Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLiliana Małecka Został zmieniony 6 lat temu
1
Analiza potrzeb szkoleniowych pracowników sektora zdrowia – wnioski i rekomendacje z badania ewaluacyjnego Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia
2
Plan prezentacji Podstawowe informacje o ewaluacji: organizacja badania, cel, zakres przedmiotowy Koncepcja i metodyka badania Najważniejsze wyniki badania Wnioski i rekomendacje możliwe do wykorzystania Oś V POWER – zakres interwencji
3
Kryteria ewaluacji trafność – wskazanie rozwiązań, które w największym stopniu będą odpowiadały potrzebom szkoleniowym skuteczność – ocena warunków udzielania wsparcia szkoleniowego, wpływających na podniesienie ich przydatności komplementarność – wskazanie pożądanych tematów i form działań szkoleniowych komplementarnych do dostępnej oferty na rynku kompleksowość – ocena jak udzielać wsparcia, aby w skali pojedynczych placówek leczniczych maksymalizować jego efekty 3
4
Koncepcja badania – schemat logiczny
Kontekst i czynniki zewnętrzne warunkujące potrzeby szkoleniowe Popyt na podnoszenie kwalifikacji wśród potencjalnych odbiorców Oferta rynkowa działań szkoleniowych Założenia programowe V osi priorytetowej POWER Rekomendacje 4
5
Zakres przedmiotowy badania (1)
Nazwa etapu badawczego Zagadnienia / pytania ewaluacyjne Analiza założeń programowych Czy potrzeby szkoleniowe są możliwe do zaspokojenia w ramach finansowania ze środków publicznych, w tym z EFS? W jaki sposób należy je uwzględniać w ramach wsparcia współfinansowanego ze środków EFS w ramach PO WER? Analiza kontekstu i uwarunkowań zewnętrznych Jakie są potrzeby szkoleniowe w zakresie zarządzania personelu administracyjnego i zarządzającego w podmiotach leczniczych, przedstawicieli płatników publicznych i podmiotów tworzących? Analiza rynku kształcenia ustawicznego (podaży) Czy istnieją bariery w dostępie do szkoleń? Jeśli tak, jakie są ich przyczyny? Jakie są możliwości eliminacji takich przeszkód? Jak należy formułować wsparcie, aby uzyskać efekt synergii z ofertą rynkową? 5
6
Zakres przedmiotowy badania (2)
Nazwa etapu badawczego Zagadnienia / pytania ewaluacyjne Analiza popytu na szkolenia Z jakich obszarów tematycznych/umiejętności w pierwszej kolejności należy przeszkolić ww. personel? Jakie są najbardziej oczekiwane formy/tryb podnoszenia kwalifikacji przez ww. personel? Jakie warunki udzielania wsparcia w zakresie szkoleniowym są najbardziej istotne dla ich maksymalnej przydatności/użyteczności? W jakim zakresie kryteria konkursów powinny uwzględniać kompleksowość wsparcia w skali jednego szpitala w zakresie szkoleń administracyjnych i zarządczych, aby maksymalizować efekty ponoszenia kwalifikacji pracowników i jakość zarządzania? Ocena ekspercka i wypracowanie rekomendacji Jak należy udzielać tego typu wsparcia szkoleniowego w ramach PO WER? Jakie powinny być kryteria oceny jakości tego wsparcia? 6
7
Struktura próby badania CATI
Opis metodyki badania Struktura próby badania CATI Badana grupa Wielkość próby (n=1036) personel administracyjny i zarządzający 209 stanowiska ds. finansowych 103 dyrektorzy/kierownictwo szpitali 56 dyrektorzy ds. administracyjnych/ ekonomicznych 52 ordynatorzy 100 pielęgniarki naczelne pielęgniarki oddziałowe 200 przedstawiciele płatnika publicznego 60 przedstawiciele podmiotów tworzących 161 Analiza DR: dokumenty programowe PO WER, regulamin ogłoszonego konkursu, sprawozdania z realizacji Działania 2.3 PO KL, inne badania ewaluacyjne, akty prawne w ochronie zdrowia, statystyki i opracowania; Eksploracja etnograficzna - analiza zasobów internetowych dot. rynkowej oferty szkoleniowej; Wywiad pogłębiony (diada) z przedstawicielami AOTMiT; Zogniskowane wywiady grupowe (FGI, n=3) z przedstawicielami personelu administracyjnego i zarządzającego w podmiotach leczniczych, u płatników publicznych oraz w podmiotach tworzących; Monograficzne studia przypadków - 3 szpitali zróżnicowanych pod względem podmiotu tworzącego (z każdej kategorii – wojewódzki, powiatowy/miejski, akademicki) - w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim