Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDaria Niewiadomska Został zmieniony 6 lat temu
1
Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
Statut Przedszkola 2017 Miejskie Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi
2
Art ust.1 pkt.7 Formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami
3
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ … CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA § … 1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…) 5. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą: 1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej, 2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu. 3) we współpracy z rodzicami i między innymi na ich wniosek przedszkole udziela dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 4) w ramach realizowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej udziela rodzicom porad i konsultacji.
4
6. Przedszkole współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci. Współpraca polega na wymianie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju między innymi podczas: 1) zebrań grupowych- co najmniej trzy razy w roku szkolnym 2) zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, 3) zajęć otwartych- co najmniej raz w miesiącu w każdym oddziale 4) kontaktów indywidualnych – w miarę potrzeb 5) spotkań zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego- co najmniej dwa razy do roku. 6) udziału w opracowaniu i modyfikacji Indywidualnego programu Edukacyjno- terapeutycznego oraz dokonywaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka - w miarę potrzeb. 7) wspólnego świętowania – zgodnie z kalendarzem świąt i uroczystości 8) prowadzenia kącika dla rodziców, 9) zamieszczania informacji ogólno-przedszkolnych na stronie internetowej. (…)
5
Art ust.1 pkt. 8 Organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami
6
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
ROZDZIAŁ ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE § … Organami przedszkola są: 1) Dyrektor Przedszkola 2) Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców. 2. Kompetencje Dyrektora: kieruje bieżącą działalnością placówki, reprezentuje ją na zewnątrz, jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi oraz administracji, 3) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, 4) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
7
5) przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących, 6) wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy, 7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola, 8) zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole, 9) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, 10) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki,
8
11) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka, 12) współpracuje z pielęgniarką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL dziecka celem właściwej realizacji tej opieki.
9
3. Zadania Dyrektora: 1) opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan, 2) prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola, 3) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, 4) sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego, 5) przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola, 6) co najmniej raz w roku dokonanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków, oraz określenie kierunków ich poprawy, 7) ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców, 8) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
10
9) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
10) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi, 11) kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola, 12) przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom, 13) organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, 14) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami, 15) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników, 16) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci i nauczycieli w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, 17) dopuszczanie do użytku programu wychowania przedszkolnego.
11
4. Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
wykonuje uchwały Rady Gminy w zakresie działalności przedszkola, współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom, organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
12
5. Kompetencje Rady Pedagogicznej:
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego lub na wniosek członków rady tj.: przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny, doradca metodyczny i inni. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
13
5) Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola, podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu, ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli, uchwalenie statutu przedszkola, podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków, ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
14
6) Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
organizację pracy przedszkola w tym przede wszystkim organizację tygodniowego rozkładu zajęć, ramowego rozkładu dnia poszczególnych oddziałów, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci, projekt planu finansowego przedszkola, propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wnioski nauczycieli w sprawie doskonalenia organizacji pracy przedszkola.
15
7) Przedstawiciele Rady Pedagogicznej (zespół) przygotowują projekt statutu przedszkola oraz jego nowelizację i przedstawiają do uchwalenia Radzie Pedagogicznej, 8) Rada Pedagogiczna może występować z umotywowanym wnioskiem do Gminy Miasta Płock o odwołanie z funkcji Dyrektora, 9) Rada Pedagogiczna wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola, 10) Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy jej członków, 11) Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny, 12) Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, 13) Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w księdze protokołów - zapis elektroniczny, 14) Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
16
6. Rada Rodziców: Rada Rodziców jest organem kolegialnym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, W skład Rady Rodziców wchodzą (po jednym) przedstawiciele rad oddziałowych wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału, Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek, i ustalać zasady i zakres współpracy, Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego przedszkole, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw placówki.
17
6) Do kompetencji Rady Rodziców należy:
a) uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców, b) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola. 7) Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola, 8) W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.
18
8. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
7. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i w statucie przedszkola. Wymiana bieżących informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się poprzez: organizowanie wspólnych posiedzeń organów przedszkola, przedstawianie przez dyrektora podczas zebrań rady rodziców oraz rady pedagogicznej informacji o sytuacji placówki, zapoznawanie przez dyrektora organów placówki z zarządzeniami władz oświatowych i organu prowadzącego, wywieszanie informacji i zarządzeń dyrektora, władz oświatowych oraz organu prowadzącego na tablicy ogłoszeń. 8. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola: w przypadku zaistnienia sporu wśród rady pedagogicznej, dyrektor bada zasadność oraz przyczynę i w ciągu 7 dni dokonuje rozstrzygnięcia sporu, w przypadku zaistnienia sporu między dyrektorem i nauczycielem, dyrektor wyjaśnia wszelkimi sposobami, wspomagając się obowiązującymi przepisami prawa powód sporu, w szczególnie trudnych przypadkach lub w sytuacji nie rozwiązania problemu, strony zwracają się o pomoc do organu nadzorującego i prowadzącego,
19
1) Rada rodziców może zgłaszać dyrektorowi zastrzeżenia dotyczące pracy nauczyciela;
jeżeli zastrzeżenia są zasadne, dyrektor udziela nauczycielowi ustnego upomnienia i ostrzeżenia, w przypadku ponownego uchybienia w wywiązywaniu się z obowiązków, dyrektor wpisuje upomnienie do akt osobowych, 2) w przypadku zastrzeżenia nieuzasadnionego, dyrektor wyjaśnia sprawę zainteresowanym w ciągu 7 dni, 3) w wypadku podjęcia przez radę pedagogiczną uchwały niezgodnej z obowiązującymi przepisami, dyrektor wstrzymuje jej wykonanie i powiadamia o tym fakcie organ nadzorujący w ciągu 7 dni, 4) wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, zaś w przypadku, gdy jest on stroną sporu - organ prowadzący na wniosek zainteresowanego. Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.
