symbolikę pozostałych jeźdźców.
22
Symboliczne okresy historii?
Z kolei ewangelikalni protestanci z Ameryki chętnie przypisywali jeźdźców do współczesnych im wydarzeń. Pastor Irvin Baxter Jr. głosił na przykład, że czerwony koń reprezentuje komunizm, biały koń i jeździec z koroną reprezentują katolicyzm (uważany przez nich za kult bałwochwalczy), czarny koń to symbol kapitalizmu, natomiast zielony – islamu (muzułmański sztandar Mahometa ma właśnie taki kolor).
23
Piąta pieczęć Zmienia się sceneria. Wracamy przed tron Boga.
Dusze zabitych z powodu Słowa Bożego i danego świadectwa Męczennicy z czasów Nerona Wołanie dusz o pomstę nieba. W odpowiedzi dostają biała szatę i maja cierpliwie czekać. Śmierć Abla Dusze sprawiedliwych są w ręku Boga i nie dosięgnie ich męka (Mdr)
26
Szósta pieczęć Katastrofa w posadach świata
Upadek świata wrogiego Bogu Lata 61 i 63 obfitowały w klęski Zaćmienie ciał niebieskich to symbol nadchodzącej śmierci Czy chodzi tu o Imperium Rzymskie? Wybucha powszechna panika. Uciekają tylko wrogowie Boga. Mieszkańcy ziemi = miłośnicy doczesności Wierni nie mają powodu, aby się lękać W 7. rozdziale okaże się dlaczego nie muszą się bać. Kto może stać prosto? (w.17)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.