Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zawody przyszłości-marzenia a możliwości
2
Od czego zacząć wybór szkoły?
Wyznaczenia celu: Co w życiu chcemy osiągnąć? Kim w życiu chcemy zostać?.
3
Dokonania analizy własnych możliwości:
-Intelektualnych-poziom posiadanej wiedzy i umiejętności korzystania z niej, stylu uczenia się itd. . -Fizycznych-predyspozycje fizyczne, ograniczenia zdrowotne. -Psychicznych-motywacja do nauki, odporność na wysiłek i stres, wytrwałość itd. . -Ekonomicznych-środki finansowe, posiadanie odpowiedniego sprzętu itd. . -Organizacyjnych-zapewnienie sobie praktyk zawodowych, dojazdy do szkoły, sytuacja rodzinna, bytowa itd. .
4
Ustalenia wymagań, jakie dana szkoła stawia przy rekrutacji kandydatów.
5
zawodowa-kwalifikacje
Ścieżki kształcenia Ścieżka I Egzamin gimnazjalny Liceum ogólnokształcące Studia Wyższe matura Dwuletnia szkoła policealna Kursy Kwalifikacyjne Ścieżka II studia dzienne Egzamin gimnazjalny Technikum-matura i dyplom technika Prace zawodowa, studia zaoczne Ścieżka III Praca zawodowa Egzamin gimnazjalny zasadnicza szkoła uprawnienia zawodowe zawodowa-kwalifikacje Technikum (dzienne, zaoczne) Wyższe studia
6
Predyspozycje a przyszły zawód
Praca w terenie: inżynier budownictwa , pilot, rolnik, weterynarz, cieśla, wykonawca robót budowlanych, strażnik leśny, architekt krajobrazu, murarz. Tych ludzi cechuje zmysł praktyczny i umiejętności organizacyjne. Lubią przestrzeń, lubią naprawiać lub wytwarzać przedmioty z różnych materiałów. Wykorzystują dostępne i sprawdzone technologie. Praca metodyczna, wymagająca dokładności( praca z danymi): informatyk, programista, archiwista, księgowy, bankowiec, inżynier konstruktor, bibliotekarz, doradca finansowych, analityk, urzędnik. Z tą pracą wiąże się gromadzenie danych, analizowanie i selekcjonowanie informacji, instrukcji. To często monotonna praca, powtarzające się czynności, opierające się na zdrowym rozsądku. Ci ludzie lubią mieć wszystko uporządkowane, chaos i nieporządek wpływa na nich destrukcyjnie.
7
Praca wymagająca kontaktów z ludźmi, tzw
Praca wymagająca kontaktów z ludźmi, tzw. społecznik: terapeuta, socjolog, nauczyciel, lekarz, reporter prasy/radia/TV, pielęgniarka, psycholog, pracownik socjalny, ksiądz. W tej pracy ważna jest empatia i wrażliwość na drugą osobę, dyspozycyjność. Osoby te chętnie opiekują się innymi i pomagają innym w rozwiązywaniu problemów. Chcą pracować i współpracować z innymi. Praca indywidualna, wolne zawody: reżyser, aktor, muzyk, choreograf, rysownik, malarz, rękodzielnik, wizażysta, pisarz, architekt, fotograf, stylista. Dominuje tu wrażliwość na otaczające barwy, dźwięki, emocje. Podstawą są kreatywność, intuicja, wyobraźnia, wrażliwość, zmysł estetyki. Przede wszystkim talent! Umiejętność dostrzeżenia tego, co nie zawsze zauważają inni. To nienormowane godziny pracy, chwiejność finansowa.
8
Praca, którą wiąże się z wywieraniem wpływu na innych ( zarządzanie): menadżer, oficer, prawnik, polityk, inspektor, stanowiska kierownicze. To bezpośrednia praca z ludźmi, inicjowanie, informowanie, przekonywanie, wyjaśnianie, niezbędne są umiejętności publicznych wystąpień oraz łatwego nawiązania kontaktów z innymi. Osoby te chętnie piastują stanowiska kierownicze i chcą mieć kontrolę na tym, co się dzieję dokoła, udzielają wskazówek, instrukcji. Cenią swoją niezależność. Praca naukowa: badacz, naukowiec, psychiatra, wykładowca, laborant, biolog, meteorolog, socjolog. Praca związana z wysiłkiem umysłowym, zdobywaniem wiedzy, umiejętnościami dociekania, wyciągania wniosków, sprawdzania rozwiązań, wprowadzania zmian, wspierana pracą zespołu. To ludzie, którzy często interesują się wyłącznie wybraną dziedziną, którą to zgłębiają z pasją.
