Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
EKSPERTYZA PSYCHOLOGICZNA W SPRAWACH RODZINNYCH I OPIEKUŃCZYCH wykład 10
2
Ekspertyza psychologiczna
Przedmiot i zakres Etapy opracowania opinii psychologicznej Wskazówki dotyczące kontaktów z dzieckiem Problemy etyczne związane z opracowaniem opinii
3
RODZAJE OPINIOWANYCH SPRAW
SPRAWY ROZWODOWE - Czy ze względu na dobro dziecka orzec rozwód? - Któremu z rodziców powierzyć bezpośrednia opiekę nad dzieckiem? SPRAWY OPIEKUŃCZE
4
Przedmiot i zakres ekspertyzy
Zakres wykonywania władzy rodzicielskiej Ograniczenie władzy rodzicielskiej Zawieszenie władzy rodzicielskiej Pozbawienie władzy rodzicielskiej
5
KODEKS RODZINNY I OPIEKUŃCZY
ART.. 93 § 1 władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom § 2 Jednakże w razie sądowego ustalenia ojcostwa władza rodzicielska przysługuje ojcu tylko wtedy, gdy przyzna mu ją sąd ustalający ojcostwo
6
Władza rodzicielska Art.95 władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka. Art.. 97§ 2 … o istotnych sprawach dziecka rodzice rozstrzygają wspólnie; w braku porozumienia między nimi rozstrzyga sąd rodzinny
7
Ograniczenie władzy rodzicielskiej
Art..107 – ogranicza się władzę do określonych obowiązków i uprawnień Art. 109 – zarządzenia ograniczające jeśli dobro dziecka jest zagrożone: Zobowiązanie rodziców i małoletniego do określonych zachowań i wskazanie sposobu kontroli wydanych zarządzeń Zakaz wykonywania określonych czynności bez zgody sądu
8
Ograniczenie władzy rodzicielskiej
3) Stały nadzór kuratora 4) Skierowanie małoletniego do instytucji sprawującej częściową pieczę nad dziećmi 5) Zarządzenie umieszczenia małoletniego w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub rodzinie zastępczej.
9
Zawieszenie władzy Art Zawieszenie następuje, gdy jest przemijająca przeszkoda Zawieszenie jest uchylone, gdy przeszkoda przeminie ( odpadnie) Art pozbawienie władzy rodzicielskiej § sąd opiekuńczy może władzę przywrócić w razie ustania przyczyny, która była podstawą pozbawienia władzy
10
Zakres ekspertyzy ZAKRES EKSPERTYZY OKREŚLA SĄD formułując pytania do psychologa TE PYTANIA TO: Przeciwwskazania w udzieleniu rozwodu ze względu na dobro dziecka Ocena kompetencji wychowawczych osób starających się o opiekę nad dzieckiem
11
Jak definiować dobro dziecka?
poczucie bezpieczeństwa i miłość Warunki rozwojowe – rozwój poznawczy, emocjonalny, fizyczny, społeczny Nowe środowisko wychowawcze i rówieśnicze po rozpadzie rodziny Wpływ konfliktu na rozwój dziecka Oczekiwania rodziców dotyczące sytuacji po rozwodzie
12
Kompetencje wychowawcze rodziców
Jakie są wskaźniki kompetencji? Umiejętność zaspakajania potrzeb dziecka Oczekiwania wobec dziecka Znajomość potrzeb, dążeń, marzeń, zainteresowań dziecka Styl wychowawczy, w tym system nagród i kar Błędy wychowawcze Wpływ na postawy dziecka wobec drugiego opiekuna
13
PYTANIA SĄDU 3) wskazanie opiekuna, który daje lepsze gwarancje zapewnienia prawidłowych warunków wychowawczych 4) wskazówki co do form i zakresu opieki ze strony drugiego opiekuna 5) Wskazówki dotyczące więzi uczuciowej i zasad kontaktów z rodzeństwem 6) Pytania specyficzne – np. dotyczące potrzeby terapii
14
Zadania psychologa Analiza akt sprawy
Sformułowanie problemów psychologicznych tzn przełożenie pytań sądu na hipotezy Określenie grupy osób badanych Wybór metod badawczych Przeprowadzenie badania, interpretacja wyników Sformułowanie opinii w odpowiedzi na pytania sądu
15
Rodzaje konfliktów Badania rodzin skierowanych przez sąd do IES – zbadano zaburzenia rozwoju dzieci a rodzaje konfliktów Wyodrębniono 9 rodzajów konfliktów: Agresja słowna i fizyczna Manipulowanie dzieckiem Sprzeciwianie się wszystkim propozycjom rozwiązań proponowanych przez partnera ( postawa negatywistyczna)
16
Rodzaje konfliktów Prezentowanie nieadekwatnych form zachowania
Wymierzanie dzieciom kar fizycznych jako przeniesiona agresja wobec partnera Izolowanie się jednej ze stron konfliktu- brak kontaktu Angażowanie szerszego otoczenia Prowadzenie dodatkowych spraw sądowych( często karnych)
17
Relacja form konfliktu a zaburzeniami rozwojowymi dzieci
Największy wpływ na zaburzenia dzieci mają: Negatywizm opiekunów wobec siebie Angażowanie szerszego otoczenia w konflikt Nieadekwatne, patologiczne zachowania rodziców Manipulowanie dzieckiem
18
Brak relacji między zaburzeniem u dzieci a
Agresja słowna i fizyczna między rodzicami Wymierzanie dzieciom kar fizycznych Prowadzenie innych spraw sądowych. Najkorzystniejsza sytuacja – izolacja jednego z partnerów Dopóki dziecko nie jest zmuszane do opowiadania się po którejś stronie ma szanse na prawidłowy rozwój.
