Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDaniel Kaczor Został zmieniony 5 lat temu
1
Organizacja i przeprowadzanie egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018
2
TERMIN EGZAMINU 18 KWIETNIA (ŚRODA) – HISTORIA I WOS; JĘZYK POLSKI 19 KWIETNIA (CZWARTEK) – PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE; MATEMATYKA 20 KWIETNIA (PIĄTEK) – JĘZYKI OBCE 2
3
Obowiązujące regulacje prawne
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tj. Dz.U roku, poz. 1943) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego (Dz.U. z 2016r., poz. 2223) Informacja o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego obowiązująca w roku szkolnym 2017/2018
4
Egzamin gimnazjalny w roku szkolnym 2017/2018
5
CZAS TRWANIA EGZAMINU W przypadku arkuszy dostosowanych obowiązuje czas zapisany na tym arkuszu (podany w tabeli powyżej) i ten czas nie jest dodatkowo wydłużany.
6
+ Czas egzaminu Czas egzaminu czas czynności organizacyjnych
czas pracy ucznia z arkuszem liczonych od rozdania arkuszy zdającym Rozpoczęcie godz. 9.00 historia i WOS przedmioty przyrodnicze poziom podstawowy języka obcego nowożytnego Rozpoczęcie godz język polski matematyka poziom rozszerzony języka obcego nowożytnego Czas pracy ucznia z zestawem 9.00 – 60 min + 20 minut 11.00 – 90 minut + 45 minut lub 60 minut + 30 min poziom rozszerzony
7
przygotowanie sali egzaminacyjnej
Oddzielny stolik (ławka) dla każdego zdającego, wszystkie ustawione w jednym kierunku, w odległości zapewniającej samodzielność pracy zdających, kartki z numerami stolików (i oczywiście numerki do losowania), dla każdego zdającego kartka z nazwiskiem, imionami, numerem PESEL oraz kodem zdającego, w widocznym miejscu sprawny zegar oraz tablica lub plansza, miejsca dla zespołu nadzorującego i obserwatorów, brak pomocy dydaktycznych (np. map, eksponatów), zapasowe przybory do pisania (linijka na matematykę), przygotowanie sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia części trzeciej egzaminu, zapewnienie możliwości korzystania przez uczniów (słuchaczy) z toalety bez kontaktowania się z innymi osobami, umieszczenie przed wejściem do sali, w widocznym miejscu, list zdających (imię i nazwisko) w danej sali. 7
8
Przed egzaminem gimnazjalnym
Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego około pół godziny przed rozpoczęciem zakresu/poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, po sprawdzeniu nienaruszalności przesyłki, przekazuje materiały każdemu przewodniczącemu zespołu nadzorującego: arkusze egzaminacyjne w odpowiedniej formie i liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w danej sali egzaminacyjnej; inne materiały egzaminacyjne niezbędne do przeprowadzenia danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, tj.: wykaz uczniów w danej sali egzaminacyjnej, przygotowany przez OKE, jeżeli nie był przekazany wcześniej, formularz protokołu przebiegu danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego w danej sali egzaminacyjnej, płyty CD w przypadku części trzeciej egzaminu; otwarcie opakowania płyty CD następuje w sali egzaminacyjnej, bezpieczne koperty do spakowania prac egzaminacyjnych z odpowiednią naklejką na kopertę. Przewodniczący zespołu nadzorującego odbiera materiały egzaminacyjne z przedstawicielem uczniów piszących w danej sali.
9
Przydział miejsc w sali egzaminacyjnej
Zdający wchodzą do sali egzaminacyjnej pojedynczo według kolejności na liście i losują numery stolików, przy których będą pracowali. Numery wylosowanych stolików należy zapisać na liście zdających w danej sali. W danym dniu zdający losuje numerek tylko raz ! Od losowania można odstąpić w przypadku uczniów rozwiązujących zestawy dostosowane, korzystających z leków/ opieki medycznej lub w innych uzasadnionych przypadkach.
10
Przed egzaminem gimnazjalnym
Do sali egzaminacyjnej uczeń może wnieść przybory wymienione w komunikacie dyrektora CKE o przyborach, tj. pióro lub długopis z czarnym tuszem/atramentem oraz linijkę (tylko w przypadku drugiej części egzaminu gimnazjalnego w zakresie matematyki). Może też wnieść małą butelkę wody. Butelka powinna stać na podłodze przy nodze stolika, aby uczeń przypadkowo nie zalał materiałów egzaminacyjnych. Uczeń bezwzględnie nie może wnosić do sali egzaminacyjnej urządzeń telekomunikacyjnych. Dotyczy to również zespołu nadzorującego i obserwatora.
