Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ustawy o jawności życia publicznego

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ustawy o jawności życia publicznego"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ustawy o jawności życia publicznego

2 I wersja projektu - ukazała się 24.10.2017
– 1 konsultacje społeczne ponad 100 opinii II wersja projektu – ukazuje się r. – II konsultacje społeczne III wersja projektu – ukazała się

3 I. Zakres projektowanej ustawy ….art. 1-24
Rozdz. 1 – wspólny Rozdz. 2 – zasady dostępu do informacji Rozdz. 3 – środki i tryb dostępu

4 Zakres projektowanych przepisów w stosunku do obecnie obowiązującej ustawy o dostępie do informacji publicznej. Modyfikacja projektu ustawy.

5 Art. 21 ust. 2 – zaprojektowany w wersji z 24. 10, wycofany wersja 13
2. W przypadku gdy wnioskodawca w sposób uporczywy składa wnioski, o których mowa w art. 16 ust. 1, których realizacja ze względu na ilość lub zakres udostępnianej informacji znacząco utrudniłaby działalność podmiotu obowiązanego do udzielenia informacji publicznej, podmiot ten może odmówić udostępnienia informacji publicznej.

6 Art. 20 ust. 3 – zaprojektowany w wersji z 24. 10, wycofany wersja 13
3. Udostępnienie informacji zgodnie z wnioskiem następuje po upływie 14 dni od dnia uiszczenia opłaty przez wnioskodawcę, chyba że wnioskodawca w tym terminie: nie uiści opłaty, o której mowa w ust. 1, o wysokości której został zawiadomiony przez podmiot obowiązany do udostępnienia; 2) dokona zmiany wniosku w zakresie sposobu lub formy udostępnienia informacji; 3) wycofa wniosek.

7 Omówienie głównych nowych rozwiązań dotyczących dostępu do informacji publicznej. Postulaty dotyczące projektu.

8 DEFINICJA INFORMACJI PRZETWORZONEJ
Propozycja: ,,informacja publiczna przetworzona to informacja publiczna, której podmiot zobowiązany nie posiada na moment wpłynięcia wniosku, ale jest w stanie ją wytworzyć specjalnie dla wnioskodawcy w oparciu o posiadane zasoby informacyjne, stosownie do szczegółowych kryteriów wynikających z treści złożonego wniosku”. Art. 2 ust. 1 pkt. 4: ,, informacja publiczna przetworzona – każda informacja publiczna, której podmiot zobowiązany do udostępnienia nie posiada w chwili wpłynięcia wniosku o udostępnienie informacji publicznej, ale wytwarza ją dla wnioskodawcy w oparciu o posiadane zasoby informacyjne, a do jej wytworzenia wymagane są dodatkowe nakłady. Za przetworzenie informacji nie traktuje się skanowania, anonimizacji lub prostego zestawienia informacji”.

9 DEFINICJA INFORMACJI PRZETWORZONEJ
Art. 5ust. 1 pkt. 1: ,, Prawo dostępu do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do: 1) uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to istotne dla interesu publicznego”.

10 PROCEDURA USTALANIA PRZESŁANKI DLA INFORMACJI PRZETWORZONEJ
Art. 5 ust. 3 -5: 3. Uzyskanie informacji przetworzonej, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 wymaga uzasadnienia istotnego interesu publicznego. 4. Jeżeli wniosek nie zawiera uzasadnienia istotnego interesu publicznego podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej występuje w terminie 7 dni do wnioskodawcy o uzasadnienie. 5. Terminy określone w art. 18 biegną od dnia złożenia uzasadnienia wniosku”.

11 ZAKRES PODMIOTÓW OBOWIĄZANYCH
Art Informacje publiczne udostępniają władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, będące w posiadaniu takich informacji, w szczególności: 8) spółdzielnie mieszkaniowe.

