Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKazimierz Zieliński Został zmieniony 6 lat temu
1
Przedszkole Miejskie Nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie
Przedszkole Promujące Zdrowie
2
Nasze początki W naszym przedszkolu Projekt Szkoła Promująca Zdrowie realizujemy od 1999 roku. W dowód uznania dla naszych działań Warmińsko- Mazurski Kurator Oświaty uhonorował nas pięciokrotnie Wojewódzkim Certyfikatem Szkoły Promującej Zdrowie. W 2009 roku, ówczesna Pani Minister Edukacji Narodowej, przyznała nam Akt Przynależności do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Projekt Przedszkole Promujące Zdrowie cieszy się dużym zainteresowaniem od początku jego realizacji i pozytywnym wsparciem całej naszej społeczności. W przedszkolu funkcjonuje zespół ds. promocji zdrowia, a w obecnym jego składzie występują:
3
Koordynator- Bogumiła Celmer, nauczyciel dyplomowany w Przedszkolu Miejskim Nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie, Zespół ds. promocji zdrowia stanowią członkowie w składzie: Ewa Oller- nauczyciel dyplomowany; Monika Miłońska- nauczyciel kontraktowy; Agnieszka Sawko- samodzielny referent; Ewa Świtaj- pracownik niepedagogiczny; Marta Projs- kucharz; Aneta Brzyska- rodzic; Maciej Maścianica- rodzic. Opiekę nad całym zespołem sprawuje Gabriela Browarska- dyrektor przedszkola.
4
Nasze ostatnie wspólne działania:
Edukacja zdrowotna, jako obszar dający wiele możliwości do działania, ukierunkowuje nas na współpracę z wieloma instytucjami, a do proponowanych zadań włączani są rodzice, babcie, dziadkowie i pracownicy przedszkola. Nasze ostatnie wspólne działania: Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”; Projekt „Mamo, tato! Wolę wodę!”; Projekt „Kolorowe dni”; „Autochodzik”; Projekt „Szkoła dla rodziców”, „Rodzeństwo bez rywalizacji”; Wolontariat; „Pięciolatki segregują odpadki”; Poznajemy nasz region.
5
Autoewaluacja Podczas badań pilotażowych przeprowadzonych na wniosek Ośrodka Rozwoju Edukacji od stycznia do marca 2017 roku zostały sprawdzone narzędzia do autoewaluacji działań w przedszkolach promujących zdrowie. Wykorzystałyśmy ankiety dla nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców. Przeprowadzono badanie dzieci techniką „Narysuj i opowiedz”. Wyniki badań opracowane w formie raportu.
6
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny” Ocena (Punkty)
Standard pierwszy – koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmocnienia zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci. Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny” Ocena (Punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) 1 2 3 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola a) W koncepcji pracy przedszkola (lub w dokumencie o innej nazwie) zapisano, że: przedszkole realizuje program PPZ; należy on do priorytetów; promocja zdrowia dotyczy dzieci i pracowników; zapis jest zgodny z przyjętą w Polsce koncepcją PPZ (Analiza dokumentu) b) Pracownicy przedszkola i rodzice mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu Działania mające na celu podniesienie świadomości pracowników i rodziców, że zdrowie jest istotną kwestią w przedszkolu. c) Pracownicy przedszkola, uważają, że w przedszkolu podejmowane są działania na rzecz promocji ich zdrowia Zakres zaangażowania pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz promocji zdrowia.
