Zagrożenia współczesnego świata

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zagrożenia współczesnego świata"— Zapis prezentacji:

1 Zagrożenia współczesnego świata
Samookaleczanie Narkotyki Przemoc w internecie Opracowała: J. Dziedzic Psycholog szkolny

2 Samookaleczanie

3 Samookaleczanie – co to jest?
Umyślne uszkodzenie własnego ciała, to przeniesienie bólu wewnętrznego na zewnętrzny, żeby go łatwiej przerobić, znieść, poradzić sobie z nim. Psychologowie i psychiatrzy mówią, że to przynosi chwilową ulgę, daje ujście wielkiemu napięciu, które gromadzi się w ciele. Ból fizyczny wydaje się także łatwiejszy do zniesienia i równocześnie jest sposobem na obniżenie wewnętrznego napięcia. Akt samookaleczenia jest często jedynym znanym (a przez to dostępnym) sposobem na wyrażenie trudnych emocji.

4 Samookaleczanie - kto? KAŻDY. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, kto jest w strefie rażenia. Według Ryszarda Izdebskiego z Krakowskiego Instytutu Psychoterapii, w zasadzie każdy jest gotów zacząć to robić, nie można tego zaszufladkować i powiedzieć, że to wyłącznie sprawa subkultur młodzieżowych. Częściej jednak samookaleczają się dziewczyny niż chłopcy. Najczęściej nastolatki.

5 Samookaleczanie – dlaczego?
Powodów może być bardzo wiele. Myślę, że dominującym uczuciem może być poczucie osamotnienia, niezrozumienia, presja otoczenia. Samookaleczaniu częściej moglibyśmy zapobiegać, gdybyśmy rozmawiali z naszymi dziećmi a przede wszystkim nauczyli się ich słuchać. Gubimy je gdzieś po drodze. Zatrzymujemy się na etapie "dziecko" i nie zauważamy, że w pokoju obok nas zamyka się nastolatek, z którym nie mamy już wspólnych tematów.

6 Samookaleczanie – dlaczego?
Na podjęcie aktów samookaleczenia składają się głównie: Brak umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji; Postrzeganie emocji jako wstydliwych i niebezpiecznych; Tłumienie emocji, które doprowadza do trudnych do zniesienia stanów pustki emocjonalnej lub wewnętrznego napięcia;  Nieświadomość własnych potrzeb (to emocje je sygnalizują) i tym samym niezaspokajanie ich Nieumiejętność proszenia o pomoc; Brak poczucia niezależności i własnych granic; Negatywny obraz siebie i niechęć do własnego ciała; Nieufność w stosunku do innych ludzi, poczucie obcości, samotność; Traumatyczne przeżycia, związane z byciem w roli ofiary i z poczuciem winy.

7 Samookaleczanie – mechanizm działania
Mechanizm ten działa jak w uzależnieniach. Osoba taka ma poczucie przymusu kaleczenia się, poczucie, że jest to coś niezależnego od jej woli, nad czym nie da się zapanować. Z jednej strony jest to zachowanie wyuczone, z drugiej strony - środek zastępczy, który jest znany i sprawdzony, dlatego wciąż powraca się do niego. Zamiana myślenia o kaleczeniu się następuje wówczas, gdy osoba zaczyna dostrzegać inne możliwości radzenia sobie z kryzysami. W kontekście biologicznym - zadawanie sobie ran wpływa na podwyższenie we krwi poziomu endorfiny, co działa przeciwbólowo i poprawia nastrój.

8 Samookaleczanie – jak pomóc?
Rodzic musi się wykazać delikatnością i cierpliwością, zbyt natrętne prześwietlanie naszych dzieci może wywołać reakcję odwrotną do zamierzonej. Jeżeli dziecko już się okalecza, to może to robić z jeszcze większą intensywnością. Jak w takim razie reagować? Rozmową. Już samo nazwanie czynności „po imieniu”, nieużywanie eufemizmów sprawi, że gdzieś w głowie może przeskoczy pstryczek i uświadomi dziecku, że robi sobie realną krzywdę, z której na dłuższą metę nic nie wynika. Czasami pomóc może urealnienie konsekwencji samookalecznia: pamiętaj, że kiedyś Twoja dziewczyna, Twój chłopak, Twoje dziecko zapytają: co to? I jak wtedy wytłumaczysz im blizny? Czasem pomaga zmiana perspektywy, mówienie: wiesz, że kaleczysz moje dziecko? A czasami niezbędna jest wizyta u specjalisty. Warto być otwartym na problemy dziecka, nawet jeżeli one wydają się błahe z punktu widzenia dorosłych. Dla dziecka w danym momencie, ten problem może być bardzo poważny.

