RELIGIE JAPONII.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "RELIGIE JAPONII."— Zapis prezentacji:

1 RELIGIE JAPONII

2 oraz różnorodnością przejawów i kultów.
Shintō jap. 神道 shintō, kami-no michi) lub kannagara-no-michi (jap. 神ながらの道 droga bogów lub droga bóstw pol. także shintoizm, sintoizm) – tradycyjna religia Japonii oparta na mitologii japońskiej, charakteryzująca się politeizmem  oraz różnorodnością przejawów i kultów. Wierzenia shintō nie mają wspólnego kanonu, organizacji ani świętych ksiąg.

3 Zwrot kannagara-no-michi lub kannagara-no-ōmichi jest słownikowo przedstawiany jako synonim shintō i „drogi bogów”, ale według wydawnictw specjalistycznych oznacza „w zgodzie z wolą bogów”. Był używany m.in. w celu odróżnienia ortodoksyjnego shintō świątynnego od sekciarskiego i wierzeń popularnych. Centralnym dla shintō pojęciem są bóstwa kami. Kami (jap. 神?) – japońskie pojęcie boga, bóstwa, ducha.

4 BUDDYZM JAPOŃSKI

5 Buddyzm narodził się w Indiach i przybył do Japonii przez Chiny i Koreę około połowy VI wieku. Wiara ta szybko znalazła uznanie wśród wyższych warstw społecznych. Najwięcej zdziałał Książe Shotoku ( ), który wybudował wiele świątyń buddyjskich. Jednak shintoizm i buddyzm wciąż ze sobą rywalizowały. Np. cesarz Shomu ustanowił Buddyzm jako oficjalną religię Japonii (Wybudował także wspaniały kompleks świątynny Todai-Ji, a w nim postawił monumentalny posąg Buddy.), a W okresie Meiji rząd japoński starał się wyprzeć Buddyzm i ustanowić Shintoizm wiarą narodową.

6 Buddyzm dzisiaj doskonale współgra z Shintoizmem i często są ze sobą utożsamiane przez Japończyków. Chociaż wiele osób obecnie nie odczuwa przynależności do żadnej religii, większość jednak przestrzega sintoistycznych i buddyjskich tradycji i ceremoniałów. Na przykład uroczystości ślubne zwykle odbywają się według tradycji shinto, a pogrzeby są w większości buddyjskie.

7 Jest wiele różnych odłamów buddyzmu
Jest wiele różnych odłamów buddyzmu. W świątyniach jest zawsze posąg Buddy (butsuzo), przed którym wierni często palą kadzidło. Wiele rodzin ma buddyjskie ołtarze poświęcone czci przodków.

8 BUDDYZM JAPOŃSKI: buddyzm mahajany ukształtowany w Japonii; przejęty w poł. VI w. z Chin poprzez Koreę; w VII w. powstawanie pierwszych œświątyń; IX–XIII w. rozwój licznych szkół buddyjskich, które w XVII w. zostały podporządkowane państwu; od XVII w. stopniowy upadek religii, która zaczyna się ponownie odradzać w XX w.; poœród licznych szkół buddyjskich obecnie największe znaczenie mają szkoły z nurtu amidyzmu oraz szkoła zen.

9

10 Dwie najważniejsze religie Japonii to sintoizm i buddyzm
Dwie najważniejsze religie Japonii to sintoizm i buddyzm. Chrześcijaństwo pojawiło się w Japonii w XVI wieku za sprawą portugalskich misjonarzy, ale tylko niewielki procent ludności jest tego wyznania. W Japonii jest również sporo nowych sekt, w większości inspirowanych przez jedną lub więcej religii tradycyjnych. Sintoizm jest religią narodową, głęboko zakorzenioną w historii starożytnej i mitologii kraju. Ludzie niegdyś wierzyli, że w przyrodzie istnieją siły duchowe, które kryją się w drzewach, górach, morzu i wietrze. Starożytni oddawali cześć tym siłom i żyli w harmonii z naturą. Buddyzm narodził się w Indiach i przybył do Japonii przez Chiny i Koreę około połowy VI wieku. Jest wiele różnych odłamów buddyzmu. W świątyniach jest zawsze posąg Buddy (butsuzo), przed którym wierni często palą kadzidło. Wiele rodzin ma buddyjskie ołtarze poświęcone czci przodków.

