OKRES PONIEMOWLĘCY # Lokomocja i kontrola postawy # Koordynacja wzrokowo-ruchowa # Mowa # Kontakty społeczne # Zabawa jako forma działalności # Zróżnicowanie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OKRES PONIEMOWLĘCY # Lokomocja i kontrola postawy # Koordynacja wzrokowo-ruchowa # Mowa # Kontakty społeczne # Zabawa jako forma działalności # Zróżnicowanie."— Zapis prezentacji:

1 OKRES PONIEMOWLĘCY # Lokomocja i kontrola postawy # Koordynacja wzrokowo-ruchowa # Mowa # Kontakty społeczne # Zabawa jako forma działalności # Zróżnicowanie rozwoju mowy i błędy artykulacyjne

2 Lokomocja i kontrola postawy
15 miesięcy Chodzi samodzielnie, czasem przewraca się Raczkuje już tylko wchodząc w górę po schodach 18 miesięcy Chodzi i biega sztywno Wchodzi po schodach z pomocą dorosłego Wspina się na niskie przedmioty (krzesła, tapczan) Bardzo ruchliwe, wszystkiego dotyka, może coś zniszczyć przez nieuwagę 21 miesięcy Przykuca przy zabawie Schodzi ze schodów przy pomocy dorosłego

3 Lokomocja i kontrola postawy
24 miesiące Chodzi i biega pewnie Schodzi po schodach bez pomocy dorosłego, dostawiając nóżkę do nóżki Kopie piłkę na polecenie dorosłego 30 miesięcy Chodzi po schodach stawiając nóżki na przemian Biegnie naprzód lub zostaje w tyle, gdy chodzi po ulicy Potrafi przenieść kruchy przedmiot (np. talerzyk) z miejsca na miejsce 36 miesięcy Rzuca piłką nie tracąc równowagi, podskakuje, maszeruje przy muzyce

4 Koordynacja wzrokowo-ruchowa
15 miesięcy Otwiera i zamyka pudełka, szuflady Ściąga, gromadzi i rozrzuca różne przedmioty Stawia wieżę z dwóch klocków  18 miesięcy Ciągnie za sobą zabawki na sznurku Przenosi lub przewozi klocki z miejsca na miejsce Przewraca kartki książki po kilka jednocześnie Zwraca uwagę na obrazki 21 miesięcy Stawia wieżę z kilku klocków, szereguje je poziomo

5 Koordynacja wzrokowo-ruchowa
24 miesiące Ustawia z klocków wieżę, pociąg Chętnie rysuje, jest na etapie bazgrot 30 miesięcy Popycha zabawki przed sobą, dobrze nimi kierując Lubi rysować palcem, rysuje spirale, kreski, kółka, robi kropki 36 miesięcy Buduje „domki” w dwóch wymiarach Lubi bawić się w piasku, toczyć wałeczki i kulki z plasteliny Rysuje kształty zamknięte, pierwsze głowonogi

6 Mowa 15 miesięcy Mówi ze zrozumieniem kilka słów dwusylabowych
18 miesięcy Pokazuje części ciała na lalce Wyraża żądanie gestem (daj, nie ,to) Używa kilkunastu słów, w tym wyrazy dźwiękonaśladowcze 21 miesięcy Pokazuje obrazki w książce Składa wypowiedzi z dwóch słów (żądanie, pokazywanie czegoś ciekawego)

7 Mowa 24 miesiące Ustawia z klocków wieżę, pociąg nazywając to co zrobiło Wymienia nazwy znanych przedmiotów na obrazkach Zaczyna dużo mówić ( słów) Mówi prostymi zdaniami Mówi o sobie po imieniu 30 miesięcy Opowiada o swoich przeżyciach Używa form gramatycznych często nieprawidłowo

8 Mowa 36 miesięcy Wymienia przedmioty i czynności na obrazkach
Mówi dość gramatycznie Mówi o sobie „ja” Używa przyimków i spójników (zasób słów to ok wyrazów), używa zaimka „my” Używa zdań złożonych Zaczyna nazywać to co narysowało

9 Kontakty społeczne 15 miesięcy
Zwraca uwagę na przejeżdżające auta, wzory, poruszające się gałęzie drzew Wykonuje różne proste polecenia Sygnalizuje o swoich potrzebach fizjologicznych po fakcie 18 miesięcy Zwraca uwagę na przechodniów Próbuje samodzielnie posługiwać się łyżką przy jedzeniu Tuli do siebie lalkę, misia 21 miesięcy Sygnalizuje o swoich potrzebach fizjologicznych zwykle w porę Złości się i krzyczy, gdy nie umie słowami wyrazić swego życzenia

