Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)"— Zapis prezentacji:

1 Prof. dr hab. inż. Sławomir Wiak Prezentacja programu kandydata na stanowisko Dziekana Wydziału

2 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)
PLAN PREZENTACJI Wydział w roku moja ocena obecnego stanu rozwoju 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne) 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach

3 Wydział w roku 2008 - moja ocena obecnego stanu rozwoju
Mocna pozycja Wydziału zdefiniowana przez: Jedność Wydziału przy jego różnorodności w zakresie badań naukowych i oferty dydaktycznej należy uznać za wartość nadrzędną świadczącą o sile i pozycji Wydziału. Utrzymanie jedności Wydziału należy uznać jako jedno z podstawowych zadań następnego Dziekana Kategorię A Świetną kadrę naukową i dydaktyczną Wydziału (w tym 18 profesorów i 29 dr habilitowanych)

4 Wydział w roku 2008 - moja ocena obecnego stanu rozwoju
Mocna pozycja Wydziału zdefiniowana przez: Bardzo dobrą infrastrukturę laboratoryjną, jednakże zróżnicowaną w jednostkach Szeroką ofertę dydaktyczną (wiele kierunków kształcenia oferowanych przez Wydział – 8 kierunków kształcenia, w tym kierunki międzywydziałowe) Wiele projektów badawczych, międzynarodowych i strukturalnych prowadzonych na Wydziale (kilkadziesiąt projektów badawczych w okresie r., w tym dwa duże projekty: w zakresie termomodernizacji oraz budowy Centrum Mikroelektroniki) Zaawansowane prace związane z procesem informatyzacji Wydziału (w tym obsługa procesu dydaktycznego)

5 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)
Niejasna sytuacja związana z pomysłami Rządu dotyczącymi zmian strukturalnych w Szkolnictwie Wyższym Brak przedstawiciela Wydziału (największego Wydziału w PŁ) w kierownictwie Uczelni Niejasna strategia dotycząca powołania i funkcjonowania w PŁ Centrum Technologii Informatycznych (Wydział winien mieć jasno sprecyzowane stanowisko w tej kwestii) Niebezpieczeństwo zmniejszenia się liczby kandydatów z racji pogłębiającego się niżu demograficznego, w tym wyraźny spadek zainteresowania wśród kandydatów trudnymi studiami technicznymi

6 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)
Konkurencja w naborze na studia ze strony innych Wydziałów w PŁ, jak również ze strony Uczelni Niepublicznych i Zagranicznych Niebezpieczeństwo powstania luki pokoleniowej wśród pracowników nauki; niewystarczająca liczba uzyskiwanych tytułów profesora. Niewielka liczba zatrudnianych młodych pracowników po doktoracie w szeregu jednostek Przeciążenie pracowników dydaktycznych, nie tylko zajęciami dydaktycznymi, ale również zajęciami administracyjnymi

7 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)
Niewystarczająca wymiana międzynarodowa (staże pracowników, zapraszanie znanych i uznanych autorytetów naukowych jako Visiting Professor) Niewystarczająca reprezentacja Wydziału w ciałach opiniotwórczych na szczeblu regionalnym i krajowym Brak strategii kształcenia (uzgodnionej i wspieranej przez Władze Łodzi i Regionu) uwzględniającej specyfikę regionu, jego prognozy rozwoju oraz przewidywane inwestycje. Problem dotyczy całej Uczelni

8 2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)
Brak oferty kształcenia w zakresie studiów niestacjonarnych dla innych regionów Polski (nie jest kontynuowany proces kształcenia w oddziale w Żychlinie) Brak koncepcji kształcenia i platform w zakresie studiów typu – e-learning. Problem dotyczy całej Uczelni

9 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Strategia rozwoju i promocja Wydziału winna zawierać następujące zadania: Opracowanie koncepcji i podjęcie działań w celu stworzenia unikalnych interdyscyplinarnych kierunków i makrokierunków we współpracy z innymi Uczelniami w celu podkreślenia specyfiki regionu Opracowanie koncepcji i podjęcie działań w celu stworzenia unikalnych interdyscyplinarnych kierunków i makrokierunków we współpracy z innymi Wydziałami, w tym kierunku Mechatronika (I stopień - WEEIA, II stopień - IFE) Opracowanie strategii kształcenia uwzględniającej specyfikę regionu, w tym stworzenie Regionalnego Centrum Edukacyjnego w oparciu o fundusze strukturalne

10 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Strategia rozwoju i promocja Wydziału winna zawierać następujące zadania: Powołanie Zespołu ds. strategii rozwoju Wydziału – określenie priorytetowych kierunków rozwoju naukowego i dydaktycznego w różnych horyzontach czasu Zatrudnienie firmy konsultingowej w celu opracowania i zrealizowania koncepcji promocji Wydziału Powołanie Zespołu (w dalszej perspektywie biura) do obsługi pod względem formalnym (administracyjnym i finansowym) przy przygotowywaniu, procedowaniu i rozliczaniu projektów

11 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Strategia rozwoju i promocja Wydziału winna zawierać następujące zadania: Opracowanie koncepcji i podjęcie działań w celu stworzenia punktów edukacyjnych zamiejscowych, w dalszym horyzoncie oddziałów zamiejscowych Wdrożenie jednolitego systemu informatycznego obsługi studenta (systemu wdrażanego przez obecne władze Wydziału)

12 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Studia i Studenci Pozycja Wydziału zależy nie tylko od poziomu badań naukowych, ale również od poziomu kształcenia, elastyczności kształcenia i atrakcyjności oferty edukacyjnej. Oferta powinna odpowiadać zainteresowaniom młodzieży, potrzebom rynku pracy oraz uwzględniać prognozy i zmieniające się preferencje młodego pokolenia w dziedzinie edukacji. Należy podjąć działania w celu: Opracowania kryteriów przydziału zajęć dydaktycznych poszczególnym jednostkom, pozwalającym kierownikom jednostek na opracowywanie strategii rozwoju jednostki. Powinna być realizowana zasada synergii badań naukowych i dydaktyki.