12 autor materiałów dr Piotr Sitniewski
Art. 6 ust. 2. Obowiązek udostępnienia informacji publicznej spoczywa na: osobie pełniącej funkcje organu władzy publicznej; 2) osobie pełniącej funkcje organu samorządu gospodarczego albo zawodowego; 3) osobie kierującej podmiotem reprezentującym zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa; 4) osobie kierującej państwową lub samorządową osobą prawną albo osobą prawną samorządu terytorialnego lub inną państwową jednostką organizacyjną albo jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego; 5) osobie kierującej inną osobą prawną lub jednostką organizacyjną, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, albo osobą prawną, w której Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów; 6) osobie kierującej organizacją związkową albo organizacją pracodawców; 7) osobie wyznaczonej przez organy partii politycznej do udostępniania informacji publicznej. 8) prezesie zarządu spółdzielni mieszkaniowe autor materiałów dr Piotr Sitniewski

13 CZYM JEST INFORMACJA PUBLICZNA
Art Udostępnieniu podlega informacja publiczna, w szczególności o: h) liczbie osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę; f) ekspertyzy i opinie finansowane ze środków publicznych, k) umorzeniach lub ulgach w spłacie zobowiązań na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, l) wydatkach ze środków publicznych dokonywanych przez osoby pełniące funkcje publiczne w związku z pełnieniem tych funkcji przy użyciu kart płatniczych.

14 w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o:
PODSTAWA DO ODMOWY Art Prawo dostępu do informacji publicznej podlega ograniczeniu: w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o: a) ochronie informacji niejawnych, b) przymusowej restrukturyzacji, c) ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. 2) ze względu na: ochronę prywatności osoby fizycznej, w szczególności jej danych osobowych, b) tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

15 4) postępowań administracyjnych prowadzonych na podstawie:
WYŁĄCZENIE OCHRONY Art. 8 ust. 2. Ograniczenie prawa dostępu do informacji publicznej w zakresie określonym w ust. 1 pkt 2 nie dotyczy: 4) postępowań administracyjnych prowadzonych na podstawie: ustawy z dnia z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414, z późn. zm.), b) ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. Nr 115, poz. 741, z późn. zm.), c) ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717, z późn. zm.), d) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm.), e) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. Nr 132, poz. 622, z poźń. zm.), f) ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747, z późn. zm.), g) ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.), - z wyjątkiem danych osobowych osób trzecich.

16 TERMINOWOŚĆ Art. 18. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 20 ust. 2. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w terminie określonym w ust. 1, podmiot obowiązany do jej udostępnienia powiadamia w tym terminie o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim udostępni informację, nie dłuższym jednak niż 30 dni od dnia złożenia wniosku. Do terminów o których mowa w ust. 1 i 2 art. 35 §5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio. Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia ponaglenia, jeżeli wniosku o udzielenie informacji publicznej nie rozpatrzono w terminie określonym ust. 1-3. Ponaglenie wnosi się do podmiotu, do którego złożono wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Ponaglenie rozpatruje się w terminie siedmiu dni od dnia jego otrzymania.

17 UMORZENIE POSTĘPOWANIA
Art. 19. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku. Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie lub w inny sposób wskazany przez wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie. W przypadku określonym w ust. 2, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji pozostawia się bez rozpatrzenia.

18 USTAWA Z DNIA … O ZMIANIE NIEKTÓRYCH USTAW W CELU ZWIĘKSZENIA UDZIAŁU OBYWATELI W PROCESIE WYBIERANIA, FUNKCJONOWANIA I KONTROLOWANIA NIEKTÓRYCH ORGANÓW PUBLICZNYCH.

