Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku"— Zapis prezentacji:

1 Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku
Olsztyn, 2 stycznia 2018 r.

2 Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku
zatwierdzony Uchwałą nr 162/2015 Rady Ministrów z dnia 15 września 2015 roku AKTUALIZACJA zatwierdzony Uchwałą nr 144/2016 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2016 roku Sprawozdanie z wykonania planu realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku za rok 2016 zatwierdzone Uchwałą nr 106/2017 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2017 roku 1 2 3 Pierwotna wersja dokumentu; Dzieli projekty na listę podstawową i rezerwową, na podstawie rankingu przedsięwzięć w Dokumencie Implementacyjnym oraz dostępnej alokacji środków dla każdego ze źródeł finansowania; Uzupełnia listę projektów o zadania RPO i finansowane ze środków krajowych; Dokument poddany konsultacjom publicznym. Dokument zaktualizowany, uwzględniający: zaktualizowane szacunki wartości przedsięwzięć, stan zaawansowania prac przygotowawczych, wyniki pierwszego i drugiego naboru CEF oraz przygotowania do trzeciego naboru w 2016 roku, rezultaty trwających negocjacji z władzami samorządowymi. Dokument poddany konsultacjom społecznym. Dokument stanowi aktualizację Programu w drodze sprawozdania rocznego; Dokument uwzględnia: aktualne wartości projektów przedsięwzięć, zawarte umowy dla projektów pierwszego naboru CEF i złożenie wniosków w drugim konkursie CEF, zwiększoną pulę środków w ramach RPO, przy niezmienionym poziomie dofinansowania. Procedura zmiany nie wymagała przeprowadzenia konsultacji społecznych.

3 Wybór i przygotowanie inwestycji perspektywy UE 2014 - 2020
Wstępne określenie potrzeb inwestycyjnych: Strategia Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.), Master Plan dla Transportu Kolejowego w Polsce do 2030 r., uzupełnienie inwestycji perspektywy 2007 – 2013, poprawa parametrów linii ważnych dla transportu towarowego. Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu (…) Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku Lista inwestycji o znaczeniu ponadregionalnym dofinansowanych ze środków UE (CEF, POIiŚ, PO PW) Lista inwestycji RPO Lista inwestycji ze środków krajowych Lista inwestycji ze środków POIiŚ i CEF Projekty fazowane i przeniesione do realizacji z perspektywy odcinki ważne ze względów ruchowych, które nie znalazły się na listach projektów UE, inne potrzeby inwestycyjne. Regionalne Programy Operacyjne województw, Szczegółowe Opisy Osi Priorytetowych Regionalnych Programów Operacyjnych województw, negocjacje z samorządami. Wydatki i nakłady na projekty z perspektywy 2007 – 2013 ponoszone po roku 2015

4 Źródła finansowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S. A
Źródła finansowania inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zgodnie z aktualizacją KPK Kategoria projektów Liczba projektów Wartość projektów [mld zł] CEF (po uwzględnieniu wyników III naboru) 21 19,0 POIiŚ 39 27,1 PO PW 9 2,2 RPO 52 4, Projekty ze środków krajowych 34 10,1 Refundacje z POIiŚ 60 3,2 Refundacje z RPO 11 0,1 Suma 226 66,4 Powyższa klasyfikacja obejmuje jedynie projekty z list podstawowych Krajowego Programu Kolejowego 2023 do roku.

5 Inwestycje w perspektywie 2014 – 2020
Cel: Stworzenie spójnej sieci na koniec perspektywy Poprawa atrakcyjności kolejowego transportu pasażerskiego w aglomeracjach Poprawa atrakcyjności kolejowego transportu pasażerskiego w ruchu międzyaglomeracyjnym Poprawa atrakcyjności kolejowego transportu towarowego

6 Szacunkowa wartość [mln zł]
Inwestycje w województwie warmińsko – mazurskim Lp. Nazwa zadania Lista Szacunkowa wartość [mln zł] 1 Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją POIiŚ - podstawowa 578,5 2 Prace na linii kolejowej E-75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk CEF - podstawowa 431,0 (cały projekt 1 724,0) 3 Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Ełk – Suwałki – Trakiszki, etap II odcinek Ełk – Trakiszki (granica państwa) CEF – rezerwowa brak informacji na obecnym etapie 4 Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn PO PW - podstawowa 377,9 5 Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Szczytno - Ełk 289,5 6 Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo RPO - podstawowa 231,2 7 Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo RPO - rezerwowa 21,0 8 Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze środki krajowe - podstawowa 199,3 Razem podstawowa 2 107,4