9 Samookaleczanie - moda
W ostatnim czasie coraz częściej słychać rozmowy o samookaleczeniu. Wcale nie z powodu depresji. Wcale nie z powodu molestowania w dzieciństwie. Wcale nie przez destrukcyjnych rodziców, ale dlatego, że to modne. Że można zaistnieć w grupie. Nie lekceważmy tej mody!

10 Narkotyki dzielimy na Środki tłumiące ( heroinę, morfinę, opium)
Halucynogeny (marihuana, inhalanty, LSD) Środki pobudzające (amfetamina, kokaina, crack) Opiaty ( naturalne alkaloidy otrzymywane z soku mlecznego uzyskiwanego z niedojrzałych makówek np. morfina, kodeina)

11 Acodin – tabletki przeciwkaszlowe
Acodin zawiera bromowodorek dekstrometorfanu. Dekstrometorfan to substancja podobna w działaniu do kodeiny (czyli metylomorfiny - składnika opium). Przedostaje się z krwi do mózgu i wpływa na działanie ośrodkowego układu nerwowego. W terapii przeciwkaszlowej to działanie terapeutyczne - dekstrometorfan hamuje bodźce nerwowe powodujące odruch kaszlowy. Ale ta sama substancja zażywana w dawkach większych niż zalecone przez lekarza staje się substancją psychoaktywną czyli narkotykiem. Zmienia wydzielanie neuroprzekaźników w mózgu (dopaminy i serotoniny), zmienia doznania zmysłowe, wywołuje nienaturalne stany psychiczne, uzależnia fizycznie i psychicznie.

12 Acodin – co się dzieje po zażyciu dużych dawek.
Lek może wywoływać stany euforyczne, uczucie błogostanu, niecodzienne doznania zmysłowe i halucynacje. Często powoduje także pobudzenie ruchowe i gadatliwość. Ale jak większość substancji psychoaktywnych dekstrometorfan zawarty w Acodinie nie działa zawsze tak samo u jednej osoby, poza tym ma różne działanie na rozmaitych ludzi. Może spowodować niepokój, silne stany lękowe i ataki paniki oraz zaburzenia równowagi i niezborność ruchową. Nierzadkie są przypadki tzw. bad trip - kiedy zamiast przyjemnych doznań amator wrażeń doświadcza silnego lęku, ma urojenia zagrożenia życia, uczucie wyobcowania, oderwania od własnego ciała i utraty tożsamości. Dekstrometorfan powoduje także uwalnianie histaminy w organizmie, więc po zażyciu można cierpieć z powodu silnego swędzenia skóry. Przedawkowanie leku Acodin, a dla każdego organizmu jest to inna dawka, może skończyć się tragicznie. Zbyt duża ilość powoduje bowiem zatrucie organizmu, zaburzenia rytmu serca i oddychania, a w najgorszym przypadku nawet śmierć. 

13 Gaz do zapalniczek – wdychanie – dlaczego to robią?
Używanie inhalantów zmienia świadomość, może też polepszyć chwilowo nastrój - substancje wziewne powodują euforię, a także omamy wzrokowe podobne do snów. Tak jak przy innych substancjach psychoaktywnych, często pierwszym powodem sięgnięcia po tego typu środki jest ciekawość. Jeżeli młody człowiek ma problemy, to substancje wziewne mogą być dla niego formą ucieczki od rzeczywistości, z którą sobie nie radzi. Jest to jednak „zabawa” niebezpieczna, ponieważ inhalowanie się butaprenem czy gazem z zapalniczek może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Ich długotrwałe używanie może prowadzić do wielu poważnych problemów, takich jak uszkodzenia płuc, wątroby, mózgu, niewydolności serca, zwyrodnienia nerwów obwodowych czy śpiączki.

14 Gaz do zapalniczek – konsekwencje wdychania
Dziecko, które korzysta ze środków wziewnych może mieć: omamy, napady kichania czy kaszel, zaburzenia koordynacji ruchowej, oczopląs oraz zawroty głowy. Charakterystyczne są tu również,  podobnie jak przy zażywaniu amfetaminy, katar lub krwawienie z nosa oraz zapalenie spojówek  - objaw charakterystyczny także dla osób używających marihuany.