7
2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie
a) W zespole promocji zdrowia są przedstawiciele: dyrekcji, N, Pn, R; zadania zespołu sformułowana na piśmie ( Analiza dokumentu, wywiady) Szczegółowe zapoznanie nowych pracowników i członków zespołu z zadaniami dotyczącymi promocji zdrowia. b) Koordynator ds. promocji zdrowia został powołany przez dyrektora w porozumieniu z zespołem promocji zdrowia; zadania koordynatora sformułowano na piśmie (Wywiad z koordynatorem, analiza dokumentu) c) Dyrektor przedszkola wspiera działania w zakresie promocji zdrowia (wywiady, obserwacje) Kontynuacja działań dyrektora i poszukiwanie nowych sposobów wspierania działań. d) Protokół ostatniej kontroli san-epid nie zawiera uwag i zastrzeżeń lub zostały one usunięte i stacja san-epid została o tym poinformowana ( analiza protokołu, obserwacja)
8
3. Szkolenia, informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie a) Dyrektor przedszkola i członkowie zespołu promocji zdrowia uczestniczyli w szkoleniu/ach dotyczącym/ych PPZ w ostatnich trzech latach (wywiad, analiza dokumentów) Organizowanie szkoleń dla nowych pracowników – członków zespołu promocji zdrowia. b) Zorganizowano wewnętrzne szkolenia na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w ostatnich trzech latach (analiza dokumentów, Ankieta N- pyt. , Pn - pyt.2) Udział pracowników niepedagogicznych w szkoleniach. Częstotliwość wewnętrznych szkoleń na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych. c) Rodzice dzieci zostali poinformowani o tym, że przedszkole realizuje program PPZ już przy zapisie dziecka do przedszkola (wywiad z dyrektorem ) Przekaz informacji dla rodziców dzieci nowo przyjętych do przedszkola na temat programu PPZ realizowanego w naszym przedszkolu. d) Rodzicom dzieci ( w tym nowo przyjętych do przedszkola) wyjaśniono, co to znaczy, że przedszkole jest PPZ ( ankieta R-pyt.2, analiza dokumentów) Formy i metody zapoznawania rodziców dzieci, w tym rodziców dzieci nowo przyjętych, co to znaczy, że nasza placówka jest przedszkolem promującym zdrowie e) Na stronie internetowej przedszkola jest zakładka poświęcona PPZ, zawierająca aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat (analiza strony) Systematyczne uaktualnianie informacji na stronie internetowej. f) Tablica informująca o programie PPZ jest umieszczona w widocznym i powszechnie dostępnym miejscu przedszkola i zawiera aktualne informacje (Obserwacja, analiza informacji) Przekazywanie bieżących informacji dla rodziców.
9
4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie
a) W ostatnich 3 latach opracowano roczne plany działań w zakresie promocji zdrowia i ich ewaluacji, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci (analiza planów) Uwzględnić potrzeby rodziców i pracowników w rocznych planach działań. b) Zapisy planów działań i ich ewaluacji są zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce (analiza planów) Formy planów działań i ich ewaluacji – zgodna z koncepcją PPZ. c) W ostatnich 3 latach sporządzono raporty z ewaluacji procesu lub wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce ( analiza raportów) Forma raportów z ewaluacji – zgodnie z koncepcją PPZ
10
Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym
Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu przedszkola 4,33 Zakres zaangażowania pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz promocji zdrowia. 2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie 4,75 Szczegółowe zapoznanie nowych pracowników i członków zespołu z zadaniami dotyczącymi promocji zdrowia. 3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie. 4,3 W sposób jasny i przystępny informowanie rodziców dzieci nowoprzyjętych na temat koncepcji PPZ. 4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia 4,0 Sposób sporządzania raportów z ewaluacji zgodnie z obecnymi zasadami. Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego (dla 4 wymiarów): 4,34 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): CZĘŚĆ RODZICÓW DZIECI NOWOPRZYJĘTYCH DO PRZEDSZKOLA DOSTRZEGA, ŻE NIE JEST W SPOSÓB WYSTARCZAJĄCY INFORMOWANA O KONCEPCJI I ZASADACH PPZ.
