Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Ekonomia rok I. Danuta Łakomy, Patrycja Lis Grupa IV.
2
Co to jest motywacja?
3
Motywacja ,,Wszystkie siły napędowe, które pobudzają jednostkę do dokonania wyboru, podjęcia jakiegoś działania lub utrzymania się w gotowości do działania” ,,Ogół sił i czynników pobudzających i podtrzymujących człowieka w zachowaniach zmierzających do osiągnięcia określonych celów”
4
Zadanie 1. Jakie są sposoby motywowania ludzi do pracy
Zadanie 1. Jakie są sposoby motywowania ludzi do pracy? Co wpływa na motywację?
5
Grupy motywatorów i ich znaczenie
Motywatory Dlaczego są skuteczne Realizacja celów Osiąganie wytycznych celów jest szczególnie ważne. Spełnienie jest jednym z najważniejszych motywatorów i źródłem dużej satysfakcji. Uznanie Zauważenie osiągnięć przez przełożonych- zwiększa to poczucie własnej wartości. Zainteresowanie pracą Praca, która dostarcza przyjemności sama w sobie jest motywująca. Odpowiedzialność Cechy tj.: odpowiedzialność, zdolność do stawiania czoła ryzyku i podejmowania właściwych decyzji, zwiększają poczucie własnej wartości. Postępy Możliwość awansu, przyznanie nagrody. Głównym motywatorem jest przekonanie, że postępy są możliwe.
6
Motywacja w pracy może mieć różnorodny charakter
Motywacja w pracy może mieć różnorodny charakter. Najczęściej mówi się o motywacji: Wewnętrznej Zewnętrznej Pozytywnej Negatywnej
7
Podstawowy model motywacji
Zachowanie Osiągnięcie celu lub otrzymanie nagrody Sprzężenie zwrotne Stan oczekiwania lub odczuwanie potrzeby
8
6 klasycznych pojęć dotyczących motywacji
Potrzeba Akceptacja zadań Wzmocnienie Oczekiwany rezultat Oczekiwanie skuteczności Związek przyczynowo skutkowy
9
Narzędzia motywowania
To zbiór metod, reguł, sposobów i form postępowania oraz rozwiązań organizacyjnych, które regulują proces motywowania w przedsiębiorstwie.
10
Klasyfikacja narzędzi motywowania
Narzędzia motywowania Przymusu Nakazy, zakazy polecenia, normy pracy, regulaminy Zachęty Ekonomiczne Płacowe: formy wynagrodzeń, tabele płac. Pozapłacowe: nagrody, świadczenia Pozaekonomiczne Elastyczny czas pracy, formy organizacji pracy, awanse Perswazji Konsultacje, negocjacje, stawianie celów, styl celów, referendum
11
Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (1)
Zasada kompleksowości i spójności- oznacza konieczność łącznego rozpatrywania i harmonizowania różnych narzędzi oddziaływania na ludzi w procesach pracy. Przełożeni powinni w zgodny sposób dysponować określonym układem narzędzi
12
Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (2)
Zasada zróżnicowania- oznacza, że sposób motywowania oraz poziom oferowanych zachęt powinny być zróżnicowane stosownie do konkretnych oczekiwań pracowników oraz celów przedsiębiorstwa. Zestaw środków motywacyjnych nie powinien być jednolity dla wszystkich pracowników lecz zróżnicowany.
13
Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (3)
Zasada proporcjonalności- polega na tym , że ,,nagroda” za określoną działalność powinna być proporcjonalna do wymagań i efektów pracy. Zasada poczucia (widoczności) wpływu- oznacza, że pracownik może odpowiadać tylko za te wyniki, które są od niego zależne.
14
Zasady skutecznego doboru narzędzi motywowania (4)
Zasada niewielkiej odległości czasowej- zakłada potrzebę utrzymania zbieżności czasowej między wykonaniem wyznaczonego zadania a otrzymaniem ,,nagrody” z tego tytułu. Wpływ nagrody (kary) jest tym większy im mniejszy jest odstęp czasowy między wykonaniem zadania a uzyskaniem kary z tego tytułu.
15
Wskazówki dla menedżerów:
Nie myśl, że pracownicy mają takie same jak Ty potrzeby i oczekiwania względem pracy. Staraj się rozpoznać indywidualne, osobiste motywacje pracowników. Nikogo nie pozostawaj bez bodźców motywacyjnych, ale też nie przesadzaj z ,,dopingiem”, zwłaszcza tym o negatywnym charakterze. Nie lekceważ naturalnej skłonności ludzi do porównywania własnych osiągnięciami innych pracowników.
16
Zadanie 2 Co zrobić, żeby pracownicy...
... się nie spóźniali do pracy? ... każdego dnia pracowali 15 minut dłużej? ... zaczęli się uczyć języków obcych? ... w pracy nie załatwiali spraw prywatnych? ... byli dumni z pracy w tej firmie? ... oszczędzali papier toaletowy?
17
„Traktuj człowieka według tego, jak wygląda, a uczynisz go gorszym
„Traktuj człowieka według tego, jak wygląda, a uczynisz go gorszym. Ale traktując go według tego, kim mógłby być, naprawdę takim go uczynisz” Goethe
18
Bibliografia A. Pietroń-Pyszczek, ,,Motywowanie pracowników. Wskazówki dla menedżerów”, wyd. Marina. M. W. Kopertyńska, „Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka”, wyd. Placet. J. Ryznar: (1997) Metody w szkoleniach doradztwa rolniczego. AR Wrocław. Z. Sekuła, ,,Motywowanie do pracy. Teorie i instrumenty”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
19
Dziękujemy za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.