Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Europejskie prawo bankowe
[ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
2
European Banking System – facts and figures (www.ebf.eu)
Biggest banks by assets in the EU Biggest banks by assets in the world 1 HSBC 2,374 USD trillion 2 BNP Paribas 2,190 USD trillion 3 Credit Agricole 1,817 USD trillion 4 Deutsche Bank 1,676 USD trillion 5 Barclays 1,496 USD trillion 6 Societe Generale 1,454 USD trillion 7 Santander 1,413 USD trillion 8 Groupe BPCE 1,302 USD trillion 9 Lloyds 1,010 USD trillion 10 Royal Bank of Scotland 0,986 USD trillion 1 Industrial & Commerical Bank of China 3,47 USD trillion 2 China Construction Bank 3,02 USD trillion 3 Agricultural Bank of China 2,82 USD trillion 4 Bank of China 2, 60 USD trillion 5 Mitsubishi Financial 2,59 USD trillion 6 JP Morgan Chase 2,49 USD trillion 7 HSBC 2,37 USD trillion 8 BNP Paribas 2,19 USD trillion 9 Bank of America 10 Wells Fargo 1,93 USD trillion [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
3
European Banking System – facts and figures (www.ebf.eu)
Number of banks Assets Loans Deposits Capital and reserves Staff GER 1 702 € 7,7 billion € 4,6 billion € 0,4 billion FRA 445 € 4,6 billion € 0,5 billion UK 355 € 8,8 billion € 3,9 billion € 3,7 billion € 0,7 billion PL 664 € 0,27 billion € 0,058 billion EA 19 5 063 € 30,975 billion € 17,574 billion € billion € 2,485 billion Non – Eurozone 1 543 € 12,2 billion € 5,99 billion € 4,94 billion € 0,99 billion [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
4
European Banking System – facts and figures (www.ebf.eu)
Number of banks (percentage) Assets (percentage) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
5
Cele legislacji bankowej w UE
Stabilność sektora bankowego, ograniczenie publicznego wsparcia finansowego dla banków 1 Przeciwdziałanie obejściu prawa i fragmentaryzacji rynku (harmonizacja kluczowych przepisów) 2 Prawidłowy nadzór nad bankami w skali całej UE 3 Ogół zasad bezpieczeństwa i porządku w dziedzinie nadzoru bankowego oraz wymogów ostrożnościowych Safety and soundness regulation Jednolita licencja bankowa („paszport europejski”) w UE Single licence rule Nadzór kraju macierzystego (tego, który wydał jednolitą licencję bankową) sprawowany przez jego organy oraz według jego prawa Home country control Obowiązek wzajemnego uznawania odrębnych przepisów krajowych wraz z ich autonomiczną wykładnią Mutual recognition [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
6
Źródła legislacji bankowej w UE
Capital Requirements Directive Dyrektywa CRD IV 2013/36 w sprawie wymogów kapitałowych Capital Requirements Resolution Rozporządzenie CRR - Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych Dyrektywa 2014/49/WE o systemie gwarancji depozytów Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 o Europejskim Urzędzie Nadzoru Bankowego ToFUE, art. 49 oraz art. 57 Swoboda przedsiębiorczości Prawo podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na własny rachunek, w tym prawo zakładania i zarządzania przedsiębiorstwami, oddziałami, filiami Swoboda świadczenia usług Umożliwienie konsumentom z UE swobodnego dostępu do wszystkich usług i produktów finansowych oferowanych w każdym kraju UE Ograniczenia w/w swobód Tylko ze względu na interes ogólny (dobro publiczne, ochrona konsumentów) Tylko w zakresie niedyskryminującym przedsiębiorców i w zgodzie z zasadą proporcjonalności (środków do celu) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
7
Założenia Dyrektywy CRD
Niniejsza dyrektywa powinna zawierać m.in. przepisy regulujące: udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności, nabywanie znacznych pakietów akcji, korzystanie ze swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług, uprawnienia organów nadzoru państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego w tym zakresie, poziom kapitału założycielskiego przegląd nadzorczy w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych Z preambuły Dyrektywy: „….głównym celem i przedmiotem niniejszej dyrektywy jest koordynacja krajowych przepisów regulujących warunki dopuszczenia instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych do działalności, metody zarządzania nimi oraz ramy nadzoru nad tymi instytucjami i firmami” [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
