Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDamian Zych Został zmieniony 6 lat temu
1
MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ
Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 1 1
2
Motywacja i zaangażowanie. Mechanizmy wspomagające naukę.
Czym jest grywalizacja? Skala mikro, makro i trzecia droga Przykłady ze świata Czym jest grywalizacja: Octalysis, MDA, 6D itd. Zderzenie z rzeczywistością Praktyczne rozwiązanie Przykłady i pytania Warsztaty Wnioski 2 2 2
3
Czym jest grywalizacja?
Jak Państwo myślą? 3 3 3
4
Czym jest grywalizacja?
zastosowanie dynamiki gier i / lub mechaniki gier i / lub elementów gier w celu wzmocnienia motywacji ergo, zaangażowania by podnieść efektywność w sferach życia nie związanych z grami / rozrywką 4 4 4
5
Czym jest grywalizacja?
Proces projektowania który poprzez zbudowanie doświadczenia gier emocje, elementy, estetyka umożliwia długofalową zmianę zachowania zaangażowanie, lojalność, systematyczność w nie-growym kontekście. edukacja, praca, zdrowie Krzysztof Przybylski, wicemistrz świata w grywalizacji 5 5 5
6
Czym NIE jest grywalizacja?
Konkursem Programem lojalnościowym Aplikacją na platformę FB Eksploatacją 3xF (fun-friends-feedback) Grą Arkadiusz Cybulski 6 6 6
7
Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja?
NIE... … bo nie ma tu nic nowego... … bo wszystko to już od dawna używamy... … albo chociaż powinniśmy... … bo edukacja musi być dobrze zaprojektowana. TAK... … bo wreszcie uczeń-gracz jest najważniejszy... … bo istotna jest relacja człowiek-człowiek... … bo projektujemy rozwój, zaangażowanie i motywację. 7 7 7
8
Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja?
Zadania? Misje? Współpraca? Rozwój? Umiejętności? Odznaki? Rankingi? Hierarchia? Rywalizacja? Zło wcielone? 8 8 8
9
Czy (g)rywalizacja to (r)ewolucja?
Grywalizacja w biznesie, w zarządzaniu, w marketingu itd. może być oparta o wyzysk (exploitationware), ale to nie znaczy, że grywalizacja jest zła. Twórcy systemów opartych o wyzysk nie są wzorem… Grywalizacja w edukacji nie jest: Konkursem Bazującym na rywalizacji Którego celem jest zabawa lub rozrywka I nie jest też grą, ani wprowadzeniem gier do edukacji Grywalizacja jest narzędziem, jest środkiem w dochodzeniu do zadeklarowanych celów. 9 9 9
10
Skala mikro, makro i trzecia droga
jeden nauczyciel jedne zajęcia MAKRO: wszyscy nauczyciele wszystkie zajęcia razem TRZECIA DROGA: “stary” program nauczania “nowa” nakładka 10 10 10
11
Skala mikro, makro i trzecia droga
Słowo o grach: gry w edukacji gry edukacyjne elementy gier i / lub grywalizacja → przenikanie się granic... → gry poważne... → gry vs zabawa... → gry i zabawa i grywalizacja... 11 11 11
12
Przykłady ze świata: skala MAKRO
12 12 12
13
Przykłady ze świata: skala MAKRO
13 13 13
14
NAUKA? NAUCZKA? Musi być zabawa! Musi być fun!
Ale zabawa ≠ gra... ≠ rozrywka... ≠ grywalizacja Estetyka jest przyjemna Wyzwania i ich rozwiązywanie są przyjemne Pokonywanie trudności jest przyjemne Odnajdywanie czegokolwiek jest przyjemne Musi być przyjemność! Wyzwanie! Sens! (Musi być motywacja zewnętrzna i wewnętrzna.) 14 14
15
Przykłady z naszego świata
Konferencje Warsztaty Inspiracje Gamifikacja: 12 kursów Elementy mechaniki gry Zgrywalizowane zajęcia z przedsiębiorczości 15 15 15
16
Systemy: Octalysis, MDA, 6D itd.