12
zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci
Standard drugi – klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci Arkusz zbiorczy dla standardu drugiego Badana grupa liczba zbadanych osób Wymiary (numery stwierdzeń) Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze Ocena: średni a punktó w we wszyst kich wymia rach Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego (5 pkt) 1 2 3 4 5 Nauczyciele Liczba 10 Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-9) Relacje między nauczycielami (10-12) Relacje z rodzicami dzieci (13-15) Pracownicy niepedagogiczni Liczba 10 Stwarzanie pracownikom niepedagogicznym możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) 4,5 Poziom zaangażowania pracowników niepedagogicznych w realizację zadań przedszkola Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-8) Relacje z nauczycielami (9-11) Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są nauczycielami ( 12-14) Rodzice dzieci Liczba 70 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (3-6) Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7-9) Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko (10-12)
13
Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety. Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,8 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): NIEWYSTARCZAJĄCY POZIOM ZAANGAŻOWANIA PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH W REALIZACJĘ ZADAŃ PRZEDSZKOLA.
14
Wymiary klimatu społecznego Co im się w nim nie podoba?
Arkusz zbiorczy do badania klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz” Wymiary klimatu społecznego A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba 22 Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczb a 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkola Lubię jak jest miło, fajnie, jak się śmieję i dobrze się tu czuję. Lubię jak jest wesoło, śmiejemy się, wtedy dobrze się czujemy. 3 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Panie kochane, miłe, uśmiechnięte, pomagają, rozmawiają, mogę się do pań przytulić, panie są jak księżniczki takie ładne. Lubię też pana konserwatora i panie z kuchni. 10 Gdy pan z angielskiego jest zły, gdy pani jest smutna, gdy nie ma naszej pani z grupy. 3. Dzieci i relacje między nimi Zabawy z koleżankami i kolegami, zabawy konstrukcyjne. 12 Kłótni z koleżanką, kolegą, bicia kolegi, kłótni i hałasu, złego humoru koleżanki i gdy przeszkadzamy sobie w zabawie nawzajem. 9 4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) Lubimy klocki, lalki, książki, gry, samochody, puzzle, kąciki zainteresowań. 7 Nie lubimy drewnianych klocków i zjeżdżalni bo jest za mała. 2 5. Aktywności (zajęcia, zabawy, imprezy) Słuchać muzyki, tańczyć, ćwiczyć, rysować, lepić z plasteliny, pracować w książce, zabawy na podwórku – biegać, grać w ringo i w piłkę, gdy się ścigamy. Lubię odpoczynek z przytulanką na leżaku. Teatr, kino, zajęcia z panią, zabawy na podwórku, jazdę na rowerze. 14 Nie lubię zajęć dodatkowych (tańce), gdy nie mogę się bawić na podwórku. 6. Jedzenie i picie Lubię pyszne obiadki, naleśniki, pierogi, warzywa, wychodowana przez siebie rzeżuchę. 5 Z potraw nie lubię: pomidorów, fioletowej kapusty i pierogów. 1 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Lubię naszą salę, duży mięciutki dywan, nasz ogród oraz zwierzęta w szatni. Łazienki, szatni bo jest ciasno. 8. Inne Nie jest nudno, są zwierzęta. Gdy idę wcześniej do domu, gdy pada deszcz, gdy jest burza i szara pogoda, nie lubię jak jest zimno w szatni, nie lubię być chora, zostawać w domu, nie lubię, gdy słońce razi mnie w oczy. 8
15
Wymiary klimatu społecznego Co im się w nim nie podoba?
