Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem

2 Kultura organizacyjna i różnice kulturowe w organizacjach międzynarodowych Wykładowca: dr Aleksandra Kuźmińska-Haberla

3 Agenda Czym jest kultura? Kultura narodowa a kultura organizacyjna
Wybrane typy kultur organizacyjnych Orientacje strategiczne przedsiębiorstw Modele zarządzania międzykulturowego Kompetencja międzykulturowa Wymiary kultury Komunikacja niskiego i wysokiego kontekstu Relacje kontra biznes Dystans władzy Indywidualizm kontra kolektywizm Stosunek do czasu Inne problemy międzykulturowe w firmach międzynarodowych Stereotypy i uprzedzenia Etnocentryzm Szok kulturowy

4

5

6 1, 3, 5, 7, 10, 11, 15, 16, 21, 22 2, 4, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25

7 Definicja kultury wg. Geerta Hofstede
G. Hofstede uważa, że kultura jest kolektywnym zaprogramowaniem umysłu, które odróżnia członków jednej grupy lub kategorii ludzi od drugiej Istnieją trzy główne poziomy zaprogramowania umysłu: uniwersalny (natura ludzka) kolektywny (kultura) indywidualny (osobowość)

8 Diagram cebuli

9 Filtr kulturowy Kiedy widzimy czyjeś zachowanie, interpretujemy je poprzez nasz filtr kulturowy, który mówi nam co się dzieje

10

11 Kultura narodowa a kultura organizacyjna

12 Kultura organizacyjna wg. E. Scheina
Kultura organizacyjna to wzorzec podstawowych założeń, wymyślony, odkryty lub rozwinięty przez grupę, który okazał się wystarczająco wartościowy i który powinni sobie przyswoić nowi członkowie jako właściwy sposób postrzegania, myślenia i odczuwania

13 Poziomy kultury organizacyjnej

14 Poziomy kultury organizacyjnej
Artefakty językowe (język, mity, legendy, opowieści, bohaterowie) behawioralne (ceremonie, rytuały) fizyczne (sztuka, technologia, przedmioty materialne) Normy i wartości (deklarowane i postrzegane) Podstawowe założenia kulturowe (odnoszą się np. otoczenia organizacji, stosunków międzyludzkich)

15 Wybrane typy kultur organizacyjnych
Wg. F. Trompenaarsa i C. Humpden-Turnera Rodzina Wieża Eiffla Pocisk sterowany Inkubator

16 Orientacje strategiczne przedsiębiorstw
Entoncentryczna Policentryczna Geocentryczna Dualna

17 Modele zarządzania międzykulturowego
Dominacja kulturowa - zakłada się priorytet kultury korporacyjnej, centrali, która narzucana jest wszystkim jednostkom przedsiębiorstwa transnarodowego. Współistnienie kulturowe – subkultury (centrali i filii zagranicznych) istnieją obok siebie przy ograniczonych do minimum interakcjach. Współpraca kulturowa – korporacja podlega oddziaływaniom różnych subkultur (filii zagranicznych), próbując wypracować z nich efektywniejszą całość poprzez wydobycie synergii kulturowej.

18 Kompetencja międzykulturowa

19 Wymiary kultury

20 Wymiary kultury

21 Wymiary kultury Protransakcyjne vs propartnerskie
Ceremonialne vs nieceremonialne Monochroniczne vs polichroniczne Ekspresyjne vs powściągliwe

22 Komunikacja Komunikacja bezpośrednia – prosto do celu, najważniejsza jest klarowność Komunikacja pośrednia – doza dyplomacji, ważniejsze relacje

23 Komunikacja

24 Komunikacja Cechy charakterystyczne i zachowania

25 Komunikacja

26 Komunikacja Jak sobie radzić? Bądź mniej bezpośredni – ćwiczenie
Szkolenie – czy wszystko jasne? Telefon Face-to-face

27 Komunikacja

28 Komunikacja

29 Komunikacja Feedback Humor (nie podróżuje)

30 Komunikacja Inne bariery w komunikacji międzykulturowej:
ekwiwalencja słownictwa ekwiwalencja idiomatyczna ekwiwalencja konceptualna akcent

31 Komunikacja

32 Komunikacja niewerbalna
Ruchy głową Wskazywanie Kontakt wzrokowy Stopień akceptacji dotyku

33 Znaczenie gestów

34 Relacje kontra biznes Kultury propartnerskie – nastawienie na relacje międzyludzkie, budowanie zaufania, poznawanie się, człowiek ważniejszy niż zadanie, potencjalny znajomy Kultury protransakcyjne – nastawienie na realizację zadania/projektu, relacje mają mniejsze znaczenie, skupianie się na procedurach

35 Relacje kontra biznes

36 Relacje kontra biznes

37 Dystans władzy w pracy Dystans władzy - różnicuje kultury w zależności od tego, czy ludzie skłonni są przywiązywać większe lub mniejsze znaczenie do miejsca w hierarchii władzy Wysoki dystans władzy Niski dystans władzy

38 Dystans władzy w pracy

39 Dystans władzy w pracy Charakterystyka i zachowania

40 Dystans władzy w pracy Znaczenie hierarchii Podejmowanie decyzji
Stosunek podwładny/szef Konsultowanie decyzji Postrzeganie liderów, top menadżerów, szefów Spotkania

41 Indywidualizm kontra kolektywizm

42 Indywidualizm kontra kolektywizm

43 Stosunek do czasu Jak długo trwa jedna minuta?

44 Stosunek do czasu Kultury monochroniczne – „obsesja zegara”, punktualność, harmonogramy, deadliny, agendy, jedno zadanie w danym czasie, spotkanie nie przerywane Kultury polichroniczne – punktualność nie ma takiego dużego znaczenia, kilka spotkań w tym samym czasie

45 Stosunek do czasu

46 Stosunek do czasu Punktlichkeit kontra manana
Sztywne kontra elastyczne plany Deadliny

47 Stosunek do czasu Problemy? Co dobrego? Jak sobie radzić?

48 Stereotypy i uprzedzenia
Czym są? Jakie znasz stereotypy? Wpływ na biznes?

49 Stereotypy i uprzedzenia

50 Szok kulturowy

51 Szok kulturowy

52 Literatura Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowe, red. P. Skulski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa, 2006. Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2011. Gesteland R., Cross-Cultural Business Behavior: A Guide for Global Management (Fifth Edition), Copenhagen Business Scholl Press, Copenhagen 2012. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A., Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.

53 Linki


Pobierz ppt "Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem"

Podobne prezentacje


Reklamy Google