Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl Sylwia Kurcab kurcab@womczest.edu.pl
„Jak efektywnie realizować Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego?” Aneta Żurek Sylwia Kurcab
2
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego 2. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych 3. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów 4. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych
3
Za poradnictwo zawodowe w Polsce odpowiadają:
Minister Edukacji Narodowej za całość działań z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego w stosunku do dzieci i młodzieży, realizowanych za pomocą poradni psychologiczno – pedagogicznych i szkół Minister Pracy i Polityki Społecznej za poradnictwo zawodowe dla osób dorosłych z wykorzystaniem w tym celu jednostek publicznej służby zatrudnienia
4
Główne tezy: Cały proces edukacji służy kształtowaniu
aspiracji życiowych ucznia, kształtuje samoocenę możliwości intelektualnych, zainteresowań, zdolności, cech charakteru są to niezbędne elementy trafnego wyboru zawodu i kształcenia
5
Główne tezy: Orientacja zawodowa, doradztwo zawodowe - to zadanie dla każdego nauczyciela - przybliżenie uczniom zawodów i specjalności, które wiążą się z prowadzonym przez niego przedmiotem, gdyż w ramach każdego przedmiotu można znaleźć i wyeksponować treści związane z wyborem zawodu - kształtowanie umiejętności ponadzawodowych, czyli pożądanych niezależnie od stanowiska pracy, od dziedziny aktywności zawodowej, które warunkują atrakcyjność zawodową pracownika
6
współpraca z rodzicami
Główne tezy: Przy realizacji zadań z zakresu orientacji szkolnej i zawodowej niezbędna jest współpraca z rodzicami
7
Główne tezy: Działania z zakresu orientacji zawodowej powinny mieć charakter spójnych, skoordynowanych, długofalowych działań nauczycieli i szkoły jako całości niezależnie od przedmiotów czy poziomu nauczania
8
Zadania poradnictwa zawodowego w resorcie edukacji regulują obecnie następujące akty prawne:
9
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami) (art. 1, pkt 14) Zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia” Zadanie to jest realizowane poprzez doradców zawodowych lub innych specjalistów zatrudnionych w różnorodnych placówkach systemu oświaty – szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych etc. Są to różne formy pomocy grupowej, bądź konsultacje indywidualne (dla uczniów, rodziców, nauczycieli)
10
Pozostałe akty prawne regulujące funkcjonowanie poradnictwa zawodowego w systemie edukacji to:
Rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz publicznych szkół Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
11
Na poziomie centralnym realizacją zadań z zakresu poradnictwa zawodowego zajmuje się:
Wydział Poradnictwa Zawodowego Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) Organem prowadzącym KOWEZiU jest Ministerstwo Edukacji Narodowej
12
W projektowanym przez MEN modelu możemy wyróżnić:
Edukację przedszkolną – wczesna obserwacja i ocena dojrzałości, gotowości szkolnej; Szkołę podstawową – miejsce rozpoznania specyficznych trudności w nauce, uzdolnień i predyspozycji uczniów oraz udzielania im indywidualnego wsparcia Szkołę gimnazjalną i ponadgimnazjalną – jako miejsce przygotowujące do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej, zapewniające dostęp do informacji, doradztwa i poradnictwa zawodowego.
13
Zmiany zakładają, że: szkoła gimnazjalna i ponadgimnazjalna będą miejscem przygotowującym do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz będą zapewniać dostęp do informacji i doradztwa edukacyjno-zawodowego, należy zapewnić młodzieży przygotowanie się do wyboru dalszego kształcenia i zawodu, należy wspierać nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, co jest szczególnie istotne dla uczniów gimnazjów, w których nie zatrudnia się doradcy zawodowego
14
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki 2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”
15
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie: 1) klas terapeutycznych; 2) zajęć rozwijających uzdolnienia; 3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; 4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; 5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej – w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych; 6) warsztatów; 7) porad i konsultacji.
16
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § 17. Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz z planowaniem kształcenia i kariery zawodowej organizuje się w celu wspomagania odpowiednio uczniów lub słuchaczy w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Zajęcia prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
17
b) szczególnych uzdolnień;
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach §19.2. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności: 1) w przedszkolu – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); 2) w szkole – obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów: a) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, lub b) szczególnych uzdolnień; 3) w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej – doradztwo edukacyjno-zawodowe.