19 „Art. 14. 1. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. 2. Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania, w sposób określony w zdaniu pierwszym nie jest możliwe z przyczyn technicznych głosowania odbywają się imiennie. 3. Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości na stronach internetowych gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.”;

20 „Art. 18b. 1. Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. 2. W skład komisji skarg, wniosków i petycji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art. 19 ust Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.”;

21 „30 ust. 4. Przewodniczącym komisji rewizyjnej jest radny największego klubu radnych, który złożył oświadczenie o odmowie udzielenia poparcia zarządowi województwa. W wypadku gdy dwa lub więcej największych opozycyjnych klubów radnych składa się z równej liczby radnych, przewodniczącym może zostać radny każdego z takich klubów.”;

22 „1b. Obrady rady gminy są transmitowane i utrwalane za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Nagrania obrad są udostępniane na stronach internetowych gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty. 1c. Do transmisji i utrwalania obrad rady gminy mogą być wykorzystywane urządzenia służące do transmisji lub rejestracji czynności obwodowej komisji wyborczej, o których mowa w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. W tym celu rada gminy zawiera z właściwym terytorialnie urzędnikiem wyborczym porozumienie określające zasady korzystania z urządzeń, o których mowa w zdaniu pierwszym.”,

23 3. Wymagana statutowa liczba radnych niezbędnych do utworzenia klubu radnych wynosi:
1) w radach liczących do 30 radnych – co najmniej 3 radnych. 2) w radach liczących powyżej 30 radnych – co najmniej 1/10 składu rady. 4. Rada gminy nie może zdecydować o zwiększeniu liczby radnych, o których mowa w ust. 3, niezbędnych do utworzenia klubu radnych.”;

24 Art. 24 ust. 2. W wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność organów administracji gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej.

25 3. W sprawach dotyczących gminy radni mogą kierować interpelacje i zapytania do wójta. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który przekazuje je niezwłocznie wójtowi. Wójt, lub osoba przez niego wyznaczona, jest zobowiązana udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. 4. Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację na stronach internetowych gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.”

26 „2. Wójtowie i radni oraz małżonkowie wójtów, zastępców wójtów, radnych, sekretarzy gminy, skarbników gminy, kierowników jednostek organizacyjnych gminy oraz osób zarządzających i członków organów zarządzających gminnymi osobami prawnymi nie mogą być członkami władz zarządzających lub kontrolnych i rewizyjnych ani pełnomocnikami spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych lub przedsiębiorców, w których uczestniczą takie osoby. Wybór lub powołanie tych osób na te funkcje są z mocy prawa nieważne.”

27 „Art. 28aa. 1. Wójt co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy. 2. Raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityki, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. 3. Rada gminy może określić w drodze uchwały szczegółowe wymogi dotyczące raportu. 4. Rada gminy rozpatruje raport, o którym mowa w ust. 1, podczas sesji na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.

28 DEBATA NAD RAPORTEM – NIEOGRANICZONA CZASOWA DLA RADNYCH
5. W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.

29 6. W debacie nad raportem o stanie gminy mieszkańcy gminy mogą zabierać głos na zasadach przewidzianych dla radnych niezrzeszonych. 7. Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos w trybie określonym w ust. 6 składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami: 1) w gminie do mieszkańców – 20 osób 2) w gminie powyżej mieszkańców – 50 osób 8. Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja podczas, której ma być przedstawiany raport o stanie gminy. Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15. 9. Po zakończeniu debaty nad raportem o stanie gminy rada gminy udziela wotum zaufania wójtowi. Przepis art. 28a ust. 2 stosuje się odpowiednio. 10. W przypadku nieudzielenia wójtowi wotum zaufania w dwóch kolejnych latach rada gminy może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta.”;

30 1. Grupa mieszkańców gminy, posiadających czynne prawa wyborcze do organu stanowiącego, może wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. 2. Grupa mieszkańców, o której mowa w ust. 1, musi liczyć: 1) w gminach do mieszkańców - co najmniej 300 osób; 2) w gminach powyżej mieszkańców - co najmniej 500 osób. 3. Rada gminy nie może zdecydować o zwiększeniu liczby osób, o których mowa w ust. 2, mających prawo wystąpić z obywatelską inicjatywą uchwałodawczą. 4. Projekty uchwał zgłoszone w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej stają się przedmiotem obrad rady gminy najbliższej sesji odbywającej się nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia projektu.


Pobierz ppt "Projekt ustawy o jawności życia publicznego"

Podobne prezentacje


Reklamy Google