11
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY Przewodniczący ZN informuje o :
zasadach zachowania się podczas egzaminu, dodatkowych 5 minutach przeznaczonych na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi po zakończeniu czasu przeznaczonego na rozwiązanie zadań, zasadach oddawania arkuszy egzaminacyjnych po zakończeniu pracy. Arkusze egzaminacyjne zespół nadzorujący rozdaje nie wcześniej niż o godzinie wskazanej w harmonogramie, tj. odpowiednio nie wcześniej niż o godzinie 9:00 i nie wcześniej niż o 11:00.
12
Uczeń nie podpisuje arkusza ani karty odpowiedzi
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY Przewodniczący informuje uczniów o: obowiązku zapoznania się z instrukcją na pierwszej stronie arkusza, sprawdzeniu kompletności arkusza (wszystkich stron zeszytu zadań i karty odpowiedzi oraz w przypadku języka polskiego, matematyki i języka obcego na poziomie rozszerzonym – karty rozwiązań zadań egzaminacyjnych), sprawdzeniu, czy wszystkie zadania są czytelnie wydrukowane, sprawdzeniu poprawności numeru PESEL na naklejkach, kodowaniu arkusza. Uczeń nie podpisuje arkusza ani karty odpowiedzi imieniem i nazwiskiem. UWAGA: Nie używa się naklejki z błędnym numerem PESEL (ZN wpisuje ręcznie numer PESEL i kod szkoły).
13
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może wpuścić do sali ucznia spóźnionego, jeżeli nie zakończyły się jeszcze czynności organizacyjne. Uczeń kończy pracę z arkuszem razem ze wszystkimi. Taką sytuację odnotowuje się w protokole przebiegu danego zakresu/poziomu egzaminu w danej sali. Podczas egzaminu arkusze niewykorzystane/wadliwe powinny być umieszczone w odpowiednio opisanej kopercie.
14
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY Koduje prace uczniów pracujących z arkuszem dostosowanym oraz uczniów z niepełnosprawnością ruchową, czasową niepełnosprawnością rąk, uczniów z afazją oraz uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Przed rozpoczęciem zakresu/poziomu egzaminu zespół nadzorujący sprawdza w obecności ucznia poprawność danych na arkuszu (kod ucznia i numer PESEL) oraz poprawność zakodowania.
15
Błędny pesel W przypadku wystąpienia błędu w numerze PESEL, zdający zwraca zespołowi nadzorującemu naklejki z błędnym numerem. Przewodniczący zespołu nadzorującego koryguje ten numer w wykazie zdających w danej sali oraz zamieszcza w protokole przebiegu danego zakresu egzaminu adnotację o stwierdzeniu błędu. W miejscach przeznaczonych na naklejkę członek zespołu nadzorującego wpisuje odręcznie prawidłowy PESEL zdającego oraz identyfikator szkoły.
16
Brak nalepek z kodem kreskowym i numerem pesel ucznia
W razie braku nalepek z kodem kreskowym i numerem PESEL ucznia należy w przypadku arkuszy zdających mających obowiązek przenoszenia zaznaczeń do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi wpisać w miejsce przeznaczone na tę nalepkę odręcznie numer PESEL zdającego oraz numer identyfikacyjny szkoły w przypadku arkuszy zdających uprawnionych do nieprzenoszenia zaznaczeń do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi w miejscu przeznaczonym na nalepkę ucznia nakleić nalepkę z kodem kreskowym szkoły (jeśli brakuje – wpisać numer identyfikacyjny szkoły odręcznie)i wpisać odręcznie numer PESEL zdającego. W razie braku jednej nalepki w sposób opisany powyżej postępować przy kodowaniu pierwszej strony arkusza. 16
17
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY
18
Pola na zeszycie zadań i karcie odpowiedzi, które należy wypełnić.