18
§ 25. 1. Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno- -zawodowego; 6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej. § Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
19
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach §25.2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce, dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno - zawodowego.
20
Doradztwo zawodowe nie istnieje bez współpracy z instytucjami
Koweziu Stowarzyszenia i pracodawcy ORE wojewódzkie i powiatowe ośrodki doskonalenia Uczelnie wyższe Biblioteki pedagogiczne
21
Współpraca poradni ze szkołami i placówkami:
Może być prowadzona jako: Instruktaże i szkolenia warsztatowe Grupy wsparcia dla nauczycieli Udział w pracach zespołu (uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) Konstruowanie propozycji zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej Indywidualne porady dla uczniów i rodziców
22
1) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 13 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych § Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: 1) prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin; 2) udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 3) udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
23
c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych § Realizowanie przez poradnie zadań, o których mowa w § 2 pkt 3, polega w szczególności na: 1) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, o których mowa w § 5 ust. 2, pomocy w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I–III szkoły podstawowej, b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;
24
Zmiany zakładają, że: szkoła gimnazjalna i ponadgimnazjalna będą miejscem przygotowującym do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej oraz będą zapewniać dostęp do informacji i doradztwa edukacyjno-zawodowego, należy zapewnić młodzieży przygotowanie się do wyboru dalszego kształcenia i zawodu, należy wspierać nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego, co jest szczególnie istotne dla uczniów gimnazjów, w których nie zatrudnia się doradcy zawodowego.
25
Kształtowanie odpowiednich relacji społecznych;
Doradztwo edukacyjno - zawodowe, a uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: Odpowiednie wykorzystanie potencjału ucznia z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb (korekta deficytów lub rozwijanie ponadprzeciętnych zdolności); Kształtowanie odpowiednich relacji społecznych; Uwzględnienie przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania zawodu;
26
Współpraca nauczycieli przez instytucje wsparcia zewnętrznego:
Rozporządzenie MEN z dnia 13 lutego 2013 w sprawie działania poradni psychologiczno -pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Wskazuje: pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej jako jeden z trzech podstawowych zadań poradni (§ 1 ust.1 i § 8 ust 1 pkt 2) Obok pomocy udzielanej bezpośrednio uczniom jej zadaniem jest wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Obok pomocy udzielanej bezpośrednio uczniom: Poradnie psychologiczno-pedagogiczne udzielają, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych, oraz specjalistom udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach.
27
Kompleksowe wsparcie z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego polega na:
zdiagnozowaniu indywidualnych potrzeb konkretnego ucznia przez doradcę zawodowego, - zaplanowaniu przez zespół potrzebnych oddziaływań i wdrażaniu ich na co dzień przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców na prowadzonych aktywnymi metodami obowiązkowych i dodatkowych zajęciach
28
Wewnątrzszkolny system doradztwa (WSD)
„Wewnątrzszkolny system doradztwa jest to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty metody pracy”. (wg. A. Łukaszewicz, szkolny doradca zawodowy, KOWEZiU 2003).
29
WSD Aby przygotować uczniów do podejmowania racjonalnych decyzji edukacyjno - zawodowych nauczyciele powinni znać czynniki trafnego wyboru zawodu : Poznaj siebie Poznaj zawody Poznaj ścieżki edukacyjne
30
PODSUMOWANIE: Realizacja zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego jest obowiązkiem szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Jeśli w szkole nie ma doradcy zawodowego, dyrektor wyznacza nauczyciela, który będzie pełnił taką funkcję. Szkoła może korzystać ze wsparcia doradcy zatrudnionego poza szkołą. Doradca zatrudniony w szkole jest członkiem zespołu (uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego) Doradca zatrudniony w poradni może uczestniczyć w posiedzeniach zespołu na wniosek dyrektora. Zadania zespołu są również zadaniami doradcy. Doradca lub nauczyciel realizujący zadania doradcy współpracuje z nauczycielami i rodzicami.
31
z kierunkiem kształcenia wyborem zawodu brakiem zatrudnienia
Czym jest doradztwo? Jest to proces uczenia się jak należy radzić sobie z kierunkiem kształcenia wyborem zawodu brakiem zatrudnienia Doradztwo nie jest psychoterapią, udzielaniem wskazówek czy rozmową kwalifikacyjną.
