Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ"— Zapis prezentacji:

1 CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ
SEMINARIUM CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ – O SILNY SEKTOR OBYWATELSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Olsztyn, 25. października 2017 Arkadiusz Jachimowicz Seminarium realizowane w ramach projektu dofinansowanego przez Samorząd Wojewódzki

2 Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego
Seminarium realizowane we współpracy: Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Regionalny Panel Ekspertów SMDRSOwP

3

4 WIZJA POLSKA SILNA SPOŁECZEŃSTWEM OBYWATELSKIM, czyli Polska będąca demokratycznym państwem prawa, oparta na aktywności obywatelek i obywateli, równowadze obywatelskich praw i obowiązków oraz solidarności społecznej. MISJA Misją stanowiących sektor obywatelski organizacji pozarządowych jest TWORZENIE I WZMACNIANIE, w partnerstwie z administracją publiczną i biznesem, SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO, także poprzez definiowanie i wyznaczanie kierunków rozwoju Polski czy zaspokajanie potrzeb obywateli w duchu dobra wspólnego i solidarności.

5 CELE STRATEGICZNE MAPY
1. Edukacja na rzecz aktywizacji obywatelskiej 2. Lepsza jakość życia i włączenie społeczne 3. Szeroka partycypacja obywatelska 4. Wzmocnienie społeczności lokalnych 5. Silny sektor obywatelski

6 CEL STRATEGICZNY NR 5 Cel 5. Zwiększenie roli sektora obywatelskiego (tak sformalizowanego, jak i nieformalnego) jako fundamentu społeczeństwa obywatelskiego Bez współdziałania oraz wymiany myśli i doświadczeń aktywni obywatele, organizacje pozarządowe świadczące usługi i realizujące funkcje rzecznicze, a także wspólnoty samorządowe, będą mogły wykorzystać tylko niewielką część potencjału, jaki tkwi w oddolnej, spontanicznej aktywności obywatelskiej. Służebny wobec obywateli i poddany kontroli społecznej sektor obywatelski to konieczna infrastruktura i szkielet społeczeństwa obywatelskiego.

7 PRIORYTET V - SILNY SEKTOR OBYWATELSKI
III sektor i poszczególne organizacje powinny nieustannie dbać o jakość własnych działań, aby móc wpływać na zmianę świata i ludzi, dlatego ten priorytet jest najbardziej rozbudowany. Zarówno cały sektor, jak i poszczególne organizacje powinny: po pierwsze, działać na rzecz budowania wewnętrznej współpracy, wzajemnego wsparcia, ale i samokontroli (zarówno w organizacjach, jak i całym sektorze), jako najważniejszego strażnika realizowanych wartości i dobrego imienia działalności społecznej. Możliwości sektora w dużej mierze będą zależeć od jego wizerunku; po drugie, zadbać o to, by warunki działania inicjatyw społecznych były przyjazne dla aktywności, filantropii i samopomocy, a działalność ta znajdowała oparcie w dobrze wykorzystanych zasobach finansowych i dobrze przygotowanej kadrze działaczy społecznych i pracowników; po trzecie, starać się, by silny i zintegrowany sektor budował partnerskie relacje z pozostałymi sektorami, w oparciu o solidne podstawy współdziałania, przy zachowaniu równoprawności i niezależności partnerów.

8 SILNY SEKTOR OBYWATELSKI
PRIORYTET 5 SILNY SEKTOR OBYWATELSKI obszary i kierunki działań

9 5.1. Sektor obywatelski działa na zasadzie partnerstwa, przejrzystości i rozliczalności 25 Działania na rzecz współpracy wewnątrzsektorowej, tworzenia partnerstw i reprezentacji na różnych szczeblach życia społecznego (realizacja Mapy) 26 Działania na rzecz samokontroli, jawności i przejrzystości funkcjonowania organizacji oraz demokratycznego zarządzania w organizacjach, w tym wzmocnienia pozycji członków oraz ciał nadzorczych i kontrolnych 27 Działania na rzecz tworzenia systemu wsparcia organizacji wrażliwego na ich potrzeby

10 5.2. Organizacje działają w sprzyjających warunkach prawnych i w oparciu o wystarczające zasoby 28 Monitorowanie systemu prawnego dotyczącego aktywności obywatelskiej oraz działania na rzecz jego uproszczenia i dostosowania do potrzeb obywateli 29 Działania na rzecz wypracowania rozwiązań sprzyjających niezależności i samowystarczalności organizacji: pozabudżetowe źródła finansowania i reforma dotychczasowych sposobów finansowania budżetowego (1%, zlecanie zadań) 30 Działania na rzecz wzmacniania personelu organizacji oraz wzmacniania organizacji w roli przyjaznych pracodawców

11 5.3. Sektor organizacji jest wiarygodnym partnerem dla biznesu i administracji 31 Działania na rzecz rozwoju współpracy z biznesem, w tym w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu 32 Działania na rzecz rozwoju współpracy z administracją publiczną 33 Działania służące pokazywaniu rzeczywistych efektów działalności społecznej

12 Badanie stanu sektora obywatelskiego w województwie warmińsko-mazurskim w kontekście Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce Autorki: Beata Wachniewska-Mazurek, Marta Liberadzka Stowarzyszenie ESWIP Obserwatorium Społeczeństwa Obywatelskiego 2016

13 Wnioski „(…) Sektor pozarządowych jest kreatorem aktywności społecznej i obywatelskiej w województwie warmińsko-mazurskim. Jest ważnym i skutecznym organizatorem życia publicznego i społecznego. Jednocześnie nie rozwija się (niska dynamika wzrostu) poprzez angażowanie własnych członków w swoje struktury”.

