Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zarządzanie ekspansją zagraniczną i rozwojem
2
Kultura organizacyjna i różnice kulturowe w organizacjach międzynarodowych Wykładowca: dr Aleksandra Kuźmińska-Haberla
3
Agenda Czym jest kultura? Kultura narodowa a kultura organizacyjna
Wybrane typy kultur organizacyjnych Orientacje strategiczne przedsiębiorstw Modele zarządzania międzykulturowego Kompetencja międzykulturowa Wymiary kultury Komunikacja niskiego i wysokiego kontekstu Relacje kontra biznes Dystans władzy Indywidualizm kontra kolektywizm Stosunek do czasu Inne problemy międzykulturowe w firmach międzynarodowych Stereotypy i uprzedzenia Etnocentryzm Szok kulturowy
6
1, 3, 5, 7, 10, 11, 15, 16, 21, 22 2, 4, 6, 8, 9, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 23, 24, 25
7
Definicja kultury wg. Geerta Hofstede
G. Hofstede uważa, że kultura jest kolektywnym zaprogramowaniem umysłu, które odróżnia członków jednej grupy lub kategorii ludzi od drugiej Istnieją trzy główne poziomy zaprogramowania umysłu: uniwersalny (natura ludzka) kolektywny (kultura) indywidualny (osobowość)
8
Diagram cebuli
9
Filtr kulturowy Kiedy widzimy czyjeś zachowanie, interpretujemy je poprzez nasz filtr kulturowy, który mówi nam co się dzieje
11
Kultura narodowa a kultura organizacyjna
12
Kultura organizacyjna wg. E. Scheina
Kultura organizacyjna to wzorzec podstawowych założeń, wymyślony, odkryty lub rozwinięty przez grupę, który okazał się wystarczająco wartościowy i który powinni sobie przyswoić nowi członkowie jako właściwy sposób postrzegania, myślenia i odczuwania
13
Poziomy kultury organizacyjnej
14
Poziomy kultury organizacyjnej
Artefakty językowe (język, mity, legendy, opowieści, bohaterowie) behawioralne (ceremonie, rytuały) fizyczne (sztuka, technologia, przedmioty materialne) Normy i wartości (deklarowane i postrzegane) Podstawowe założenia kulturowe (odnoszą się np. otoczenia organizacji, stosunków międzyludzkich)
15
Wybrane typy kultur organizacyjnych
Wg. F. Trompenaarsa i C. Humpden-Turnera Rodzina Wieża Eiffla Pocisk sterowany Inkubator
16
Orientacje strategiczne przedsiębiorstw
Entoncentryczna Policentryczna Geocentryczna Dualna
17
Modele zarządzania międzykulturowego
Dominacja kulturowa - zakłada się priorytet kultury korporacyjnej, centrali, która narzucana jest wszystkim jednostkom przedsiębiorstwa transnarodowego. Współistnienie kulturowe – subkultury (centrali i filii zagranicznych) istnieją obok siebie przy ograniczonych do minimum interakcjach. Współpraca kulturowa – korporacja podlega oddziaływaniom różnych subkultur (filii zagranicznych), próbując wypracować z nich efektywniejszą całość poprzez wydobycie synergii kulturowej.
18
Kompetencja międzykulturowa
19
Wymiary kultury
20
Wymiary kultury
21
Wymiary kultury Protransakcyjne vs propartnerskie
Ceremonialne vs nieceremonialne Monochroniczne vs polichroniczne Ekspresyjne vs powściągliwe
22
Komunikacja Komunikacja bezpośrednia – prosto do celu, najważniejsza jest klarowność Komunikacja pośrednia – doza dyplomacji, ważniejsze relacje
23
Komunikacja
24
Komunikacja Cechy charakterystyczne i zachowania
25
Komunikacja
26
Komunikacja Jak sobie radzić? Bądź mniej bezpośredni – ćwiczenie
Szkolenie – czy wszystko jasne? Telefon Face-to-face
27
Komunikacja
28
Komunikacja
29
Komunikacja Feedback Humor (nie podróżuje)
30
Komunikacja Inne bariery w komunikacji międzykulturowej:
ekwiwalencja słownictwa ekwiwalencja idiomatyczna ekwiwalencja konceptualna akcent
31
Komunikacja
32
Komunikacja niewerbalna
Ruchy głową Wskazywanie Kontakt wzrokowy Stopień akceptacji dotyku
33
Znaczenie gestów
34
Relacje kontra biznes Kultury propartnerskie – nastawienie na relacje międzyludzkie, budowanie zaufania, poznawanie się, człowiek ważniejszy niż zadanie, potencjalny znajomy Kultury protransakcyjne – nastawienie na realizację zadania/projektu, relacje mają mniejsze znaczenie, skupianie się na procedurach
35
Relacje kontra biznes
36
Relacje kontra biznes
37
Dystans władzy w pracy Dystans władzy - różnicuje kultury w zależności od tego, czy ludzie skłonni są przywiązywać większe lub mniejsze znaczenie do miejsca w hierarchii władzy Wysoki dystans władzy Niski dystans władzy
38
Dystans władzy w pracy
39
Dystans władzy w pracy Charakterystyka i zachowania
40
Dystans władzy w pracy Znaczenie hierarchii Podejmowanie decyzji
Stosunek podwładny/szef Konsultowanie decyzji Postrzeganie liderów, top menadżerów, szefów Spotkania
41
Indywidualizm kontra kolektywizm
42
Indywidualizm kontra kolektywizm
43
Stosunek do czasu Jak długo trwa jedna minuta?
44
Stosunek do czasu Kultury monochroniczne – „obsesja zegara”, punktualność, harmonogramy, deadliny, agendy, jedno zadanie w danym czasie, spotkanie nie przerywane Kultury polichroniczne – punktualność nie ma takiego dużego znaczenia, kilka spotkań w tym samym czasie
45
Stosunek do czasu
46
Stosunek do czasu Punktlichkeit kontra manana
Sztywne kontra elastyczne plany Deadliny
47
Stosunek do czasu Problemy? Co dobrego? Jak sobie radzić?
48
Stereotypy i uprzedzenia
Czym są? Jakie znasz stereotypy? Wpływ na biznes?
49
Stereotypy i uprzedzenia
50
Szok kulturowy
51
Szok kulturowy
52
Literatura Kulturowe uwarunkowania biznesu międzynarodowe, red. P. Skulski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa, 2006. Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2010. Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M., Kultury i organizacje, PWE, Warszawa 2011. Gesteland R., Cross-Cultural Business Behavior: A Guide for Global Management (Fifth Edition), Copenhagen Business Scholl Press, Copenhagen 2012. Budzanowska-Drzewiecka M., Marcinkowski A.S., Motyl-Adamczyk A., Różnice kulturowe w komunikacji biznesowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016.
53
Linki
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.