7 Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją
(finansowanie: POIiŚ) Podstawowe parametry (obecnie): linia niezelektryfikowana, jednotorowa; długość odcinka: 99 km; prędkości maksymalne: lokalne ograniczenia prędkości do 40 – 50 km/h; dopuszczalny nacisk osi: 205 kN. Prędkość % długości 100 8% 80 91% 50 1% Lata realizacji: projektowanie 2017 – 2020, roboty: 2020 – 2023 Status projektu: W dniu r. została podpisana Umowa na wykonanie dokumentacji projektowej. Planowany termin uzyskania pozwolenia na budowę r. Ogłoszenie postępowania o udzielenie zamówienia na realizację robót zaplanowano na r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: brak elektryfikacji; niedostateczny stan techniczny nawierzchni kolejowej; zły stan techniczny obiektów inżynieryjnych. Inwestycja ma charakterze odtworzeniowym i zakłada: elektryfikację linii; podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h (z docelową możliwością do 160 km/h) dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych; podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN; skrócenie czasu przejazdu o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1h 04 min w relacji Korsze – Ełk; skrócenie czasu przejazdu o ok. 37 min z 2h 24 min do ok. 1h 47 min w relacji Olsztyn - Korsze – Ełk.

8 Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno
(finansowanie: PO PW) Podstawowe parametry (obecnie): linia niezelektryfikowana, jednotorowa; długość odcinka 112 km; prędkości maksymalne: lokalne ograniczenia prędkości do 20 – 30 km/h; dopuszczalny nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 70 17% 50 9% 40 24% 30 50% Lata realizacji: 2017 – 2020 Status projektu: r. podpisano umowę na realizację robót w formule "projektuj i buduj". Planowany termin zakończenia projektowania to r a zakończenia robót to r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: niedostateczny stan techniczny nawierzchni; ograniczenia prędkości. Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: odbudowę stacji Spychowo i Drygały; rozbudowę LCS Szczytno o stacje: Drygały, Spychowo i Pisz; podniesienie dopuszczalnej prędkości: km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych; podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 196 kN (ze względu na przewidywany dominujący charakter ruchu – pasażerski); poprawę bezpieczeństwa na przejazdach oraz modernizację infrastruktury pasażerskiej na stacjach i przystankach osobowych; skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 1h 25 min: z ok. 2h 55 min do ok. 1h 30 min w relacji Szczytno – Ełk oraz z ok. 3h 35 min do ok. 2h 10 min w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk; w ramach projektu POPW przewidywana jest przebudowa dworca w Szczytnie.

9 Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn (finansowanie: PO PW)
Podstawowe parametry (obecnie): linia jednotorowa, zelektryfikowana; długość odcinka 83 km; prędkości maksymalne: dopuszczalny nacisk osi: 205 kN. Prędkość % długości 100 78% 90 20% 80 2% Lata realizacji: 2017 – 2022 Status projektu: r. podpisano umowę na realizację robót w formule „projektuj i buduj”. Planowany termin zakończenia projektowania to r. a zakończenia robót to r. Ponadto planowana jest realizacja robót na stacji Olsztyn w okresie r. – r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: niezadowalająca prędkość jazdy na fragmencie odcinka; niewystarczająca przepustowość, spowodowana wydłużonym czasem jazdy ze względu na niskie prędkości oraz brakiem wymaganej liczby mijanek; zły stan obiektów obsługi podróżnych, utrudniający wygodne korzystanie z nich, w tym dla osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: odbudowę stacji (mijanki) Waplewo; wydłużenie torów na stacji Nidzica; podniesienie dopuszczalnej prędkości: km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych; podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN; skrócenie czasu przejazdu dla pociągów regionalnych o ok. 17 min z 1h 17 min do ok. 1h w relacji Działdowo – Olsztyn; skrócenie czasu przejazdu dla pociągów międzyregionalnych o ok. 17 min z 2h 27 min do ok. 2h 10 min w relacji Warszawa Centralna – Olsztyn Główny; w ramach projektu POPW przewidywana jest przebudowa dworców Olsztyn Główny, Olsztyn Zachodni, Olsztynek i Nidzica.