15 Cyberprzemoc

16 INTERNET W POLSCE na podstawie badań Nask (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa).
w 2012 r. 50% nastolatków używała Internetu w telefonach komórkowych w 2014 – 54,3% w 2013 r. w Polsce dzieci i młodzież (15-19 lat) w ciągu tygodnia korzystała z internetu przez 23 godziny co w dziennym bilansie stanowiło prawie 3,5 godziny w 2014 r. – 3h 40 min. w 2016 – 80 % nastolatków jest cały czas on-line Tylko 60% rodziców ustaliło z dziećmi zasady korzystania z Internetu

17 INTERNET W POLSCE Dzieci w Polsce zaczynają korzystać z Internetu w wieku 9 lat i 8 miesięcy. Współcześni licealiści rozpoczęli surfowanie w wieku ok.10 lat natomiast gimnazjaliści w wieku 9 lat.

18 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA - cyberprzemoc - skala zjawiska
52 % internautów w wieku lat przyznaje, że za pośrednictwem internetu lub telefonu miało do czynienia z przemocą werbalną; 47% badanych doświadczyła wulgarnego wyzywania; 21% badanych doświadczyła poniżania, ośmieszania i upokarzania; 16% straszenia i szantażowania;

19 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA - cyberprzemoc
Akty cyberprzemocy należy rozpatrywać zarówno w kontekście ofiary (osoby poszkodowanej), jak i sprawcy (osoby lub grupy osób) oraz świadka zdarzenia. Cechą charakterystyczną cybeprzemocy jest wyższa, niż w tradycyjnej formie przemocy, anonimowość. Pozwala ona sprawcom na odczuwanie złudnego wrażenia bezkarności. To z kolei może zachęcać do podejmowania działań przemocowych. Cyberprzemoc charakteryzuje się ciągłością trwania (zwykle nie kończy się na jednorazowym zdarzeniu) oraz szybkością rozpowszechniania się informacji/materiałów skierowanych przeciwko jej ofierze oraz ich dostępność.

20 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA – cyberprzemoc - formy
 wysyłanie wulgarnych smsów, mms-ów, nękanie, poniżanie wulgarne zaczepki za pomocą komunikatora i na czatach; publikowanie i rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć, filmów, używanie czyjegoś wizerunku dopisywanie obraźliwych komentarzy do wpisów na blogu, forum dyskusyjnym; podszywanie się pod kogoś w celu ośmieszenia. 

21 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA – cyberprzemoc - skutki
Cyberprzemoc często powoduje u ofiar: irytację, lęk, zawstydzenie, obniżenie samooceny. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do samobójstwa. Nastoletni internauci rzadko informują najbliższe otoczenie o swoich problemach. Jeżeli szukają pomocy, to głównie u rówieśników.

22 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA – cyberprzemoc - zasady
nie kasuj wiadomości, jakie dostajesz – mogą okazać się jedynym dowodem w sprawie; zrób print screen – to następny sposób na zabezpieczenie dowodów, niezbędny w sytuacji, gdy cyberprzemoc ma miejsce np. na czacie czy forum internetowym lub wtedy, gdy ośmieszające treści zostały zamieszczone na jakiejś stronie internetowej;  Rozmawiaj z dzieckiem na temat zasad aktywnego korzystania z internetu – zamieszczanie zdjęć swoich oraz zdjęć innych osób, komentowanie zdjęć lub wpisów innych osób, zamieszczanie swoich danych (adres, nr telefonu itp.) Uświadamiaj dzieciom, że w internecie nie są anonimowe a zamieszczanie gróźb, uporczywe wyśmiewanie, wulgarne zachowania wobec innych mogą mieć dla nich poważne konsekwencje

23 NIEBEZPIECZNE TREŚCI I ZACHOWANIA – cyberprzemoc – aspekt prawny
W polskim kodeksie karnym stalking - zdefiniowany jako uporczywe, złośliwe nękanie mogące wywołać poczucie zagrożenia. Stanowi przestępstwo zagrożone karą pozbawienia wolności do 3 lat lub, w przypadku doprowadzenia ofiary do próby samobójczej, do 10 lat. (Art. 190a KK)  Kto grozi innej osobie popełnieniem przestępstwa na jej szkodę lub szkodę osoby najbliższej, jeżeli groźba wzbudza w zagrożonym uzasadnioną obawę, że będzie spełniona, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.

24 Podsumowanie Jeśli zasygnalizowane w niniejszej prezentacji problemy zaobserwują Państwo u swoich dzieci, proszę tego nie bagatelizować. Najlepiej niezwłocznie poszukać pomocy u specjalisty. W przypadku cyberprzemocy sprawę należy zgłosić bezpośrednio policji.


Pobierz ppt "Zagrożenia współczesnego świata"

Podobne prezentacje


Reklamy Google