Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSabina Sobolewska Został zmieniony 6 lat temu
1
KURS SOCIAL MEDIA MARKETING SKUTECZNA STRATEGIA KOMUNIKACJI –CZĘŚĆ 1
WPROWADZENIE KINGA łUKASZEWSKA
2
STRATEGIA SOCIAL MEDIA
określa cele i grupę odbiorców. Poprzez analizę czynników zewnętrznych i wewnętrznych pozwala na: wyznaczenie kierunków działania stworzenie harmonogramu pracy mierzenie efektywności odpowiednią reakcję w sytuacjach kryzysowych wprowadzanie ulepszeń
3
DZIAŁANIA OBEJMUJące STRATEGIę SOCIAL MEDIA
wdrożenie skutecznego planu komunikacji rozwijanie fanpage kreowanie wizerunek tworzenie content moderowanie profili monitorowanie mediów zarządzanie kampaniami reklamowymi (np. facebook ADS) raportowanie podsumowujące kampanie przeciwdziałanie kryzysom
4
WAŻNE! Stworzenie strategii to dobry początek. Właśnie na jej podstawie możesz zacząć działanie i krok po kroku realizować zawarte w niej założenia. Nie spiesz się! Social media opierają się przecież na budowaniu relacji, a to długotrwały proces, który wymaga regularności, spokoju i konsekwencji.
5
STRATEGIA SOCIAL MEDIA A STRATEGIA MARKETINGOWA
Strategia marketingowa to długofalowy plan promocji, który pozwala osiągnąć wyznaczone cele biznesowe Przełożenie strategii na social media wiąże się ze stworzeniem konkretnego planu działań społecznościowych zgodnego ze strategią marketingową Strategia social media również powinna prowadzić do realizacji celów biznesowych Social media to jeden z wielu elementów, składających się na strategię marketingową
6
STRATEGIA MARKETINGOWA
7
DOBRA STRATEGIA SOCIAL MEDIA
racjonalna możliwa do wdrożenia elastyczna musisz w nią wierzyć!
8
RACJONALNA Tworząc strategię social media, musisz pamiętać, że wszystkie zawarte w niej założenia przełożą się wkrótce na realne działania Niech Twoja strategia koresponduje z rzeczywistością! Jeśli np. tworzysz treści dot. ciekawostek ze świata transportu ciężkiego, trudno zakładać, że zdołasz zainteresować nimi grupę młodych matek. Gdy Twoimi odbiorcami są osoby w wieku 50+, prowadzenie dla nich kampanii na Instagramie, Tinderze, nie mówiąc już o Snapchacie, też nie okaże się najbardziej rozsądnym i skutecznym działaniem
9
MOŻLIWA DO WDROŻENIA Dobra strategia to taka, której każdy poszczególny element nie pozostawia wątpliwości w kwestiach organizacyjnych Przy jej tworzeniu warto zadać sobie pytanie, czy to co planuję po prostu jest wykonalne Niejednokrotnie zdarza się, że zamierzone działania, choć bardzo ciekawe pod kątem koncepcji, nie mogą zostać zrealizowane ze względu na ograniczenia budżetowe, czasowe lub prawne
10
ELASTYCZNA social media to dziedzina, w której zmiany zachodzą wyjątkowo szybko – nigdy nie można być pewnym, kiedy Facebook wprowadzi nowe funkcje lub zaktualizuje swój regulamin inne serwisy równie często wprowadzają nowe funkcje lub zasady każdy, kto podejmuje się zadania ułożenia strategii social media, musi mieć to na uwadze, zakładając możliwość przepracowania ustalonych założeń pod wpływem ewentualnych zmian
11
WIARA To co może „zabić” nawet najbardziej obiecujący projekt, to brak przekonania w jego powodzenie W trakcie tworzenia strategii social media, niezwykle ważne będzie Twoje zaangażowanie i wiara w powodzenie zaplanowanych działań Dzięki temu będą one mogły przełożyć się na zadawalające efekty
12
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY - 5
Każdy popełnia błędy. Ta prawidłowość sprawdza się także w przypadku strategii social media, która w dziedzinie marketingu wciąż jest mało powszechnym działaniem Dlatego wiele osób, w tym ekspertów, często popełnia te same błędy, osłabiające skuteczność tworzonego planu Poznaj je, aby móc ich unikać podczas tworzenia własnej strategii
13
1. Krótkofalowe spojrzenie na plan działania
Wiele osób szuka „rozwiązań na teraz” podczas gdy wiele koncepcji lub problemów wymaga długotrwałych i konsekwentnych działań Nie należy mylić strategii z tygodniowym lub miesięcznym harmonogramem pracy Posiada ona znacznie obszerniejszy i dłuższy zakres, a jej efekty często mogą być widoczne jedynie w przeciągu dłuższego czasu
