Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli."— Zapis prezentacji:

1

2 Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli wyzwanie i z zapałem przystąpili do realizacji projektu, którego celem jest edukacja lokalnych społeczności oraz najmłodszych uczniów. Projekt wprowadził nas uczniów „16” w tematykę powietrza, jego zanieczyszczeń i sposobów, w jaki można im zapobiegać. Realizacja projektu zapewniła nam niespodzianki, sukcesy, wpadki – porażki, ale przede wszystkim był to wyjątkowo ciekawy czas, którego na pewno nie zapomnimy. A zaczęło się od wielkiego pustego kartonu, który przyniosła do klasy nasza pani i powiedziała: „Mam coś dla was”. Byliśmy gotowi na wszystko, tylko nie na powietrze. Gdy poznaliśmy cel projektu i jak będzie wyglądał uznaliśmy, że „wchodzimy w to”- nie do końca wiedząc w co. Każdy kolejny dzień z projektem pozwalał nam rozwinąć skrzydła i „zarażać innych” tematyką powietrza. Zrealizowaliśmy 5 wyjątkowo ciekawych zajęć, dorzuciliśmy trochę od siebie, tacy już jesteśmy i tak dotarliśmy do mety Jedno jest pewne: jesteśmy ambasadorami powietrza!

3 Wszystkie zajęcia w naszej klasie otwierał Radek Brzózka, znany popularyzator nauki, ambasador programu. A zaraz po filmie to my zabieraliśmy się do działania. Była to przede wszystkim świetna zabawa, ciekawe eksperymenty oraz super nauka. A działo się tak…

4 Zajęcia nr 5 Nasza Pani zaprosiła nas do wysłuchania bardzo ważnych informacji. Tego dnia opowiedziała nam, jak chronić się przed smogiem, ponieważ zanieczyszczone powietrze dostaje się do naszych domów, wpływając negatywnie na zdrowie. Spytacie jak? To proste! Wdychanie szkodliwych substancji może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. Pani wykorzystywała specjalnie przygotowane znaki nakazu i zakazu, które dostosowała do naszego zajęcia. Wszyscy bardzo uważnie słuchaliśmy, tego co Pani mówiła. Wielu z nas od razu przyznawało Pani rację. Wielu koniecznie chciało coś powiedzieć czy dopowiedzieć, ale czekaliśmy na odpowiedni moment.

5 Dowiedzieliśmy się co robić, gdy wiemy, że jest smog:
NALEŻY Iść do lekarza, jeśli choruje się na choroby układu oddechowego lub krążeniowego. W mieszkaniu włączyć oczyszczacz powietrza. Założyć maskę antypyłową, gdy trzeba wyjść z domu NIE WOLNO Wychodzić na spacer. Uprawić sportu na zewnątrz Wietrzyć mieszkania, myć okien, zostawiać otwartych drzwi.

6 Znaki, które Pani wykorzystała zawiesiliśmy na klasowej ścianie wiedzy.
Wszystko to, co Pani powiedziała, było bardzo przekonywujące i dość łatwe do zapamiętania. Teraz wiemy, że walka ze smogiem jest bardzo trudna i niestety potrwa jeszcze kilka lat, dlatego każdy, a szczególnie my dzieci musimy wiedzieć, jak się zabezpieczać przed szkodliwymi działaniami smogu, żeby zmniejszyć ryzyko chorób wywoływanych przez zanieczyszczenie powietrza. Przyrzekamy, że zdobytą wiedzę przekażemy rodzinie i sąsiadom!

7 Kto by nie chciał mieć wyjątkowej maski antysmogowej? Wszyscy chcemy!
Mieliśmy okazję zrobić właśnie takie. Najtrudniejsza była koncepcja, czyli co i jak zrobić. Efekty naszej pracy były wspaniałe. W klasie nie ma dwóch nawet trochę podobnych masek. Wszystkie pomysły są super! Przed…

8 I po!

9 Nadszedł czas na ostatnią pracę domową – szkoda, ponieważ dobrze się bawiliśmy. Nasi rodzice bardzo nam kibicowali. Tym razem wykonujemy domowy zestaw INFORMATORA ANTYSMOGOWEGO w postaci niebieskich znaków nakazu i czerwonych znaków zakazu.