16 16 16
17
Ośmiokąt Potrzeb Yu-kai Chou
SYSTEM: OCTALYSIS Ośmiokąt Potrzeb Yu-kai Chou Wzmacnianie kreatywności i informowanie Brak, ograniczenia i niecierpliwość Nieprzewidywalność i ciekawość Społeczne wpływy i powiązania Epickie odniesienie i powołanie Posiadanie dóbr wszelakich Strata i zapobieglowość Rozwój i osiągnięcia 17 17
18
System: 6D Framework DYNAMIKA: ograniczenia, emocje, opowieść, rozwój oraz społeczne więzi. MECHANIKA: wyzwania lub trudności do pokonania, losowość,współzawodnictwo, współpraca, nagrody, informacja zwrotna, zdobywanie surowców, handel, tury,oraz jasno określone warunki wygranej i przegranej KOMPONENTY: osiągnięcia, awatary,odznaki, walki z bossami, kolekcje, pojedynki, rankingi, uzyskiwanie dostępu, podarunki, poziomy, punkty, misje, grafy społecznościowe, zespoły, dobra wirtualne 18 18 18
19
System: 6D Framework Podejście biznesowe:
Jaki jest cel samego przedsięwzięcia? Jakiej reakcji oczekujemy od / u odbiorców? Jak można scharakteryzować odbiorcę? Jak zostaną powiązane zadania i komponenty? Jak zostanie zapewniony element rozrywki? Jakich narzędzi będzie używał gracz i jakich narzędzi będzie używał twórca? Czy w szkole nie powinniśmy odpowiedzieć na te same pytania? Co? Po co? Jak? Dlaczego? 19 19 19
20
Edukacja w Polsce, czyli zderzenie z rzeczywistością
20 20 20
21
Praktyczne rozwiązanie
Grywalizacja. Zrób to sam. GameOn! Toolkit → MDA Adding Play Octalysis 6D Framework … 21 21 21
22
Praktyczne rozwiązanie
Grywalizacja w szkole. Sześć prostych kroków: fabuła – jeśli tylko potrafisz… elementy podstawowe i ich liczba ścieżki dotarcia do mistrzostwa umiejętności i progi minimalne platforma i feedback odznaki / osiągnięcia i estetyka fabula cd., kalibracja, potrzeby vs możliwości 22 22 22
23
Przykłady i pytania Gamedec w matni → projektowanie gier
Zielone gluty z kosmosu → językoznawstwo Rejs szkunerem → fonetyka 23 23 23
24
MECHANIKA GIER PROJEKTOWANIE ZAANGAŻOWANIA WARSZTATY
Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 24 24
25
WARSZTATY #1 Firma: sprzedajemy placki GRYczane
Cel firmy: większa sprzedaż Cel grywalizacji: większe zaangażowanie: A: klienci (gracze?) B: pracownicy / obsługa sali (gracze?) C: pracownicy / kuchnia i zaplecze (gracze?) Kto ma jakie potrzeby? Czego oczekuje? Czy tylko pieniędzy i zniżek?!? Pętla ciągłych nagród… Jak dowiedzieć się kto czego chce? Jak wskazać rozwiązania klientom i pracownikom? Jest zabawa? Jest wyzwanie? Jest społeczność? 25 25
26
Systemy: 6D Framework DYNAMIKA: ograniczenia, emocje, opowieść, rozwój oraz społeczne więzi. MECHANIKA: wyzwania lub trudności do pokonania, losowość,współzawodnictwo, współpraca, informacja zwrotna, zdobywanie surowców, nagrody, handel, tury,oraz jasno określone warunki wygranej i przegranej KOMPONENTY: osiągnięcia, awatary,odznaki, walki z bossami, kolekcje, pojedynki, rankingi, uzyskiwanie dostępu, podarunki, poziomy, punkty, misje, grafy społecznościowe, zespoły, dobra wirtualne 26 26 26
27
UCZMY SIĘ OD ZOMBIAKÓW... Plants vs Zombies: Onboarding (wprowadzenie)
Scaffolding (przejrzystość systemu i/lub wyjaśnienia) Wyzwania i osiągnięcia, czyli bazujemy na motywacji Estetyka i zabawa, bo gry przyciągają na kilka sposobów, a elementy powinny być powiązane Zombies, Run! Wpływamy na przyzwyczajenia Nudne → zabawne → lepsze życie Omijamy “przymus” i “obowiązek” i “zdrowy rozsądek” 27 27
28
http://www.popcap.com/games/plants-vs- zombies/online
UCZMY SIĘ OD ZOMBIAKÓW... PLANTS vs ZOMBIES zombies/online ZOMBIES, RUN! 28 28
29
SPRÓBUJ SAM... GameOn! Toolkit Adding Play Book of Lenses
Grywalizacja. Zrób to sam. kursy on-line: Coursera, Stacksocial, Udacity MDA lub 6D Framework lub Octalysis Teoria zabawy i Flow (postrzeganie wyzwań) 29 29
30
WARSZTATY #2 Grywalizujemy szkołę: mikro, makro, trzecia droga?
Przedmiot – przedmioty? „Spinamy” przedmioty? A może grywalizujemy dzieci, a nie przedmioty? Indywidualnie czy grupowo? System mentorski? A może grywalizujemy naukę / uczenie się? Albo zabawę? Wprowadzamy gry (nie-edukacyjne) jako element nauki? 30 30
31
WARSZTATY #2 Grywalizacja. Zrób to sam. GameOn! Toolkit Book of Lenses
Adding Play 31 31
32
Grywalizacja w szkole. Sześć podstawowych kroków:
WARSZTATY #2 Grywalizacja w szkole. Sześć podstawowych kroków: Fabuła Elementy podstawowe Ścieżki dotarcia do mistrzostwa Umiejętności i progi minimalne Platforma i informacja zwrotna Odznaki, osiągnięcia i estetyka 32 32
33
PODSUMOWANIE Co to jest grywalizacja?
Użycie elementów i mechaniki gier w motywacji. Czyli ≠ użycie gier ≠ granie ≠ zabawa Sensowne zadania i wyzwania. Czyli ≠ gupie i bezproduktywne zadania Wprowadzamy mechanizmy motywujące, nagradzające i angażujące jednostki oraz zespoły. Czyli ≠ socjotechnika ≠ wyzysk ≠ parametryzacja Lojalność wobec uczniów i nauczycieli! 33 33
34
Elementy mechaniki i dynamiki gry Ideatorium Praktikum
WARSZTATY #3 Skala MAKRO… Pomoc w zasięgu ręki: Elementy mechaniki i dynamiki gry Ideatorium Praktikum Joanna Mytnik-Ejsmont & Wojciech Glac elementy_mechaniki_gry_ideatorium_practicum_2014.pdf 34 34
35
PYTANIA? Co mogą Państwo wprowadzić? ? 35 35
36
CO DALEJ? Współpraca Wsparcie Praktykanci Pisanie programów nauczania
Stworzenie zgrywalizowanej szkoły 36 36
37
MOTYWACJA I ZAANGAŻOWANIE MECHANIZMY WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ
MECHANIKA GIER PROJEKTOWANIE ZAANGAŻOWANIA LinkedIn.com Mikołaj Sobociński, UKW Białystok, 8 grudnia 2014 37 37
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.