10 Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo
(finansowanie: RPO) Podstawowe parametry (obecnie): Linia niezelektryfikowana, jednotorowa; Długość odcinka 87 km; Prędkość maksymalna: Lokalne ograniczenia prędkości do ograniczeniami do 20 – 30 km/h; Dopuszczalny nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 50 (dla składów wagonowych) 60 (dla autobusów szynowych i EZT) 100% Lata realizacji: 2018 – 2020 Status projektu: Realizacja Studium Wykonalności dobiega końca. Zostały zakończone 7 z 8 etapów projektu. W dniu r. zostało wydane postanowienia RDOŚ, oczekujemy na ostateczną decyzję środowiskową. W dniu r. został złożony WoD w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie. Planowany termin ogłoszenia postępowania na realizację robót w formule „projektuj i buduj” to r., podpisania umowy r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: niedostateczny stan techniczny nawierzchni kolejowej; zły stan techniczny obiektów inżynieryjnych. Zakładane efekty: obecny czas jazdy: 1h 49 min; docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 100 km/h: ok 1h 25 min. Podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN.

11 Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 Olsztyn – Gutkowo (finansowanie: RPO lista rezerwowa)
Podstawowe parametry (obecnie): Linia niezelektryfikowana, jednotorowa; Długość odcinka 8 km; Prędkość maksymalna: Nacisk osi: 196 kN. Prędkość % długości 80 100% Lata realizacji: 2020 – 2022 Status projektu: W dniu r. została podpisana Umowa na wykonanie studium wykonalności. Planowany termin wyboru wariantu to r. a zakończenia SW r. (wraz z postanowieniem RDOŚ) Przy założeniu pozyskania finansowania planowany termin ogłoszenia postępowania na realizację robót w formule „projektuj i buduj” to r. a podpisanie umowy w r. W aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego w 2016 r. zgłoszony został na listę rezerwową projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 220 Olsztyn – Gutkowo; pomimo statusu „projektu rezerwowego” w KPK uruchomiono studium wykonalności, w którym zostanie określony szczegółowy zakres prac; w ramach projektu zakłada się m. in. wybudowanie nowych przystanków osobowych w Olsztynie (dzielnica Redykajny, przy ul. Bałtyckiej i Wojska Polskiego) oraz wybudowanie przejścia podziemnego w obrębie skrzyżowania ul. Jeziornej z linia kolejową.

12 Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom
Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. - Iława - Olsztyn – Korsze (finansowanie: środki krajowe) Podstawowe parametry (obecnie): Linia zelektryfikowana, dwutorowa; Długość odcinka: 137 km; Prędkości maksymalne: Dopuszczalny nacisk na oś: 206 kN Prędkość % długości 100 100% Lata realizacji: 2015 – 2022 Status projektu: Od 09/2016 r. trwa realizacja robót na odcinku granica IZ Iława - Ostróda – Olsztyn. Planowany termin zakończenia II etapu robót na tym odcinku to r. Ponadto planowane są dwa postępowania na przebudowę układu torowego stacji Ostróda. Planowany termin ogłoszenia postępowania dla etapu I to r. a dla etapu II r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: ograniczenia prędkości niedostateczny stan techniczny nawierzchni na niektórych odcinkach; spowodowane powstałymi osuwiskami na odcinku Olsztyn – Korsze. Inwestycja ma charakter odtworzeniowy i zakłada: likwidację ograniczeń prędkości na odcinku Olsztyn - Korsze poprzez likwidację osuwisk; likwidację osuwisk pozwoli również na wyeliminowanie przerw w ruchu; podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych; podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN; poprawę bezpieczeństwa na przejazdach; zwiększenie komfortu obsługi podróżnych oraz estetyki poprzez modernizację peronów; skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min w relacji Iława – Olsztyn; skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min w relacji Olsztyn – Korsze.