i Zgierzu oparte na analizie dokumentów dotyczących organizacji szpitali i zakresu świadczonych usług, wartości kontraktów z NFZ, stanu zatrudnienia, posiadanych certyfikatów i akredytacji, planów szkoleń, głównych inwestycji podejmowanych w ostatnich latach i informacji dostępnych na stronach internetowych szpitali oraz udostępnionych przez pracowników, a także wywiadach pogłębionych (łącznie 18 IDI); Panel ekspertów (n=3) z ekspertami spoza z oraz spoza zespołu badawczego posiadającymi wiedzę i doświadczenie z zakresu zarządzania w ochronie zdrowia, podczas którego dyskusji poddano przede wszystkim propozycje rekomendacji. 7
8
Wyniki badania
9
Podnoszenie kwalifikacji przedstawicieli kadry zarządzającej
Badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych (N=870), płatnika (n=60) i podmiotów tworzących (N=161). 9
10
Wyniki badań Kwalifikacje posiadane przez kadrę zarządzającą instytucjami ochrony zdrowia nie w pełni odpowiadają na wyzwania w zakresie zarządzania. Spory odsetek kadry zarządzającej w placówkach leczniczych poprzestaje na wykształceniu medycznym, uzupełnianym poprzez doraźne formy podnoszenia kwalifikacji… Może to wynikać z tego, że wobec personelu medycznego wymagane kwalifikacje odnoszą się wyłącznie do wykształcenia medycznego i odpowiedniego stażu pracy oraz uzyskanych specjalizacji. Z prowadzonych badan wynika, że blisko 2/3 dyrektorów stanowią osoby posiadające wykształcenie magisterskie o profilu medycznym. Występuje jednak wyraźna tendencja w zmniejszaniu się odsetka dyrektorów mających magisterskie wykształcenie medyczne - osoby o wykształceniu medycznym są zastępowane przez te o wykształceniu niemedycznym obecne znacznie częściej. 10
11
Wyniki badań Główne procesy zarządzania: kontraktowanie usług,
zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie informacją o pacjencie. Nadzór nad procesami pomocniczymi: zaopatrzenie i transport, zarządzanie budynkami, umowy zewnętrzne, dezynfekcja i sterylizacja. Nadzór nad prawidłowością realizacji głównych procesów medycznych: przyjęcie pacjenta, hospitalizacja (leczenie szpitalne), rehabilitacja. Koordynacja, kontrola, nadzór, współpraca: koordynacja działania wszystkich komórek organizacyjnych, organizację kontroli wykonywania zadań poprzez komórki organizacyjne, współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, realizację zadań zleconych przez podmiot tworzący. 11
12
Oferta na rynku szkoleniowym
Z kolei oferta kształcenia ustawicznego jest stosunkowo szeroka, odpowiada w dużym zakresie na istniejące potrzeby, ale nie na istniejące WYZWANIA, gdyż … dostępne studia podyplomowe oraz szkolenia koncentrują się na uzupełnianiu wiedzy i umiejętności w zakresie realizowania bieżących zadań (dostarczają gotowych recept bądź wskazówek), a nie na kształceniu w zakresie planowania strategicznego czy rozwijania umiejętności przydatnych w konkretnym procesie zarzadzania. Niemniej jednak istotną barierą korzystania ze szkoleń czy kursów jest ich koszt i zbyt długi czas trwania. Koszt podnoszenia kwalifikacji przekracza możliwości budżetowe instytucji systemu (szczególnie w przypadku gdy temat jest specjalistyczny i dotyczy konkretnego procesu zarządzania - np. nadzór nad prowadzeniem badań klinicznych). 12
13
Potrzeba podnoszenia kwalifikacji kadr administracyjnych
Potrzeba podnoszenia kwalifikacji w zakresie zarządzania i administrowania służbą zdrowia oraz innych kompetencji pozamedycznych Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych; pokazano odsetek wskazań 13
14
Potrzeba podnoszenia kwalifikacji w podmiotach leczniczych
Potrzeba podnoszenia kwalifikacji wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych; pokazano odsetek wskazań 14
15
Preferowana tematyka szkoleń - podmioty lecznicze
Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów leczniczych, n=617 15
16
Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele podmiotów leczniczych