19
Specyfika sytuacji diagnostycznej
Diagnoza dotyczy całej rodziny i relacji między poszczególnymi osobami Między rodzicami jest silny konflikt, napięcie, wrogość Dziecko pozostając w pozytywnych relacjach z każdym z rodziców jest przez nich traktowane jako narzędzie w rozgrywce Rozwód powoduje zmianę w prawach rodziców i ich odpowiedzialności w relacjach z dzieckiem
20
Specyfika sytuacji diagnostycznej
5. Motywacja rodziców ma charakter przymusu psychologicznego – odmowa badania jest interpretowana na niekorzyść strony odmawiającej 6. Motywacja dziecka- przymus związany z zależnością od rodziców i związkiem emocjonalnym z nimi 7. Lęk rodziców przed skutkami oceny i świadomość możliwości ujawnienia przed sądem intymnych , prywatnych problemów
21
Wpływ opinii na decyzje sędziów
Analiza 51 spraw IES W 4 przypadkach – 1 opinia W 20 przypadkach – 2 opinie W 12 przypadkach – 3 opinie W 4 przypadkach opinie
22
Postanowienia sądu W 32 całkowicie zgodne z wnioskami biegłych
W 4 przypadkach częściowo niezgodne, np,. dotyczyło konieczności opieki kuratora W 1 przypadku sąd odrzucił opinie uznając ją za nieobiektywną W 3 przypadkach strony zmieniły zdanie w czasie rozprawy W 15 przypadkach biegli sugerowali, by powierzyć ojcu opiekę i sąd uwzględnił tę sugestię.
23
Syndrom Gardnera, czy istnieje?
Syndrom oddzielenia od jednego z rodziców (PAS) – definicja „Słownika psychologii” 2005 Dziecko pod wpływem manipulacji ze strony jednego z opiekunów (pierwszoplanowego) przesadnie i bez uzasadnienia krytykuje i dewaluuje drugiego rodzica, nie ma poczucia winy i wstydu. Dziecko jest przekonane, że wyraża własne opinie.
24
Objawy wg. Gardnera Aktywne oczernianie
Słabe, absurdalne uzasadnienie dla oczerniania Brak ambiwalencji-postawa jednoznacznie wroga Poczucie, że poglądy są własne Bezwarunkowe wspieranie opiekuna w konflikcie Brak poczucia winy z powodu wykorzystywania opiekuna Występowanie zapożyczonych scenariuszy Rozszerzenie negatywnej postawy na rodzine i przyjaciół opiekuna
25
Zaburzenie funkcjonowania
Panika i wrogość wobec drugiego opiekuna wzrasta niezależnie od obecności podstawowego Wieź z głównym opiekunem ma charakter patologiczny, zależność, bezwolność, bierność, niesamodzielność Jak diagnozować? Wskazania – izolacja od głównego opiekuna
26
Po co potrzebny PAS? Czy wyjaśnia relacje emocjonalne w rodzinie?
Jakie jest znaczenie dla rozwoju dziecka przemocy emocjonalnej i manipulowania nim? Czy stwierdzenie występowania zaburzeń w relacjach nie jest wystarczające? Konsekwencji w dorosłym życiu – czy są specyficzne , inne niż przy nasilonym konflikcie?
27
Konsekwencje izolacji od rodzica manipulującego dzieckiem
skierowanie do placówki opiekuńczo-wychowawczej Naruszenie poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji Zerwanie więzi emocjonalnej, poczucie odrzucenia Poczucie krzywdy, ukaranie bez winy Wzrost wrogości do drugiego opiekuna
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.