Arkusz zbiorczy do badania klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz” Wymiary klimatu społecznego A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba 21 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu Jestem tu szczęśliwa/wy 7 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Lubię jak pani czyta i opowiada nam bajki, jak uczymy się liter. 3 3. Dzieci i relacje między nimi Lubię zabawy z koleżankami i kolegami, gdy zgodnie się bawimy. Nie lubię przepychania w szatni, ubierania się w szatni, nie lubię gdy się bijemy, popychamy i hałasujemy. 9 4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) Lubię kredki, ołówki, książki. 2 Nie lubię mokrych rękawiczek. 1 5. Aktywności (zajęcia, zabawy, imprezy) Lubię odpoczynek przy muzyce, gimnastykę korekcyjną, grę w piłkę, wyścigi, jazdę na sankach, poznawanie liter, rysowanie, dokarmianie ptaków, pracę w książce, zabawy w berka, jak organizowany jest u nas „Dzień roweroy” 18 Nie lubię mycia zębów, odpoczynku i leżakowania, pracy w książce. 15 6. Jedzenie i picie Kotlet schabowy, budyń czekoladowy, ziemniaki z marchewką, pierogi, surówkę z marchwi. 4 Z potraw nie lubię: kaszy jaglanej z truskawkami, zupy pieczarkowej i grochowej, zupy mlecznej, kanapek z twarogiem. 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Nie lubię łazienki, bo za mała, szatni, ogrodu gdy jest mokro, przeszkadza mi to, że jest za mało zabawek na podwórku. 8. Inne Lubię: podlewanie kwiatów, sprzątanie po zabawie, zajęcia kulinarne z naszymi paniami, jak robimy eksperymenty. Nie lubię gdy pada deszcz, gdy ugryzie mnie osa
16
Mocne strony: Bardzo dobre relacje z dorosłymi, pracującymi w przedszkolu, oparte na zaufaniu i bezpieczeństwie. Duża aktywność dzieci w sali i ogrodzie. Jadłospis przedszkolny. Słabe strony, problemy do rozwiązania: Niedostateczne wyposażenie ogrodu w sprzęt do zabaw i rekreacji, odnowienie wyposażenia łazienek, mało funkcjonalna szatnia. Problem priorytetowy: NIEDOSTATECZNIE WYPOSAŻONY OGRÓD PRZEDSZKOLNY. CZĘŚĆ DZIECI NIE PRZESTRZEGA OKREŚLONYCH NORM ZACHOWANIA SIĘ W GRUPIE.
17
Arkusz zbiorczy dla standardu trzeciego
Standard trzeci – Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych Arkusz zbiorczy dla standardu trzeciego Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny) Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacjach a)Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowawczym przedszkola (analiza dokumentu) Wyznaczanie celów z zakresu edukacji zdrowotnej do aktualnych potrzeb i zadań przedszkola. b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów) Planowanie treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej z uwzględnieniem potrzeb nowo przyjętych dzieci. c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi. (Ankieta N.-pyt. 16, R- pyt.13, wywiad z N ) Zaangażowanie rodziców w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej z zakresu realizacji treści edukacji zdrowotnej. d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, nauczycielami) Jakość realizowanych zajęć ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci. e) Jeśli w przedszkolu realizowane są „zewnętrzne” programy, to są to programy o sprawdzonej skuteczności, (oparte na dowodach) a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programów wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy (Analiza dokumentów) Selekcjonowanie programów zewnętrznych do realizacji na podstawie sprawdzonej skuteczności, opartej na dowodach i dostosowanych do podstawy programowej przedszkola. f) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, ankieta N –pyt.17, R – pyt.14) Forma przekazu informacji o realizacji podjętych w przedszkolu przez rodziny w domu. g) Rodziców zachęca się aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt.18, R – pyt.15) Kontynuacja działań prozdrowotnych podjętych w przedszkolu przez rodziny w domu. h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu , jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym (wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów) Analiza realizowanych treści z zakresu edukacji zdrowotnej – formy, metody.
18
Udział dzieci w przygotowywaniu różnorodnych potraw.