kodowanie arkuszy egzaminacyjnych z zakresu historii i wos, przedmiotów przyrodniczych i poziomu podstawowego języka obcego Pola na zeszycie zadań i karcie odpowiedzi, które należy wypełnić. Przykładowa karta odpowiedzi Przykładowa pierwsza strona zeszytu zadań w przypadku uczniów uprawnionych do nieprzenoszenia zaznaczeń do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi
19
Schemat arkusza egzaminacyjnego z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych i języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym Karta odpowiedzi do zadań zamkniętych Zeszyt zadań
20
kodowanie arkuszy standardowych z zakresu języka polskiego, matematyki i poziomu rozszerzonego języka obcego Pola na zeszycie zadań, karcie rozwiązań zadań otwartych i karcie odpowiedzi, które należy wypełnić. Przykładowa pierwsza strona karty rozwiązań zadań otwartych Przykładowa pierwsza strona zeszytu zadań w przypadku uczniów uprawnionych do nieprzenoszenia zaznaczeń do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi lub/i do dostosowania kryteriów oceniania Przykładowa karta odpowiedzi
21
Schemat arkusza egzaminacyjnego z zakresu języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym Karta rozwiązań zadań otwartych (do wyrwania przez ucznia) Karta odpowiedzi do zadań zamkniętych Zeszyt zadań
22
karta rozwiązań zadań otwartych w arkuszach standardowych
Przed rozpoczęciem pracy z arkuszem standardowym z zakresu języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym następuje wyrwanie ze środka arkusza karty rozwiązań zadań otwartych wraz z kartą odpowiedzi bez ich rozdzielania: samodzielnie przez zdających niekorzystających z dostosowań, z pomocą członków ZN w przypadku zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
23
Arkusze Dostosowane Uczniowie, którzy korzystają z arkuszy egzaminacyjnych w dostosowanej formie, pracują z arkuszem egzaminacyjnym, zawierającym zeszyt zadań egzaminacyjnych i kartę odpowiedzi (w arkuszach w dostosowanej formie nie ma kart rozwiązań zadań egzaminacyjnych). Uczniowie nie kodują zeszytów zadań egzaminacyjnych oraz kart odpowiedzi. Czynności te wykonują członkowie zespołu nadzorującego.
24
NieOdrywanie kart odpowiedzi – zasady ogólne
Nie odrywa się kart odpowiedzi od arkuszy z zakresu języka polskiego, matematyki, poziomu rozszerzonego języka obcego nowożytnego niezależnie od terminu egzaminu, rodzaju arkusza (standardowy/dostosowany) i warunków, w których zdają egzamin uczniowie/słuchacze (dostosowane/bez dostosowań). W żadnym przypadku nie odrywa się kart odpowiedzi od arkuszy dostosowanych – niezależnie od zakresu /poziomu egzaminu. W przypadku arkuszy standardowych z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych i poziomu podstawowego języka obcego nowożytnego nie odrywa się kart odpowiedzi od arkuszy standardowych, w których uczeń nie przeniósł na kartę odpowiedzi zaznaczeń do zadań zamkniętych. 24
25
kodowanie arkuszy egzaminacyjnych z matematyki
W przypadku arkusza z matematyki kodowaniu będą podlegać wszystkie kartki przeznaczone na zapisanie zadań otwartych w karcie rozwiązań zadań otwartych.
26
PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁU NADZORUJĄCEGO
Po czynnościach organizacyjnych, w tym po sprawdzeniu poprawności kodowania, przewodniczący zespołu nadzorującego zapisuje na tablicy(planszy), w widocznym miejscu, faktyczny czas rozpoczęcia i zakończenia pracy z danym arkuszem egzaminacyjnym.
27
ZESPÓŁ NADZORUJĄCY Podczas egzaminu członkowie zespołu nadzorującego mogą chodzić po sali, ale nie mogą zakłócać pracy uczniom. Jeżeli uczeń wcześniej zakończy pracę z arkuszem, to podnosi rękę, zamyka arkusz i odkłada go na brzeg ławki. Członek zespołu nadzorującego, odbierając pracę, sprawdza: kompletność materiałów, przeniesienie odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi.