Personel zarządzający i administracyjny Personel medyczny (pełniący funkcje adm.) analiza sytuacji placówki i wdrażanie rozwiązań w zakresie efektywności ekonom. umiejętności analityczne niezbędne do restrukturyzacji funkcjonalnej i organizacyjnej zarządzanie zasobami ludzkimi w celu optymalizacji kosztów zatrudnienia wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w szpitalu oraz zintegrowanego zarządzania materiałami medycznymi i lekami tworzenie centrów odpowiedzialności za koszty w placówce realizacja kontraktów z płatnikami w celu wyeliminowania sankcji finansowych kwestie prawne związane z odpowiedzialnością personelu medycznego, prawami i obowiązkami pacjenta, ubezpieczeniem od zdarzeń medycznych prowadzenie dokumentacji medycznej (w tym kwestie zarządzania dokumentacją, skuteczny nadzór nad tym procesem) nowe technologie medyczne oraz podniesienie efektywności procedur medycznych (ordynatorzy) komunikacja z pacjentem i rodziną, a także radzenie sobie ze stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu 16
17
Preferowana tematyka szkoleń – płatnik publiczny
Poza tematyką prawną, potrzeba szkoleń w zakresie komunikacji interpersonalnej (przydatne szczególnie podczas procesu negocjacyjnego przy kontraktacji świadczeń), umiejętności analitycznych (przydatnych przy konstruowaniu koszyka świadczeń oraz kontraktowaniu usług zdrowotnych dla zwiększenia optymalizacji wykorzystania zasobów). Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli płatników publicznych; n=59 17
18
Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele płatnika publicznego
efektywne konstruowanie koszyka świadczeń i analizy jego wpływu na zdrowie publiczne (MZ) ocena skutków regulacji – analiza zmian prawnych pod kątem kosztów publicznych i użyteczności poszczególnych zmian systemowych (MZ) metodyka Oceny Technologii Medycznych (szkolenie skierowane do konsultantów krajowych), tworzenie map potrzeb zdrowotnych (MZ) analiza kosztu jednostkowego programu zdrowotnego (MZ) analiza regionalnego rynku usług zdrowotnych jako przesłanki do ich kontraktowania dla większej optymalizacji wykorzystania zasobów podmiotów leczniczych (NFZ) prowadzenie kontroli ordynacji lekarskich i realizacji kontraktu w celu minimalizowania liczby nieuzasadnionych świadczeń w warunkach szpitalnych (preferowanie poza szpitalnych form leczenia) (NFZ) umiejętność integracji danych z tzw. map potrzeb zdrowotnych, danych Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia i danych podmiotów leczniczych (NFZ) 18
19
Preferowana tematyka szkoleń – podmioty tworzące
Preferują szkolenia związane ogólnie z zarządzaniem ochroną zdrowia, kwestiami finansowymi oraz kwestiami prawnymi, a także prowadzeniem kontroli podmiotów leczniczych. Źródło: badanie CATI wśród przedstawicieli podmiotów tworzących; n=96 19
20
Zalecana tematyka szkoleń – przedstawiciele podmiotów tworzących
restrukturyzacja zasobów w placówkach zdrowotnych ukierunkowana na racjonalizację ich wykorzystania analizy ekonomiczne w kategoriach kosztu-użyteczności z uwzględnieniem potrzeb i popytu na usługi zdrowotne i posiadane zasoby konstruowanie programów zdrowotnych o zasięgu lokalnym/regionalnym konstruowanie planów inwestycji w podmioty lecznicze z uwzględnieniem zagrożeń epidemiologicznych oraz efektywnego wykorzystania zasobów ocena efektywności zarządzania podmiotami leczniczymi 20
21
Preferowane formy działań podnoszących kwalifikacje
Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia Pytani o najbardziej oczekiwane formy podnoszenia kwalifikacji, badani w pierwszej kolejności wskazują na krótkie formy – szkolenia i kursy, a także konferencje i seminaria. Studia podyplomowe podjąłby co drugi przedstawiciel płatnika publicznego oraz powyżej 40% przedstawicieli podmiotów leczniczych i tworzących. Studiami podyplomowymi zainteresowane są szczególnie naczelne pielęgniarki (ponad połowa z nich), dyrektorzy ds. administracyjnych i ekonomicznych (43%) oraz pielęgniarki oddziałowe (42%). W przypadku dyrektorów ds. administracyjnych i finansowych studia podyplomowe wydają się być optymalną formą podnoszenia kwalifikacji, zważywszy na