Metoda WebQuest w edukacji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Metoda WebQuest w edukacji."— Zapis prezentacji:

1 Metoda WebQuest w edukacji

2 Rola twórczości w społeczeństwie informacyjnym
U podstaw społeczeństwa informacyjnego leżą: komputery i telekomunikacja. Pewne rutynowe czynności będą wykonywane przez komputer, ale to człowiek go zaprogramuje. Od kreatywności będzie zależeć miejsce człowieka w społeczeństwie informacyjnym.

3 Potrzeby współczesnej edukacji
Krytyczna ocena, selekcja, porządkowanie oraz przekształcanie informacji w wiedzę i umiejętność jej zaprezentowania, Budowanie intelektualnych modeli rzeczywistości, które czynią informację użyteczną, Wyposażenie uczniów w wiedzę i odpowiedni system wartości, Przygotowanie uczniów do przekształcania informacji w wiedzę a w dalszej konsekwencji w mądrość, 5. Nauczenie kreatywności oraz umiejętności przekazywania komputerom swojej oryginalnej wiedzy oraz oryginalnych metod rozwiązywania problemów.

4 Metoda WebQuest Metoda nauczania oparta na teorii konstruktywizmu, czyli budowaniu własnej wiedzy przez doświadczenie, Wykorzystuje w sposób innowacyjny zasoby Internetu. Zawiera elementy uczenia się zespołowego, Metoda nakierowana jest na wyszukiwanie, w którym większość informacji pozyskiwana jest w sposób interaktywny i pochodzi z zasobów internetowych, Opcjonalnie może być uzupełniana telekonferencjami i materiałami podręcznymi.

5 Dlaczego Webquest? WQ ukierunkowuje pracę badawczą,
WQ wspiera omawiany temat dodatkowymi informacjami, poszerzając wiedzę uczniów, WQ pozwala uczniom pracować w swoim własnym tempie, WQ rozwija twórcze myślenie, WQ stymuluje aktywność i współpracę grupową, WQ jest wizualną formą nauki, WQ jako metoda problemowa jest efektywniejsza od tradycyjnych metod tzw. ”podających”.

6 Gdzie wykorzystać WebQuest?
Praca zespołowa w klasie, Kształcenie stacjonarne i na odległość, Projektowanie kursów on-line, Samokształcenie, System kształcenia nieformalnego, Nauczanie przez całe życie (lifelong learning).

7 Właściwości WebQuestów
Mają formę grupowej aktywności, ale mogą być także wykorzystywane do samokształcenia i indywidualnych poszukiwań w nauczaniu na odległość, w systemie kształcenia nieformalnego i w nauczaniu przez całe życie. Dotyczą jednej dziedziny wiedzy lub też mają charakter interdyscyplinarny. Są efektywne w nauczaniu, ponieważ zawierają wiele czynników motywujących do uczenia się: wcielanie się przez uczących w różne role, możliwość kontaktowania się z wybitnymi osobowościami świata nauki poprzez pocztę internetową lub telekonferencje, uczestnictwo w zainscenizowanych sytuacjach, opartych na przygotowanych scenariuszach.

8 Aktywizowane umiejętności myślowe:
1. Porównywanie, 2. Klasyfikowanie, 3. Indukowanie, 4. Dedukowanie, 5. Analizowanie błędów, 6. Konstruowanie argumentów, 7. Abstrahowanie, 8. Analizowanie poglądów.

9 WebQuesty rozwijają wyobraźnię i twórczość poprzez:
Budowanie internetowych baz danych dotyczących różnych obszarów wiedzy, Poruszanie się w przestrzeni wirtualnej, Tworzenie interaktywnych opowieści i studiów przypadków, Sporządzanie dokumentów opisujących kontrowersyjne sytuacje i przyjmowane względem nich stanowiska, Naśladowanie osobistości świata polityki, sztuki i biznesu podczas symulowanych konferencji on-line.

10 Zasady budowania WebQuestów
Zidentyfikowanie tematu programowo związanego z dostępnymi zasobami internetowymi. 2. Wyszukiwanie i przeglądanie zasobów internetowych. 3. Uporządkowanie, skategoryzowanie i pogrupowanie uzyskanej wiedzy, materiałów i źródeł informacji w formie: zasobów on-line, zasobów off-line, zasobów ludzkich. 4. Opracowanie konspektu WebQuestu.

