Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży"— Zapis prezentacji:

1 Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Warszawa, sierpień 2007

2 METODOLOGIA Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2 – 7 sierpnia 2007 roku w ramach badania Omnibusowego na reprezentatywnej próbie 1021 Polaków powyżej 15 roku życia. Do każdego sondażu losowanych jest 200 rejonów badawczych/ adresów startowych. Źródłem adresów jest Rządowe Centrum Ewidencji Ludności "Pesel" - dysponujące bazą adresową wszystkich mieszkańców kraju. W każdym z wylosowanych rejonów badawczych przeprowadzanych jest po pięć wywiadów. Pierwszy wywiad - z wylosowanym z imienia i nazwiska respondentem, następne cztery - kolejno w co piątym odliczonym mieszkaniu/ gospodarstwie domowym na przemian z mężczyzną i kobietą. Jeżeli w gospodarstwie domowym znajduje się więcej osób spełniających wymogi próby, wywiad realizowany jest z osobą, która jako ostatnia obchodziła urodziny. Odliczanie mieszkań odbywa się według specjalnej procedury tzw. metody lewej ręki, która precyzyjnie wyznacza kierunek poruszania się ankietera. Próba pobierana jest warstwowo. Algorytm losowania adresów-punktów startowych uwzględnia podział administracyjny i urbanizacyjny kraju na regiony, województwa oraz typy miejscowości (wieś, miasta do 20 tys., tys. i ponad 200 tys. mieszkańców). Otrzymane wyniki poddawane są, w celu uzyskania reprezentatywności, procedurze ważenia. Algorytm ważenia oparty jest na danych GUS pochodzących z III kwartału 2006 roku z publikacji” Aktywność ekonomiczna ludności” Maksymalny błąd pomiaru wynosi 3,1.

3 Czy według Pana(i) picie niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży: Średnia 1,5 N=1021 Zdecydowana większość Polaków (83%) ma świadomość, że picie nawet niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży ma szkodliwy wpływ na zdrowie dziecka. Jednak co dziesiąta osoba uważa, że picie alkoholu przez kobiety w ciąży nie ma wpływu na zdrowie dziecka, a 3% wskazało, że alkohol ma pozytywny wpływ.

4 Czy według Pana(i) picie niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży: [B] KOBIETY N=535 [A] MĘŻCZYŹNI N=486 Średnia 1,6B Średnia 1,5 [1] Ma zdecydowanie szkodliwy wpływ na zdrowie dziecka [2] Ma raczej szkodliwy wpływ na zdrowie dziecka [3] Nie ma wpływu na zdrowie dziecka [4] Ma raczej pozytywny wpływ na zdrowie dziecka [5] Ma zdecydowanie pozytywny wpływ na zdrowie dziecka Nie wiem, trudno powiedzieć A, B – różnice istotne statystycznie Więcej kobiet niż mężczyzn ma świadomość, że picie alkoholu przez kobiety w ciąży ma zdecydowanie szkodliwy wpływ na zdrowie dziecka. Mężczyźni natomiast, częściej niż kobiety, twierdzili, że picie alkoholu nie ma wpływu na zdrowie dziecka.

5 Czy według Pana(i) picie niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży: WIEK RESPONDENTA ŚREDNIA 1,6 G 1,7 FG 1,6 1,4 C, D, E, F, G – różnice istotne statystycznie Świadomość zagrożeń związanych z piciem alkoholu przez kobiety w ciąży wzrasta wraz z wiekiem respondentów. Najwięcej trzydziestolatków (15%) uważa, że picie alkoholu nie ma wpływu na zdrowie dziecka.

6 WYKSZTAŁCENIE RESPONDENTA
Czy według Pana(i) picie niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży: WYKSZTAŁCENIE RESPONDENTA ŚREDNIA 1,3 1,7 HJ 1,5 H 1,7 H H, I, J, K – różnice istotne statystycznie Osoby z wykształceniem podstawowym, najczęściej ze wszystkich grup, wskazywały, że picie alkoholu przez kobiety w ciąży ma zdecydowanie negatywny wpływ na zdrowie dziecka.

7 MIEJSCE ZAMIESZKANIA RESPONDENTA
Czy według Pana(i) picie niewielkich ilości alkoholu (w tym także czerwonego wina) przez kobiety w ciąży: MIEJSCE ZAMIESZKANIA RESPONDENTA ŚREDNIA 1,5 1,6 1,4 Miejsce zamieszkania nie różnicuje w istotny sposób opinii respondentów.

8 A gdzie spotkał(a) się Pan(i) z takimi informacjami?
Czy w ciągu ostatnich kilku miesięcy spotkał(a) się Pan(i) z informacjami na temat szkodliwości picia alkoholu w okresie ciąży? A gdzie spotkał(a) się Pan(i) z takimi informacjami? N=534 N=1021 W ciągu ostatnich kilku miesięcy co drugi badany miał kontakt z informacjami na temat szkodliwości picia alkoholu przez kobiety w okresie ciąży. Najczęściej jako źródło przekazu takich informacji wskazywano media: telewizję, prasę i radio. Częściej kontakt z informacjami na temat szkodliwości picia alkoholu w okresie ciąży deklarowały: kobiety (58%), osoby w wieku lat (61%), z wykształceniem średnim (57%) i wyższym (62%), mieszkańcy miast powyżej 50 tys. mieszkańców (61%) oraz regionu środkowo – zachodniego (63%).


Pobierz ppt "Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży"

Podobne prezentacje


Reklamy Google