Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH"— Zapis prezentacji:

1 ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
UL. SZKOLNA 4 PRABUTY TEL/FAX (055) PODSUMOWANIE PROJEKTU pn. „Od Technika do Europejczyka Nowe doświadczenia – większe możliwości” Projekt realizowany jest na zasadach PROGRAMU Erasmus + ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”. Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 100%

2 CEL PROJEKTU poznanie realiów i wymagań europejskiego rynku pracy;
podniesienie kompetencji społecznych i zawodowych, tj.: zdobycie nowych i utrwalenie posiadanych umiejętności praktycznych; poznanie nowych technik, technologii, a także trendów; sprawdzenie umiejętności zawodowych

3 PARTNER Vitalis Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH to niemiecka firma założona w 1997 r. pełniąca rolę organizacji przyjmującej w ramach mobilnościowych programów unijnych. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Schkeuditz, oddalonej o 16 km od saksońskiego Lipska. Firma specjalizuje się w organizacji stażów dla uczniów szkół technicznych i zawodowych oraz wyjazdów szkoleniowych kadry kształcącej z działu kształcenia zawodowego lub ogólnego. Vitalis współpracuje z ponad 200 małymi i średnimi przedsiębiorstwami w rejonie Lipska i Halle. Pozwoliło to na przeprowadzenie w przeciągu minionych 17 lat wielu udanych praktyk, jak i programów bazujących na wymianie doświadczeń pomiędzy pracownikami instytucji zajmujących się edukacją. VITALIS w ramach współpracy zapewnia zakwaterowanie, wyżywienie oraz lokalny transport, opiekę i doradztwo podczas pobytu w Niemczech. Organizuje zajęcia opisane w projekcie. Znajduje pracodawców zapewniając miejsca praktyk zgodnie z sektorami i celami programu, a także programu ustalonego we współpracy z organizacją wysyłającą. Dla uczestników prowadzi zajęcia kulturowe. Pomaga w ocenie, monitoringu i walidacji efektów projektu.

4 ORGANIZACJA PROJEKTU Przy realizacji projektu zaangażowanych było 11 pracowników szkoły 1. Nad całością realizacji projektu czuwał Dyrektor Szkoły, który podpisując umowy i inne dokumenty miał głos decydujący w rozwiązywaniu sytuacji trudnych; 2. 3 nauczycieli stanowiących zespół, który opracował projekt; 3. koordynator, który odpowiadał za zarządzanie projektem; 4. 1 osoba odpowiedzialna za obsługę księgową i płatności; 5. 3 nauczycieli prowadzących zajęcia przygotowujące do wyjazdu na staż; 6. 2 nauczycieli pełniących rolę opiekunów podczas stażu w Niemczech.

5 HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU
Harmonogram realizacji projektu zakładał: ogłoszenie informacji o programie i projekcie; zakup materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych przy realizacji projektu, rezerwację autokaru oraz polis ubezpieczeniowych; przygotowanie dokumentacji projektu, podpisanie stosownych porozumień przeprowadzenie kwalifikacyjnego testu z języka niemieckiego oraz rekrutację uczestników;

6 przygotowanie językowe, kulturowe oraz społeczne;
realizację 2-tygodniowego stażu w Niemczech, w tym udział w wycieczkach; kontakty monitorujące, walidację i ewaluację projektu (przeprowadzenie ankiet i wywiadów, analizę dokumentów, obserwacje, upowszechnienie informacji o rezultatach realizowanego projektu); rozliczenie projektu i złożenie raportu końcowego w Narodowej Agencji.

7 UCZESTNICY PROJEKTU Uczestnikami projektu było łącznie 37 uczniów w tym 34 z klasy II i 3 z klasy I Technik informatyk Technik pojazdów samochodowych Technik handlowiec

8 REKRUTACJA ocena z zachowania wyniki w nauce z przedmiotów zawodowych
wynik testu kwalifikacyjnego z języka niemieckiego frekwencja na zajęciach Główne kryteria Kryteria naboru promowały równość szans między mężczyznami i kobietami, nie sugerowały się przynależnością rasową, etniczną, wyznaniem i orientacją seksualną.

9 PRZYGOTOWANIE 20 godzinny kurs języka niemieckiego;
Przed wyjazdem uczniowie wzięli udział w zajęciach, których celem było odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, kulturowe oraz językowe: 20 godzinny kurs języka niemieckiego; 10 godzinne warsztaty z zakresu komunikacji interpersonalnej służące rozwojowi osobistemu i świadomości międzykulturowej. 10 godzinne warsztaty z doradztwa zawodowego służące umiejętności planowania własnej kariery zawodowej i wzrostu świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz zwiększające kompetencje społeczne mające na celu przygotowanie młodzieży do pierwszego w życiu wyjazdu za granicę.

10 WSPRACIE ORGANIZACYJNE DLA UCZESTNIKÓW PROJETU
Wszelkie koszty związane z organizacją stażu pokryte zostały z funduszy europejskich, a dotyczyły one: tzw. kieszonkowego, ubezpieczenia, kosztów podróży, biletów komunikacji miejskiej, zakwaterowania, wyżywienia, organizowanych wycieczek, zakupu odzieży ochronnej, obuwia oraz teczek konferencyjnych wyposażonych w materiały biurowe oraz pamięć USB i kartę SD. Ponadto szkoła, dla uczniów i ich rodziców, zorganizowała spotkanie informacyjne, podczas którego zostały przekazane niezbędne informacje i szczegóły dotyczące pobytu młodzieży za granicą, m.in.: adresy, telefony kontaktowe i alarmowe. Vitalis wyznaczyła opiekuna, który odpowiadał za: przywitanie grupy tuż po przyjeździe, pokazanie grupie miejsc użyteczności publicznej oraz centrum miasta, przedstawienie uczestnikom zakładów, w których odbędą praktyki zawodowe, organizowanie spotkań monitorujących.

