Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNadzieja Lis Został zmieniony 6 lat temu
1
Zadania samorządów lokalnych w świetle celów Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze mgr inż. arch. Piotr Brzeski Dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie
2
Realizacja polityki rozwoju województwa
Samorząd województwa przy realizacji polityki rozwoju województwa współpracuje w szczególności z jednostkami lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru województwa (art. 12 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa). Cele strategiczne polityki rozwoju województwa określa strategia rozwoju województwa (art. 11 ust. 1c pkt 3 ustawy o samorządzie województwa).
3
Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa
Samorząd Województwa Mazowieckiego jest koordynatorem i animatorem polityki rozwojowej, który dostrzega problemy lokalne z perspektywy regionalnej. Samorząd Województwa Mazowieckiego – dostrzegając długookresowe korzyści z partnerstw i współpracy – kontynuować będzie politykę współzarządzania, w ramach której wspólnota regionalna (obywatele, instytucje i inne zaangażowane strony), poprzez wspólne przedsięwzięcia, czerpać będzie korzyści ze zrównoważonego wykorzystania środowiska i zasobów na rzecz rozwoju gospodarczo-społecznego, różnych form odpowiedzialności społecznej i międzypokoleniowej czy współuczestnictwa w procesie realizacji założeń strategii rozwoju województwa.
4
Współpraca przy realizacji strategii rozwoju województwa
Rząd Samorząd województwa Samorządy lokalne: powiatowe i gminne Inne podmioty PIONOWA Wspólne inicjatywy lokalne, regionalne i międzyregionalne POZIOMA Komplementarność działań i efekty synergii możliwe są do uzyskania tylko przy współpracy pionowej i poziomej.
5
Podmioty zaangażowane w realizację polityki rozwoju na obszarze województwa mazowieckiego
Mazowieckie Obserwatorium Terytorialne (MOT) Mazowieckie Forum Terytorialne (MFT) Wsparcie Wszystkie poziomy administracji Partnerstwo Współpraca Subsydiarność Samorząd Województwa Mazowieckiego Podmioty prywatne
6
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku. Innowacyjne Mazowsze Strategia została przyjęta uchwałą Nr 158/13 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 28 października 2013 r. w sprawie Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku.
7
Wizja i cel główny Strategii w procesie rozwoju województwa mazowieckiego
Mazowsze to region spójny terytorialnie, konkurencyjny, innowacyjny z wysokim wzrostem gospodarczym i bardzo dobrymi warunkami życia jego mieszkańców. CEL GŁÓWNY: Zmniejszenie dysproporcji rozwoju w województwie mazowieckim, wzrost znaczenia obszaru metropolitalnego Warszawy w Europie.
8
Cele działań w wymiarze terytorialnym i polityki regionalnej
Priorytetowy cel strategiczny Ramowe cele strategiczne Cele strategiczne PRZEMYSŁ I PRODUKCJA ŚRODOWISKO I ENERGETYKA GOSPODARKA PRZESTRZEŃ I TRANSPORT KULTURA I DZIEDZICTWO SPOŁECZEŃSTWO
9
Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA
10
Priorytetowy cel strategiczny: PRZEMYSŁ I PRODUKCJA
Kierunki działań Działania
11
Cel strategiczny: GOSPODARKA
12
Cel strategiczny: PRZESTRZEŃ I TRANSPORT
13
Cel strategiczny: SPOŁECZEŃSTWO
14
Ramowy cel strategiczny: ŚRODOWISKO I ENERGETYKA
15
Ramowy cel strategiczny:
KULTURA I DZIEDZICTWO
16
Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – obszary problemowe
17
Działania kierowane do OSI
Ostrołęcko-siedlecki OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru poprzez: modernizację połączenia kolejowego Ostrołęka-Warszawa, budowę autostrady A2 do wschodnich granic województwa, odtworzenie połączenia kolejowego Siedlce-Ostrołęka-Olsztyn w celach umożliwienia rozwoju przewozów pasażerskich i towarowych; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: umacnianie wykształconych specjalizacji przemysłu: energetycznego, papierniczego, celulozowego, drzewnego, maszynowego, metalowego; c) poprawę jakości i dostępności usług publicznych poprzez: rozwój Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, utworzenie publicznej wyższej szkoły zawodowej w Ostrołęce; d) przekształcenia w rolnictwie w tym głównie: sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach z sektorem rolniczym subregionu w celu zwiększenia efektywności sektora rolniczego, wspieranie grup producenckich oraz klastrów, zwłaszcza w zakresie surowców energetycznych, mleczarstwa, produkcji owoców i warzyw, pszczelarstwa.
