Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Lubuszanie w socjologicznym zwierciadle
Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
2
Źródła danych Lubuski Sondaż Społeczny (LSS) - badania podłużne poświęcone diagnozie jakości życia mieszkańców województwa lubuskiego LSS I (2005/06) - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, projekt Dyfuzja kulturowa i ruchliwość społeczna na pograniczu zachodnim po akcesji Polski do Unii Europejskiej (nr grantu 1 H02E01629) LSS II (2009) - Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, projekt Dynamika zmian społecznych na pograniczu zachodnim Polski. Procesy dyfuzji kulturowej i ruchliwości społecznej – kontynuacje (nr grantu 1N ). LSS III (2014) – Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, projekt Diagnoza jakości i poziomu życia mieszkańców województwa lubuskiego Skład zespołu badawczego: Krzysztof Lisowski (kierownik projektu), Maria Zielińska, Beata Trzop, Dorota Szaban, Tomasz Kołodziej, Justyna Nyćkowiak.
3
Prezentowane dane stanowią podstawę diagnozy warunków i jakości życia Lubuszan (z ich perspektywy) w ujęciu diachronicznym. Zmiany postaw i zachowań pozwalają ustalać trendy i kierunki zmian dotyczących ważnych kwestii społecznych.
4
Jakość życia
5
Jak Lubuszanie oceniają swoją jakość życia
Jak Lubuszanie oceniają swoją jakość życia? (ocena zadowolenia z pracy, z sytuacji finansowej i stanu zdrowia – index)
6
Czas wolny
7
Czytelnictwo książek
8
Częstotliwość korzystania z internetu
9
Zainteresowanie polityką
10
W jakim stopniu Lubuszanie interesują się polityką? (2009)
11
Poglądy polityczne
12
Poparcie dla Unii Europejskiej, czyli w jakim stopniu Lubuszanie są euroentuzjastami?
13
Deklarowane poparcie dla Unii Europejskiej (poparcie w ewentualnym referendum i dostrzeganie zysków dla Polski)
14
Postrzeganie korzyści z członkostwa w UE w układzie wielopoziomowym
15
Samoocena położenia w strukturze społecznej
16
Średnia autooceny położenia w strukturze społecznej (skala 1-10)
17
Deprywacja materialna
18
Deklaracje niewystarczających środków na realizację następujących potrzeb (%)
19
Patriotyzm
20
Indeks dla twierdzeń: Wolę być obywatelem Polski niż innego kraju na świecie Świat byłby lepszy, gdyby ludzie z innych krajów byli podobni do Polaków Ogólnie rzecz biorąc Polska jest lepszym krajem do życia niż większość innych krajów Należy popierać swój kraj, nawet, gdy postępuje niewłaściwie Kiedy Polska odnosi międzynarodowe sukcesy sportowe, jestem dumny, że jestem Polakiem/Polką Chciałbym być dumny z Polski częściej niż jestem
21
Deklaracje patriotyzmu (najwyższe wartości indeksu)
22
Tradycyjny podział ról społecznych związanych z płcią
23
Akceptacja dla stwierdzenia: większość mężczyzn bardziej nadaje się do uprawiania polityki niż większość kobiet (zyskuje %)
24
Skąd pochodzą mieszkańcy województwa lubuskiego?
25
Pochodzenie pradziadków
24,63 % 14,44 % 16,74%
26
Pochodzenie rodziców 21,37 % 22,37 % 12,68%
27
Kto „od zawsze” mieszka w lubuskim?
28
Pokoleniowość w lubuskim
Jedno pokolenie z lubuskiego Dwa pokolenia z lubuskiego Trzy pokolenia z lubuskiego 22,7% 10,5% 5,6%
29
Na co wpływa taka mozaika pochodzenia?
Migracyjna przeszłość (doświadczenia radykalnej zmiany przestrzeni społecznej) warunkuje percepcję rzeczywistości i określone życiowe orientacje Swoiste warunki życia na zachodnich terenach przygranicznych po II wojnie światowej ukształtowały odmienną społeczną tożsamość osadników i ich potomków Mieszkańców woj. Lubuskiego jako potomków migrantów charakteryzuje odmienność życiowych postaw, co może implikować również określone migracyjne zachowania
30
Opinie o województwie lubuskim
31
Wymiary identyfikacji (2009)
32
Czy decyzja o powstaniu województwa lubuskiego była słuszna?
33
Co znaczy „Być Lubuszaninem”?
34
Czy jest coś, co odróżnia lubuskie od reszty kraju?
35
Elementy odróżniające lubuskie od reszty kraju
36
Jakie elementy tworzą lubuską kulturę?
37
Postawy wobec imigrantów
38
Postawy wobec imigrantów
39
Chcesz wiedzieć więcej?
Skontaktuj się z nami: Facebook: Instytut Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.