11 Podczas 2-tygodniowego stażu w niemieckich przedsiębiorstwach uczniami opiekowało się dwóch nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnajalnych w Prabutach Mirosław Papis i Bernard Reks oraz przedstawiciel organizacji przyjmującej Małgorzata Worona. TERMIN STAŻU:

12 Nabyte przez uczniów umiejętności zostały uznane i potwierdzone przez:
Certyfikat FRSE Certyfikat potwierdzający udział w projekcie Certyfikat odbytego stażu Europass Mobilność ECVET Szkolny Certyfikat odbytego stażu oraz szkolenia językowego

13 A.18. Prowadzenie sprzedaży;
WALIDACJA Walidacji nabytych umiejętności dokonali przedstawiciele zakładów, w których uczniowie odbywali staż przy współpracy z opiekunem ze strony niemieckiej. Ocena została wystawiona w oparciu o następujące kryteria: przestrzeganie zasad bhp ; umiejetność płynnego i efektywnego używania języka niemeickiego; organizacja miejsca pracy; umiejętność pracy w zespole; posiadana wiedza w zakresie poszczególnych kwalifikacji w danym zawodzie: Technik handlowiec A.18. Prowadzenie sprzedaży; Technik informatyk E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie nimi; Technik pojazdów samochodowych M.12. Diagnozowanie i naprawa zespołów i podzeespołów pojazdów samochodowych.

14

15

16

17

18

19

20 KorzyŚci Uzyskane Certyfikaty potwierdzają, że uczestnik stażu:
zdobył umiejetność komunikacji , współpracy, asertywności, zaradności i odporności na stres; pracując w środowisku międzynarodowym zwiększył świadomość i umiejętność użycia języka obcego; zdobył już doświadczenie, na które większość pracodawców w przypadku rekrutacji zwraca szczególną uwagę; uczestnictwo w stażu, w firmie zlokalizowanej w innym kraju jest wiec bardzo mocnym punktem w CV

21 monitoring Uczniowie wyjechali za granicę pod opieką dwóch nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Prabutach. Zadaniem opiekunów było towarzyszenie młodzieży podczas całego pobytu w Niemczech oraz kontrolowanie realizacji programu praktyk. Vitalis wyznaczył opiekuna, który odpowiadał za realizację założeń projektu ustaloną w umowie – porozumieniu zawartym między szkołą a organizacją pośredniczącą. Polscy opiekunowie oraz opiekun z Vitalis na bieżąco monitorowali przebieg praktyk, warunki pobytu, służyli pomocą w komunikacji, sytuacjach kryzysowych, organizowali czas wolny uczniom. Projekt przewidywał kontakty monitorujące z opiekunem VITALIS w Niemczech. Ponadto, koordynator monitorował realizację projektu przez stały kontakt mailowy i telefoniczny z opiekunami grupy i analizę dokumentacji projektowej.

22 ewaluacja Proces ewaluacji bazował na: analizie ankiet przeprowadzonych wśród uczestników stażu po powrocie z Niemiec; wywiadach z opiekunami uczniów; analizie Dzienniczków Stażu prowadzonych przez uczniów; obserwacji zajęć i wywiadów z uczniami w czasie stażu, - analizie certyfikatów uzyskanych przez uczniów; analizie raportów uczestników, opiekunów i partnera zagranicznego.

23 Ocena stażu, na podstawie wypełnionych przez uczestników ankiet wykazała, że praktyki zagraniczne w blisko 100% spełniły ich oczekiwania. Ankietowani dobrze ocenili realizację działań. Wskazali wysoki poziom zadowolenia z decyzji o uczestnictwie w projekcie. Staż poszerzył ich umiejętności zawodowe, komunikowania się w języku obcym oraz przyczynił się do rozwoju osobistego. Równie wysoko oceniono poziom bezpieczeństwa, atmosferę podczas pobytu za granicą i pomoc opiekunów ze szkoły. Warunki bytowe zostały ocenione na poziomie wystarczającym. Wszyscy ankietowani są zdania, że szkoła powinna uczestniczyć w programach współpracy międzynarodowej i chętnie poleciliby udział innym uczniom w podobnym projekcie. Wszystkim uczestnikom szkolące zakłady przyznały celujące oceny za odbyty staż.

24 Ocena projektu Ewaluacja wykazała, że zakładane cele zostały osiągnięte, a rezultaty szkolenia zawodowego i językowego przyniosły efekt satysfakcjonujący. Wyniki przeprowadzonej ankiety dowiodły, że realizowany projekt zakończył się sukcesem. Uczestnicy projektu poszerzyli swoje umiejętności o kompetencje społeczne, w tym uczyli się pracy w zespole, radzenia sobie w sytuacjach stresowych i kryzysowych, odpowiedzialności, oceniania panujących stosunków w grupie i umiejętnego organizowania czasu. Zajęcia prowadzone w języku angielskim i niemieckim oraz kontakty z mieszkańcami były doskonałą okazją do doskonalenia języka konwersacji. Zagraniczne staże stanowią zatem innowacyjne rozwiązanie edukacyjne, w wyniku którego uczniowie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, według nowoczesnych standardów, zwiększając tym samym szanse na przyszłe zatrudnienie. Nabyte za granicą nowe doświadczenia zawodowe, wynikające z różnic ekonomicznych, językowych i kulturowych, w przyszłości, powinny przełożyć się na łatwość adaptacji do warunków życia i pracy w krajach UE.

25 Całkowity koszt projektu 257 240,69 PLN


Pobierz ppt "ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH"

Podobne prezentacje


Reklamy Google