11 Zen -Kim tak naprawdę jesteśmy
Zen -Kim tak naprawdę jesteśmy? Nieumiejętność odpowiedzi na tak postawi one pytanie według doktryny buddystów jest skutkiem wszelkiego cierpienia i nieszczęścia, jakie w życiu spotyka człowieka. Nasza świadomość jest przesłonięta przeświadczeniem, ze istniejemy jako różne od otaczającej rzeczywistości jednostki. Powstały w ten sposób egocentryzm "buduje" w naszych umysłach zagrożenie i strach. Stajemy sie konfliktowi; na początku sąsiad, następnie inni ludzie, społeczeństwa, aż wreszcie wchodzimy w konflikt z naszym otoczeniem, środowiskiem.

12 Pomocy w takich stanach możemy szukać w treningu Zen
Pomocy w takich stanach możemy szukać w treningu Zen. Jego zadaniem jest przekroczenie egocentrycznego doznania siebie i wszechświata jako dwóch odrębnych jednostek bytów. Jeżeli to uda sie człowiekowi możemy powiedzieć, ze urzeczywistnił on swoja Prawdziwą Naturę, osiągnął stan umysłu Buddy, przebudzenie, czy wreszcie oświecenie. Wyznawca Zen swoim trybem życia przyczynia sie do większej harmonii i zrozumienia w świecie.

13 Czym wiec jest Zen. Tytuł mówi o wędrówce duszy i tajemnicy Zen
Czym wiec jest Zen? Tytuł mówi o wędrówce duszy i tajemnicy Zen. Nie chcemy tutaj niczego udowadniać. Chcemy udać sie w podroż w światło nieba, które dotyka ziemi i innych rzeczy, które sie na niej znajdują, ale samo nie jest dotykanym. Budda Siakjamuni był Hindusem. Jednak trudno tak naprawdę odpowiedzieć, gdzie narodził sie Zen (Indie, Chiny, Japonia). Bezspornym jednak będzie stwierdzenie, ze wszystkie kultury, które kultywują Buddyzm wzbogaciły go o swoje wartości narodowe. W ten oto sposób Buddyzm stal sie religią uniwersalną. Jest tam, gdzie są ludzie, którzy go czcza i żyją w myśl jego zasad. Zen dla większości ludzi w naszym kraju jest tylko terminem, słowem podobnym do jogi, tai-chi czy karate. Czy utożsamianie ich jako podobieństw, aż wreszcie łączenie jak bukietu mieszanych kwiatów jest mądrym postępowaniem? Należy zwrócić uwagę na filozoficzne aspekty i nie poświecać im więcej czasu niż na Zen. W takim układzie joga i tai-chi dobrze łączą się z Zazen i umacniająje.

14 Człowiek jest istota myśląca
Człowiek jest istota myśląca. W naszych mozgach pojawiają sie przeróżne myśli - dobre i złe. Czasami także rozróżniamy dobro i zło; pojawiają sie gniewne, pełne urazu myśli, myśli pożądliwe i zawistne. W naszych mozgach tworzą się "niezdrowe myśli", opinie, które raz sformułowane nie są juz do odwrócenia. Jaka ta myśl by nie była musimy jej bronić i stajemy do konfliktów. Każdy człowiek dąży do doskonałości i każdy odbiera ja na swój sposób. Taką doskonałością może być oświecenie. Jednak nie wystarczy o nim czytać. Sama ta czynność do niczego nas nie zaprowadzi. Musimy włączyć sie w proces "twórczy". Trzeba pozbyć sie przekonania, ze jesteśmy oświeceni. Wtedy dopiero będziemy mogli swobodnie poruszać się między niebem a ziemia.

15 Po kilku powyższych stwierdzeniach powinniśmy zastanowić się, czy możemy praktykować Zen? Czy będzie to zgodne z nasza wiarą - katolicyzmem, judaizmem. Musimy zastanowić sie kim byliśmy przed np. katolikami. Jeśli juz do tego dojdziemy nasz katolicyzm nie będzie najważniejszy. Praktyki Zen oznaczają przekraczanie swojego ja - zapominanie o owym ja. Wtedy nie jest sie ani dobrym katolikiem, ani dobrym buddysta. Jest się... Czym ?!?   Każde religie charakteryzują, a na pewno są jej niezaprzeczalna częścią pieśni. Także Buddyzm posiada ich wiele np "Serce doskonalej mądrości"

16 Dziękuję Dominika Wilczkiewicz klasa Va


Pobierz ppt "RELIGIE JAPONII."

Podobne prezentacje


Reklamy Google