Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole"— Zapis prezentacji:

1 Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole
Aneta Żurek

2 „Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania „
Autorka strategii: Aleksandra Karasowska „Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania „

3 Uwarunkowania trudnych zachowań:
Związane z samym dzieckiem Związane z rodziną (dziecko doznaje urazów psychicznych) Związane z funkcjonowaniem środowiska szkolnego

4 Uraz- (łac. Trauma) uszkodzenie tkanki, narządu lub większego obszaru ciała przez działanie czynnika mechanicznego, termicznego, chemicznego, elektrycznego, itp. Nie należy mylić urazu z obrażeniem. Uraz to samo zadziałanie z zewnątrz energii, powodujące uszkodzenie żywego ustroju. W wyniku urazów powstają obrażenia. Obrażenia się leczy, urazom można tylko zapobiegać.

5 Uraz psychiczny niekorzystny ślad w psychice człowieka pozostawiony przez trudne sytuacje i wydarzenia. Urazy psychiczne mogą powstawać po przeżyciach silnych i krótkotrwałych (np.: wiadomość o śmierci bliskiej osoby, gwałtowny przestrach itp.) lub też po przeżyciach o słabszym natężeniu, ale ciągle powtarzających się (np.: poczucie zagrożenia na skutek choroby, konflikty ze środowiskiem społecznym itp.). Konsekwencją urazu psychicznego może być obniżenie aktywności i poczucia własnej wartości (depresja), stan napięcia, rozdrażnienie, wrogość, poczucie krzywdy, podwyższenie poziomu lęku, co prowadzi często do nerwic i innych trudnych do usunięcia zaburzeń osobowości. Przezwyciężenie urazu psychicznego jest bardzo trudne, ponieważ jednostka, która uległa urazowi, zniechęca do siebie otoczenie swoim zachowaniem.

6 Przyczyny urazów: Niewłaściwe postawy osób dorosłych opiekujących się dzieckiem – różne zaniedbania i krzywdzenie dziecka Choroba dziecka, pobyt w szpitalu, operacje Utrata bliskiej osoby lub rozłąka z nią Wypadki, kataklizmy

7 Jaka jest siła urazów: Własne zasoby dziecka Oparcie w otoczeniu

8 Zaburzenia zachowania:
Co to jest??? Kiedy mówimy o zaburzonym zachowaniu??? Jak rozpoznać zaburzone zachowanie???

9 Strategia pracy: Jednoosobowe, jednorazowe działania są mało skuteczne

10 Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole
10-30% uczniów

11 W jakich aspektach przejawiają się zaburzone zachowania???
- zaburzenia w relacjach z dorosłymi - zaburzenia w relacjach z rówieśnikami - zaburzenia w relacjach z zadaniem - zaburzenia w relacjach z samym sobą

12 Jak działa uraz??? Uraz: wielokrotne odrzucenie przez dorosłego ważnego dla dziecka Sąd o rzeczywistości:……………….. Zaburzenie zachowania:…………… Emocje:………………………………..

13 Jak działa uraz??? Uraz: bycie częstym obiektem przemocy fizycznej lub psychicznej, bądź bycie jej świadkiem Sąd o rzeczywistości:……………………. zaburzenie zachowania:………………….. Emocje:………………………………

14 Mechanizm zaburzonego zachowania
Doświadczenie urazowe Przykre emocje Przekonania uwarunkowane urazem Zaburzone zachowanie

15 Czy dzieci po przebytych urazach działają celowo???
Nie są świadome tego procesu Ich reakcja jest automatyczna Często zaburzonemu zachowaniu towarzyszą emocje, które zalewają dziecko i których nie potrafi kontrolować Prawdopodobnie same boją się swoich reakcji, które już nieraz sprowadziły na nich kłopoty W sytuacjach trudnych pole świadomości może się zawężać

16 Przykład Jacka – według Aleksandry Karasowskiej:
Uczeń IV klasy SP, 10 lat Sytuacja: Jacek jest dzieckiem uzdolnionym: jest inteligentny (szczególnie dobrze sobie radzi z matematyką), sportowo (piłka nożna- gra w szkolnej drużynie) Jacek przejawia zaburzenia zachowania, które naruszają prawa innych osób i utrudniają prowadzenie lekcji w klasie atakuje w sposób fizyczny i słowny dzieci atakuje i prowokuje nauczycieli podczas lekcji zajmuje się czymś innym, chodzi po klasie, prowokuje i rozprasza inne dzieci często odmawia wykonania zadania

17 Dysfunkcja systemu rodzinnego

18 Proces powstawania zaburzeń
Zachowania: Sztywne Nieadekwatne Szkodliwe Przykre emocje

19 Zaburzenia zachowania ujawniające się w szkole
Doświadczenie urazowe Przemoc fizyczna i psychiczna ze strony ojczyma Bycie świadkiem przemocy ojczyma wobec matki Urazowe przekonanie Dorośli chcą mnie skrzywdzić i upokorzyć. Muszę im pokazać, że nic sobie z nich nie robię. Mężczyzna nie może się podporządkować kobiecie Zaburzone zachowanie Podczas lekcji, kiedy inne dzieci piszą coś w zeszytach, Jacek wstaje ze swojego miejsca. Podchodzi do kolegi, i zaczyna się z nim kłócić. Kiedy nauczycielka głośno zwraca mu uwagę, krzyczy do niej: „Odwal się głupia babo.” Emocje upokorzenie bezsilność poczucie utraty kontroli złość