10 Kontakty społeczne 24 miesiące
Naśladuje w zabawie proste czynności dorosłych Pilnuje swojej własności mówi „to moje” Wie co do kogo w domu należy Jest bardziej zrównoważone uczuciowo Domaga się pieszczot i czułości matki Nie współdziała w zabawie z dziećmi Lubi pomagać dorosłym w ich codziennych czynnościach 30 miesięcy Wykonuje szereg kolejnych czynności z życia codziennego (zabawa naśladowcza) Chce zrobić wszystko samo i jest dumne ze swoich wyczynów Jest wrażliwe na pochwałę i naganę słowną Przestrzega żeby wszystko odbywało się według ustalonego ceremoniału (np. swojego miejsca przy stole) Złości się i wyrywa innym zabawki (wzmożona agresywność) Zaczyna zdawać sobie sprawę z różnic płci i interesować nimi

11 Kontakty społeczne 36 miesięcy Przeważnie suche w nocy
Lubi patrzeć na pracę jakiejś maszyny Organizuje zabawę tematyczną Jest bardziej opanowane, pogodne i radosne Bawi się samo spokojnie, chętnie naśladuje zabawy innych dzieci (zabawa równoległa)

12 Rodzaje zabaw: Manipulacyjne
Tematyczne (przedmioty używane w nich mają charakter symboliczny; czy mogą mieć wymiar diagnostyczny?) Konstrukcyjne Dydaktyczne Ruchowe Równoległe

13 Czynniki mające znaczenie
dla rozwoju mowy: ogólny poziom intelektualny aktywność własna dziecka płeć warunki społeczno-wychowawcze

14 Błędy artykulacyjne popełniane
przez dzieci: występowanie sylab w postaci całego wyrazu duplikacje sylab powtarzanie wyrazu jednosylabowego opuszczanie sylab początkowych, środkowych, końcowych zgrubienia wyrazów przestawianie szyku wewnątrz wyrazu różne zniekształcenia (neologizmy)

15 i godności)(za: Brzezińska, 2005)
Wyznaczniki podmiotowego traktowania dziecka (poszanowania autonomii, niezależności i godności)(za: Brzezińska, 2005) Przyznawanie dziecku prawa do podejmowania decyzji dotyczących jego samego i jeśli to tylko możliwe do współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji dotyczących rodziny. Pozwalanie na samodzielne realizowanie własnych potrzeb i własnych pomysłów, unikanie kontrolowania wszystkich poczynań dziecka. Przyzwolenie na próby i błędy, unikanie nadmiernego zawstydzania w przypadku porażek, stosowanie kar nienaruszających godności dziecka.

16 i godności)(za: Brzezińska, 2005)
Wyznaczniki podmiotowego traktowania dziecka (poszanowania autonomii, niezależności i godności)(za: Brzezińska, 2005) 4) Poszanowanie własności i prywatności dziecka, pozwolenie mu na bycie samemu, gdy tego potrzebuje. 5) Uwzględnianie aktualnych potrzeb dziecka, jego kondycji, samopoczucia przy planowaniu dnia, weekendu, wakacji. 6) Udzielanie prawdziwych odpowiedzi na pytania dziecka, nieoszukiwanie go, niemanipulowanie dzieckiem. 7) Słuchanie dziecka, poważne traktowanie problemów, których doświadcza.

17 Podstawowe źródło zagrożeń rozwoju dziecka
w 2-3 roku życia DĄŻENIA I CHĘCI DZIECKA Do działania samodzielnego i niezależnego od dorosłych WYMAGANIA DOROSŁEGO Dotyczące zachowania dziecka, zgodnego ze społecznymi normami KONFLIKT TENDENCJI DOROSŁEGO DO OGRANICZANIA DZIECKA I TENDENCJI DZIECKA DO SWOBODNEGO DZIAŁANIA wycofanie dorosłego niekonsekwentna i niestabilna kontrola brak wsparcia w zdobywaniu samodzielności i zaradności dziecka wycofanie zamiast stymulowania dominacja woli dorosłego restrykcyjna kontrola brak przyzwolenia na samodzielność i zaradność dziecka hamowanie zamiast stymulowania Kontekst rozwoju nieadaptacyjnych form samoregulacji dziecka

18 Dziękuję za uwagę !


Pobierz ppt "OKRES PONIEMOWLĘCY # Lokomocja i kontrola postawy # Koordynacja wzrokowo-ruchowa # Mowa # Kontakty społeczne # Zabawa jako forma działalności # Zróżnicowanie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google