8
Dywersyfikacja podmiotów bankowych według prawa europejskiego
Instytucje finansowe Instytucja kredytowa Europejski System Banków Centralnych = ogół podmiotów prawa, wykonujących usługi finansowe o profilu handlowo - bankowym: Kredytowe, Ubezpieczeniowe, Reasekuracyjne, Inwestycyjne, Płatnicze, Leasingowe, Gwarancyjne, ………….z wyjątkiem przyjmowania depozytów i innych środków zwrotnych = przedsiębiorstwo, którego zasadnicza działalność polega na przyjmowaniu depozytów pieniężnych lub innych funduszy podlegających zwrotowi od klientów oraz na udzielaniu kredytów na swój własny rachunek Europejski Bank Centralny Banki centralne państw Eurostrefy Banki centralne państw spoza Eurostrefy EUROSYSTEM = EBC + banki centralne krajów Eurostrefy [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
9
EMISJA BANKNOTÓW I MONET EURO
Eurosystem (1) (na podstawie materiałów Europejskiego Banku Centralnego) EMISJA BANKNOTÓW I MONET EURO Banknoty i monety euro weszły do obiegu w 2002 r., ale przygotowania do ich wprowadzenia rozpoczęły się już na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. 7 lutego 1992 r. w Maastricht podpisano Traktat o Unii Europejskiej. Traktat określa kompetencje Europejskiego Banku Centralnego oraz rządów i banków centralnych dwunastu państw strefy euro w dziedzinie emisji gotówkowej euro. Wyłączne prawo do zatwierdzania emisji banknotów w strefie euro ma EBC, natomiast fizycznie mogą je emitować zarówno EBC, jak i krajowe banki centralne. Sam EBC nie realizuje operacji gotówkowych, w związku z czym wprowadzaniem banknotów do obiegu, ich wycofywaniem, obsługą i przechowywaniem zajmują się krajowe banki centralne. Ilość banknotów w obiegu wykazywana jest w bilansach EBC i krajowych banków centralnych w określonych proporcjach, niezależnie od tego, w którym kraju banknoty te faktycznie się znajdują. Ustalenie liczby banknotów w konkretnym kraju byłoby zresztą niemożliwe, choćby z uwagi na ich nierejestrowany przepływ w ruchu turystycznym. Bicie monet euro leży w kompetencji rządów krajowych, których działania koordynuje Komisja Europejska w Brukseli. Rządy państw strefy euro, będące prawnymi emitentami monet, odpowiadają za ich wzory, parametry techniczne i fizyczną emisję. Natomiast EBC co roku zatwierdza planowane nakłady, a także prowadzi niezależną ocenę jakości bitych monet. NAZWA WALUTY I SYMBOL € Decyzję o nazwie nowej waluty podjęli przywódcy państw członkowskich Unii na posiedzeniu Rady Europejskiej w Madrycie w grudniu 1995 r. Część propozycji – dukat, ecu, florin, franken – odrzucono z uwagi na konotacje narodowe. Nie zgodzono się także na dodanie przedrostka „euro” do nazw istniejących walut, np. „euromarka”. Uzgodniono, że nazwa waluty musi być taka sama we wszystkich językach urzędowych Unii – z uwzględnieniem rożnych alfabetów – i łatwa do wymówienia. Przede wszystkim zaś nazwa miała być prosta i kojarzyć się z Europą. Potrzebny był także symbol nowej waluty, podobnie jak nazwa kojarzący się z Europą, łatwy w zapisie i atrakcyjny. Początkowa lista trzydziestu propozycji sporządzona przez Komisję Europejską została ograniczona do dziesięciu, które następnie poddano pod osąd opinii publicznej. W ten sposób wyłoniono dwa symbole. Ostatecznego wyboru dokonali Jacques Santer, ówczesny przewodniczący Komisji, oraz Yves-Thibault de Silguy, ówczesny komisarz ds. gospodarczych i walutowych. Inspiracją dla symbolu euro była litera ypsilon w alfabecie greckim, czym nawiązywano do kolebki cywilizacji europejskiej. Oczywiście „e” to pierwsza litera słowa Europa. Dwie wyraźne poziome, równoległe linie mają odzwierciedlać stabilność waluty. Kod waluty – EUR – zarejestrowano w Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO.10/11 [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