13 Prace na linii kolejowej E-75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk (finansowanie: CEF) Podstawowe parametry (obecnie): linia zelektryfikowana, jednotorowa, długość odcinka ok. 104 km, prędkości maksymalne: lokalne ograniczenia prędkości do 20 – 50 km/h, dopuszczalny nacisk osi 221 kN. Prędkość % długości (autobusy szynowe) 120 15% 100 85% 80 Prędkość % długości (pociągi pas. i tow.) 120 100 18% 80 82% Lata realizacji: projektowanie 2017 – 2020, roboty: 2020 – 2023 Status projektu: W dniu r. podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Planowany termin opracowania projektu budowlanego wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę oraz ogłoszenia postępowania na realizację robót budowlanych to I kw r. a podpisania umowy to III kw r. Charakterystyka inwestycji: Najważniejszymi problemami występującym na odcinku objętym inwestycją są: stan techniczny nawierzchni kolejowej oraz stan techniczny obiektów inżynieryjnych. Inwestycja ma charakter modernizacyjny i zakłada: budowa drugiego toru na odcinku Białystok Starosielce – Ełk, dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 160 km/h* dla ruchu pasażerskiego oraz 120 km/h dla ruchu towarowego, umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m, spełnienie wymagań określonych w Dyrektywie 2008/57/WE PE i Rady z dnia r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie wraz z rozporządzeniami i decyzjami KE, zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem poprzez m.in. zabudowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem i zabudowę systemu ETCS poziom 2 Projekt uzyskał dofinansowanie w trzecim naborze CEF. *miejscowo możliwość zwiększenia prędkości do 200km/h.

14 Prace na linii E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap II odcinek Ełk – Trakiszki (granica państwa) (lista rezerwowa) Podstawowe parametry (obecnie): linia niezelektryfikowana, jednotorowa, długość odcinka ok. 100 km, prędkości maksymalne: dopuszczalny nacisk osi 205 kN. Prędkość % długości (autobusy szynowe) 80 28% 60 35% 50 16% 40 21% 30 Prędkość % długości (pociągi pas. i tow.) 80 26% 60 34% 50 17% 40 2% 30 21% Planowane lata realizacji*: dokumentacja przedprojektowa: ; projektowanie: ; roboty: *Projekt na liście rezerwowej. Lata realizacji zależne są od wyników prac przedprojektowych oraz pozyskania finansowania. Status projektu: W dniu r. podpisano umowę na wykonanie aktualizacji dokumentacji przedprojektowej odcinek Ełk – Trakiszki (granica państwa). Planowany termin wyboru wariantu to r. a zakończenia SW r. (wraz z postanowieniem RDOŚ). Planowany termin podpisania umowy na wykonanie dokumentacji projektowej – II kw r. Planowany termin podpisania umowy na wykonanie robót budowlanych – IV kw r. Inwestycja ma charakter modernizacyjny i zakłada: budowę drugiego toru na odcinku Ełk – Trakiszki (granica państwa) oraz budowę obwodnicy Olecka i Suwałk, elektryfikację całego odcinka, podniesienie dopuszczalnych nacisków osi do 221 kN, dostosowanie infrastruktury technicznej linii do prędkości 160km/h, 200km/h lub 250km/h (w zależności od wyboru wariantu inwestycyjnego) oraz 120 km/h dla ruchu towarowego, umożliwienie uruchomienia pociągów o długości 740 m, spełnienie wymagań określonych w Dyrektywie 2008/57/WE PE i Rady z dnia r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie wraz z rozporządzeniami i decyzjami KE, zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem – m.in. zabudowa komputerowych urządzeń SRK, zabudowa systemu ETCS poziom 2.

15 Olsztyn Główny – Korsze – Ełk z 2h 24 min do ok. 1h 47 min
Gutkowo – Braniewo, z 1h 49 min do ok: 1h 25 min przy 100 km/h Ełk – Suwałki ok. 30 min Iława Główna – Olsztyn Główny, z 50 min do ok. 44 min Olsztyn Główny – Korsze z 48 min do ok. 43 min Białystok – Ełk z ok. 1h 15 min do ok. 50 min Działdowo – Olsztyn Główny, z 1h 17 min do ok. 1h Szczytno – Ełk z 2h 54 min do ok. 1h 32 min Olsztyn Główny – Szczytno – Ełk z 3h 33 min do ok. 2h 11 min Warszawa Centralna – Olsztyn Główny, z 2h 27 min do ok. 2h 10 min

16 Przewidywana realizacja planu inwestycyjnego 2017 r. - 5,5 mld PLN
Podsumowanie Przewidywana realizacja planu inwestycyjnego 2017 r. - 5,5 mld PLN  Umowy zawarte i w realizacji w 2017 r. - 23,1 mld PLN Pozostałe opłaty, umowy przyłączeniowe i grunty – 2,6 mld PLN W realizacji KPK - 25,7 mld PLN Źródło: opracowanie IBP na podstawie danych z EPM (Prognoza na dzień r.) Plan inwestycyjny na 2018 r ,2 mld PLN

17 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku"

Podobne prezentacje


Reklamy Google