9
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów klas III gimnazjum
Dotyczą zainteresowań i wyboru przyszłego zawodu. Przebadano 50 osób.
10
Co lubisz robić? Czym lubisz się zajmować?
11
Jaki chciałbyś wykonywać zawód?
12
Jaką szkołę planujesz wybrać?
13
Czym kierujesz się przy wyborze szkoły?
14
Zawody poszukiwane oraz droga do ich zdobycia
15
Inżynierowie Mechanik, elektryk, inżynier lądowy – to najgorętsze profesje na rynku. Branża budowlana zgłasza zapotrzebowanie na inżynierów we wszystkich dziedzinach. Pracowników z tymi kwalifikacjami brakuje nieustannie od 5 lat i wszystko wskazuje na to, że problem będzie się pogłębiał.
16
Mechatronik Projektuje i wytwarza części i zespoły maszyn i urządzeń mechanicznych z wykorzystaniem technik komputerowych. Wykorzystuje w swojej pracy nowoczesne techniki sterowania maszynami i urządzeniami łączące w sobie elektronikę, informatykę, mechanikę, automatykę i robotykę. Środowisko pracy Praca mechatronika odbywa się w halach produkcyjnych, warsztatach naprawczych lub laboratoriach. Zagrożenia wiążą się przede wszystkim z długotrwałym przebywaniem w polu elektromagnetycznym, naświetlaniem promieniami rentgenowskimi, zatruciem pyłami powstającymi przy szlifowaniu, kontaktem z substancjami alergicznymi (np. opary metali).
17
Administrator sieci informatycznej
Administrator sieci informatycznej to wysokiej klasy specjalista, który buduje, udoskonala, a przede wszystkim zarządza siecią komputerową, czyli grupą połączonych ze sobą komputerów. Podstawowym obowiązkiem administratora sieci jest utrzymywanie nieprzerwanego jej działania. Specjalista ten odpowiada również za bezpieczeństwo sieci komputerowej, tworząc systemy ochrony dostępu i zabezpieczeń przed wirusami, złośliwym oprogramowaniem lub hakerami. Do zadań administratora sieci informatycznej należy : współpraca z użytkownikami sieci instalację potrzebnego oprogramowania oraz reagowanie na zgłaszane trudności. Administrator tworzy również plany rozwoju sieci, dba o jej udoskonalanie i rozbudowę, aby Nierzadko, oprócz dbania o bezpieczeństwo sieci, pełni również funkcję technika informatyka – serwisanta.
18
Warunki pracy Gdzie pracuje i w jakich warunkach?
Jako administrator sieci informatycznych możesz znaleźć pracę niemal w każdej – małej i dużej – firmie niezależnie od branży, jak również w urzędzie czy instytucji. . Praca na tym stanowisku wiąże się z długotrwałym przebywaniu w pozycji siedzącej, co może skutkować bólami kręgosłupa, zwłaszcza w odcinku szyjnym, wielogodzinnym korzystaniem z monitora (co może mieć wpływ na stan zdrowia oczu). Kandydatom do pracy na tym stanowisku nie stawia się jednak szczególnych wymagań dotyczących zdrowia.
19
Umiejętności Umiejętności i styl pracy
Jeśli chcesz zostać administratorem sieci informatycznej powinnaś/powinieneś odznaczać się dużą samodzielnością w działaniu oraz umiejętnością podejmowania szybkich i trafnych decyzji, często w warunkach stresu i presji czasowej. Nie może Ci zabraknąć: - zdolności analitycznych, -wyobraźni i kreatywności, -łatwości nawiązywania kontaktów -cierpliwości i wytrwałości, zwłaszcza w kontakcie z użytkownikami, którzy nie najlepiej radzą sobie z obsługą komputera.
20
Jak zostać administratorem sieci informatycznej
Preferowane w tym zawodzie są osoby posiadające wykształcenie wyższe kierunkowe lub pokrewne (elektronika lub telekomunikacja). Odpowiednie przygotowanie można zdobyć decydując się na dwustopniowe studia na wydziale informatycznym, elektronicznym lub techniki informacyjnej.