bardzo szerokie zainteresowanie różnymi tematami szkoleń, a także dyrektorów szpitali (wielokierunkowe zarządzanie podmiotem), mimo że ta forma nie jest przez nich preferowana. Analiza pokazuje, że potencjalni uczestnicy preferowaliby krótsze formy działań podnoszących kwalifikacje. Poza kursami i szkoleniami wysoki odsetek wskazań na seminaria i konferencje można wytłumaczyć tym, że jest to forma zajmująca najmniej czasu (przeważnie w dni powszednie, w odróżnieniu np. od studiów podyplomowych) i jednocześnie dostarczająca skondensowanej wiedzy. Istotny jest też czynnik finansowy, duża część konferencji i seminariów jest bezpłatna. Dodatkowo w przypadku przedstawicieli podmiotów leczniczych, jak wynika z wywiadów pogłębionych, duże zainteresowanie wynika z przyzwyczajenia do takich form, gdyż takie dominują w placówkach wśród szkoleń wewnętrznych. Istnieje spore zainteresowanie także wizytami studyjnymi. Szczególnie są nimi zainteresowane pielęgniarki naczelne, przedstawiciele płatnika publicznego oraz dyrektorów i kierowników ds. administracyjnych i ekonomicznych szpitala. Przy czym pod uwagę brane są takie wizyty w polskich placówkach a nie zagranicznych. Ze względu na relatywnie wysokie koszty wizyt studyjnych nie zaleca się tej formy podnoszenia kwalifikacji. 21
22
Preferowany tryb działań podnoszących kwalifikacje
Respondenci okazują się być tradycjonalistami – preferują stacjonarny sposób realizacji szkoleń, z możliwością bezpośredniego kontaktu z prowadzącym. Jednak są również otwarci na szkolenia mieszane, tj. łączące tradycyjne metody nauki ze szkoleniem e-learningowym. Szczególnie przedstawiciele płatników publicznych (88%) są zainteresowani taką formą. Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia W przypadku szkoleń w zakresie kwestii tzw. twardych, np. interpretowania i stosowania przepisów prawnych, e-learning będzie formą adekwatną. W przypadku szkoleń z zakresu zarządzania strategicznego i o bardziej kompleksowej tematyce istotny jest kontakt z prowadzącym, możliwość omówienia konkretnych przykładów, a także kontakt i wymiana doświadczeń z innymi uczestnikami. 22
23
Preferowane terminy szkoleń
Pracownicy medyczni są też przyzwyczajeni do takich form, gdyż w dużym stopniu na nich opierają się szkolenia wewnętrzne w szpitalach – przede wszystkim medyczne. Jednocześnie pielęgniarki oddziałowe i naczelne, których duża część była zainteresowana studiami podyplomowymi i magisterskimi wskazuje na szkolenia cykliczne (kursy), tj. w formie zjazdów odbywających się np. przez kilka weekendów. Co trzeci badany przedstawiciel płatników publicznych wskazuje na szkolenia cykliczne, co wynika z faktu, iż 54% z nich deklaruje chęć podjęcia studiów podyplomowych. Warto zwrócić uwagę, iż wśród pracowników medycznych, szczególnie ordynatorów, większy jest odsetek zainteresowanych szkoleniami wewnętrznymi. Te grupy zawodowe są przyzwyczajone do takiej formy podnoszenia kwalifikacji. Odmienne i odbiegające od średniej są wskazania dyrektorów i kierowników szpitali – preferują oni raczej szkolenia zewnętrzne. Źródło: badanie CATI wśród potencjalnych odbiorców wsparcia Zdaniem badanych, szkolenia dla pracowników urzędów (płatnicy publiczni i podmioty tworzące) mogą być dłuższe i powinny być organizowane w godzinach pracy, natomiast dla przedstawicieli podmiotów leczniczych - głównie jednodniowe i w weekendy. 23
24
Bariery dla podnoszenia kwalifikacji
Bariery finansowe – ROZWIĄZANIE: oferta szkoleniowa współfinansowana ze środków unijnych (Działanie 5.2 PO WER), a także (w kolejnych latach) podniesienie wymagań kwalifikacji wobec kandydatów na stanowiska kierownicze w ochronie zdrowia Brak zestandaryzowanej oferty rynkowej odnoszącej się do procesów zarządzania innych niż kontraktowanie czy zarządzanie jakością – ROZWIĄZANIE: profilowanie tematyki szkoleń w projektach PO WER Brak czasu – ROZWIĄZANIE: działania szkoleniowe w krótkich formach (do kilku dni) i w terminach odpowiadających poszczególnym grupom Specyfika pracy personelu medycznego (konieczność obecności w szpitalu w różnych porach) – ROZWIĄZANIE: oferta szkoleń cyklicznych, w różnych terminach Brak informacji zwrotnej o użyteczności szkoleń (w tym również wewnętrznych) – ROZWIĄZANIE: podjęcie działań na poziomie poszczególnych podmiotów Bariery finansowe - Zinstytucjonalizowanie podniesionych wymagań w postaci zapisów odpowiednich rozporządzeń przyczyni się do powstania na rynku kształcenia ustawicznego licznych produktów szkoleniowych, które – w przypadku dużej skali potencjalnych uczestników – będą oferować koszty jednostkowe akceptowalne w budżetach szkoleniowych instytucji ochrony zdrowia. 24