10
[ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
Eurosystem (2) Ewolucja „Sprawa polska” Data Kraj Euroland / UE UE (-) GBR (-) SWE (-) DEN 12/15 + SLO 13/25 + CYP + MAL 15/27 + SVK 16/27 + EST 17/27 +LAT 18/28 +LIT 19/28 1. Status derogacji od 2004 r. („kraj trzeci wobec euro”) – wyłączenie stosowania waluty euro i podległości EBC (Akt przystąpienia Polski do UE, artykuł 4) Każde z nowych Państw Członkowskich uczestniczy w unii gospodarczej i walutowej z dniem przystąpienia – r. - jako Państwo Członkowskie objęte derogacją w rozumieniu artykułu 122 Traktatu WE. 2. Traktat akcesyjny nie zawiera żadnego terminu ani zobowiązania Polski do przyjęcia waluty euro – mowa jest jedynie o dążeniu do spełnienia kryteriów zbieżności, 3. Kryteria konwergencji ( zbieżności gospodarki kandydata z modelową gospodarką państw unijnych) jako czynniki decydujące o integracji walutowej [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
11
Kryteria konwergencji
1 STAN FINANSÓW PUBLICZNYCH Dług publiczny < 60% PKB Deficyt SFP 3% PKB 2. INFLACJA Kraj kandydat Wartość referencyjna Margines tolerancji X Y = Średnia inflacja z 3 krajów UE o najniższej inflacji Y + max. 1.5% 3. STOPY PROCENTOWE długoterminowych obligacji skarbowych x Z = średnia stóp z 3 krajów UE o najniższej inflacji Z + max. 2% 4. STABILNOŚĆ WALUTY NARODOWEJ Wahania kursu waluty kraju kandydującego do strefy euro nie mogą odbiegać na więcej niż 15% od kursu parytetowego przez okres 24 miesięcy przed przystąpieniem do strefy euro (R – 2) 1.01. R + max. 15 % (-) max. 15 % KURS PARYTETOWY EBC ( NP. 1 EUR = 5 PLN) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
12
Europejski Bank Centralny (1)
Status Ustrój Europejski Bank Centralny Banki centralne eurostrefy Banki centralne państw spoza eurostrefy Europejski System Banków Centralnych Rada Prezesów Członkowie zarządu EBC + prezesi banków centralnych eurosystemu Określanie polityki pieniężnej eurosystemu ( decyzje w/s podstawowych stóp procentowych EBC) Zarząd EBC Prezes EBC + v-ce prezes + 4 członków mianowanych przez rządy państw członkowskich po konsultacji z Parlamentem Europejskim Realizacja polityki pieniężnej eurostrefy zgodnie z wytycznymi Rady Prezesów Przekazywanie instrukcji bankom centralnym eurosystemu Zarządzanie bieżącą działalnością EBC Rada Ogólna EBC Prezes EBC + v-ce prezes + prezesi banków centralnych ESBC Funkcje doradcze i administracyjne wobec państw ESBC spoza eurosystemu [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
13
Europejski Bank Centralny (2)
Zadania (ToFUE 125): Gwarancje niezależności (ToFUE 123, 124, 130): Strategiczne Operacyjne Zapewnienie stabilności cen Określanie i realizowanie polityki pieniężnej UE Wspieranie polityki gospodarczej UE Przeprowadzanie operacji walutowych Poszanowanie zasady otwartej gospodarki rynkowej i wolnej konkurencji Zarządzanie rezerwami dewizowymi ToFUE 128 Europejski Bank Centralny ma wyłączne prawo do upoważniania do emisji banknotów euro w Unii. Banknoty takie mogą emitować Europejski Bank Centralny i krajowe banki centralne. Banknoty emitowane przez Europejski Bank Centralny i krajowe banki centralne są jedynym legalnym środkiem płatniczym w Unii. Państwa Członkowskie mogą emitować monety euro, z zastrzeżeniem zgody Europejskiego Banku Centralnego co do wielkości emisji. Zakaz udzielania pożyczek i kredytów na pokrycie deficytu w państwie członkowskim Zakaz wywierania wpływu na organy EBC ze strony państw członkowskich Zakaz ustanawiania środków umożliwiających uprzywilejowany dostęp władz UE, regionalnych, lokalnych do instytucji finansowych [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
14
Nadzór ogólnoeuropejski