10 Mamy moc sprawczą! Udało się! Jak nam poszło zobaczcie sami 
Zastanawialiśmy się, co z tym zrobić? Podjęliśmy decyzję, że „bierzemy sprawy w swoje ręce” i każdy z nas w domu przeprowadzi wykład dla domowników. Jak okazało się następnego dnia, słuchali nas duzi i mali członkowie rodziny. Mamy moc sprawczą! Udało się! Jak nam poszło zobaczcie sami 

11 Niestety z powodu dużego rozmiaru filmu, nasza starsza koleżanka Sandra pomogła nam z umieszczeniem go na YouTubie i widnieje pod poniższym linkiem:

12

13 Rośliny walczą ze smogiem!
Dowiedzieliśmy się, że są rośliny oczyszczające powietrze. Postanowiliśmy je poznać i przekonać innych, że powinny znaleźć się w każdym domu. Jak się okazało wiele roślin doniczkowych działa jak naturalne filtry powietrza - wchłania szkodliwe związki (opary lakierów, wyziewy z kuchenek gazowych, dym tytoniowy oraz smog). Kilka takich „przeciwsmogowych" roślin spowoduje zauważalną różnicę w jakości powietrza w domu. Łatwo je rozsadzić, więc jest to najprostsza metoda walki ze skutkami smogu we własnym mieszkaniu. Naukowcy z NASA sprawdzili, które gatunki oczyszczają powietrze. Większość z nich bardzo dobrze znamy! Wiele z nich również stoi na oknach w naszych klasach.

14 Zielistka Sternberga - znana jako „trawa”
Zielistka Sternberga - znana jako „trawa”. Roślina wchłania związki działające rakotwórczo wydzielane przez lakiery, farby i meble oraz oczyszcza powietrze z dymu tytoniowego (w szczególności z formaldehydu i benzenu). Bluszcz pospolity wchłania m.in. benzen, tlenki węgla, formaldehydy i trichloroeteny. Część z tych związków jest wydzielana przy paleniu tytoniu, inne są związane ze stosowaniem klejów, farb, lakierów i środków czystości Palmy  – nawilżają powietrze i oczyszczają je z wielu szkodliwych związków - formaldehydu i benzenu. Za szczególnie cenne gatunki uchodzą: palma bambusowa oraz areka. Epipremnum złociste  – popularne pnącze o zielono-żółtych sercowatych liści wchłania m.in. formaldehydy Skrzydłokwiat – znosi wiele niekorzystnych czynników, niweluje zanieczyszczenia, szkodliwe działanie acetonu, benzenu, jak i amoniaku. Sansewieria (wężownica)  - Oczyszcza powietrze z benzenu, ksylenu i toluenu, trójchloroetylenu i formaldehydu Anturium - oczyszcza powietrze z aldehydu mrówkowego, amoniaku i benzenu Chryzantemy wielkokwiatowe  - Oczyszczają powietrze ze związków obecnych w smogu (trichloroetylen, benzen, aldehyd mrówkowy, ksyleny, amoniak)

15 Powoli zbliżamy się do końca projektu  (ale informator pozostanie z nami na zawsze!)

16

17 Oko w oko z dronem Kolejna niespodzianką przygotowaną przez naszą Panią była wizyta w naszej klasie Eko-patrolu. Było to niezwykłe spotkanie. Od razu chcieliśmy dowiedzieć się po co powstał i jakie są jego zdania Eko-patrolu. Było coś co nas bardzo interesowało, czyli dron i jego misje specjalne tzn. wykrywanie źródeł zanieczyszczeń powietrza. Dowiedzieliśmy się jak działa dron, jak wykonuje pomiary, jak tworzy trójwymiarową mapę badanego obszaru. Dron pokazuje, jak w danym momencie rozkładają się zanieczyszczenia w powietrzu w Toruniu. Każdy z nas miał szanse usiąść w mobilnym laboratorium, które na bieżąco pokazywało kilkanaście czynników, w tym także te najgroźniejsze dla naszego zdrowia. Mogliśmy samodzielnie zaprogramować trasę lotu-było to bardzo ciekawe doświadczenie

18

19

20

21 Dzięki wizycie Eko-patrolu wiemy więcej!

22 Chcieliśmy pokazać mieszkańcom Torunia, że uczniom Szkoły Podstawowej nr 16 zależy na tym, aby oddychać czystym i zdrowym powietrzem. Wspólnie ustaliliśmy, że pójdziemy ulicami naszego osiedla. Wkrótce do naszego pomysłu przyłączyła się CAŁA SZKOŁA! Okazało się, że jest to do zrobienia. Poprosiliśmy nauczycieli o wsparcie i ulicami przeszedł głośny happening. Wszystkie klasy naszej szkoły przygotowały transparenty oraz hasła, które krzyczeliśmy na przemarszu. Uczniowie i nauczyciele założyli specjalnie przygotowane maski antysmogowe. Klasa 2a przygotowała ulotki, które uczniowie całej szkoły rozdawali przechodniom, a jako pomysłodawcy przemarszu szliśmy na czele kolumny, która liczyła blisko 600 osób! Starsi uczniowie przygotowali kwiaty doniczkowe tzw. oczyszczacze powietrza, które wręczali mieszkańcom naszego osiedla. Każdy z nas może zacząć działać na rzecz ochrony środowiska, a zwłaszcza powietrza, którym oddychamy. Musimy starać się, aby maski, które dzisiaj wspólnie założyliśmy podczas przemarszu, w najbliższej przyszłości nie były nam już potrzebne – żeby Toruń rozwijał się w powietrzu wolnym od zanieczyszczeń. Zobaczcie jak było 

