Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Biologiczne podłoże przetwarzania informacji."— Zapis prezentacji:

1 Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

2

3

4 pochodzimy z świata deficytu, żyjemy w uniwersum nadmiaru
złota liczba 150 pochodzimy z świata deficytu, żyjemy w uniwersum nadmiaru

5 Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności.
1 miesiąc 5 lat 17 lat

6

7 Mózg w przebudowie!

8 Mózg w przebudowie Kończy się ono po 20 roku życia.
Płaty czołowe rozwijają się przez 12 lat, potem następuje reorganizacja połączeń i dojrzewanie. Kończy się ono po 20 roku życia.

9 KORA CZOŁOWA Płaty czołowe odpowiadają za wyższe zdolności umysłowe i podejmowanie decyzji, a także kontrolę nad niższymi partiami mózgu i planowanie

10 Mózg w przebudowie Zmiany poziomu dopaminy. Silne poszukiwanie nowości
i mocnych wrażeń.

11 Mózg w przebudowie mózg bardziej wrażliwy na uzależnienia
ale mniej wrażliwy na zaburzenia (alkohol, narkotyki)

12 Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

13 Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

14 Magia neuronów lustrzanych czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

15

16 Jednym z obszarów funkcjonalnych badanych szczególnie dokładnie pod koniec XX wieku był system przetwarzania informacji o ruchu.

17 Odbiór stanu części ciała
CZUCIE Odbiór stanu części ciała

18 Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała

19 Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

20 200 milisekund opóźnienia

21 Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

22 Odbiór stanu części ciała Przewidywanie przyszłych stanów środowiska
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

23 Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

24 Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

25

26

27 Pamięć i uwaga albo mózg w stanie bezradności.

28 Pamięć krótkotrwała a pamięć operacyjna – zmiana pojęć.

29 Modele pamięci roboczej Magazyn czy nasza teraźniejszość?
Obiekty czy bity informacji?

30 CENTRALNY SYSTEM WYKONAWCZY SZKICOWNIK WZROKOWO PRZESTRZENNY
PĘTLA FONOLOGICZNA BUFOR EPIZODYCZNY SZKICOWNIK WZROKOWO PRZESTRZENNY PAMIĘĆ TRWAŁA

31 Pamięć trwała Centralny system wykonawczy
Obszar na którym koncentruje się uwaga Zaktywowana sensorycznie część pamięci trwałej Pamięć trwała

32 5 (+/- 2) obiekty czy marne 30 bitów ?

33

34

35 Swobodnie przyjrzyj się rycinie Określ sytuację materialną rodziny
Ilia Repin – Niespodziewany gość (1884) Ustal co rodzina robiła przed przybyciem gościa Określ wiek osób w pokoju Zapamiętaj jak są ubrane osoby na obrazie Zapamiętaj rozmieszczenie osób i przedmiotów Oceń jak długo nieoczekiwany gość przebywał poza domem

36 W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

37

38 W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

39 W tym wypadku nadmiar informacji powoduje niejednoznacznośc interpretacji

40 Mózg ludzki jest potężny …. ale także niedoskonały

41

42

43

44

45 Obecny system oświaty, a zmiany w funkcjonowaniu mózgu dzieci i sposobach uczenia się.
Czy mózg ludzki można doskonalić w każdym wieku ? Czy najnowsze odkrycia o ludzkim mózgu wpłyną na poprawę jakości zajęć rewalidacyjnych, wyrównawczych ? Czy najnowsze odkrycia o ludzkim mózgu będą pomocne nauczycielowi przedszkola w lepszej realizacji podstawy programowej, rozwijaniu zainteresowań dzieci ? Czy neurodydaktyka wskazuje jakimi metodami pracy należy posługiwać się w pedagogice przedszkolnej ?

46

47 Dziękuję

48


Pobierz ppt "Biologiczne podłoże przetwarzania informacji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google