Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:"— Zapis prezentacji:

1 i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:
mgr Danuta Suska, nauczyciel bibliotekarz

2 oraz rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
Decyzją Minister Edukacji Narodowej - w poprzednim, jak i w bieżącym roku szkolnym - jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa jest upowszechnianie czytelnictwa oraz rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.

3 „Książki naszych marzeń”
W ubiegłym roku szkolnym przystąpiliśmy do realizacji rządowego programu „Książki naszych marzeń”. Projekt wspierania czytelnictwa zapewnił środki na zakup książek do biblioteki szkolnej.

4 Biblioteka szkolna oferuje całej społeczności szkolnej liczne atrakcje i bogate formy wspierania czytelnictwa i popularyzacji literatury: wystawy, prezentacje książkowe, konkursy, lekcje biblioteczne, pogadanki i dyskusje czytelnicze, indywidualne rozmowy z czytelnikiem, pedagogizacje, warsztaty, zabawy, akcje proczytelnicze, gazetki…

5 ZOSTAŃ PRZYŁAPANY NA CZYTANIU!”
Na szkolnym korytarzu wygospodarowano „kącik czytelnika”. Regał mieści kilkanaście książek dla dzieci i młodzieży z zakładkami wykonanymi przez uczniów naszej szkoły i jej absolwentów.

6 „POCZYTAJ MI, PRZYJACIELU”
czyli starsi uczniowie czytają młodszym w ramach ogólnopolskiej akcji

7 „PORANEK Z MOJĄ ULUBIONĄ KSIĄŻKĄ Z BIBLIOTEKI SZKOLNEJ”

8 „ZOSTAW SWÓJ ŚLAD W BIBLIOTECE”
Akcja polega na podarowaniu bibliotece szkolnej przeczytanych już książek i czasopism z domowej biblioteczki. Kilkoro uczniów, a także nauczycieli i rodziców „zostawiło już swój ślad w bibliotece”. Zachęcam do udziału w akcji!

9 BOOKCROSSING – UWOLNIJ KSIĄŻKĘ!
Wymiana książek, książko-krążenie, książka w podróży W czytelni wygospodarowano regał, aby w niekonwencjonalnej formie popularyzować książkę i czytelnictwo. Idea nieodpłatnego przekazywania przeczytanych książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych tzw. półkach bookcrossingowych (stoliki, regały, gabloty), po to, by znalazca mógł je wziąć do domu, przeczytać i przekazać dalej. Zachęcam zatem do uwalniania książek!

10 ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE

11 Wejdź do świata książki…”

12 i poetach, adresy stron www promujących czytelnictwo…

13 gdzie na bieżąco zamieszczane są sprawozdania z realizacji działań promujących czytelnictwo.

14 SZKOLNY PLAN DZIAŁAŃ PROMUJĄCYCH CZYTELNICTWO
Nauczyciele przedszkola, klas I-III i IV-VI podejmują różnorodne działania, mające na celu upowszechnianie czytelnictwa i rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i uczniów. Opracowane przez nich harmonogramy promocji czytelnictwa zostały wywieszone przy każdej sali lekcyjnej. Zachęcam do zapoznania się z nimi. Sprawozdania z realizacji działań można przeczytać na szkolnej stronie www w zakładkach: „Wydarzenia”, „Z życia klas”, „Oddział przedszkolny”. Zapraszam Rodziców do udziału w promocji czytelnictwa!

15 Jim Trelease

16 a gromadzenie książek własnych jest jednym z przejawów ukształtowania zainteresowań czytelniczych.

17 5. Sami bądźmy przykładem – dzieci powinny widzieć dorosłych zagłębionych we własnych lekturach.

18 Czytający rodzice, to czytające dzieci
Młodzi ludzie, tak jak we wszystkich dziedzinach życia, potrzebują przewodników i autorytetów, którzy wprowadzą ich w magiczny świat literatury, wzbudzą zainteresowania czytelnicze, odkryją wartość i magiczną moc książek. To dorośli kształcą postawę czytelniczą swoich pociech - przyszłych czytelników, wpływają na ich stosunek do książek i czytelnictwa.

19 najlepszą terapią w sytuacji odprężenia, wytwarza się intymny kontakt czytelniczy. Dorosły koncentruje swoją uwagę na dziecku, nawiązuje się jedyna w swoim rodzaju rodzinna więź. Moc głośnego czytania to nie tylko tekst książki, to także miły głos czytającego, bliskość, przytulenie, wspólny uśmiech i wzruszenie, niepowtarzalny nastrój chwili. Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” wystarczy 20 minut czytania każdego dnia, by dziecko stało się bardziej pogodne i śmiałe, wrażliwe i ciekawe świata. Wspólne czytanie daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, niezależnie od tego, ile pociecha ma lat.

20 - kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

21 od najmłodszych lat jest fundamentem jego przyszłego sukcesu edukacyjnego.

22 Szacunek do książki świadectwem kultury osobistej
To rodzice uczą właściwego stosunku do książki - poszanowania, doceniania jej posiadania, gromadzenia własnej biblioteczki, częstego sięgania do ulubionych pozycji.

23 a powiem Ci, kim jesteś i młodzieży wskazują na bardzo duży wpływ rodziców na treść, rodzaj i liczbę czytanych przez dzieci pozycji, a także na czas przeznaczony na czytanie oraz kształtowanie się sympatii do poszczególnych autorów. Dorośli nie powinni zapominać, że oprócz wspólnego czytania, istotnym elementem jest wspólne wybieranie, wypożyczanie czy kupowanie książek, a także dzielenie się wrażeniami z przeczytanych lektur. w doborze literatury, służyć radą, zachętą, motywować do rozwijania czytelniczej pasji, pokazywać, jakie korzyści daje obcowanie z książką.

24 PODSUMOWANIE To dom rodzinny ma stworzyć właściwy klimat do obcowania młodego czytelnika z książką, ma ukazać jej wartość i użyteczność, wyrobić pożądane nawyki i doradzać na miarę swoich możliwości i posiadanej wiedzy oraz umiejętności. Przedszkole i szkoła mają obowiązek: wyrobić u wszystkich uczniów umiejętność pracy z książką, rozwijać zainteresowania czytelnicze, kształcić poprzez właściwy dobór lektur, kierować procesem czytelnictwa zgodnie z realizowanym programem dydaktyczno-wychowawczym. Jednak według słów Iwony Podlasińskiej: „Droga do czytelnictwa wiedzie przez aktywny udział rodziców w tym procesie (…) Nikt i nic nie może ich w tym wyręczyć. Biblioteka, przedszkole, szkoła mogą być tylko pomocą” – dopiero współdziałanie szkoły oraz domu rodzinnego w tej dziedzinie może dać efekty jedynie w warunkach wzajemnego zrozumienia.

25

26 Rogowo, listopad 2016 r.


Pobierz ppt "i młodzieży Opracowała na podstawie dostępnych materiałów:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google