Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

"Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: ""Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci"— Zapis prezentacji:

1 "Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci
w wieku 8 lat uczęszczających do szczecińskich szkół podstawowych "Odważna 8” Szczecin Czas prezentacji: 20 min. 1

2 Program „Odważna 8” Dlaczego? Co? Jak? Jakie korzyści?
Prezentacja składa się z 4 części. Wyjaśnia jakie przesłanki leżały u podstaw tworzenia programu (problem zdrowotny). Wskazuje możliwe i skuteczne (EBM) działania służące poprawie sytuacji zdrowotnej. Przedstawia kompleksowy system działań (praktyka). Podkreśla korzyści dla społeczności lokalnej objętej programem. 2

3 Epidemia otyłości Problem zdrowotny = epidemia otyłości wśród dorosłych polaków (główny czynnik ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2-ego) 3

4 Problem zdrowia publicznego (1)
Problem zdrowotny = epidemia otyłości wśród dzieci (główny czynnik ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2-ego) 4

5 Problem zdrowia publicznego (2)
Częstość występowania NMC u dzieci w wybranych krajach Świata. Problem zdrowotny = gwałtowny wzrost częstości występowania NMC wśród dzieci na świecie. 5

6 Powikłania otyłości Cukrzyca typu 2go Podwyższony poziom cholesterolu Nadciśnienie tętnicze Zespół metaboliczny Choroby serca – w tym zawał Wylewy krwi do mózgu Wzrost częstości występowania niektórych nowotworów Kamienie żółciowe Choroby ginekologiczne Zaburzenia wzwodu Choroba stłuszczeniowa wątroby Zaburzenia snu Problem zdrowotny = NMC to początek szeregu powikłań, w tym cukrzycy. Obniżenie jakości życia Depresja Upośledzenie społeczne i fizyczne Poczucie winy Zaburzenia kontaktów społecznych i seksualnych 6

7 Skala problemu Problem zdrowotny = wzrost liczby polaków z chorobami cywilizacyjnymi (nadciśnienie i cukrzyca). Takiego przyrostu nie wytrzyma żaden system opieki zdrowotnej. 7

8 Przyszłość Po raz pierwszy w historii ludzkości dzieci urodzone po roku 2000 mogą żyć krócej niż ich rodzice! Problem zdrowotny = najbardziej zagrożone są dzieci. Od nas dorosłych zależy ich przyszłość. 8

9 Czynniki wpływające na zdrowie
Czynniki warunkujące zdrowie wg. Lalonda:

10 Alfabetyzacja zdrowia
Codzienna aktywność fizyczna Prawidłowa masa ciała (odżywianie) Przestrzeń wolna od dymu tytoniowego Tak znaczną redukcję ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych można osiągnąć poprzez 3 utrwalone elementy stylu życia (tabletka zdrowia): Systematyczną aktywność fizyczną (szczególnie wysiłki tlenowe) Utrzymywanie prawidłowej masy ciała (zachowania żywieniowe) Życie w przestrzeni wolnej od dymu tytoniowego (podkreślić bierne palenie) Wykład: David L. Katz (USA) „Stopy sztućce i palce a przyszłość narodów”, Wrocław, 2011 10

11 Kompleksowy system działań
Fundacja przygotowała kompleksowy system działań, który wspiera samorządową politykę zdrowotną. (konieczna jest zmiana grafiki …) Wyróżnić można 3 elementy: Etap podstawowy: przeprowadzenie na terenie szkół gimnazjalnych Kompleksowej Analizy Zdrowotnej (KAZ) w formie populacyjnych badań przesiewowych uczniów I klas. Etap wsparcia środowiska szkolnego: przeprowadzenie szkoleń środowiska szkolnego w zakresie tworzenia i wdrażania polityki zdrowotnej na terenie placówek oświatowych oraz dostarczenie nowatorskich narzędzi służących edukacji zdrowotnej Etap specjalistyczny objęcie dwuletnią Interdyscyplinarną Opieką Specjalistyczną (IOS) dzieci z czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych oraz ich rodzin, przeprowadzenie warsztatów edukacyjnych dla rodzin objętych Interdyscyplinarną Opieką Specjalistyczną (IOS). nty systemu. 11