Europejski Bank Centralny Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (2011, Londyn / Paryż) Odpowiada przez Radą UE i Parlamentem Europejskim za ogólne działanie jednolitego mechanizmu nadzorczego Bezpośrednio nadzoruje banki o aktywach większych niż euro lub aktywach stanowiących ponad 20% PKB danego kraju członkowskiego We współpracy z krajowymi organami nadzoru EBC może wydawać / odbierać licencje i nakładać kary za nieprzestrzeganie przepisów Czuwa nad przestrzeganiem jednolitych przepisów nadzorczych, również w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków Przygotowuje testy warunków skrajnych dla banków Udziela pomocy i koordynuje działania krajowych organów nadzoru finansowego (może też badać ich decyzje i formułować nowe zalecenia) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
15
Europejski Bank Inwestycyjny
Podstawowe dane: Z przepisów ToFUE Utworzony w 1958 r. z siedzibą w Luksemburgu, Wkłady na funkcjonowanie EBI wnoszą państwa członkowskie w zależności od udziału PKB w PKB UE Główny organ stanowiący: Rada Gubernatorów ( tworzona przez MF z 27 państw UE): decyzje o udzieleniu pożyczek / kredytów, określeniu ich kosztów, o zaciągnięciu pożyczek przez EBI, o emisji obligacji EBI Art EBI ma osobowość prawną. Członkami EBI są Państwa Członkowskie. Art Zadaniem EBI jest przyczynianie się, (…) do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii. W tym celu Bank, nie dążąc do osiągania zysków, udziela pożyczek i gwarancji, które sprzyjają finansowaniu (…) a) projektów zmierzających do rozwoju regionów mniej rozwiniętych; b) projektów modernizacji lub przekształcania przedsiębiorstw lub tworzenia nowych dziedzin działalności, (…) , które z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych Państwach Członkowskich; c) projektów stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania kilku Państw Członkowskich, które z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych Państwach Członkowskich. Wykonując swoje zadania Bank ułatwia finansowanie programów inwestycyjnych w powiązaniu z pomocą funduszy strukturalnych i innych instrumentów finansowych Unii. [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
16
Licencjonowanie działalności bankowej w UE (1)
Organy banku … i zarobki ich członków CRD 13. Właściwe organy udzielają zezwolenia na rozpoczęcie działalności przez instytucję kredytową jedynie wtedy, gdy przynajmniej dwie osoby faktycznie kierować działalnością wnioskującej instytucji kredytowej. CRD 91. Członkowie organu zarządzającego: cieszą się wystarczająco dobrą opinią posiadają wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie do wykonywania swoich obowiązków. działają w sposób uczciwy i etyczny oraz zachowują niezależność osądu, tak by móc w razie konieczności skutecznie oceniać i kwestionować decyzje kadry kierowniczej wyższego szczebla i by móc skutecznie nadzorować i monitorować proces podejmowania decyzji przez kierownictwo Składnik zmienny wynagrodzenia = max. 1 x wynagrodzenie stałe (za zgodą akcjonariuszy większościowych = max. 2 x wynagrodzenie stałe) Polityka wynagrodzeń nie może skłaniać do podejmowania przez zarząd i osoby na stanowiskach kierowniczych nadmiernego ryzyka. Jawne są: Liczba pracowników Przychód z działalności Wypracowany zysk Otrzymane dotacje Zapłacone podatki [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
17
Licencjonowanie działalności bankowej w UE (2)
Kapitał Zarządzanie bankiem CRD 12. Bez uszczerbku dla warunków przewidzianych w prawie krajowym, właściwe organy odmawiają udzielenia zezwolenia na rozpoczęcie działalności przez instytucje kredytową, gdy instytucja kredytowa nie posiada wydzielonych funduszy własnych ani lub gdy kapitał założycielski danej instytucji wynosi mniej niż 5 mln EUR. Siedziba statutowa i siedziba zarządu muszą być w tym samym kraju Określone standardy kontroli wewnętrznej i monitorowania ryzyka bankowego Jawny program działalności instytucji Przystąpienie do krajowego systemu gwarantowania depozytów [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