20 Wzmacnianie zaburzenia zachowania przez wychowawcę
Urazowe przekonanie Dorośli chcą mnie skrzywdzić i upokorzyć. Muszę im pokazać, że nic sobie z nich nie robię. Mężczyzna nie może się podporządkować kobiecie Zaburzone zachowanie Podczas lekcji, kiedy inne dzieci piszą coś w zeszytach, Jacek wstaje ze swojego miejsca. Podchodzi do kolegi, i zaczyna się z nim kłócić. Kiedy nauczycielka głośno zwraca mu uwagę, krzyczy do niej: „Odwal się głupia babo.” Komunikat wychowawcy „Ty smarkaczu! Jak śmiesz się tak do mnie odzywać! Natychmiast marsz do dyrektora!” Emocje upokorzenie, bezsilność poczucie utraty kontroli złość

21 Zaburzone zachowanie:
Zaburzone zachowanie zniekształca relację wychowawczą Wychowawca – silny stres Rodzaj gry

22 Wpływ zaburzonego zachowania na grupę – klasę:
Brak ingerencji na zaburzone zachowanie dziecka może prowadzić do narastania dysfunkcji.

23 Szkoła jako system: Przenoszenie zachowań Złożony system społeczny

24 Ćwiczenie: Przekonania Jacka uwarunkowane urazem: Treści korygujące:

25 Zaproszenie: Do budowania strategii pracy z dzieckiem z zaburzonym zachowaniem – rady pedagogiczne, zespoły nauczycieli, wychowawców Na szkolenie warsztatowe: „Dziecko, uczeń z autyzmem zespołem Aspergera w przedszkolu, szkole, placówce – możliwości wsparcia”

26 Zaproszenie: I Forum pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE)
Program konferencji r. – godz – Aula RODN „WOM” 1. Zespół bębniarzy „Tornado”, prezentacja multimedialna ,,TERAPETYCZNA MOC DJEMBE”- prowadzące mgr Aleksandra Perkowska i mgr Klaudia Brewka – Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Lublińcu. 2. „Dostosowanie wymagań – jak pomagać uczniom ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi – analiza i interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne” mgr Alicja Kamińska – Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Lublińcu, mgr Jadwiga Radziemska – Pobudejska – zastępca Dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lublińcu 3. " Jak rozwijać umiejętności kluczowe dziecka z ASD (spektrum autyzmu) jako podstawowego czynnika prawidłowego rozwoju” mgr Teresa Mayer – mgr pedagogiki przedszkolnej i oligofrenopedagog, mgr Agnieszka Rajs – Glazar – mgr pedagogiki specjalnej i logopeda Prezentują Filię nr 1, Szkoły Podstawowej nr 6 w Specjalnym Ośrodku Szkolno- Wychowawczym nr 4 w Krakowie oraz nowo powstałą Fundację „OD POCZĄTKU”, której podstawowym celem jest wspieranie uczniów filii. Podstawową metodą pracy jest terapia behawioralna, a uczniami są dzieci z ASD (spektrum autyzmu). Pracują w ten sposób już 10 lat i nieustannie doskonalą sposoby oddziaływania na swoich wychowanków. Codzienne zmagania z tym zaburzeniem doprowadziły do przekonania, iż najistotniejszy jest początek terapii i wyuczenie umiejętności kluczowych niezbędnych dla dalszego rozwoju osób z ASD (syndromem autyzmu).

27 4. Grupa teatralna ,,Cicho-Sza” z przedstawieniem teatralnym, składająca się z uczniów niesłyszących i słabosłyszących (ok. 15minut) prowadzona przez mgr Bogusławę Zielińską-Lisakowską i mgr Bożenę Jaskulską – Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Lublińcu.  6. „Integracja sensoryczna a trudności w uczeniu się. Jak rozumieć trudne zachowania u dzieci i pomagać im w szkole/przedszkolu?” mgr Magdalena Marszałek – terapeuta SI, pedagog specjalny, Centrum Diagnostyki i Terapii „In Corpore” – filia w Częstochowie. 7. Oczami rodzica: „Zespół Aspergera w praktyce”, „Czym jest nauczanie domowe???” mgr inż. Iwona Kowalska – pedagog specjalny, rodzic dwóch chłopców z zespołem Aspergera. 8. ,,Malarstwo emocjonalne w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Lublińcu” – mgr Marzena Zając – Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Lublińcu. Wystawa prac plastycznych wychowanków ośrodka w holu RODN „WOM” w Częstochowie.

28

29

30 Dziękuję za uwagę Aneta Żurek


Pobierz ppt "Dzieci z zaburzeniami zachowania w szkole"

Podobne prezentacje


Reklamy Google