Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBaldric Sharp Został zmieniony 6 lat temu
1
New indicators – measuring progress in cohesion policy
New indicators at local and regional levels – challenges for National Statistical Institues (NSIs) Dominika Rogalińska Central Statistical Office of Poland Regional and Environmental Surveys Department New indicators – measuring progress in cohesion policy Seminar of the Commission for Territorial Cohesion Policy (COTER) Perugia (Italy), 29th April 2011
2
The role of indicators in a changing Europe (1)
2020 Inclusive growth Sustainable growth Inteligent Europa 2020 – dokument wyznaczający kierunki rozwoju Unii Europejskiej 3 priorytety: Inteligentny rozwój, zrównoważony rozwój, rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu 5 celów dla UE w 2020 r. 1. Zatrudnienie 75 proc. osób w wieku lat powinno mieć pracę 2. Badania i rozwój oraz innowacje na inwestycje w badania i rozwój oraz w innowacje powinniśmy przeznaczać 3 proc. PKB Unii – łącznie ze środków publicznych i prywatnych 3. Zmiany klimatu i energia należy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 20 proc. w stosunku do poziomu z 1990 r. (lub nawet o 30 proc., jeśli warunki będą sprzyjające) 20 proc. energii powinno pochodzić ze źródeł odnawialnych efektywność energetyczna powinna wzrosnąć o 20 proc. 4. Edukacja odsetek młodych ludzi przedwcześnie porzucających naukę nie powinien przekraczać 10 proc. co najmniej 40 proc. osób w wieku powinno mieć wykształcenie wyższe 5. Ubóstwo i wykluczenie społeczne zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym o co najmniej 20 mln. Podstawowym celem wskaźników w skali europejskiej jest monitorowanie polityk europejskich.
3
The role of indicators in a changing Europe (2)
Cohesion policy Convergence co-operation Territorial Competitiveness Polityka spójności 3 główne cele: konwergencja – czyli spójność – Unia Europejska wspiera rozwój infrastruktury oraz potencjału gospodarczego i ludzkiego najbiedniejszych regionów (prawie 82 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych), podniesienie konkurencyjności regionów i zatrudnienia – czyli Unia Europejska wpiera innowacje i badania naukowe, zrównoważony rozwój oraz szkolenia zawodowego w mniej rozwiniętych regionach (prawie 16 proc. wszystkich wydatków w ramach funduszy strukturalnych), europejska współpraca terytorialna – czyli wspieranie, promocja i realizacja wspólnych projektów o charakterze międzynarodowym na terytorium całej Unii Europejskiej Polityka spójności polega zatem na wspieraniu wzrostu gospodarczego, społecznego (np. walka z bezrobociem) i przestrzennego (m.in. poprawa komunikacji szynowej, drogowej i lotniczej). Cele szczegółowe oraz system monitorowania ich realizacji określany jest w krajowych dokumentach operacyjnych (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia).
4
Do we measure what we really want to measure?
Key question Summary indicators Production indicators Do we measure what we really want to measure? statystyka musi zapewnić zarówno monitorowanie ww. dokumentów strategicznych, jak i dawać wsparcie informacyjne na potrzeby bieżącego zarządzania należy się zastanowić, czy najczęściej przywoływane wskaźniki rzeczywiście oddają różnice w poziomie życia ludności wskaźniki makroekonomiczne (produkcji, sumaryczne – stopa bezrobocia, inflacja) powinny zostać zastąpione wskaźnikami dobrobytu oraz jakości życia przejście z podejścia „odgórnego” do „oddolnego” Welfare indicators Quality-of-life indicators
5
GDP and beyond: Measuring progress in a changing world
Challanges: improved social cohesion, accessibility and affordability of basic goods and services, education, public health and air quality increasing poverty, more crime, depleting natural resources complementing GDP with environmental and social indicators: comprehensive environmental index, including: climate change and energy use nature and biodiversity air pollution and health impacts water use and pollution waste generation and use of resources quality of life and well-being near real-time information for decision-making more accurate reporting on distribution and inequalities thresholds for environmental sustainability extending National Accounts to environmental and social issues Dokument „Wyjść poza PKB. Pomiar postępu w zmieniającym się świecie”, Komunikat Komisji Wspólnot Europejskich do Rady i Parlamentu Europejskiego, przyjęty w sierpniu 2009 r.: krytyczne podejście do PKB jako uniwersalnego wskaźnika „Celem jest stworzenie wskaźników, których oczekują obywatele, a mianowicie wskaźników mierzących postęp w zakresie zrównoważonej realizacji celów społecznych, gospodarczych i środowiskowych.” Wyzwania i główne wytyczne wymienione w dokumencie „Wyjść poza PKB. Pomiar postępu w zmieniającym się świecie”
6
human capital (knowledge, well-being) social capital (public trust)
Stiglitz Report HDI human capital (knowledge, well-being) social capital (public trust) social stratification (Gini index etc.) sustainable development environmental accounts (ecological footprint etc.) generational accounts Za wykorzystaniem alternatywnego zestawu wskaźników optują także niezależni ekonomiści do najbardziej znanych „manifestów” należy tzw. raport Josepha Stiglitza – „Sprawozdanie Komisji na pomiar wyników ekonomicznych i postępu społecznego”, wrzesień 2009 r. Komisja na pomiar wyników ekonomicznych i postępu społecznego została utworzona na początku 2008 r. z inicjatywy francuskiego rządu.