12 Do kogo adresowane jest działanie?
Etap podstawowy Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter działań populacyjnych, których podmiotem są dzieci  w wieku 8 lat. Część diagnostyczna dotyczy dzieci ze szkół podstawowych Część informacyjno–edukacyjna kierowana jest do rodziców i opiekunów Część sprawozdawcza kierowana jest do dyrekcji placówek oświatowej, władz samorządowych oraz innych zainteresowanych badaniami instytucji. Główne założenia etapu podstawowego. 12

13 Etap podstawowy Badania przesiewowe z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, co daje szereg korzyści … kolejne slajdy. 13

14 Etap podstawowy Czytelny plan postępowania prozdrowotnego dla każdego uczestnika. 14

15 Etap podstawowy Sprawozdanie dla szkoły
Analiza statystyczna wyników badań KAZ dla szkoły i samorządu. Sprawozdanie dla szkoły Sprawozdanie dla władz samorządowych 15

16 Zintegrowana Opieka Specjalistyczna
Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter działań profilaktycznych, których podmiotem są dzieci w wieku 8 lat ze stwierdzonymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych. Część interwencyjna dotyczy dzieci ze szkół podstawowych oraz ich rodziców lub opiekunów (rodzina) Część sprawozdawcza kierowana jest do władz samorządowych oraz innych zainteresowanych badaniami instytucji naukowych i ochrony zdrowia. Co jest celem działania? Celem działania jest redukcja czynników ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych u dziecka poprzez specjalistyczne wsparcie całej rodziny w realizacji planu postępowania prozdrowotnego. Wsparcie to polega na długoterminowej (rocznej) opiece zespołu specjalistów nad procesem dokonywania zmian w stylu życia dziecka (rodziny). W skład zespołu sprawującego opiekę wchodzą: lekarz, dietetyk, spec. aktywności fizycznej, psycholog. Opisać należy główne założenia etapu specjalistycznego (IOS) 16

17 Interdyscyplinarna Opieka Specjalistyczna
Podkreślić należy holistyczne (całościowe) podejście do problemu zdrowotnego oraz interdyscyplinarną pracę dotyczącą medycyny behawioralnej. 17

18 Warsztat edukacyjny Uzupełnieniem etapu specjalistycznego jest warsztat edukacyjny: Do kogo adresowane jest działanie? Moduł ma charakter warsztatu edukacyjnego skierowanego do rodzin dzieci objętych interdyscyplinarną opieką specjalistyczną tj. dzieci ze zdiagnozowanymi czynnikami ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych. Warsztat ten jest integralną częścią opieki specjalistycznej. Co jest celem działania? Zwiększenie świadomości członków rodziny dotyczącej znaczenia stylu życia dla ochrony i umacniania zdrowia, a także redukcji czynników ryzyka rozwoju chorób niezakaźnych. Jak zorganizowane jest działanie? Działanie realizowane jest w formie 5 godzinnego warsztatu edukacyjnego w grupach do 25 osób. Warsztat edukacyjny prowadzony jest interdyscyplinarny zespół specjalistów: promotora zdrowia, lekarza, dietetyka, spec. aktywności fizycznej oraz psychologa.

19 Warsztaty dla rodziców
Warsztaty odbywają się w Sali Biblioteki Międzywydziałowej Uniwersytetu Szczecińskiego, al. . Piastów 40 B, budynek 3 Spotkania planowane są w soboty w godz W roku 2017 zrealizowano 5 warsztatów prowadzonych przez: specjalistę Zdrowia publicznego, lekarza, dietetyka, psychologa, specjalistę aktywności ruchowej

20 Warsztaty dla dzieci W roku 2017 przeprowadziliśmy sześć spotkań obejmujących zajęcia w obszarze różnych form aktywności fizycznych: piłka nożna, pływanie, rajd rowerowy, rajdy piesze

21 Warsztaty dla personelu żywieniowego szkół
Na terenie szkół dwóch dietetyków prowadzi dwugodzinny warsztat dotyczący praktycznego wdrożenia zaleceń w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom oraz wymagań jakie musza spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego. W 2017 roku zrealizowano 22 szkolenia w placówkach oświatowych w których udział wzięło 126 osób. . Szkolenia trwają w następnych szkołach

22 Warsztaty dla nauczycieli
W bieżącym roku rozpoczynamy szkolenie dla nauczycieli Zapraszamy chętne szkoły do udziału Zapisy Joanna Ratajczak tel

23 Dziękujemy za uwagę, zespół

24 Prezentacja dla samorządu


Pobierz ppt ""Odważna 8” Szczecin Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości wśród dzieci"

Podobne prezentacje


Reklamy Google