2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła i nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (obserwacja we wszystkich grupach) Dbałość o atmosferę i klimat podczas spożywania posiłków. b) Stwarza się okazje i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach ( ankieta N – pyt.19) Sposoby zachęcania dzieci do degustacji nowych potraw i poznawania nowych sądów. c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (ankieta N – pyt. 20) Dostosowania wielkości posiłków do faktycznych potrzeb dzieci. d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw np. zdrowych przekąsek (obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni) Udział dzieci w przygotowywaniu różnorodnych potraw. e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się udział słodkich potraw i napojów (analiza jadłospisu, wywiad z kucharka) Stosowanie zamienników spożywanych w posiłkach dla dzieci. f) W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami ( Ankieta N – pyt.21, R – pyt.16) Sposób nagradzania dzieci w przedszkolu (znaczne ograniczenie słodyczy). g) ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu ( Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17) Dobór artykułów spożywczych, głównie napojów w czasie imprez przedszkolnych.
19
3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało.
a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22 ) Permanentne kształtowanie nawyków sanitarno- higienicznych u wszystkich dzieci. b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów(o odpowiednej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci jak należy czyścić zęby ( Ankieta N – pyt.23) Częstotliwość mycia zębów w trakcie pobytu dzieci w przedszkolu. c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. ( Ankieta N – pyt.24) Ochrona dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała ( Ankieta N- pyt. 25) Stosowanie naprzemienności ruchowej w czasie zajęć edukacyjnych dzieci. b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26) Wykorzystanie atrakcyjnych akcesoriów do aktywności fizycznej na powietrzu. c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci ( Wywiad z dyrektorem) Wzbogacenie oferty zajęć dodatkowych. d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N-pyt.27, R-pyt.18) – pyt.27, R – pyt. 18) Sposób dotarcia (pokonywania drogi) „do” i „z” przedszkola.
20
5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo
a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń ( w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem) Różnorodność form zajęć z udziałem specjalistów z zakresu profilaktyki zagrożeń. b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem) Zakres używania sprzętu ochronnego przez dzieci. c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypomniały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące ( Ankieta N – pyt.28) Systematycznie utrwalenie nawyków i zasad bezpiecznego zachowania się.
21
Średnia liczba punktów
Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja. 4,25 Ujednolicenie wspólnych działań na płaszczyźnie rodzic – przedszkole z zakresu edukacji zdrowotnej. Wspieranie rodziców i dziadków w rozwijaniu kompetencji wychowawczych w zakresie skuteczności edukacji zdrowotnej dzieci. 2. Umożliwienie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem. 4,43 Zmiana systemu nagradzania dzieci. Forma spożywania posiłków umożliwiająca dzieciom wybór produktów do indywidualnego komponowania dań. 3. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało. 4,66 Stworzenie warunków do bezpiecznego przebywania w ogrodzie podczas dużego nasłonecznienia. 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej. 4,5 Wzbogacenie oferty zajęć dodatkowych z uwzględnieniem większej aktywności fizycznej dzieci. 5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo. Zakres używania sprzętu ochronnego przez dzieci zwiększającego ich bezpieczeństwo podczas zajęć zabaw w przedszkolu. Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,5 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): CZĘŚĆ RODZICÓW I DZIADKÓW NIE KONTYNUUJE DZIAŁAŃ PROZDROWOTNYCH Z DZIEĆMI W DOMU
23
Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny)
Standard czwarty – Przedszkole promuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU CZWARTEGO Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny) Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie własne i prowadzenia edukacji zdrowej dzieci a) W przedszkolu zorganizowano w ostatnich 2 latach zajęcia/szkolenia dla pracowników dotyczące ich dbałości o zdrowie ( Ankieta N -pyt.29, Pn-pyt. 18). Organizacja szkoleń dla pracowników dotyczących ich dbałości o zdrowie. b) W przedszkolu jest biblioteczka zawierająca publikacje i materiały dotyczące różnych aspektów dbałości o zdrowie, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla pracowników (Obserwacja). Zaopatrywanie biblioteki w nowości wydawnicze z zakresu promocji zdrowia. c) Nauczyciele uczestniczyli w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej dzieci (Ankieta N-pyt.32). Formy i organizacja szkoleń dla nauczycieli. d) Nauczyciele czują się przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami (Ankieta N- pyt.33). Zakres przygotowania nauczycieli do realizacji treści zdrowotnych. e) Pracownicy niepedagogiczni zostali zapoznani z programem edukacji zdrowotnej dzieci i zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych (Ankieta Pn- pyt.18). Znajomość zasad koncepcji przedszkola promującego zdrowia przez pracowników niepedagogicznych.