7
Synthetic vs. chosen singular indicators
Syntethic indicators easier to read but harder to interprete impossible to use at lower territorial levels Singular indicators question of choice of the most significant indicators better characterising specific problems tendencje do tworzenia wskaźników syntetycznych obrazujących „całość” danego zagadnienia analiza wskaźników syntetycznych to duże uproszczenie rzeczywistości (to zarówno zaleta i wada) kwestia wyboru najbardziej znaczących wskaźników z już posiadanych różne „flagowe” wskaźniki w zależności od rozpatrywanego problemu lub terytorium
8
Significant details accessibility vs. affordability (e.g. Internet) quantity vs. quality (e.g. education) methodological differences, especially at LAU levels wskaźniki mogą wprowadzać w błąd, dawać zniekształcony obraz rzeczywistości, jeśli nie dodamy do nich dodatkowych aspektów różnice w metodach zbierania danych ograniczają porównywalność danych Np. wiele krajów wypracowało własne sposoby mierzenia zrównoważonego rozwoju, ale danych nie można ze sobą w żaden sposób porównać
9
Policies’ monitoring system – need for change (1)
Indicators of investments’ realisation Newly built roads [km] Indicators of impact Improvement of road accessibility Improvement of public services accessibility Potrzeba zmiany systemu monitorowania – konieczność mierzenia efektów z perspektywy mieszkańców zamiast zadowalać się wskaźnikami produkcji/realizacji.
10
Policies’ monitoring system – need for change (2)
Objective approach Roads [km] Schools, libraries, WTPs etc. [numbers] Water supply, grid etc. [km of network] Spatial approach Spatial analysis of impact Overlapping effects potrzeba przestrzennego ujęcia wykonanych działań potrzeba całościowej analizy uwzględniającej działania z różnych dziedzin
11
Policies’ monitoring system – need for change (3)
States well measured currently Streams problems with measuring both the scale of phenomenon and the direction of stream, e.g. migration good’s flow potrzeba udoskonalenia zbierania danych nt. przepływów (ludzi, usług, towarów) kwestia integracji danych pochodzących z różnych źródeł, wymiany danych oraz pozyskiwania danych z nowych źródeł (pozastatystycznych)
12
Changing Europe (territory)
Functional areas Cross-border areas Metropolitan areas Labour market functional areas Environmental functional areas Proces delimitacji dodatkowych obszarów o podobnej charakterystyce (np. obszary przybrzeżne) lub połączone wspólnymi zależnościami (np. obszary metropolitalne, zlewnie rzek). coraz większa potrzeba zarządzania jednostkami funkcjonalnymi zamiast administracyjnymi, co wiąże się z potrzebą dostarczenia danych dla nowo wyznaczonych obszarów
13
In search for new indicators at regional level
HDI at regional level Index of Sustainable Economic Welfare Urban Audit indicators EU-SILC indicators Time Use Survey Gateway Developmnet Index „emotional capital” of cities prace mające na celu wypracowanie nowych wskaźników, lepiej opisujących rzeczywistość, trwają w ramach międzynarodowych grup roboczych prace prowadzone są także przez niezależne instytuty badawcze, m.in. Gallup Institute stale rozwijane są wskaźniki w ramach europejskich badań tematycznych, np. badania warunków życia i ubóstwa (EU-SILC), badania miast (Urban Audit) etc. ciekawsze wskaźniki UA: dojazdy do pracy (w podziale na środek transportu), koszt biletu komunikacji publicznej, wypadki drogowe i ich efekty, liczba obiektów kultury i rekreacji, ceny mieszkań EU-SILC: wskaźnik osób zagrożenia ubóstwem po transferach socjalnych Na wypadek pytań: składowe Gateway Development Index – ludność, działalność gospodarcza, zatrudnienie, wiedza i innowacje, środowisko, transport i łączność, zdrowie, infrastruktura obywatelska, zaangażowanie obywatelskie, warunki życia „kapitał emocjonalny miast” – stan infrastruktury z jednej strony a integracja mieszkańców, identyfikacja z miastem, zadowolenie z władz ISEW – wartość pracy i usług, wzrost kapitału, bilans inwestycji, konsumpcja, zużycie zasobów, koszty szkód ekologicznych, wydatki związane z usługami publicznymi;
14
How to measure immeasurable?
spatial order landscape attractiveness climate as a quality-of-life factor cultural heritage lifestyle social capital potrzeba opracowania koncepcji, jak mierzyć czynniki „miękkie”, „ulotne”, które mają większy wpływ na codzienne życie ludzi niż makroekonomiczne kryzysy
15
Imperfect indicators or/and imperfect distribution?
ciągle mówimy o konieczności wypracowywania nowych wskaźników, a może i tak jest ich wystarczająca ilość? może to dotarcie do odbiorców jest tym, co szwankuje? jak zmniejszyć chaos informacyjny? jak wybrać najważniejsze z najważniejszych wskaźników? w jaki sposób je prezentować?
16
Challanges for NSIs Wyzwania dla krajowych urzędów statystycznych
greater use of administrative sources adapt of research programme to the needs of local and regional authorities continuation and updating of European programmes (e.g. UA) constant improvement and harmonization of methodology (e.g. indirect estimation methods) constant development of dissemination tools Wyzwania dla krajowych urzędów statystycznych
17
Thank you for your attention
chciałam pokazać różne aspekty zmian, jakie musi przejść statystyka, by przystosować się do zmian wyznaczonych w europejskich dokumentach strategicznych mam nadzieję, że przynajmniej część odpowiedzi/dobrych praktyk odnajdziemy w następnych prezentacjach
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.