13 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Studia i Studenci Tworzenia elitarnego toku kształcenia dla najlepszych studentów, tzw. „Mini Oxford”. Sukcesywne wprowadzanie przedmiotów z językiem wykładowym angielskim (wybrane przedmioty) Nawiązanie ścisłej współpracy z renomowanymi Uczelniami w celu prowadzenia wspólnych prac dyplomowych oraz wydawania podwójnych dyplomów

14 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Studia i Studenci Poszerzenia oferty kształcenia w ramach studiów podyplomowych i kursów, szczególnie unikalnych, w tym we współpracy z innymi Uczelniami Rozszerzenia oferty edukacyjnej poprzez wprowadzenie kształcenia typu e-learning Wprowadzenia semestru wyrównawczego dla kandydatów na studia I i II stopnia na wszystkich kierunkach studiów w celu uelastycznienia oferty edukacyjnej Wydziału

15 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Studia i Studenci Umocnienia i rozwoju partnerskiej współpracy z Samorządem Studenckim oraz wypracowanie form wsparcia logistycznego i finansowego przedsięwzięć inicjowanych przez Samorząd Wykorzystania aktywności Samorządu Studenckiego i studentów na rzecz promocji Wydziału na poziomie szkolnictwa średniego

16 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Studia i Studenci Tworzenia studenckich grup badawczo – menedżerskich pracujących nad projektami, ich realizacją i wdrażaniem pod kątem biznesowym (Studenckie inkubatory przedsiębiorczości) Tworzenia studenckich grup badawczych pracujących nad projektami w celu uczestnictwa w konkursach krajowych i międzynarodowych, w tym organizacja Ogólnopolskich Konferencji Kół Naukowych

17 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Działalność Naukowa i Organizacyjna w Zakresie Nauki Dorobek naukowy i aktywność organizacyjna pracowników Wydziału w nauce jest kluczem do sukcesu. Jest on definiowany również poprzez rankingi krajowe i międzynarodowe. Nasz wspólny dorobek stanowi o pozycji Wydziału, w tym kategoria A. W celu utrzymania kategorii A, ale również wzrostu prestiżu Wydziału, należy podjąć następujące działania: Uzyskać uprawnienia do habilitowania w dyscyplinie Informatyka w ciągu 3 lat. W tym celu należy powołać zespół, który będzie wspierał działania Dziekana i przygotuje niezbędną aplikację

18 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Podjąć wspólne działania z Dziekanami innych Wydziałów na rzecz stworzenia systemu wynagradzania profesorów tytularnych z funduszu centralnego Uczelni (cel zapisany również w programie wyborczym kandydatów na Rektora) Podjąć wspólne działania z Dziekanami Wydziałów innych Uczelni na rzecz delegowania uzgodnionych Kandydatów do gremiów szczebla centralnego i międzynarodowego, w tym kandydatów z naszego Wydziału Budowę prestiżu Wydziału poprzez stworzenie międzynarodowej Konferencji o unikalnej formule w dyscyplinie Informatyka

19 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Opracowanie koncepcji i założenie międzynarodowego czasopisma, które mogłoby w dalszej perspektywie znaleźć się na tzw. liście filadelfijskiej Opracowanie kryteriów nagradzania najbardziej aktywnych naukowo pracowników Wydziału, w tym zróżnicowanie pensji Wspierania aktywności naukowej pracowników Wydziału nakierowanej na pisanie podręczników akademickich oraz monografii poprzez obniżenie pensum dydaktycznego

20 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Wspieranie inicjatyw jednostek zapraszających uznane autorytety naukowe na wykłady i staże naukowe Nawiązanie ścisłej współpracy naukowej z renomowanymi Uczelniami w celu prowadzenia wspólnych badań oraz prac doktorskich (wstępne uzgodnienia z Uniwersytetami w Pawii i Vigo) Wspieranie rozwoju naukowego młodej kadry (granty, stypendia, staże) w celu szybkiego awansu zawodowego (doktorat, habilitacja, a dalszej kolejności tytuł profesora)

21 3. Strategia działania i rozwoju Wydziału w latach 2008 - 2012
Rozwój Infrastrukrury Wydziału Należy podkreślić intensywne działania i troskę obecnych władz Wydziału o rozwój infrastruktury. Należy więc kontynuować dalsze prace nakierowane na rozbudowę infrastruktury, w tym remonty audytoriów, rozbudowę wydziałowej pracowni komputerowej oraz infrastruktury informatycznej Należy zintensyfikować działania na szczeblu Uczelni oraz regionu w celu pozyskania środków na budowę Unikalnych Centrów Edukacyjnych, w tym środki na inwestycje budowlane

22 Nowoczesny Wydział - prestiż i satysfakcja http://www.wiak.imsi.pl
pracowników i studentów Dziękuję Państwu za uwagę Proszę o poparcie moje kandydatury


Pobierz ppt "2. Zagrożenia dla Wydziału (wewnętrzne i zewnętrzne)"

Podobne prezentacje


Reklamy Google