14 Wnioski „Pytanie wymagające refleksji i opinii liderów sektora w regionie dotyczy hermetyczności lokalnych organizacji pozarządowych (działają na rzecz mieszkańców, angażują w wolontariat, ale czy są otwarte na nowych członków, czy same są szkołą upodmiotawiania mieszkańców w procesach, które inicjują - np. poprzez konsultacje, diagnozy społeczne, rady z udziałem mieszkańców itp.)?”

15 Wnioski „Z pewnością jednak organizacje pozarządowe nie mają równych szans w dostępie do infrastruktury wsparcia np. centra organizacji pozarządowych. Najsłabszą stroną sektora jest niestabilne zatrudnienie oraz finanse”.

16 Rekomendacje 1. Wzrost środków finansowych przekazywanych lokalnym organizacjom pozarządowym: a) Kampania społeczna dot. 1 % w wym. regionalnym i lokalnym. b) Edukacja liderów organizacji w zakresie kampanii marketingowych, planów promocji itp. dot. 1 %. c) Przeprowadzenie kampanii społecznej dotyczącej płacenia składek członkowskich (przez członków org.). d) Przeprowadzenie kampanii dotyczącej stałego wsparcia organizacji pozarządowej w formie systematycznych darowizn. e) Wzmocnienie i rozwój fundraisingu. f) Wzmocnienie i rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu.

17 2. Rozwój organizacji pozarządowych:
Rekomendacje 2. Rozwój organizacji pozarządowych: a) Prowadzenie ewaluacji towarzyszącej w rozwoju, audyty koleżeńskie, superwizja koleżeńska itp. wśród organizacji pozarządowych. b) Wsparcie dużych organizacji w procesie zarządzania w zakresie wiedzy i umiejętności, praktycznych rozwiązań zarządzania dużą organizacją, zespołem itp. c) Wzmocnienie małych organizacji w procesie rozwoju (planowanie strategiczne i in.) d) Wdrażanie wolontariatu pracowniczego. e) Profesjonalizacja kadr podmiotów trzeciego sektora. f) Wzrost rzetelności diagnoz zjawisk/problemów społecznych przez organizacje. g) Wzrost stabilizacji zatrudnienia w organizacjach pozarządowych (wypracowanie propozycji rozwiązań w tym zakresie oraz wdrażanie wypracowanych rozwiązań).

18 POROZUMIENIE O WSPÓŁPRACY ORGANIZACJI INFRASTRUKTURALNYCH WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Chcemy współpracować, a nie konkurować. Kraplewo, 2011

19 Porozumienie Kim jesteśmy, co robimy
Organizacje infrastrukturalne to organizacje wspierające inne organizacje pozarządowe oraz aktywność społeczną mieszkańców województwa poprzez usługi informacyjne, doradcze, animacyjne, szkoleniowe, techniczne, finansowe, rzecznicze itp.

20 Porozumienie Kim jesteśmy Są to organizacje, federacje i sieci: porozumienie Lokalnych Grup Działania, Sieć Wspierania Rozwoju Lokalnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego HEROLD, Sieć Centrów Organizacji Pozarządowych, fundusze lokalne, Warmińsko-Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, Federacja Organizacji Socjalnych Województwa Warmińsko-Mazurskiego FOSa, Ośrodki Wspierania Ekonomii Społecznej, Sieć Organizacji Młodzieżowych ATOMY, Sieć Wolontariat Warmii i Mazur i inne wpisujące się w definicję organizacji infrastrukturalnych.

21 Porozumienie Na jakich zasadach pracujemy
Nasze współdziałanie opieramy na zasadach dobrowolności udziału, partnerstwa, solidarności, współodpowiedzialności, autonomii, kompleksowości, efektywności, dbałości o jakość usług, otwartości na nowych członków, przejrzystości. Nie obowiązuje formalne uczestnictwo Akceptujemy zapisy Karty Zasad Działania Organizacji Pozarządowych

22 Porozumienie Nasz główny cel
Naszym głównym celem jest stworzenie efektywnego systemu wsparcia aktywności społecznej i sektora pozarządowego w woj. warmińsko-mazurskim. Cele szczegółowe - współpraca w zakresie koordynacji działań organizacji infrastrukturalnych w województwie i subregionach, - podnoszenie jakości i skuteczności naszych usług, - oddziaływanie na politykę regionalną, rozwiązania systemowe dotyczące aktywności społecznej i organizacji pozarządowych - wymiana informacji i doświadczeń

23 Porozumienie Formy pracy Spotkania infrastruktury, w tym subregionalne
Utworzenie mapy wsparcia woj. warmińsko-mazurskiego Wspólne działania na rzecz obszarów z deficytami wsparcia ngo Informacja; Współpraca z LGD; Utworzenie bazy ekspertów i trenerów Współpraca z Forum Pełnomocników – jako „dystrybutorów” oferty wsparcia Promocja standardów usług; Zorganizowanie forum dyskusyjnego Współpraca przy przekierowywaniu klientów, uzupełnianiu oferty wsparcia. Wspólne konsultowanie dokumentów programowy, strategii. (…) Dokonywanie corocznej ewaluacji porozumienia

24 dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ"

Podobne prezentacje


Reklamy Google