11 Cechy WEBQUEST tematyczny: realizacji zadania:
Zakres tematyczny: Odnoszący się do jednej dziedziny nauki/ przedmiotu, Interdyscyplinarny (ścieżki między – przedmiotowe). Czas realizacji zadania: Krótkoterminowy (1-3 godziny lekcyjne), Długoterminowy (2 tygodnie – 2 miesiące).

12 Zalety krótkoterminowego WebQuest:
Uczniowie nabywają i integrują wiedzę, Zmagają się ze znaczeniem nowego materiału, Próbują nadać sens nowo pozyskanym informacjom.

13 Zalety długoterminowego WebQuest:
Uczniowie rozszerzają i utrwalają swoją wiedzę, Dowodzą, że ją zrozumieli poprzez kreowanie własnych opracowań, Prezentują swoje opracowania bezpośrednio lub za pomocą Internetu.

14 Proces tworzenia WEBQUEST
1. Zidentyfikowanie tematu programowo związanego z dostępnymi zasobami internetowymi. 2. Uporządkowanie, skategoryzowanie i pogrupowanie uzyskanej wiedzy, materiałów i zasobów w formie: stron www i baz danych (zasoby on-line), podręcznych materiałów i projektów (zasoby off-line), zasobów ludzkich (eksperci on-line i lokalni eksperci). 3. Opracowanie konspektu.

15 Struktura WebQuest

16 Wprowadzenie Przedstawia główny problem,
Dostarcza niezbędnych informacji kontekstowych dotyczących tła i uwarunkowań stawianego problemu w taki sposób, aby angażować u uczących się różne sposoby myślenia.

17 Zadanie Opisuje oczekiwania nauczającego, powinno być interesujące i wykonalne. Może przybierać m.in. następujące formy: prezentacji multimedialnej (np. PowerPoint, HyperStudio itp.), prezentacji klasowej (np. inscenizacja, przemówienie), pisemnego raportu.

18 Przykładowe rodzaje zadań:
Zadanie sprawozdawcze/raport z badań, Zestawienie danych, „Tajemnicze” zadanie, Zadanie twórcze, Zadanie dziennikarskie, Projekt, Plan, Zadanie analityczne. Dobrze zaprojektowane zadanie angażuje myślenie i twórcze działanie ucznia.

19 Proces określa w sposób przejrzysty kolejne kroki, które pozwolą uczącym się zrealizować zadania zgodnie z wytyczoną ścieżką. Proces - procedura: Dzieli zadanie główne na zadania cząstkowe, Opisuje role do odegrania i perspektywy do przyjęcia przez uczących się. WebQuesty mogą zawierać dodatkowe poradniki w formie: Przewodników z pytaniami pomocniczymi i wskazówkami, Map mentalnych, Harmonogramów działań, Diagramów przyczynowo - skutkowych. Proces - procedura

20 Źródła, zasoby WebQuesty powinny zawierać listę źródeł informacji pozwalające uczącym się na wykonanie zadania. Mogą one mieć postać: Stron www i internetowych baz danych (zasoby online), Podręcznych materiałów, dokumentów i zbiorów bibliotecznych (zasoby offline), Zasobów ludzkich (eksperci online i lokalni eksperci).

21 Ewaluacja Pozwala mierzyć zaangażowanie i osiągnięcia uczących się,
Wartościować wytwory studentów i uczniów powstałe w wyniku realizacji głównego zadania, Ustalać ostateczną ocenę.

22 Sposoby prezentacji projektów WEBQUEST
Ustna, Multimedialna, Pisemna, Plastyczna, Współpraca, Projektowanie, Apel.

23 Prezentacja ustna – kryteria ewaluacji
Organizacja przemówienia, Gramatyka i wymowa, Komunikacja niewerbalna.

24 Prezentacja multimedialna – kryteria ewaluacji
Aspekty techniczne, Wrażenia estetyczne, Stylistyka, Przejrzystość prezentacji.

25 Praca pisemna – kryteria ewaluacji
Poziom merytoryczny, Poziom kompozycji, Poziom jakości języka, Formatowanie tekstu.

26 Praca plastyczna – kryteria ewaluacji
Technika wykonania, Nowatorstwo, oryginalność, Kolorystyka, Przekaz artystyczny, Wrażenia estetyczne.

