Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAngelika Emilia Wojciechowska Został zmieniony 6 lat temu
1
Projektowanie wspomagane komputerem
Wykład 14
2
Rola szkicowania w projektowaniu
3
SZKICOWANIE Szkicowanie jest postrzegane jako zasadnicza część
projektowania forma przekazywania wstępnych rozwiązań projektowych
4
SZKIC Dwa znaczenia: rysunek wizualizujący coś w sposób nieformalny
opis czegoś w krótki, nieprecyzyjny sposób
5
SZKICOWANIE W PROJEKTOWANIU
wizualizacja pomysłów na etapie projektowania konceptualnego. proces transformacji obrazów zakończony osiągnięciem oczekiwanego efektu.
6
FILHARMONIA NAD ŁABĄ W HAMBURGU
Idea projektu: „szklany namiot” stanowiący nadbudowę starego portowego magazynu nad Łabą.
8
Szklana fasada składa się z 1096 elementów
Szklana fasada budynku, ma składać się łącznie z 1096 poszczególnych zakrzywionych szklanych elementów. W budynku ma znajdować się 26 kondygnacji, ponieważ poszczególne kondygnacje starego magazynu były pomieszczeniami wysokimi, postanowiono o ich wyburzeniu i pozostawieniu, tylko zewnętrznej ceglanej elewacji budynku, po ukończeniu, będzie to najwyższy obiekt w całym mieście, mierzący 110 metrów wysokości[1]. Szklana fasada składa się z elementów
9
Najwyższy obiekt w mieście – 110 metrów
Szklana fasada budynku, ma składać się łącznie z 1096 poszczególnych zakrzywionych szklanych elementów. W budynku ma znajdować się 26 kondygnacji, ponieważ poszczególne kondygnacje starego magazynu były pomieszczeniami wysokimi, postanowiono o ich wyburzeniu i pozostawieniu, tylko zewnętrznej ceglanej elewacji budynku, po ukończeniu, będzie to najwyższy obiekt w całym mieście, mierzący 110 metrów wysokości[1]. Najwyższy obiekt w mieście – 110 metrów
11
SZKICOWANIE Jaki sposób rozumowania reprezentuje szkicowanie?
Dlaczego jest to nieodłączny element procesu projektowania?
12
WYOBRAŹNIA WIZUALNA Wizualizacja we własnej wyobraźni
dla wielu projektantów jest niezastąpionym źródłem inspiracji. Odkryto powiązanie między zdolnością wizualnego myślenia a kreatywnością (Katz 1983).
13
PRZYDATNOŚĆ WIZUALIZACJI
Bezpośrednio dostarczają nam informacji. Wykorzystując wyobraźnie możemy zauważyć informacje, które nie są podane bezpośrednio.
14
PRZYKŁAD Wertheimer (1959)
Obliczenie pola równoległoboku ( wzór nieznany) Skojarzenie z prostokątem (wzór znany) W przypadku równoległoboku problem był jasno określony. Często jednak specyfikacja problemu leży w gestii projektanta, a nałożone są jedynie pewne ograniczenia
15
Przykład: Schemat biblioteki
Dostarczony plan:
16
Przykład: Schemat biblioteki
Przestrzeń centralna i do niej przylegające Koncepcja 1:
17
Przykład: Schemat biblioteki
Koncepcja 2: Dwie litery L
18
MYŚLENIE WIZUALNE I WYOBRAŹNIA
Wyobraźnia jest najważniejsza w toku myślenia wizualnego. Rozróżnienie na to co widzimy i to co sobie wyobrażamy.
19
MYŚLENIE WIZUALNE I WYOBRAŹNIA
Wnioskowanie wizualne bazuje na przywoływaniu obrazów wcześniej zapamiętanych.
20
GENERACJA I ZAPISYWANIE POMYSŁÓW
Ważna rola szkiców w uchwyceniu pomysłów we wczesnych etapach projektowania Szkice są wystarczające, aby na ich podstawie oceniać i porównywać różne pomysły.
21
TWORZENIE PROJEKTÓW Procesy twórcze mogą być prowadzone przez jedna osobę bądź grupę osób. Szkice wykonywane w grupach mogą sprzyjać generacji kolejnych pomysłów przez reinterpretacje danego szkicu przez innego członka grupy (Bly 1988). Projektanci często wymieniają się szkicami w trakcie projektowania. Często współpraca dwóch projektantów przebiega na zasadzie negocjacji.
22
TECHNIKI GRUPOWEGO PROJEKTOWANIA
Każdy z projektantów sporządza własne szkice, a potem są one omawiane wspólnie Cała grupa tworzy jeden wspólny szkic, każdy może dodać coś od siebie.
23
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ
Czy wyobraźnia wizualna jest obrazem, który zawiera elementy symboliczne? Czy jedynie symbolicznym wyobrażeniem?
24
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ
Dwa główne nurty: wyobrażenia są obrazami, wyobrażenia są językiem opisu obrazów. Uwzględniając obydwa nurty: wyobraźnia jest zarówno obrazowa, jak i opisowa.
25
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ
Kształty są obrazami Obiekty wyobrażane mogą nie być w rzeczywistych proporcjach. Odpowiedniość pomiędzy wyobrażeniami i realnymi obiektami jest symboliczna.
26
ASPEKT KOMUNIKACYJNY SZKICÓW
Możliwość szybkiej komunikacji z innymi osobami Pomoc w przybliżeniu koncepcji projektanta do rzeczywistości architekt szkicuje aby przedstawić swoją koncepcję klientowi, przedstawia jak będzie wyglądał budynek wraz z jego otoczeniem w różnych porach roku
27
SZKICE A OBRAZY KOMPUTEROWE
Szkic ręczny - niedopracowane detale, Model komputerowy - bardziej gotowy, zakończony. Komputer niszczy prowizoryczność i niepewność charakteryzującą szkic. Pomimo, że młodzi projektanci często używają komputera to deklarują, że niezbędne są im w projektowaniu kartka i ołówek.
28
SZKICE A OBRAZY KOMPUTEROWE
Szkice ręczne mają pewne własności których brak komputerowym. Szkic ręczny może zawierać niedopracowane detale, zaś model komputerowy wydaje się czymś bardziej gotowym, zakończonym. Komputer niszczy prowizoryczność i niepewność charakteryzującą szkic. Pomimo, że młodzi projektanci często używają komputera to deklarują, że niezbędne są im w projektowaniu kartka i ołówek.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.