18
Planowane nabycie znacznego pakietu akcji (CRD 22-23)
Organy nadzorcze oceniają: a) reputację potencjalnego nabywcy; b) reputację, wiedzę, umiejętności i doświadczenie osób, które będą kierować działalnością instytucji kredytowej w wyniku planowanego nabycia; c) solidność finansową potencjalnego nabywcy, d) czy instytucja kredytowa będzie w stanie spełnić wymogi ostrożnościowe wynikające z CRD i CRR? e) czy będzie można sprawować nad tą instytucją skuteczny nadzór? f) czy istnieją uzasadnione podstawy, by podejrzewać, że w związku z planowanym nabyciem usiłowano dokonać prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu? Państwa członkowskie wymagają, by każda osoba fizyczna lub prawna bądź grupa takich osób działających w porozumieniu która postanowiła nabyć znaczny pakiet akcji instytucji kredytowej lub zwiększyć taki znaczny pakiet akcji instytucji kredytowej, w wyniku czego udział posiadanych praw głosu lub posiadanego kapitału osiągnie bądź przekroczy 20 %, 30 % lub 50 % albo instytucja kredytowa stanie się jednostką zależną w stosunku do tej osoby uprzednio poinformowała w formie pisemnej organy właściwe dla instytucji kredytowej, w której zamierza ona nabyć lub zwiększyć znaczny pakiet akcji, o wielkości tego pakietu oraz przekazała odpowiednie informacje do właściwych organów nadzoru finansowego [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
19
Licencjonowanie działalności bankowej – procedura wg prawa UE
Postępowanie licencyjne Cofnięcie licencji Wniosek o zezwolenie winien być rozpatrzony w ciągu 6 miesięcy Postępowanie licencyjne powinno trwać max. 1 rok Decyzja odmowna musi być należycie uzasadniona Notyfikacja wydania licencji do Komisji i Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego Ujęcie nowej instytucji w urzędowym, jawnym wykazie Niewykorzystanie zezwolenia w ciągu 1 roku Zaprzestanie działalności na dłużej niż ½ roku Udowodnienie fałszerstw przy wniosku licencyjnym Utrata funduszy własnych powodująca niebezpieczeństwo niewypłacalności Niezapewnienie bezpieczeństwa swoim aktywom Niespełnianie innych wymogów ostrożonościowych [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
20
[ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
Single licence rule (1) „Credit institutions authorised in their home Member States should be allowed to carry out throughout the Union any or all of the activities referred to in the list of activities subject to mutual recognition by establishing branches or by providing services” HOME MEMBER STATE = the Member State in which an institution has been granted authorisation HOST MEMBER STATE = the Member State in which an institution has a branch or in which it provides services [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
21
[ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
Single licence rule (2) Na czym polega? Jakie są jej skutki? Każda uznana instytucja kredytowa ma prawo świadczyć swoje usługi, do których jest uprawniona w jednym państwie, również w innym państwie członkowskim (państwie goszczącym), przy czym może to czynić bezpośrednio (działalność transgraniczna) lub za pomocą oddziałów Jedna autoryzacja działalności bankowej wystarcza, żeby prowadzić działalność w całej Unii Europejskiej, niezależnie, czy prawo kraju goszczącego przewiduje konkretną usługę bankową oferowaną przez daną instytucję kredytową Prawo używania jednakowej nazwy (firmy) na całym obszarze Wspólnoty Automatyczne, urzędowe powiadomienie właściwych władz nadzorczych o zamiarze świadczenia usług bankowych dla odbiorców z innych państw członkowskich (zamiast ubiegania się o wydanie nowego zezwolenia bankowego) Prawo utworzenia oddziału instytucji kredytowej w innym państwie członkowskim, bez występowania o zezwolenie Prawo sprzedaży pakietu akcji instytucji kredytowej za granicą [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
22
Rozszerzenie działalności bankowej w ramach UE