25
Rekomendacje kierunkowe
Formułowanie tematyki szkoleń nawiązującej do konkretnych procesów zarządzania strategicznego, nie zaś wyłącznie w zakresie kształtowania umiejętności analitycznych czy przeprowadzania audytu wewnętrznego. Prowadzenie szkoleń dedykowanych poszczególnym typom instytucji ochrony zdrowia, tj. płatnikom publicznym, podmiotom tworzącym, podmiotom leczniczym) i jednocześnie - stosowanie technik warsztatowych dla zwiększenia możliwości pracy grupowej (tylko w ramach krótkich form wsparcia). W ramach szkoleń dedykowanych dla danego typu podmiotów (tj. płatnicy publiczni, podmioty tworzące, podmioty lecznicze), grupę docelową powinni stanowić pracownicy zajmujący różne stanowiska, ale uczestniczący w danym procesie zarządzania. Przeznaczenie jednego planowanego modułu w programach studiów podyplomowych lub szkoleń/kursów w składanych projektach na realizację tematu: „analiza danych w ochronie zdrowia” oraz jednego poświęconego zajęciom dotyczącym audytu wewnętrznego w podmiotach leczniczych. Ad 1. np. szkolenie z zakresu analizy ekonomicznej z wykorzystaniem danych finansowych i danych z analizy rynku; szkolenie z zakresu optymalizacji zasobów materialnych podmiotów leczniczych z wykorzystaniem danych sprawozdawczości wewnętrznej i analizy rynku. W przypadku audytu wewnętrznego np. Audyt procesu unikania niepożądanych zdarzeń medycznych; Audyt procesów antykorupcyjnych Przedstawianiu zasad tworzenia prawidłowych procesów zarządczych musi towarzyszyć kształtowanie praktycznych umiejętności zarządzania z wykorzystaniem analizy układów odniesienia – danych statystycznych, map potrzeb zdrowotnych, analizy rynku usług medycznych Ad 2. Grupy powinny być jednorodne pod względem typu instytucji, tj. płatnicy publiczni, podmioty tworzące, podmioty lecznicze. 25
26
Rekomendacje w zakresie tematyki (dyrektorzy i kierownicy)
Dyrektorzy i kierownicy szpitali: analiza sytuacji placówki i wdrażanie rozwiązań podnoszących efektywność ekonomiczną, umiejętności analityczne niezbędne do restrukturyzacji funkcjonalnej i organizacyjnej, zarządzanie zasobami ludzkimi w celu optymalizacji kosztów zatrudnienia i zwiększenia dostępności lekarzy specjalistów, wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w szpitalu, tworzenie centrów odpowiedzialności za koszty w placówce, wdrażanie zintegrowanego zarządzania materiałami medycznymi i lekami, realizacja kontraktów z płatnikami w celu wyeliminowania ewentualnych sankcji finansowych, zarządzanie jakością w branży medycznej. Generalna wskazówka: zaleca się kierowanie szkoleń sprofilowanych odpowiednio do zajmowanego stanowiska. 26
27
Rekomendacje w zakresie tematyki (kierownicy ds. administracyjnych)
Dyrektorzy i kierownicy ds. administracyjnych i ekonomicznych: kwestie prawne (prawodawstwo z zakresu ochrony zdrowia, PZP, prawo cywilne, prawna odpowiedzialność personelu medycznego, ubezpieczenia od zdarzeń medycznych), gospodarowanie finansami szpitala (m.in. kontraktowanie świadczeń zdrowotnych, realizacja umowy z NFZ), restrukturyzacja placówki (organizacyjna i zasobów osobowych, organizacja i zarządzanie placówkami opieki zdrowotnej, ekonomika ochrony zdrowia), audyt i kontrola (współpraca z audytorem zewnętrznym, prowadzenie audytu wewnętrznego), umiejętności analityczne (analiza sytuacji ekonomicznej szpitala, m.in. wskaźniki sprawności finansowej i zadłużenia). 27
28
Rekomendacje w zakresie tematyki (stanowiska finansowe i adm.)