20
Art ust.1 pkt. 12 Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
21
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
ROZDZIAŁ NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA § … Przedszkole zatrudnia nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami. 2. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy: sumienne i staranne wykonywanie pracy, przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce, przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku, przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych, dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia, przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
22
3. Nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma za zadanie kierowanie się dobrem dzieci, dbałością o ich bezpieczeństwo, w tym: sprawowanie bezpośredniej opieki, troska o zdrowie dzieci, dbanie o pomieszczenia, sprzęt i urządzenia, z których korzystają dzieci w przedszkolu i w ogrodzie, kształtowanie czynnych postaw dzieci wobec bezpieczeństwa własnego i innych, przekazywanie dzieciom wiedzy o tym co zagraża zdrowiu, kształtowanie czynnych postaw w zapobieganiu chorobom i pozytywnego stosunku do pracowników służby zdrowia, przekazywanie właściwych wzorców i wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych, kształtowanie prawidłowej postawy ciała, stwarzanie dzieciom poczucia bezpieczeństwa.
23
5. Nauczyciel przygotowuje na piśmie:
4. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość. 5. Nauczyciel przygotowuje na piśmie: 1) plany pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej oddziału, 2) dokumentację obserwacji zachowania i rozwoju dzieci oraz przyrostu umiejętności, 3) sprawozdania z realizacji zadań opiekuńczo-edukacyjnych dwa razy w roku szkolnym, 4) scenariusze zajęć edukacyjnych dla potrzeb zajęć otwartych i koleżeńskich. 6. Nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do dyrektora o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora. Przeprowadza diagnozę przedszkolną swoich wychowanków. Realizuje zajęcia opiekuńczo- wychowawcze, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci. 7. Nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i innymi instytucjami specjalistycznymi.
24
8. Nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci.
9. Nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną. 10. Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują: współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści, wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo-edukacyjnej, organizowanie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli, współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia, opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego.
25
11. Inne zadania nauczycieli:
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań, prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną, planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego, dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń, eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci, współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
26
10) realizacja zaleceń dyrektora i uprawnionych osób kontrolujących,
11) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, 12) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym, 13) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, 14) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo- dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci, 15) współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych, 16) przestrzeganie regulaminu Rady Pedagogicznej, 17) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu: poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci, ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka, c) włączenia ich w działalność przedszkola,
27
18) prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy, 19) szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw, 20) korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy Dyrektora, Rady Pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych, 21) udział w pracach zespołów ds. ewaluacji wewnętrznej, 22) realizacja innych zadań zleconych przez Dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki. 12. W przedszkolu działa zespół nauczycieli do spraw nowelizacji statutu, którego zadaniem jest: 1) monitorowanie zmian w prawie oświatowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na przepisy wskazujące konieczność zmiany statutu, 2) przygotowanie dla dyrektora jako przewodniczącego Rady Pedagogicznej projektu zmian w statucie.
28
1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
§ … 1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności: prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieranie mocnych stron dzieci, diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb, podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
29
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym, 6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci, 8) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
30
2. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dziecka, prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń, podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci, wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
31
3. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym dzieci, we współpracy z rodzicami dzieci, wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
32
4. Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest:
prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych oraz wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami zintegrowanych działań i zajęć określone w programie; prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie zagrożonymi niedostosowaniem społecznym; uczestniczenie, w miarę potrzeb w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli i specjalistów; udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom i specjalistom realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. prowadzenie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz potrzeby psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, socjoterapeutyczne.
33
§ … Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele: przekazują rodzicom rzetelną i bieżącą informację na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka, udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka, organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną specjalistyczną, uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu. 2. Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość: 1) w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego Dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),
34
2) w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej oraz propozycją działań wspomagających, 3) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka. 3. Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczną i pedagogiczną m.in. z: Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.
35
Art ust.1 pkt. 13 Prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy przedszkolaków
36
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE
ROZDZIAŁ WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE § …. Wychowanek przedszkola ma prawo do: właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju, swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi, rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu, sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym, pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
37
2. Wychowanek przedszkola zawsze ma prawo do:
akceptacji takim jakim jest, dyskusji z dziećmi i dorosłymi, spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje, aktywnych kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy, zabawy i wyboru towarzyszy zabawy, wypoczynku, jeśli jest zmęczony, jedzenia i picia, gdy jest głodny i spragniony, zdrowego jedzenia.
38
3. Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących: systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości, przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników przedszkola, odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę, dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu. 4. W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim przez pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub Dyrektorowi przedszkola.
39
§ … 1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą Dyrektora do skreślenia z listy dzieci przyjętych do przedszkola w przypadku: braku zgłoszenia się do przedszkola w terminie 2 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego i nie usprawiedliwienia w tym terminie przyczyny nieobecności; braku wiadomości o przyczynie nieobecności dziecka trwającej jeden miesiąc i po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców; nieregularnego uiszczania przez rodziców opłat za usługi świadczone przez przedszkole; nieprzestrzegania przez rodziców postanowień statutu przedszkola; frekwencji poniżej 50% w kolejnych dwóch miesiącach – nie dotyczy dzieci objętych rocznym obowiązkiem przygotowania przedszkolnego. 2. Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej. 3. Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu dni od jej otrzymania.
40
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.