Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Doradztwo zawodowe w szkole od września 2017
ADRIANA KLOSKOWSKA
2
Efektywne doradztwo zawodowe
3
Skutecznie prowadzone zajęcia z doradztwa zawodowego
motywują do nauki i mogą zapobiec nieprzemyślanym decyzjom dotyczącym dalszej ścieżki edukacji i kariery, co ma znaczenie przy dzisiejszym wysokim bezrobociu wśród ludzi młodych. Dlaczego należy zwiększyć efektywność doradztwa zawodowego w polskich szkołach. Forum Obywatelskiego Rozwoju 2013 W Wielkiej Brytanii potencjalne straty dla gospodarki spowodowane nieprzemyślanymi wyborami edukacji i zawodu zostały oszacowane na 200 milionów funtów rocznie. Czepiel A.P.
4
Art. 47. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi,
Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. Art Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia: 3) ramowe plany nauczania dla poszczególnych typów szkół, w tym: c) minimalny wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego 4) treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, warunki i sposób realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, oraz wymagania w zakresie przygotowania osób realizujących doradztwo zawodowe w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, uwzględniając rolę doradztwa zawodowego we wspieraniu uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
5
Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r
Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Załącznik nr 1 Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin klasa VII i minimum 10 godzin klasa VIII
6
Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r
Rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Załącznik nr 4 (LO) / nr 5 (Technikum) Doradztwo zawodowe minimum 10 godzin w czteroletnim /pięcioletnim okresie nauczania
7
Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.
Art Statut szkoły zawiera w szczególności: organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego Art Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego 6. Zajęcia o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. 7. Zajęcia o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
8
1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa
Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. Art. 292. 1. W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. 2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.
9
akcja – jednorazowe działania proces – spójne cykliczne działania
Doradztwo zawodowe strategie realizacji doradztwa zawodowego
10
Godziny na doradztwo zawodowe
Koordynatorzy doradztwa zawodowego w szkołach: doradcy zawodowi, pedagodzy, wychowawcy, nauczyciele Godziny na doradztwo zawodowe Lekcje przedmiotowe Godziny wychowawcze Zajęcia dodatkowe REALIZATORZY
11
Ramowe plany nauczania
godziny na realizację zajęć edukacyjnych z zakresu doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII szkoły podstawowej w wymiarze po 10 godzin minimum w każdej klasie oraz w liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia odpowiednio minimum 10 godzin w całym okresie nauczania. Zajęcia te mają szczególne znaczenie w obecnej dobie wyzwań edukacyjnych i zawodowych stojących przed młodym człowiekiem. Ramowe plany nauczania
12
UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie, na rynku pracy wskazują na rosnącą rolę doradztwa zawodowego na różnych etapach rozwoju człowieka. Kierunki zmian w doradztwie zawodowym: jako element procesu wychowawczego i edukacji całożyciowej, jako usługa ekspercka. UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
13
UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Strategia uczenia się przez całe życie wymaga umiejętności podejmowania ważnych decyzji, poczynając od wyboru szkoły ponadpodstawowej, kierunku studiów, decyzje o wyborze miejsca pracy, sposobie podnoszenia swoich kwalifikacji, aż do ewentualnych decyzji o zmianie zawodu / miejsca pracy. UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
14
UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Etap szkolny ma szczególne znaczenie dla kształtowania postaw młodego człowieka: proaktywności, odpowiedzialności, poczucia własnej wartości, wyznaczania własnych celów i dążenia do ich realizacji. Okres szkoły podstawowej to czas rozwoju kompetencji społecznych i kształtowania postaw wobec pracy. Etap wczesnoszkolny to rozwój samopoznania. Samopoznanie jest podstawą samooceny, na bazie której uczeń będzie kierował własnym rozwojem zawodowym. UZASADNIENIE WPROWADZENIA DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ
15
program doradztwa zawodowego 2017/2018