Pracownicy pionu administracyjnego: kwestie prawne, kontraktowanie świadczeń zdrowotnych, realizacja umowy z NFZ, wdrażanie zintegrowanego systemu informatycznego związanego z przepływem informacji w placówce, prowadzenie dokumentacji medycznej. Osoby na stanowisku ds. finansowych, np. główni księgowi: zarządzanie finansami, rachunkowość / budżetowanie w ZOZ, ekonomika ochrony zdrowia, kontraktowanie świadczeń i rozliczenia z NFZ. 28
29
Rekomendacje w zakresie tematyki (pielęgniarki i ordynatorzy)
Pielęgniarki naczelne i oddziałowe : kwestie prawne, prowadzenie dokumentacji medycznej, zarządzanie informacją o pacjencie, wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego ułatwiającego przepływ informacji w szpitalu, zarządzanie bezpieczeństwem informacji w szpitalu, poprawa pracy zespołu medycznego, kompetencje miękkie na linii personel medyczny – pacjent i jego rodzina. Ordynatorzy oddziałów szpitalnych: te same tematy co w odniesieniu do pielęgniarek + podniesienie efektywności procedur medycznych, wdrażanie nowych technologii medycznych PIELĘGNIARKI: kwestie prawne: prawna odpowiedzialność personelu medycznego, prawa a obowiązki pacjenta, ubezpieczenia od zdarzeń medycznych, prawodawstwo z zakresu ochrony zdrowia poprawa pracy zespołu medycznego: (zarządzanie zasobami ludzkimi, komunikacja interpersonalna, umiejętność pracy w zespole), kompetencje miękkie istotne na linii personel medyczny: pacjent i jego rodzina (umiejętność pracy z „trudnym” pacjentem, umiejętność komunikowania złych wiadomości, techniki negocjacji). 29
30
Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011)
Lekarze – zakres szkoleń: choroby wewnętrzne kardiologia medycyna ratunkowa anestezjologia i intensywna terapia pediatria ortopedia i traumatologia narządów ruchu radiologia i diagnostyka obrazowa 30
31
Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011)
Pielęgniarki– zakres szkoleń: leczenie ran resuscytacja krążeniowo‐oddechowa noworodka pielęgniarstwo ratunkowe pielęgniarstwo chirurgiczne pielęgniarstwo anestezjologiczne i intensywnej opieki komunikowanie interpersonalne w pielęgniarstwie wykonanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego 31
32
Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011)
Położne – zakres szkoleń: pielęgniarstwo położnicze pielęgniarstwo ginekologiczne monitorowanie dobrostanu płodu w czasie ciąży i podczas porodu podstawy diagnostyki ultrasonograficznej w położnictwie i ginekologii pielęgniarstwo neonatologiczne opieka nad kobietą ciężarną z cukrzycą w okresie okołoporodowym prowadzenie porodu w wodzie resuscytacja krążeniowo‐oddechowa noworodka szczepienia ochronne noworodków resuscytacja krążeniowo‐oddechowa leczenie ran 32
33
Badanie potrzeb szkoleniowych personelu medycznego (badanie 2011)
Fizjoterapeuci – zakres szkoleń: rehabilitacja neurologiczna rehabilitacja ogólnoustrojowa rehabilitacja medyczna rehabilitacja ręki rehabilitacja po mastektomii rehabilitacja kardiologiczna rehabilitacja dzieci z zaburzonym rozwojem psychomotorycznym 33
34
POWER Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Działanie 5.1 Programy profilaktyczne Działanie 5.2 Działania projakościowe i rozwiązania organizacyjne w systemie ochrony zdrowia ułatwiające dostęp do niedrogich, trwałych oraz wysokiej jakości usług zdrowotnych Działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych Działanie 5.4 Kompetencje zawodowe i kwalifikacje kadr medycznych Alokacja: ,02 PLN Liczba realizowanych projektów: 196 Wartość zawartych umów: ,23 zł (51,70 % alokacji) 34
35
Dziękuję za uwagę! Ministerstwo Zdrowia
Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.