14
2. Działania ograniczone do jednego kanału
Rzadko kiedy w prowadzeniu działań w social media sprawdza się korzystanie tylko z jednego serwisu społecznościowego Oczywiście nie oznacza to, że należy kierować się zasadą „im więcej, tym lepiej” Najlepszym rozwiązaniem jest optymalne wybranie tych serwisów, które pozwolą na dotarcie do wybranej grupy odbiorców poprzez ciekawą prezentację produktu, firmy lub treści
15
3. Brak szczegółowej analizy
Podstawą dobrej strategii social media jest analiza – szczegółowe rozpatrzenie wszystkich czynników, mogących mieć wpływ na osiągnięcie zamierzonych celów Gdy analiza zostanie przeprowadzona w sposób powierzchowny, jej wyniki mogą spowodować brak skuteczności założonych w strategii działań
16
4. Pośpiech Często zdarza się, że w agencjach reklamowych lub działach marketingu firm narzucone zostaje bardzo szybkie tempo pracy oraz zbyt krótkie terminy realizacji poszczególnych projektów Przy tworzeniu strategii, pośpiech może być przyczyną wielu niedociągnięć, które powodują niepotrzebne straty czasu już na etapie prowadzenia konkretnych działań w sieci
17
5. Brak odniesienia do celów biznesowych firmy
Brak spójności strategii social media z celami biznesowymi firmy, może wywoływać wiele sytuacji kryzysowych, burzyć odpowiedni wizerunek i nie przynosić wymiernych korzyści z czasu, energii i pieniędzy wkładanych w prowadzenie kampanii na serwisach społecznościowych
18
DOBRE PRAKTYKI Strategia social media wyznacza w jaki sposób najlepiej komunikować się z odbiorcą. Metod tych może być wiele. Najlepiej pokazać to na przykładzie producentów kaszy
19
KASZA…
20
CELE…. Załóżmy, że celem biznesowym firmy jest wzrost wyników sprzedaży kaszy Na tej podstawie wyznaczono cel marketingowy, jakim jest zbudowanie wśród klientów potrzeby jedzenia, a co za tym idzie także kupowania kaszy Cel komunikacyjny polega na prezentacji korzyści jakie daje spożywanie tego produktu Strategią będzie wybór sposobu prezentacji zalet kaszy
21
SONKO
22
MELVIT Mimo tego samego rodzaju produktu, całkowicie odmienna może być strategia konkurencyjnej firmy Melvit, która ma trafiać do zupełnie innej grupy odbiorców - osób młodych, dbających o dobry wygląd, sportową sylwetkę. W tym wypadku generowane treści posiadają charakter motywacyjny
24
KUPIEC Jeszcze inną strategię zaproponował trzeci konkurent – firma Kupiec, kierując swe komunikaty do znacznie szerszej grupy odbiorców np. małżeństw z większych miast w wieku 25 do 45 lat. Można zauważyć tu humorystyczny komunikat nawiązujący do bieżących wydarzeń czyli tzw. real time. Postacie, których głowy zastąpiono produktem firmy, to z kolei tzw. brand heroes, których zadaniem jest lokowanie marki w świadomości odbiorcy
26
Innym rozwiązaniem w Kupca było publikowanie zdjęć eksponujących estetyczne walory produktu, co zdecydowanie bardziej mogło przemawiać do damskiej grupy odbiorców
27
Przedstawione powyżej rozwiązania, to nic innego jak taktyka będąca elementem strategii social media, która powinna być tworzona świadomie z uwzględnieniem celów, grup odbiorców, jak i specyfiki poszczególnych serwisów społecznościowych
28
ETAPY TWORZENIA STRATEGII
Oto ramowy plan, wg. którego możesz stworzyć własną strategię social media. We wszystkie punkty zostaniesz szczegółowo wprowadzony/a w następnych modułach (PREZENTACJACH)
29
Kluczowe założenia Cele Kluczowa grupa odbiorców
30
Analiza Target Działania konkurencji Analiza trendów
Obserwacja dyskusji on-line Badania wizerunku marki Analiza dotychczasowych działań
31
Koncept strategiczny Insight konsumencki Hasło przewodnie (big idea)
32
Plan działania Dobór platform społecznościowych Content Reklama
Plan działania - harmonogram
33
Wskaźniki efektywności
Miernik sukcesu Budżet
34
PYTANIA SPRAWDZAJĄCE Czym jest strategia social media?
Jakie działania określa? Jakie korzyści płyną z ułożenia strategii? Jaka jest zależność pomiędzy ogólną strategią marketingową, a strategią social media? Jaka powinna być skuteczna strategia social media? Jakich błędów należy unikać?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.