Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Bezpłatne bilety dla dzieci w Toruniu?
Wyniki badania
2
Nota metodologiczna dystrybucja ok. 20.000 kwestionariuszy zwrot 8941
Próba dotarcia do pełnej populacji rodziców uczniów szkół podstawowych dystrybucja ok kwestionariuszy zwrot 8941 analiza 8541 wywiadów (rodzice 8612 dzieci) Wielkość próby odpowiada wielkości próby reprezentatywnej Torunia (poziom błędu 0,01) Ryzyko: próba może nie odzwierciedlać struktury społecznej rodziców – brak kontroli nad próbą Zaleta: udział osób zainteresowanych komunikacją
3
Korzystanie z transportu miejskiego
40,85% 3489 dzieci wymaga dowożenia do przedszkola lub szkoły 12,4% 1062 dzieci dojeżdża transportem miejskim 60% dojazdy komunikacją miejską w innych celach
4
Dojazdy do szkoły/Przedszkoli
81,2% (z 1062) korzysta z MZK codziennie 11,7% (z 1062) korzysta z MZK 3-4 razy w tygodniu; 4,4% rzadziej Docieranie do szkół komunikacją miejską 36,4% dzieci ze szkół specjalnych korzysta z MZK – 27,9% uczniów innych szkół publicznych 29,6% dzieci posiadających uprawnienia do bezpłatnych przejazdów – dociera samochodem z komunikacji miejskiej rzadziej korzystają rodzice przedszkolaków tylko nieliczne osoby dojeżdżają prywatnym środkiem transportu, ze względu na brak (234) lub niedogodność (87) połączeń miejskich
5
Dojazdy do Szkoły i poza szkołę
2,4% - dojazdy codzienne 3% - bilety miesięczne Bilety miesięczne 48,8% Bilety jedno/wieloprzejazdowe i krótkookresowe 38,1% Brak danych Zajęcia sportowe 27,8% Oferta kulturalna 28,2% Zajęcia pozaszkolne 41,9% Oferta rozrywkowa 46,4% 60% 12,4% 5142 1062 11,2% dojeżdża też do szkoły
6
Potrzeba bezpłatnych przejazdów?
chciałoby skorzystać z bezpłatnych przejazdów dla dzieci rodziców dowożących dzieci zmieniłaby sposób transportu rodziców dowożących dzieci rowerem/docierających pieszo zmieniłoby ten sposób na komunikację miejską rodziców byłoby skłonnych także korzystać z komunikacji miejskiej (co trzecia osoba dowożąca dziecko jest skłonna zmienić swoje nawyki) przewidywany rzeczywisty wzrost liczby dorosłych korzystających z komunikacji miejskiej ze względu na zniesienie opłat dla dzieci 33,9% 42,9% 33/25% 20% 5%
7
Potrzeba zniesienia opłat – w opinii mieszkańców
akceptacja związana z wiekiem (27-44 lata) miejscem zamieszkania – gęstość sieci szkolnej (Rudak, Stawki, Podgórz, Jakubskie-Mokre) lub rozległość dzielnicy (Chełmińskie)
8
Posumowanie Umiarkowane poparcie mieszkańców.
Umiarkowane poparcie rodziców: Co trzeci byłby skłonny, żeby dziecko korzystało z transportu miejskiego Połowa z nich dowozi obecnie dziecko samochodem; pozostali już korzystają z komunikacji miejskiej Wsparcie ze względu na oddalenie placówek Co trzecie dziecko uczy się poza rejonem, ale tylko połowa wymaga dowozu Co trzecie z dzieci wymagających dowożenia do szkoły już korzysta z komunikacji miejskiej Są to dojazdy nieregularne Efekt społeczny (proekologiczny) Pozytywne deklaracje rodziców, ale nie potwierdzone w decyzjach zakupowych (rodzaj wybieranych biletów) Zniesienie opłat prawdopodobnie nie wpłynie w sposób zasadniczy na zmianę zachowań komunikacyjnych
9
Bilety długookresowe Wyniki badania
10
Nota metodologiczna Wywiady kwestionariuszowe
Próba reprezentatywna – dorośli mieszkańcy (kobiety do 60 r. ż., mężczyźni do 65 r. ż.) Analizą objęto wypowiedzi 500 osób (z 542 – pozostałe odrzucono ze względu na to, że nie byli to pasażerowie MZK)
11
Korzystanie z przejazdów komunikacji miejskiej
12
Korzystanie z przejazdów komunikacji miejskiej
13
Ocena oferty MZK
14
Pożądane zmiany oferty
15
Podsumowanie Większość badanych (309 osób) nie korzysta z imiennych biletów okresowych. Tylko relatywnie niewielka część z nich (12,8%) wskazuje, że barierą dla korzystania z tego typu biletów jest jego miesięczny koszt. Pozostali wskazywali przede wszystkim na nieregularność korzystania z komunikacji miejskiej jako powód, który zniechęca do zakupu biletu okresowego. Grupa klientów MZK, którzy nie kupują biletu miesięcznego ze względu na cenę, a jednocześnie korzystają regularnie (5-7 dni w tygodniu) z tych środków komunikacji to 7,3% badanych. Można przyjąć, że to grupa potencjalnie zainteresowanych zakupem biletu długookresowego o obniżonej cenie w stosunku do biletu miesięcznego. Zainteresowanie biletami długookresowymi wyraziło 21,2% wszystkich badanych – jest to zatem grupa większa niż wskazywana wcześniej. To, czy deklaracja przerodzi się w faktyczne zachowania będzie zależało od poziomu cenowego biletów. Ta powinna być niższa nawet o 20% w stosunku do łącznej ceny biletów miesięcznych za dany okres, przy czym wskazano, że im dłuższy miałby być okres obowiązywania biletu, tym większej oczekiwano by zniżki. Bariera finansowa może być istotnym motywem korzystania z komunikacji miejskiej, o czym może świadczyć potrzeba utrzymania ulg dla mieszkańców i niechęć do wprowadzania bezpłatnych przejazdów dla uczniów, gdyby miało to oznaczać podwyższenie opłat dla pozostałych pasażerów.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.