23

24 Niestety z powodu dużego rozmiaru filmu, nasza starsza koleżanka Sandra pomogła nam z umieszczeniem go na YouTubie i widnieje pod poniższym linkiem:

25

26 Niestety z powodu dużego rozmiaru filmu, nasza starsza koleżanka Sandra pomogła nam z umieszczeniem go na YouTubie i widnieje pod poniższym linkiem:

27 Akcja cieszyła się sporą uwagą przechodniów
Akcja cieszyła się sporą uwagą przechodniów. Większość maseczek wraz ze stosowną ulotką na temat smogu udało nam rozkolportować w szybkim tempie. Temat zanieczyszczenia powietrza wzbudził zainteresowanie zwłaszcza wśród mieszkańców Torunia. Organizatorzy uświadamiali spacerowiczów, że smog to realne zagrożenie dla ich zdrowia

28 Ewaluacja na kole: Koordynator: Alicja Nehring, nauczyciel 2a

29 To już koniec – podsumowanie dzieci z klasy 2a i nauczyciela
Na podstawie zdobytych informacji wyciągnęliśmy wnioski i zaplanowaliśmy działania Nauczyliśmy się, jak możemy wspólnie z naszymi rodzicami, sąsiadami dbać o czyste powietrze na co dzień. Opracowaliśmy ulotki antysmogowe dla mieszkańców Torunia. Zainicjowaliśmy zorganizowanie przemarszu proekologicznego z hasłami dotyczącymi powietrza, jego zanieczyszczeń i walki ze smogiem. Informowaliśmy mieszkańców, jakie są przyczyny i skutki niskiej emisji. Wrzucaliśmy ulotki do skrzynek pocztowych naszych sąsiadów. Rozdawaliśmy przechodniom nasiona lawendy - rośliny nie tylko pięknie pachnącej, ale również oczyszczającej powietrze. Rozdawaliśmy przechodniom kwiaty doniczkowe oczyszczające powietrze. Przedstawiliśmy problem niskiej emisji koleżankom i kolega z innych klas, zresztą nie tylko najmłodsi potrzebują informacji na temat niskiej emisji. Zaprosiliśmy nauczycieli do włączenia się w aktywne przeciwdziałanie zanieczyszczeniu powietrza np. rozmowy z uczniami na godzinach wychowawczych, informacje na zebraniach z rodzicami.

30 Poza edukowaniem mieszkańców na temat ochrony czystości powietrza, uczniowie widzą również inne korzyści z udziału w programie: Wyszliśmy z ławek szkolnych, by uczyć innych. Zintegrowaliśmy się wokół bardzo ważnego dla naszej przyszłości problemu.

31 Nauczyciel Za sukces uważam - liczne pytania od uczniów SP 16, co mogą jeszcze zrobić sami i z rodzicami, by poprawić stan czystości powietrza. Zajęcia od samego początku cieszyły się zainteresowaniem wśród dzieci, które chętnie uczestniczyły w nich uczestniczyły, łatwo i szybko przyswajały nową wiedzę dotyczącą powietrza i jego zanieczyszczeń. Projekt jest bardzo ciekawy, dostosowany do wieku i możliwości intelektualnych uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci wykonywały wszystkie ćwiczenia, eksperymenty i zadania, chętnie uczestniczyły w zabawach. Efektem realizacji cyklu zajęć jest wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony powietrza, którym wszyscy oddychamy. Zwiększono świadomości rodziców na temat zanieczyszczeń powietrza i podejmowaniu wspólnych działań dla jego ochrony. Alicja Nehring, nauczyciel klasy 2a


Pobierz ppt "Szkoła Podstawowa nr 16 w Toruniu przystąpiła do udziału w projekcie Fundacja PGNiG ,,Rodzice i dzieci, Powietrze bez śmieci”. Uczniowie klasy 2a podjęli."

Podobne prezentacje


Reklamy Google