27 Współpraca – kryteria ewaluacji
Wzajemna pomoc, Odpowiedzialne działanie, Sposób rozwiązywania konfliktów.

28 Projektowanie – kryteria ewaluacji
Kreatywność, Zastosowanie (wymiar praktyczny), Uzasadnienie wyboru danego rozwiązania.

29 Apel – kryteria ewaluacji
Jakość argumentów, Reakcje „publiczności”, Organizacja dyskusji.

30 Konkluzja Zamyka poszukiwania,
Przypomina uczącym to, czego się nauczyli, Zachęca do rozszerzenia tego typu doświadczeń na inne obszary wiedzy, Zawiera refleksje na temat procedury, Wskazuje sugestie do klasowej dyskusji.

31 Wybrane projekty WEBQUEST
Możliwość utworzenia bloga w serwisie Blogger : Wpisujemy adreswww.blogger.com

32 Logujemy się w serwisie Blogger:
Kolejne czynności, jakie wykonany w celu utworzenia bloga i dostowaniu go do potrzeb WebQuest: Klikamy na przycisk UTWÓRZ BLOGA. Jeśli nie zalogowaliśmy się wcześniej na konto Gmail, pojawi się teraz okno logowania: Logujemy się w serwisie Blogger: Hasło: Wpisujemy hasło, jeżeli nazwa konta zostanie wyświetlona. W przypadku posiadania więcej niż jednego konta Gmail, należy wybrać te, na którym chcemy utworzyć bloga. Nastąpi przekierowanie na stronę:

33 Jeśli wybierzemy opcję Utwórz profil Google+ dodamy nasze konto do serwisu społecznościowego Google+, a wszystkie wpisy na blogu będą widoczne dla wszystkich użytkowników Google. Można wybrać opcję Utwórz ograniczony profil Bloggera, jeżeli WebQuest chcemy udostępnić tylko uczniom.

34 Na następnej stronie: W polu Nazwa wyświetlana należy wpisać ustaloną przez siebie nazwę oraz kliknąć na przycisk Przejdź do Bloggera. Znajdziemy się na stronie:

35 Klikamy na przycisk UTWÓRZ NOWY.
Na następnej stronie wpisujemy tytuł oraz adres (w naszym kursie: tytuł: projekt-webquest, adres: webquesprojekt.blogspot.com. Następnie wybieramy szablon. Na koniec klikamy na przycisk UTWÓRZ BLOGA. Nastąpi przejście na stronę:

36 Poszczególne elementy WebQest zamieścimy na osobnych stronach
Poszczególne elementy WebQest zamieścimy na osobnych stronach. W tym celu w menu znajdującym się w lewym panelu, wybieramy opcję Strony, a następnie klikamy na przycisk Nowa strona. Nastąpi przejście do edycji utworzonej strony: wpisujemy tytuł WSTĘP. W polu edycji zamieszczamy treść właściwą dla Wstępu WebQuest

37 Po wprowadzeniu treści klikamy na przycisk Opublikuj
Po wprowadzeniu treści klikamy na przycisk Opublikuj. Z prawej strony okna edycji strony znajdują się opcje. Możemy zaznaczyć pozycje dotyczące m.in. komentowania naszych treści:

38 W każdej chwili możemy ponownie otworzyć stronę klikając podwójnie lewym klawiszem myszy na jej nazwie:

39 1.wprowadzenie, 2.zadanie, 3.proces, 4.źródła, 5.ewaluacja,
Wg opisanego powyżej sposobu tworzymy kolejne strony opisujące poszczególne komponenty WebQuestu: 1.wprowadzenie, 2.zadanie, 3.proces, 4.źródła, 5.ewaluacja, 6.konkluzja. Utworzone strony nie zostaną od razu wyświetlone. Należy dodać strony jako gadżet. W tym celu należy wybrać w menu Układ, a następnie w obszarze Wszystkie kolumny kliknąć Dodaj gadżet oraz z listy wybrać Strony. Utworzone strony należy ustawić we właściwej kolejności. Jest możliwość dostosowania szablonu. W tym celu w menu wybieramy Szablon. W Opublikowane na blogu wyświetlony jest bieżący szablon. Klikamy na przycisk Dostosuj, a następnie możemy zmieniać wygląd bloga (tło, szerokość, układ, zaawansowane):

40


Pobierz ppt "Metoda WebQuest w edukacji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google