CRD 35 Instytucja kredytowa pragnąca założyć oddział na terytorium innego państwa członkowskiego powiadamia o tym właściwe organy swojego państwa członkowskiego pochodzenia. Państwa członkowskie wymagają, aby każda instytucja kredytowa pragnąca założyć oddział na terytorium innego państwa członkowskiego przekazała w powiadomieniu następujące informacje: a) państwo członkowskie, na terytorium którego planuje założyć oddział; b) program działalności, określający, między innymi, przewidywany zakres działalności i strukturę organizacyjną oddziału; c) adres w przyjmującym państwie członkowskim, pod którym można otrzymać dokumenty; d) nazwiska osób, które będą odpowiedzialne za zarządzanie oddziałem. [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
23
[ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
Home country control Bank uzyskujący licencję na terenie kraju członkowskiego UE jest od tej pory związany procedurami kontrolno-nadzorczymi, jakie są przewidziane w ustawodawstwie tego właśnie kraju (państwa macierzystego, kraju pochodzenia). W związku z tym organy państwa goszczącego (państwa przyjmującego) mogą tylko zwracać się do organów państwa pochodzenia o zastosowanie określonych środków nadzoru. Nie dotyczy to obowiązków publicznoprawnych nałożonych na banki, m.in. co do składania sprawozdań statystycznych, których realizacja może być skutecznie wyegzekwowana przez organy państwa przyjmującego 1 An entrepreneur from the EU wants to open a new credit institution within the territory of EU If particular criteria have been met the authorisation is granted 2 Legal system of this country which gave the licence remains valid in terms of material and procedural rules of supervison (HOME COUNTRY CONTROL) 3 The same rules apply if an entrepreneur from a third country wants to expands his business onto the EU: this Member State in which he obtains a proper licence becomes superior in terms of supervison (HOST COUNTRY CONTROL) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
24
Prawo polskie: transgraniczne placówki bankowe
Zezwolenie KNF Dostarczenie informacji o przepisach bankowych, podatkowych, dewizowych obowiązujących w kraju trzecim Oddział banku krajowego za granicą Zezwolenie KNF + zgoda MF + wpis do KRS Ustalenie przez KNF: Siedziby oddziału, Rodzaju czynności bankowych, Minimalnej wysokości funduszy oddziału Oddział banku zagranicznego w Polsce Zezwolenie KNF po uzgodnieniu z Ministrem Finansów Ustawowy obowiązek prowadzenia działalności wyłącznie w zakresie reklamy i promocji bez prawa podejmowania czynności bankowych ( zawierania umów z klientami) Przedstawicielstwo banku zagranicznego w Polsce [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
25
CRR: wymogi ostrożnościowe dla instytucji kredytowych
Instrumenty kapitałowe (aktywa) Zyski zatrzymane Rezerwy Inne bezzwrotne dochody banku TIER TIER 1 Służy do natychmiastowego i nieograniczonego pokrywania strat i ryzyka w bankach MINIMALNY WSKAŹNIK Od 4% do 4,5% TIER 2 Służy do pokrywania strat w warunkach utraty wypłacalności banków Razem z TIER 1 – minimum 8% + BUFORY: ANTYCYKLICZNY b) ZABEZPIECZAJĄCY c) RYZYKA SYSTEMOWEGO d) GLOBALNYCH INSTYTUCJI O ZNACZENIU SYSTEMOWYM [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
26
System gwarantowania depozytów (Dyrektywa 2014/49/UE)
Musi być wprowadzony w każdym państwie członkowskim Musi przystąpić do niego każda instytucja kredytowa System gwarancji depozytów musi być zarządzany solidnie i przejrzyście Środki systemu gwarancji depozytów pokrywa sektor bankowy - składka banku powinna być proporcjonalna do poziomu ryzyka prowadzonej przez niego działalności bankowej Wszystkie depozyty są chronione do kwoty euro (powyżej tej kwoty mogą być chronione depozyty na określone cele mieszkaniowe i socjalne) Termin wypłaty roszczeń gwarantowanych – docelowo 7 dni (2024 rok) [ BANK 4] Europejskie prawo bankowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.