28
Unieważnienie egzaminu z danego zakresu/poziomu
Unieważnienie nastąpi w przypadku: stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia, wniesienia lub korzystanie przez ucznia w sali egzaminacyjnej z urządzenia telekomunikacyjnego albo materiałów lub przyborów pomocniczych niewymienionych w komunikacie przyborach, zakłócania przez ucznia/słuchacza prawidłowego przebiegu egzaminu w sposób utrudniający pracę pozostałym zdającym. 28
29
Unieważnienie egzaminu z danego zakresu/poziomu PROCEDURA
Przewodniczący zespołu nadzorującego, po konsultacji z pozostałymi członkami zespołu, prosi do sali przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego. Przewodniczący zespołu nadzorującego powiadamia przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego o zaistnieniu okoliczności będących podstawą do przerwania zdającemu pracy z arkuszem egzaminacyjnym. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego podejmuje decyzję o przerwaniu pracy ucznia z arkuszem egzaminacyjnym i unieważnia jego pracę oraz poleca uczniowi opuszczenie sali egzaminacyjnej. Informację o przerwaniu i unieważnieniu pracy zdającego przewodniczący zespołu nadzorującego odnotowuje w protokole przebiegu egzaminu.
30
Unieważnienie egzaminu z danego zakresu/poziomu
W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania przez zdającego zadań z zakresu/poziomu unieważnienie dotyczy tylko tego zakresu/poziomu, którego dotyczy stwierdzenie niesamodzielności rozwiązania. historii i wiedzy o społeczeństwie albo języka polskiego przedmiotów przyrodniczych albo matematyki poziomu podstawowego języka obcego poziomu rozszerzonego języka obcego albo
31
PRZEWODNICZĄCY ZESPOŁU NADZORUJĄCEGO
Na 10 minut przed zakończeniem egzaminu przypomina o przeniesieniu odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi. Po zakończeniu egzaminu: Informuje o zakończeniu pracy z arkuszem. Wyznacza dodatkowe 5 minut na sprawdzenie poprawności przeniesień. Poleca członkom ZN kontrolę czynności wykonywanych przez uczniów. Poleca zamknięcie i odłożenie arkuszy.
32
Czynności organizacyjne wykonywane przez zdających po zakończeniu egzaminu z arkuszem standardowym
Zdający, którzy mają obowiązek przenoszenia zaznaczeń odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi: w ciągu 5 minut wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu nadzorującego sprawdzają poprawność przeniesienia zaznaczeń odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi, odkładają arkusze na brzeg ławki/stolika, nie opuszczają sali egzaminacyjnej przed zebraniem arkuszy od wszystkich zdających w danej sali i uzyskaniem pozwolenia na opuszczenie sali, wyznaczony uczeń przebywa z zespołem nadzorującym do momentu zaklejenia bezpiecznej koperty. do 10 min przed końcem egzaminu uczniów nie wypuszczamy z sali.
33
Odrywanie kart odpowiedzi od zeszytów zadań
Członkowie ZN, którzy nadzorują przebieg egzaminu w salach (o godz. 9.00), w których zdający zaznaczają odpowiedzi na karcie odpowiedzi w arkuszach z zakresu: historii i wiedzy o społeczeństwie w części I egzaminu przedmiotów przyrodniczych w części II egzaminu poziomu podstawowego w części III egzaminu – język obcy nowożytny, po zakończeniu pracy zdających odrywają od zeszytów zadań karty odpowiedzi. 33
34
PAKOWANIE PRAC EGZAMINACYJNYCH
Członkowie zespołu nadzorującego powinni się upewnić, że wszyscy uczniowie, którzy mają obowiązek przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, wykonali tę czynność. Jeżeli uczeń nie przeniósł odpowiedzi na kartę odpowiedzi, to musi być sporządzona odpowiednia adnotacja na etykiecie bezpiecznej koperty.
35
PAKOWANIE PRAC EGZAMINACYJNYCH
Członkowie zespołu nadzorującego mają obowiązek uporządkować, przeliczyć materiały i odnotować liczbę prac w protokole. Pakowanie odbywa się w obecności przedstawiciela uczniów. Prace w bezpiecznej kopercie powinny być ułożone w kolejności zgodnej z zestawieniem na naklejce na kopertę.
36
Materiały pakowane do bezpiecznych kopert
(historia i wiedza o społeczeństwie, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny – poziom podstawowy godz. 9.00) – ułożenie materiałów w kolejności zgodnej z opisem na kopercie Na początku ułożone całe arkusze (zeszyty zadań z nieoderwanymi kartami odpowiedzi) bez przeniesionych odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi – jeśli takie są. Zgodnie z kolejnością ułożone oderwane karty odpowiedzi z przeniesionymi odpowiedziami na kartę odpowiedzi. Zgodnie z kolejnością ułożone zeszyty zadań (arkusz bez karty odpowiedzi), od których oderwano karty odpowiedzi.