32
CAŁOŻYCIOWE UCZENIE SIĘ
KRYTERIA KONSTRUOWANIA CELÓW DORADCZYCH CELEM DORADCY JEST: DOBRO OSOBY WYMAGANIA RYNKU PRACY CAŁOŻYCIOWE UCZENIE SIĘ wspieranie jednostek samodzielnych, wewnątrzsterownych, samodzielnie definiujących swoje cele i priorytety, rozpoznawanie postaw uczniów oraz ich kompetencji w zakresie uczenia się, wskazywanie osobistych zasobów w celu urzeczywistnienia zmian , następnie podejmowanie świadomych decyzji, kompetencje kluczowe
33
Uczenie się przez całe życie
Zdefiniowano osiem zasadniczych kompetencji, które maja zapewnić osobista samorealizację oraz podnieś wiedzę w społeczeństwie opartym na wiedzy: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturalna Europejskie ramy kluczowych kompetencji w zakresie uczenia się przez całe życie(Dz.U.L394 z )
34
Radzący się jednostka charakteryzująca się pewnymi trudnościami w regulowaniu swoich stosunków ze światem zewnętrznym lub ze sobą samym, ma ona obniżoną umiejętność samodzielnego wyjścia z określonej sytuacji życiowej, dla niej trudnej, nowej lub niepewnej, nie umiejąca samodzielnie poradzić sobie , poszukuje pomocy i współpracuje z doradcą w celu rozwiązywania problemu.
35
Różnorodność zachowań w sytuacji doradczej zależy od:
tożsamości samego doradcy, od poziomu wzajemnego zaufania; społecznej rangi problemu, dotychczasowych sukcesów i porażek ponoszonych w rozwiązywaniu problemu; od sposobu postrzegania poradnictwa jako formy pomocy przez samych uczestników współdziałania; od wielu innych czynników natury psychologicznej, kulturowej, społecznej.
36
Modele działalności doradców
Dyrektywny ekspert i informator Partnerski konsultant Spolegliwy opiekun, lesferysta
37
Trzy rodzaje doradztwa
Poradnictwo dyrektywne instrumentalne sterowanie radzącym się przez doradcę (w tej koncepcji – behawioralnej - radzący się może być uznany za przedmiot poradnictwa) (dyrektywny ekspert i informator ) Poradnictwo liberalne polega na zapewnieniu przez doradcę radzącemu się (podmiotowi) poczucia bezpieczeństwa w samodzielnym dochodzeniu do zmian, poprzez korzystanie z zabiegów stymulujących rozwój jego „wewnętrznej” świadomości i zwiększanie odwagi bycia dorosłym. (spolegliwego opiekuna i lesferysty ) Poradnictwo dialogowe jest wspólnym rozwiązywaniem problemu w partnerskim dialogu doradcy i radzącego się – dialogu opartym na refleksyjnej analizie sytuacji, niejednokrotnie ujawniającej źródła opresji i ograniczeń, dotykających obu partnerów oraz na dochodzeniu do konsensusu i zbliżenia stanowisk. (partnerski konsultant)
38
Środki działania w poradnictwie
Doradcy używają najczęściej narzędzi psychologicznych, pedagogicznych, socjologicznych – kwestionariuszy ankiet czy wywiadu, testów, inwentarzy, skal ocen oraz urządzeń technicznych do pomiaru różnych sprawności.
39
Szkolne doradztwo zawodowe
podejmowaniu decyzji przez dostarczanie przydatnej wiedzy zaznajamianie praktyczne z trudnościami dróg zawodowych. Proces dostosowany do planu życiowego szkolnych i poszkolnych losów, mający na celu pomaganie w :
40
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: 1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; 2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia; 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; 4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę i placówkę; 5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego; 6) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce, dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę planującego i realizującego zadania z zakresu doradztwa edukacyjno--zawodowego.
