Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZAJĘCIA 16.03.2017 r. GRUPA 11 i 12.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZAJĘCIA 16.03.2017 r. GRUPA 11 i 12."— Zapis prezentacji:

1 ZAJĘCIA r. GRUPA 11 i 12

2 WEWNĘTRZNE ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Wewnętrzne prawo administracyjne lub inaczej akty kierownictwa wewnętrznego to liczne zróżnicowane dyrektywy powinnego zachowania się (nakazy, zakazy, przyzwolenia) tworzone i realizowane w układach kierownictwa w administracji publicznej. Jest to system aktów prawa o charakterze otwartym. Cechuje je: zróżnicowanie, zmienność, dowolność nazw i brak obowiązku ich publikowania.

3 WEWNĘTRZNE ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Podstawa wydania aktu prawa wewnętrznego to ogólne upoważnienie do kierowania podporządkowanymi organami wywodzące się z układu kierownictwa, a więc na podstawie nie poddanej rygorom formalnego i merytorycznego powiązania aktu wykonawczego z ustawą, przy czym zawsze muszą być wydane w na podstawie i w granicach obowiązującego prawa. Obowiązują TYLKO w ramach organizacyjnego układu kierownictwa, co oznacza, że mają one ograniczony zakres obowiązywania. Mogą być aktami ogólnymi i indywidualnymi, a także abstrakcyjnymi i konkretnymi.

4 WEWNĘTRZNE ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Układ kierownictwa to: hierarchiczne powiązanie organów administracyjnych: kierującego (nadrzędnego) i podporządkowanego oraz powiązanie służbowe przełożonego i podwładnego w strukturze (vide: wyrok NSA z dnia r. wydany w sprawie o sygn. akt SA 819/80), powiązanie organów ma charakter ustrojowy, tj. trwały, polegający na prawnie określonej możliwości bądź obowiązku integrowania w działalność podległego organu przez stosowanie środków prawnie wskazanych lub przez prawo dopuszczonych, kierownictwo może mieć charakter ogólny i zwierzchni bądź bezpośredni i szczegółowy.

5 ŹRÓDŁA PRAWA WEWNĘTRZNEGO
REGULAMINY I STATUTY ich przedmiotem jest wewnętrzny ustrój i funkcjonowanie jednostek organizacyjnych administracji publicznej, regulują one: podział pracy, zakres czynności, układ zależności organizacyjnej, sposób koordynacji działań, wewnętrzną kontrolę i nadzór, powinny mięć upoważnienie ustawowe, wpływają pośrednio na realizację praw jednostek.

6 ŹRÓDŁA PRAWA WEWNĘTRZNEGO
INSTRUKCJE- wyjaśniają i wskazują właściwy w danej sytuacji sposób zachowania się, której adresat powinien przestrzegać, OKÓLNIKI - pisma zawierające wskazówki, polecenia wydane przez organ administracyjny podległym mu organom.

7 PRAWO ZAKŁADOWE Zakład administracyjny określany jest jako jedność osób i rzeczy, powoływany przez ograny administracji publicznej w celu realizacji określonych zadań publicznych: jest samodzielną jednostką organizacyjną skupiającą się na bezpośrednim świadczeniu usług, zlecanych do wykonania od podmiotu administracji publicznej, który tworzy i jednocześnie nadzoruje działalność zakładu administracyjnego, w ujęciu formalnym: to państwowa jednostka organizacyjna nie będącą organem państwowym i przedsiębiorstwem państwowym, w ujęciu materialnym: to państwowa jednostka organizacyjna nie będąca organem państwowym mogąca w celu wykonywania swoich zadań nawiązać stosunek administracyjnoprawny, w momencie realizowania zadań zakład administracyjny posługuje się władztwem zakładowym,

8 PRAWO ZAKŁADOWE ORGANIZACJA I CENCHY ZAKŁADÓW ADMINISTRACYJNYCH:
świadczą usługi niematerialne  głownie w dziedzinie oświaty, kultury, nauki, itp., tworzone są przez różne organy administracyjne na różnych podstawach prawnych,   korzystanie z zakładów jest ograniczone , korzystać z nich mogą głownie użytkownicy danego zakładu, ale dostępność może być bardziej lub mniej  powszechna, korzystanie z zakładu może być dobrowolne lub przymusowe, a miedzy  organami a użytkownikiem zakładu może zostać nawiązany stosunek administracyjny  w sposób właściwy dla powstanie tych stosunków, czyli z mocy prawa,

9 PRAWO ZAKŁADOWE PRAWO ZAKŁADOWE:
obejmuje reguły korzystania z usług zakładu oraz sfer aktywności rzeczowej zakładu o charakterze rzeczowym, służącej świadczeniu usług pozostających w gestii zakładu, wiąże administrację i podmioty administrowane, wydawane na podstawach i w granicach prawa, np. prawo o szkolnictwie wyższym lub ustawa o systemie oświaty. PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z PUBLIKACJĄ: Zbigniew Janku, „Publiczna szkoła wyższa – korporacja czy zakład administracyjny.

10 REFERATY Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne (ujęcie teoretyczne; rozwinięcie na wybranych przykładach). Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych. Rodzaje stosunków administracyjnoprawnych (ujęcie teoretyczne; rozwinięcie na wybranych przykładach). Sposoby powstawania sytuacji administracyjnoprawnych i nawiązywania stosunków administracyjnoprawnych (ujęcie teoretyczne; rozwinięcie na wybranych przykładach).

11 Dziękuję za uwagę… Dziękuję za uwagę

12 UWAGA… Powyższa prezentacja- 12 kolejno
ponumerowanych slajdów- została przygotowana wyłączanie w celach ogólnoinformacyjnych i szkoleniowych. Małgorzata Kozłowska wszelkie prawa zastrzeżone. Materiały szkoleniowe przekazane wyłącznie do użytku wewnętrznego. Nie podlegają rozpowszechnianiu.


Pobierz ppt "ZAJĘCIA 16.03.2017 r. GRUPA 11 i 12."

Podobne prezentacje


Reklamy Google