37
Materiały pakowane do bezpiecznych kopert
(język polski, matematyka, język obcy nowożytny – poziom rozszerzony godz ) – ułożenie materiałów w kolejności zgodnej z opisem na kopercie W przypadku arkuszy dostosowanych Arkusze dostosowane ułożone zgodnie z kolejnością na naklejce – w całości, z nieoderwanymi kartami odpowiedzi (bez przeniesionych odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi).
38
Materiały pakowane do bezpiecznych kopert
(język polski, matematyka, język obcy nowożytny – poziom rozszerzony godz ) – ułożenie materiałów w kolejności zgodnej z opisem na kopercie W przypadku arkuszy standardowych Zeszyty zadań egzaminacyjnych ułożone zgodnie z opisem na naklejce. Karty rozwiązań zadań egzaminacyjnych z nieoderwanymi kartami odpowiedzi ułożone zgodnie z kolejnością na naklejce. Nie należy odrywać kart odpowiedzi od kart rozwiązań zadań egzaminacyjnych.
39
Naklejenie naklejki przygotowanej przez OKE
na bezpieczną kopertę EGZAMIN GIMNAZJALNY
40
Naklejenie naklejki przygotowanej przez OKE
na bezpieczną kopertę EGZAMIN GIMNAZJALNY
41
Opisywanie zawartości koperty
(historia i wiedza o społeczeństwie, przedmioty przyrodnicze, język obcy nowożytny – poziom podstawowy) Na kopercie należy wpisać liczbę prac uczniowskich, które zostały zapakowane do bezpiecznej koperty Sale, w których piszą uczniowie, którzy mają obowiązek przenoszenia zaznaczeń na kartę odpowiedzi Sale, w których piszą uczniowie, którzy nie mają obowiązku przenoszenia zaznaczeń na kartę odpowiedzi Nieoderwane karty odpowiedzi Nieoderwana karta odpowiedzi Nieoderwana karta odpowiedzi
42
Opisywanie zawartości koperty
(język polski, matematyka, język obcy nowożytny – poziom rozszerzony) Na kopercie należy wpisać liczbę prac uczniowskich, które zostały zapakowane do bezpiecznej koperty Sale, w których piszą uczniowie, którzy nie mają obowiązku przenoszenia zaznaczeń na kartę odpowiedzi Sale, w których piszą uczniowie, którzy mają obowiązek przenoszenia zaznaczeń na kartę odpowiedzi Nieprzeniesione odpowiedzi Nieprzeniesione odpowiedzi
43
PRZEKAZYWANIE MATERIAŁÓW Z SALI
Bezpieczne koperty z pracami uczniowskimi. Niewykorzystane materiały w papierowej kopercie. Uzupełniony Protokół przebiegu egzaminu gimnazjalnego z sali (załącznik nr 8). Uzupełniony Wykaz uczniów w sali egzaminacyjnej (załącznik nr 7).
44
układ nagrań na płytach CD
Teksty do poszczególnych zadań są nagrane na płycie CD jako odrębne ścieżki. Odtwarzacze CD automatycznie przechodzą do kolejnej ścieżki; podział nagrania na poszczególne ścieżki ma jedynie ułatwić przejście do odpowiedniego zadania w przypadku wystąpienia usterki płyty CD. Każdy PZN przeprowadza odpowiednio wcześnie przed egzaminem próbę odsłuchu przykładowego nagrania z lat ubiegłych w salach wyznaczonych do przeprowadzenia III części egzaminu.
45
Polecamy również państwa uwadze
Z informatora: 1. Załącznik 10c – arkusz obserwacji. W nim zawarte są między innymi czynności zespołów nadzorujących, które kontroluje obserwator. 2. Załącznik 7 – wykaz uczniów z sali egzaminacyjnej, dokładnie informacja pod tabelką – objaśnienia. Ze strony CKE (zakładka egzamin gimnazjalny) przykładowe arkusze egzaminacyjne dla uczniów, którzy znajdą się pod Państwa opieką.
46
Uwolnienie wyników Wyniki egzaminu gimnazjalnego będą uwolnione
15 czerwca 2018 roku od godziny
47
Dziękuję za uwagę !
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.