41
Szkoły ponadgimnazjalne
Gimnazjum Szkoła podstawowa Podstawowe cele doradztwa zawodowego to: analizowanie rożnych możliwości kariery zawodowej rozpoznawanie uzdolnień, zainteresowań i wartości związanych z pracą zachęcanie do doświadczania pracy zastanawianie się nad wyborami zawodowymi. Szkoły ponadgimnazjalne wzmacnianie myślenia o karierze zawodowej w perspektywie procesu podejmowania decyzji, rozwijanie umiejętności planowania kolejnych etapów nauki, pracy, życia; rozszerzenie perspektywy na to, co jest po ukończeniu szkoły, wskazywanie na szerokie spektrum możliwych dróg i wyborów, poszerzanie opcji wyborów, wskazywanie dróg alternatywnych; kształtowanie proaktywnych postaw wobec zmiany; Cele doradcze to: uczynienie z klasy szkolnej miejsca pracy uczenie i wzmacnianie efektywnych nawyków pracy pomoc uczniom w zrozumieniu możliwości zawodowego zastosowania treści z rożnych przedmiotów wykorzystywanie lokalnych zasobów w celu podkreślania znaczenia pracy i roli rożnych zawodów wzmacnianie świadomości istnienia zróżnicowanego świata pracy i zawodów redukowanie uprzedzeń i stereotypów dotyczących pracy i aktywności zawodowej. Rosalska M. Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa, 2012
42
Kształtowanie nawyków S. Covey wyróżnił ich 7:
1. Bądź kowalem swojego losu. Weź odpowiedzialność za swoje życie 2. Zaczynając coś określ sobie cel działania. Określ cele, które chcesz osiągnąć Najpierw najważniejsze. Zajmuj się w pierwszej kolejności sprawami, które są najważniejsze. 4. Przyjmij strategię wygrana – wygrana. Załóż, ze każdy może odnieść sukces. 5. Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumianym. Słuchaj uważnie, co inni mają do powiedzenia. 6. Dąż do synergii. Współpracując z innymi, osiągniesz więcej. 7. Pamiętaj o ostrzeniu piły. Dbaj o siebie. Rosalska M. Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa, 2012
43
Zadania szkolnego doradcy zawodowego
Udostępnianie aktualnych materiałów dotyczących informacji edukacyjnych i zawodowych oraz źródeł informacji na temat: rynku pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień na rynku pracy instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych programów edukacyjnych funkcjonujących w Unii Europejskiej, porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom. Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów Do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej. Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
44
Zadania szkolnego doradcy zawodowego
Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły. Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.. realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły. Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji. Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym. Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.
45
Strategia planowania, czyli jak zaplanować karierę zawodową?
Tworząc strategię planowania, zacznij od szczerej refleksji nad samym sobą. Ustal cel: co chciałbyś osiągnąć w życiu, kim chciałbyś być, co jest dla Ciebie najważniejszą rzeczą, Wartości: określ to, co jest dla Ciebie najważniejsze, jakie wartości wyznajesz, jakimi zasadami kierujesz się w życiu zainteresowania: jakie są Twoje zainteresowania… umiejętności: jakie umiejętności posiadasz… kompetencje: jakie wykształcenie posiadasz i w jakiej dziedzinie… środowisko pracy: co Cię motywuje do pracy, czy jesteś gotowy podróżować, czy lubisz ryzyko itp…
46
Wyznaczanie i realizacja celu
Wyznacz sobie konkretne cele, które chcesz osiągnąć; możesz wykorzystać technikę SMART, czyli cel powinien być: S (specific) - jasno określony, konkretny M (measurable) - mierzalny, byś mógł sprawdzić, na ile go osiągnąłeś A (ambitious) - ambitny, lecz leżący w granicach Twoich możliwości R (realistic) - realistyczny, czyli możliwy do osiągnięcia T (timed) - określony w czasie wyznacz kolejno, co musisz zrobić by te cele osiągnąć - zaplanuj w czasie ich realizację spośród swoich umiejętności i kompetencji wybierz te, które mogą być ważne w przyszłej pracy zawodowej, do każdej z nich podaj przykłady z życia (ze szkoły, pracy, działalności studenckiej, charytatywnej) zastanów się, które z umiejętności powinieneś rozwinąć i udoskonalić, by znaleźć wymarzoną pracę ustal jakie są Twoje zalety, umiejętności i czynniki zewnętrzne, które będą Ci sprzyjać w czasie realizacji ustal jakie są Twoje wady, słabości , które będą stać na przeszkodzie i co zrobisz by je pokonać.
47
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.
48
Bibliografia Kamińska H., Łukaszewicz A.: Plany zawodowe młodzieży. „Nowa Edukacja Zawodowa”,2001, nr 5-6. Szkolny doradca zawodowy, KOWEZiU Warszawa, marzec 2003 Rosalska M. Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa,
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.