24
2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i do wychowywania swojego dziecka a) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci (np. spotkania z specjalistami) i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie ( Analiza dokumentów, ankieta R-pyt.19). Oferta zajęć dla rodziców zaspokajających ich potrzeby oczekiwania. b) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych (Analiza dokumentów, Ankieta R- pyt.20). Tematyka zajęć/warsztatów zgodna z oczekiwaniami rodziców. c) Na zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie i umiejętności wychowawczych zapraszani są także babcie i dziadkowie (Wywiad z dyrektorem). Współpraca i zaangażowanie seniorów na zajęciach dotyczących edukacji zdrowotnej d) Zaprasza się rodziców posiadających odpowiednie kompetencje (np. lekarzy, psychologów, pedagogów, dietetyków) do prowadzenia zajęć dla pracowników przedszkola i rodziców dzieci ( Wywiad z dyrektorem). Wykorzystanie kompetencji zawodowych rodziców do prowadzenia różnych form doskonalenia pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie. e) Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni udzielają pomocy/ konsultacji rodzicom w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci (Ankieta R- pyt.21, wywiad z dyrektorem). Zakres pomocy rodzicom udzielanej przez nauczycieli i innych pracowników niepedagogicznych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci. f) W przedszkolu jest „ kącik” dla rodziców, w którym znajdują się publikacje i inne materiały dotyczące dbałości o zdrowie i zasad wychowania dzieci (Obserwacja). Forma i miejsce prezentacji materiałów i publikacji dla rodziców z zakresu edukacji zdrowotnej. g) Organizuje się spotkania pracowników, dzieci i ich rodziców połączone z różnymi formami aktywności fizycznej, degustacją „zdrowych” produktów i możliwością uzyskania porady w tym zakresie (Wywiad z dyrektorem). Podtrzymywanie tradycji spotkań całej społeczności przedszkolnej w różnorodnej formie aktywności, wprowadzanie innowacji.
25
Podsumowanie wyników w standardzie czwartym
Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) A B C 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie i prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci. 4,6 Wiedzę pracowników niepedagogicznych na temat koncepcji promującej zdrowie. 2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i wychowywania swojego dziecka. 4,28 Poziom zaangażowania rodziców (lekarzy, pielęgniarek, psychologów, dietetyków i innych specjalistów z zakresu nauki o zdrowiu) w realizacji zadań związanych z edukacją zdrowotną dzieci i pracowników. Średnia liczba punktów dla standardu czwartego (dla 2 wymiarów) : 4,44 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c) ZBYT MAŁA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI NA ETAPIE PLANOWANIA DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH KOMPETENCJE WYCHOWAWCZE RODZICÓW.
27
Realizacja projektu Przedszkole Promujące Zdrowie sprawiła, że ze strony rodziców otrzymujemy nieustanne wsparcie, zaangażowanie, zrozumienie i akceptację w podejmowanych działaniach. Zaobserwowaliśmy i doświadczyliśmy życzliwości ze strony środowiska lokalnego i różnych instytucji podczas realizacji kolejnych zadań. Propagujemy ideę zdrowego stylu życia, staramy się dbać o jakość pracy naszego przedszkola. Rozwijamy potencjał naszych wychowanków, upowszechniamy ich sukcesy, wspomagamy wszechstronny rozwój, zaspokajamy potrzeby edukacyjne na różnych płaszczyznach.
28
Dziękujemy za uwagę!!!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.