18
Działania kierowane do OSI
Płocko-ciechanowski OSI: a) poprawa dostępności obszaru poprzez: poprawę połączenia komunikacyjnego Płocka z OMW, budowę układu obwodowego (kolejowego i drogowego) w celu eliminacji transportu ładunków niebezpiecznych z centrum Płocka, budowę drogowego układu obwodowego Mławy, usprawnienie powiązań drogowych Ciechanowa z Warszawą, budowę centrum logistycznego i kolejowo-drogowego węzła przesiadkowego w Ciechanowie; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie dla tworzenia stref produkcyjnych przemysłu poligraficznego i rolno-spożywczego w Ciechanowie, elektronicznego w Mławie i petrochemicznego w Płocku, wspieranie współpracy uczelni z zakładami produkcyjnymi oraz Płockim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym, w szczególności w zakresie wdrażania innowacyjnych rozwiązań; c) wykorzytsanie potencjalu energetyki odnawialnej, w tym głównie: zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, a zwłaszcza wysokiego potencjału energetyki słonecznej, geotermalnej i wiatrowej; d) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: rewitalizację centrów miast i obszarów poprzemysłowych i powojskowych, zintegrowane projektu miejskie służące rozwojowi ośrodków wzrostu, wzmocnienie roli miast jako ośrodków wzrostu o znaczeniu regionalnym.
19
Działania kierowane do OSI
Radomski OSI: a) poprawa dostępności komunikacyjnej obszaru w tym: modernizacja linii kolejowej Radom-Łódź i Kielce-Warszawa, budowa dróg ekspresowych S7 i S12 oraz zachodniej obwodnicy Radomia, rozwój regionalnego portu lotniczego Radom-Sadków; b) rozwój specjalizacji przemysłowych obszaru, w tym: wsparcie rozwoju specjalizacji branżowej przemysłu: obróbki metali, telekomunikacji, przemysłu obuwniczego, zbrojeniowego, podwykonawstwa, przemysłowego i wykorzystania nowoczesnych technologii, rozwój szkolnictwa wyższego i zawodowego, w tym głównie sprzężenie potencjału naukowego Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu ze szkołami zawodowymi oraz sektorem przedsiębiorstw branży przemysłowej obszaru, wsparcie rozwoju Instytutu Technologii Eksploatacji-Państwowego Instytutu Badawczego w Radomiu oraz wdrożenie wyników jego badań do produkcji, rozwój strefy ekonomicznej w otoczeniu portu lotniczego Radom-Sadków; c) wsparcie kompleksowych programów rewitalizacyjnych w celu przywrócenia właściwych funkcji miast lub ich dzielnic, a także zmiany funkcji zdegradowanych terenów w tym: wsparcie rozwoju Parku Kulturowego Stary Radom, odnowę Pionkowskiego Parku Przemysłowego, renowację Zespołu Pałacowo-Parkowego w Kozienicach; d) zachowanie bezpieczeństwa energetycznego poprzez: rozbudowę i modernizację sieci elektroenergetycznych oraz zwiększenie przepustowości gazociągów wysokiego ciśnienia subregionu radomskiego.
20
Obszary Strategicznej Interwencji (OSI) – biegun wzrostu
Obszar Metropolitalny Warszawy Najważniejsze kierunki działań skierowane do OMW: wzmacnianie funkcji metropolitalnych Warszawy poprzez: zwiększenie dostępności komunikacyjnej obszaru, uporządkowanie gospodarki przestrzennej i przywrócenie ładu przestrzennego w OMW, rewitalizacja i regeneracja (odnowa) istniejącej zabudowy w miastach OMW, w tym szczególnie w prawobrzeżnej Warszawie, równoważenie rozwoju OMW w sferze środowiska i energetyki, rozwój specjalizacji w obszarze innowacyjnej gospodarki, rozwój cyfryzacji oraz systemu e-usług publicznych dla mieszkańców, działania na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów o najsilniejszych powiązaniach funkcjonalnych z m. st. Warszawą, przy wykorzystaniu m.in. Instrumentu zintegrowanych inwestycji terytorialnych (ZIT), utworzenie strefy aktywności ekonomicznej wokół Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
21
Ilość złożonych wniosków:
Zapisy Strategii odnośnie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego Działania w ramach poszczególnych celów strategicznych powinny być realizowane zgodnie z zapisami Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Uchwałą Nr 196/16 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 listopada 2016 r. przystąpiono do sporządzania zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Do dnia 31 lipca 2017 r. można składać wnioski do przedmiotowej zmiany Planu. Ilość złożonych wniosków:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.