Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWeronika Mucha Został zmieniony 6 lat temu
1
„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”
2
Program realizowany jest w ramach projektu „Wychowanie przez czytanie” – kampania „Cała Polska czyta dzieciom” w r. dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
3
Rozpoczęty właśnie rok szkolny 2017/2018 ogłaszamy Rokiem Wartości Moralnych! W dzisiejszym świecie coraz więcej jest zdarzeń, które świadczą o głębokim kryzysie moralnym. Dlatego tak ważne jest, by młodzi ludzie rozumieli, czym są i czemu służą wartości. Poświęćmy ten rok szkolny na nauczanie wartości moralnych w taki sposób, by dzieci i nastolatkowie z własnej woli chcieli je praktykować.
4
Program dla szkół: „Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości” – założenia
Celem Programu jest: przedstawienie uczniom pozytywnych wartości, wskazanie korzyści płynących z ich zastosowania w codziennym życiu, przećwiczenie pod okiem nauczyciela sytuacji, w których to zastosowanie jest wskazane, propagowanie czytelnictwa oraz umacnianie roli literatury jako moralnego kompasu i źródła inspiracji przy podejmowaniu ważnych decyzji.
5
Kryzys wartości – dowody
Wzrost przestępczości Upadek obyczajów Brak zaufania do współobywateli
6
Kryzys wartości – przyczyny
Życie w zawrotnym tempie Powierzchowność relacji Wzorce lansowane przez media Agresywna kultura materialistyczna, konsumpcjonizm Permisywizm lub nadmierne wymagania w wychowaniu
7
Wychowanie… :Nauczenie czerpania przyjemności z tego, co dobre. (Platon) Przygotowanie do życia – rozwijanie zdolności do pracy i miłości. (Z. Freud)
8
Najważniejszy w nauczaniu wartości jest przykład dorosłych!
9
Wartości należy uczyć tak, jak uczy się fizyki czy gramatyki.
10
Wartości to: 1. rzeczy/sprawy ważne, wartościowe, cenne, pożądane
2. standardy naszych myśli, postaw i zachowań, które mówią o tym, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi 3. drogowskazy życiowe, mapy, życiowy kompas 4. kryteria naszych decyzji, wyborów i ocen
11
MATERIALNE POZAMATERIALNE ˅ MORALNE
Wartości MATERIALNE POZAMATERIALNE ˅ MORALNE
12
Wartości moralne: nadają życiu sens
stanowią drogowskazy w stosunkach z ludźmi i są ważnym elementem dobrej komunikacji ułatwiają podejmowanie słusznych decyzji powstrzymują przed złymi impulsami i decyzjami chronią przed demoralizującymi wpływami z zewnątrz dają poczucie bezpieczeństwa, spokoju i harmonii, wzbogacają życie osoby je praktykującej i jej otoczenia
13
Wartości moralne skłaniają nas do zachowań,
które są dobre dla wszystkich i nikogo nie krzywdzą.
14
Wartości moralne: Szacunek Uczciwość Odpowiedzialność Odwaga Samodyscyplina Pokojowość Sprawiedliwość Szczęście, optymizm, humor Przyjaźń i miłość Solidarność Piękno Mądrość
15
„Cała Polska czyta dzieciom”
„Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” to zbiór 15 opowiadań o 15 wartościach moralnych stworzony z okazji 15-lecia kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”
16
Gorzka czekolada…” zawiera opowiadania o12 wartościach opisanych w poradniku „Z dzieckiem w świat wartości” i są to: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, pokojowość, sprawiedliwość, szczęście, optymizm, humor, przyjaźń i miłość, solidarność, piękno, mądrość. Dodatkowymi wartościami w zbiorze są: przyzwoitość, wolność i życzliwość
17
to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby
SZACUNEK to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby
18
SZACUNEK Grzeczność – w słowach i zachowaniu
Dbałość o uczucia i poszanowanie cudzej godności Dbałość o dobro innych – poszanowanie wolności (do i od) Przestrzeni prywatnej, zaspokajanie potrzeb innych osób, ochrona interesów i własności innych ludzi Poszanowanie odmienności, akceptacja Dbałość o honor i dobre imię – własne oraz innych ludzi
19
Komu i czemu należy okazywać szacunek?
20
„Szacun i gorzka czekolada”
Barbara Kosmowska „Szacun i gorzka czekolada”
21
UCZCIWOŚĆ prawdomówność, poszanowanie prawdy i cudzej własności
rzetelność zgodność postępowania z zasadą bezstronności i równości praw
22
UCZCIWOŚĆ - składowe mówienie prawdy niesięganie po cudzą własność
staranne wykonywanie swoich prac i obowiązków
23
Katarzyna Ryrych „Niebieska kredka”
24
ODPOWIEDZIALNOŚĆ gotowość ponoszenia konsekwencji
własnych wyborów i zachowań wypełnianie obowiązków dbanie o dobro i zapobieganie złu
25
Granice naszej wolności wyznacza odpowiedzialność. Victor Frankl
26
Za kogo jesteśmy odpowiedzialni?
Za siebie: słowa, czyny, myśli, uczucia, wybory, zdrowie, szczęście, gospodarowanie czasem, dobór przyjaciół, rozwój własnej mądrości życiowej i potencjału itp.
27
Za kogo jesteśmy odpowiedzialni?
Nie tylko za siebie: za innych ludzi, środowisko, Ziemię, zwierzęta, dobro świata itp.