W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego będą realizowane na podstawie programu nauczania przygotowanego przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia dopuszczonego do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program musi zawierać informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy, a także predyspozycjami zawodowymi. program doradztwa zawodowego 2017/2018
16
program doradztwa zawodowego 2017/2018
Szkoła Podstawowa klasa VII Opracowane szkolne programy doradztwa zawodowego z uwzględnieniem założeń rozporządzenia wskazującym obszary działań doradczych: kompetencje, kwalifikacje potrzeby rynku pracy i zawody przyszłości opis stanowisk pracy predyspozycje zawodowe program doradztwa zawodowego 2017/2018
17
CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO
Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnych decyzji edukacyjno- zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz przygotowanie do pełnienia roli odpowiedzialnego pracownika. Kształtowanie postaw proaktywności i dążenia do ciągłego rozwoju. Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z ciągłymi zmianami we współczesnym świecie, w tym na rynku pracy. Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: Potrafi dokonać adekwatnej samooceny Rozpoznać mocne i słabe strony Wymienić zdolności, zainteresowania i umiejętności Racjonalnie planować ścieżkę edukacyjno zawodową Dostosować się do zmian Analizować źródła informacji edukacyjno zawodowej Potrafi wybrać szkołę ponadpodstawową/ ponadgimnazjalną zgodną z jego zainteresowaniami. Współpracować w zespole Sporządzać CV i list motywacyjny Skutecznie się zaprezentować Zachować się asertywnie Dopasować kompetencje do zawodu Sprawnie się komunikować Przewidzieć skutki działań CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE DORADZTWA ZAWODOWEGO
18
KONSTRUKCJA programU Tytuł Podstawy prawne
Wstęp/ koncepcja / założenia Cele ogólne Treści zajęć i cele szczegółowe Metody Narzędzia Ewaluacja programu Bibliografia Spis załączników Załączniki: scenariusze zajęć , prezentacje Power Point, narzędzia, materiały dla realizatorów. ROLA REALIZATORÓW Dyrektor Doradca zawodowy ( opis zadań doradcy zawodowego, jego rola w WSDZ) Wyznaczony koordynator –zespół Pedagog, psycholog Nauczyciel bibliotekarz- gromadzenie aktualnych publikacji Pozostali nauczyciele uczący różnych przedmiotów-korelacja Podział zadań wg. kompetencji, wiedzy, doświadczenia i umiejętności w zakresie orientacji zawodowej KONSTRUKCJA programU
19
PROPOZYCJA TEMATów klasa 7 sp
Samopoznanie kluczem do sukcesu Żyć w zgodzie z samym sobą Świat moich wartości Moje marzenia i moje cele Moje style uczenia się i style pracy Umiejętności, kompetencje, kwalifikacje – co już mam, a czego potrzebuję? Zawody i profesje XXI wieku Kim chcę być? Moje predyspozycje zawodowe Żeby chciało się chcieć – proaktywność na co dzień Pewność siebie - jak ją kształtować? PROPOZYCJA TEMATów klasa 7 sp
20
PROPOZYCJA TEMATyki klasa 8 sp
Mój temperament i moja osobowość Moje zainteresowania Moje cele edukacyjne i zawodowe Z kim, dla kogo, do kogo? Moja sieć relacji System edukacji w Polsce Praca jako wartość Lokalny rynek edukacji i pracy Dokumenty aplikacyjne: CV Dokumenty aplikacyjne: List motywacyjny Autoprezentacja PROPOZYCJA TEMATyki klasa 8 sp
21
Uczeń po zrealizowaniu zajęć:
rozumie różnice między marzeniami a celami potrafi określić cele zgodnie z zasadą SMART Uczeń po zrealizowaniu zajęć potrafi: Potrafi dokonać adekwatnej samooceny Rozpoznać mocne i słabe strony Wymienić zdolności, zainteresowania i umiejętności Racjonalnie planować ścieżkę edukacyjno zawodową Dostosować się do zmian Analizować źródła informacji edukacyjno zawodowej Potrafi wybrać szkołę ponadpodstawową/ ponadgimnazjalną zgodną z jego zainteresowaniami. Współpracować w zespole Sporządzać CV i list motywacyjny Skutecznie się zaprezentować Zachować się asertywnie Dopasować kompetencje do zawodu Sprawnie się komunikować Przewidzieć skutki działań CELE marzenia i cele
22
NARZĘDZIA
23
SYSTEMOWE DZIAŁANIA Projekty edukacyjne
Spotkania z ludźmi różnych zawodów / profesji (w tym z rodzicami uczniów). Wyjścia w celu poznania pracy ludzi. Kształtowanie na co dzień postaw: proaktywności, odpowiedzialności, poczucia sprawczości oraz budowanie u uczniów poczucia własnej wartości. SYSTEMOWE DZIAŁANIA
24
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
25
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
26
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
27
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
28
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. . Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
29
PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji. Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych. Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo. Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np. przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym. W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Opis wiadomości i umiejętności zdobytych przez ucznia w szkole podstawowej jest przedstawiany w języku efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji1 . PROJEKT EDUKACYJNY w nowej podstawie programowej
30
po co? Jak? Czy trzeba? PROJEKT EDUKACYJNY
31
Animacja o ramie kwalifikacj
3,34 min. Polska Rama Kwalifikacji Polska Rama Kwalifikacji (PRK), podobnie jak Europejska Rama Kwalifikacji (ERK), składa się z ośmiu poziomów. Każdy z nich jest opisywany za pomocą ogólnych stwierdzeń charakteryzujących wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, które muszą spełniać osoby posiadające kwalifikacje danego poziomu. Unikatowym rozwiązaniem zastosowanym w Polsce jest wprowadzenie, obok charakterystyk uniwersalnych (pierwszego stopnia), charakterystyk poziomów PRK drugiego stopnia. Polska Rama Kwalifikacji obejmuje: uniwersalne charakterystyki poziomów (pierwszego stopnia) – poziomy 1–8, charakterystyki poziomów drugiego stopnia (stanowiące rozwinięcie charakterystyk uniwersalnych), które obejmują: charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze ogólnym – poziomy 1–4, charakterystyki typowe dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8, charakterystykę typową dla kwalifikacji uzyskiwanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziom 5, charakterystyki typowe dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego – poziomy 6–8. Charakterystyki pierwszego i drugiego stopnia stanowią spójną całość. Należy czytać je łącznie, by w pełni zrozumieć specyfikę poszczególnych poziomów. Obok Polskiej Ramy Kwalifikacji mogą powstawać sektorowe ramy kwalifikacji (SRK), które będą branżowym rozwinięciem charakterystyk typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym. Jednym z głównych celów tworzenia SRK jest przełożenie charakterystyk poziomów PRK na język bliższy przedstawicielom poszczególnych branż. Kontekst międzynarodowy Na wprowadzenie krajowej ramy zdecydowało się już ponad 150 państw na świecie, w tym wszystkie kraje europejskie. Europejska Rama Kwalifikacji to narzędzie pomagające porównywać ze sobą kwalifikacje nadawane w różnych krajach członkowskich UE. Do kwalifikacji nadawanych w poszczególnych krajach członkowskich UE nie przypisuje się poziomu ERK. Nawet w przypadku, gdy dana kwalifikacja odnosi się do standardów międzynarodowych, musi zostać odniesiona do ramy krajowej.
33
Uniwersalne charakterystyki poziomów
Uniwersalne charakterystyki poziomów (pierwszego stopnia) ustalone dla wszystkich ośmiu poziomów PRK odnoszą się do wszystkich rodzajów kwalifikacji. Uniwersalne charakterystyki poziomów
34
Uniwersalne charakterystyki poziomów
Różnice między poziomami ujęte za pomocą charakterystyk uniwersalnych dotyczą: w zakresie wiedzy zakresu i głębi rozumienia faktów, obiektów, zjawisk, pojęć i teorii, składających się zarówno na wiedzę ogólną, jak i specjalistyczną związaną z dziedziną nauki lub działalności zawodowej. Uniwersalne charakterystyki poziomów
35
Uniwersalne charakterystyki poziomów
Różnice między poziomami ujęte za pomocą charakterystyk uniwersalnych dotyczą: w zakresie umiejętności zdolności rozwiązywania problemów i stosowania wiedzy w praktyce, w tym między innymi wykonywania zadań o różnym stopniu złożoności, uczenia się i komunikowania. Uniwersalne charakterystyki poziomów
36
Uniwersalne charakterystyki poziomów
Różnice między poziomami ujęte za pomocą charakterystyk uniwersalnych dotyczą: w zakresie kompetencji społecznych gotowości do podejmowania zobowiązań wynikających z przynależności do różnych wspólnot, współdziałania, oceniania skutków swoich działań i ponoszenia odpowiedzialności za nie. Uniwersalne charakterystyki poziomów
37
MONITOROWANIE I EWALUACJA PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
38
Osoby z NIEPEŁNOSRAWnością NA RYNKU PRACY
39
Żyj z pasją. Pasja rodzi profesjonalizm. Profesjonalizm daje jakość
Żyj z pasją! Pasja rodzi profesjonalizm! Profesjonalizm daje jakość! Nie szukaj stabilizacji! A jakość to jest luksus w życiu! Stabilizacja to pułapka! Przez ludzi można zrealizować marzenia! Rozwój i doświadczenie zdobywamy, gdy wychodzimy poza sferę komfortu! Doświadczaj życia i poznawaj jego smaki jacek Walkiewicz Jacek Walkiewicz
40
Jacek Walkiewicz
41
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
tel ,
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.