21
Rzeczoznawca CZYM ZAJMUJĄ SIĘ RZECZOZNAWCY ?
Wydają opinie i sporządzają ekspertyzy w dziedzinie, w której się specjalizują. PRZYKŁADOWE SPECJALNOŚCI : Rzeczoznawca majątkowy – wycenia. Rzeczoznawca do spraw kryminalistyki – wydaje opinie dotyczące przyczyn wypadków drogowych, zabójstw lub przestępstw kryminalnych. Rzeczoznawca do spraw techniki samochodowej - dokonuje oceny i wyceny pojazdów drogowych, ich stanu technicznego i tym podobne Rzeczoznawca budowlany – wydaje opinie i ekspertyzy z zakresu budownictwa i materiałów budowlanych
22
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA: TECHNIKUM LUB LICEUM OGÓLNO KSZTAŁCZĄCE STUDIA WYŻSZE KURSY DLA RZECZOZNAWCÓW DANEJ SPECJALNOŚCI PRAKTYKA JAKO ASYSTENT RZECZOZNAWCY EGZAMIN WEWNĘTRZNY EGZAMIN GŁÓWNY I UZYSKANIE LICENCJI RZECZOZNAWCY WARUNKI OTRZYMANIA LICENCJI RZECZOZNAWCY: Wiek co najmniej 30 lat Kilkuletni staż pracy w danej branży Ukończenie kursu dla rzeczoznawców określonej specjalności Odbycie praktyki jako asystent rzeczoznawcy
23
Geodeta Geodeta wykonuje mapę do celów projektowych - dokument niezbędny przy ubieganiu się o pozwolenie na budowę oraz przy wykonywaniu projektu architektoniczno-budowlanego Wytycza na gruncie projektowane obiekty. Wytycza, czyli przenosi obiekt z projektu (mapy) w teren. - Wykonuje geodezyjną inwentaryzację powykonawczą wybudowanych obiektów (domu, sieci uzbrojenia terenu [kanalizacji sanitarnej i deszczowej, wodociągu, gazu]). Czyli wykonuje pomiar wybudowanego obiektu i nanosi go na mapę zasadniczą. - Wykonuje podziały, rozgraniczenia, scalenia działek, bada księgi wieczyste Wykonuje badania osiadania, przemieszczania i odkształcania budowli (pomiary osiadania i przemieszczania zapór wodnych, kominów, budowli Jest niezbędny przy realizacji wszelkiego rodzaju budów.
24
Jak zostać geodetą? Aby zostać geodetą należy ukończyć studia wyższe na kierunku geodezja i kartografia – (na jedno miejsce każdego roku jest mniej więcej sześć chętnych osób). Są to studia typowo inżynieryjne a te pierwszego stopnia trwają 3,5 roku, po nich absolwent cieszy się tytułem zawodowym inżyniera geodety. Oczywiście warto poszerzyć kwalifikacje rozpoczynając 2-letnie studia uzupełniające, po których uzyskuje się tytuł magistra inżyniera. Aby zdobyć niezbędne uprawnienia trzeba przed Komisją Kwalifikacyjną ds. Uprawnień Zawodowych w Dziedzinie Geodezji i Kartografii zdać egzamin składający się z dwóch etapów: pytań testowych i opisowych oraz odpowiedzi ustnej.
25
Warsztat pracy geodety
Podstawa pracy geodetów to komputer wraz z niezbędnym oprogramowaniem oraz przyrządy do pracy w terenie.
26
Ile zarabia geodeta Geodeta pracujący na etacie jego pensja oscylować będzie wokół kwoty złotych. Inaczej rzecz ma się w przypadku geodety pracującego na własny rachunek – wtedy wszystko zależy od ilości zleceń, ale ponieważ jest to jeden z zawodów prestiżowych ten zarobi nawet zł (więcej w okresie letnim niż zimą). Bardzo duże grono geodetów zakłada swoje prywatne firmy
27
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! PROJEKT PRZYGOTOWALI: Daniel Górecki Eryk Lenart
Bogdan Lis Michał Teodorowicz Dominik Szydłowski Opiekun projektu: Anna Stefanek
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.