28
Wojciech Cesarz „Dolina jeleni”
29
oraz przeciwstawianie się złu
ODWAGA Podejmowanie ważnych, ale trudnych decyzji oraz przeciwstawianie się złu
30
ODWAGA Odwaga cywilna to odwaga jawnego wypowiadania
i manifestowania swoich poglądów bez względu na okoliczności, a także umiejętność przyznania się do popełnionego błędu czy winy oraz mówienie prawdy, nawet jeśli jest dla nas niewygodne.
31
Oblicza odwagi Podejmowanie nowych wyzwań Akceptacja zmian
Mówienie prawdy Pokonywanie nieśmiałości Patrzenie ludziom w oczy Decyzja pracy nad sobą Przyznawanie się przed sobą do wad, ograniczeń, lęków
32
Katarzyna Terechowicz
„Kacper”
33
SAMODYSCYPLINA samokontrola, umiar,
konsekwentne rozwijanie własnego potencjału, kształtowanie u siebie prawidłowych nawyków umożliwiających skuteczne, zgodne z wartościami działanie.
34
planowania wytrwałości silnej woli motywacji samokontroli
SAMODYSCYPLINA planowania wytrwałości silnej woli motywacji samokontroli
35
Jest doskonałym narzędziem osiągania życiowych celów!
SAMODYSCYPLINA Jest doskonałym narzędziem osiągania życiowych celów!
36
SAMODYSCYPLINA JEDNA RZECZ!
37
„Szczęśliwego Nowego Roku!”
Katarzyna Ryrych „Szczęśliwego Nowego Roku!”
38
POKOJOWOŚĆ Pokojowość to unikanie przemocy.
To postawa człowieka, który zawsze poszukuje rozwiązań uwzględniających interesy wszystkich zainteresowanych stron oraz dobro ogólne.
39
Na pokojowość składają się:
powstrzymywanie się od przemocy, rozumowe osiąganie celów, refleksja dojrzałe radzenie sobie ze złością łagodność, cierpliwość, elastyczność zgoda, kompromis strategia wygrana-wygrana
40
Prawidłowe wyrażanie złości:
grzeczne słowne konstruktywne właściwie ukierunkowane
41
Paweł Beręsewicz „Nędzny tchórz”
42
SPRAWIEDLIWOŚĆ uczciwość w ocenianiu i osądzaniu,
przestrzeganie zasady równości praw poszanowanie prawdy prawość postępowania: ludzka przyzwoitość, postępowanie fair
43
„Koszulka z numerem sześć”
Barbara Kosmowska „Koszulka z numerem sześć”
44
SZCZĘŚCIE to poczucie trwałego zadowolenia
oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro.
45
Paweł Beręsewicz „Pech”
46
PRZYJAŹŃ to bliski i równoprawny związek pomiędzy osobami,
oparty na wzajemnej sympatii, życzliwości, szczerości, zaufaniu, gotowości do pomocy oraz czerpaniu przyjemności z przebywania razem.
47
„Sztuka programowania”
Wojciech Cesarz „Sztuka programowania”
48
MIŁOŚĆ To nie tylko głębokie uczucie do drugiej osoby połączone z silnym pragnieniem bycia z tą osobą i chęcią obdarzania jej szczęściem. Jest to silne przywiązanie do kogoś, gotowość do bezinteresownego oddania się mu i służenia. Miłość jest aktem woli.
49
SOLIDARNOŚĆ To gotowość do niesienia pomocy, poświęcenia
i wsparcia oraz poczucie współodpowiedzialności w obliczu czyjejś potrzeby, problemu lub nieszczęścia. To także dzielenie się obowiązkami i obciążeniami.
50
SOLIDARNOŚĆ - składowe
życzliwość współczucie odpowiedzialność poczucie wspólnoty poświęcenie dzielenie się przyzwoitość szlachetność
51
Katarzyna Ryrych „Złomek”
52
Piękno to coś, co nas zachwyca i czyni lepszymi.
53
„Fan-fatalne zauroczenie”
Barbara Kosmowska „Fan-fatalne zauroczenie”
54
Mądrość to celowe przyczynianie się do dobra poprzez właściwe wybory.
55
Andrzej Maleszka „Genialny Pomyl”
56
Życzliwość Wyraża się dobrą wolą i gotowością do pomocy innym,
zawiera w sobie zaufanie, empatię i szacunek.
57
Paweł Beręsewicz „System”
58
Fundamentem wolności jest odpowiedzialność.
To prawo decydowania zgodnie z własną wolą, której jednak nie można realizować kosztem innych. Fundamentem wolności jest odpowiedzialność.
59
Katarzyna Terechowicz
„Burza”
60
Przyzwoitość To poczucie obowiązku moralnego i praktykowanie zachowań, które służą dobru, a nie krzywdzą.
61
Katarzyna Ryrych „Rajski ptak”
62
Szacunek jest początkiem cnót,
mądrość ich warunkiem. Andre Comte-Sponville „Mały traktat o wielkich cnotach”
63
Dziękujemy za uwagę. www.calapolskaczytadzieciom.pl
64
Wykorzystywanie niniejszej prezentacji,
w tym publikacje na stronach internetowych, odtwarzanie publiczne, a także kopiowanie i ewentualne przeróbki, wymaga każdorazowo zgody Fundacji oraz zamieszczenia informacji o autorstwie. Kontakt:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.