Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLechosława Jeszka Został zmieniony 11 lat temu
1
ANALIZA OBCIĄŻEŃ SYSTEMÓW ENERGETYCZNO-NAPĘDOWYCH STATKÓW
IV Międzynarodowa Konferencja Systemy Wspomagania w Zarządzaniu Środowiskiem , Mala Fatra, Słowacja ANALIZA OBCIĄŻEŃ SYSTEMÓW ENERGETYCZNO-NAPĘDOWYCH STATKÓW TYPU PSV WYPOSAŻONYCH W SYSTEM DYNAMICZNEGO POZYCJONOWANIA W PODSTAWOWYCH STANACH PRACY ANALIZA OBCIĄŻEŃ SYSTEMÓW ENERGETYCZNO-NAPĘDOWYCH STATKÓW TYPU PSV WYPOSAŻONYCH W SYSTEM DYNAMICZNEGO POZYCJONOWANIA W PODSTAWOWYCH STANACH PRACY Dr inż. Leszek Chybowski Mgr inż. Paweł Pełka
2
Funkcje, zadania, rola statków typu PSV
Statki zaopatrzeniowe z j. ang. Platform Supplay Vessels (PSV), są jednostkami wyspecjalizowanymi do spełniania funkcji transportowej specjalistycznych materiałów oraz wyposażenia używanych na platformach wiertniczych lub wydobywczych ropy naftowej i gazu.
3
Funkcje, zadania, rola statków typu PSV
Do ładunków przewożonych przez PSV zaliczamy: ładunki skonteneryzowane, wyposażenie oraz części zamienne systemów wiertniczych lub wydobywczych, wodę słodką, solankę, paliwo, olej, szlam wiertniczy, wodę pochodzącą z procesu wiertniczego, olej utleniony, glikol, metanol, cement w stanie sypkim. Niektóre jednostki są specjalnie wyposażane w różnego rodzaju systemy pozwalające na użycie ich do szczególnych zadań tj: badania sejsmograficzne dna morskiego, jednostki ratownicze, jednostki zdolne do przeprowadzania inspekcji, przeglądów, rekonstrukcji, konserwacji istniejącej już infrastruktury podwodnej i nawodnej, jednostki wyposażone w narzędzia i chemikalia, przeznaczone do zwiększenia wydobycia węglowodorów z istniejących już odwiertów. Każdego dnia na polach naftowych statki zaopatrzeniowe spełniają wiele różnorodnych zadań i funkcji.
4
System Dynamicznego Pozycjonowania Klasy 2
(IMO MSC/Circ.645) (A. J. SØRENSEN 2004)
5
Dane techniczne analizowanych statków
Characteristics Vessel of UT 755 Design UT 755 L Design Main Particulars LOA LPP Breadth Moulded Depth Main Deck Min Draught Max Draught DWT (max draught) GRT Net Tonnage 67,0 m 61,8 m 16,0 m 7,00 m 4,80 m 6,00 m 3000 t 2237 t 951 t 71,9 m 66,8 m 3,80 m 5,83 m 3084 t 2401 t 1069 t Performance Max speed Fuel consumption per day 14, 7 knots Sailing: 18 14,7 knots Standby: 4 t In port: 1 t 14,2 knots Sailing: knots Machinery and Propulsion Main Engines Auxiliary Engines Emergency Generators Shaft Generators Main Propellers Tunnel Bow Thrusters Azimuth Bow Thrusters Tunnel Stern Thrusters Rudders 2 x Rolls-Royce Bergen, 5450 BHP 2 x 250 kW, 450 V, 60 Hz 1 x 48 kW, 450 V, 60 Hz 2 x 1600 kVA, V, 60 Hz 2 x CPP 1 x 800 BHP 2 x HighLift 2 x 320 kW, 450 V, 60 Hz 1 x 65 kW, 450 V, 2 x 800 BHP N/A Dynamic Positioning DP system DP References Joystick DP II – Kongsberg Simrad SDP21 2 x DGPS, 1 x Fan Beam, 1 x IALA Land Station Fitted 2 x DGPS 1 x Fan Beam,
6
Charakterystyka systemów energetyczno-napędowych analizowanych statków
UT 755 L hull design UT 755 L hull design
7
Analiza obciążeń systemów energetyczno-napędowych (moc czynna elektrowni Ne [kW])
Statki w okresie badawczym znajdowały się w tym samym rejonie Zatoki Meksykańskiej, co pozwala na uproszczenie analizy o porównywalnym wpływie warunków atmosferycznych na pracę systemu energetyczno-napędowego. Z pokładów statków prowadzono prace konserwacyjne instalacji wydobywczo-przetwórczych ropy naftowej i gazu. Podczas okresu badawczego prace konserwacyjne prowadzone były w godzinach od 06:00 do 21:00 przy sprzyjających warunkach pogodowych. Przy prowadzeniu prac konserwacyjnych statki cały czas przebywały w stanie pracy utrzymywania pozycji w zadanym punkcie z włączonym systemem dynamicznej stabilizacji położenia jednostki (SDPJ) w odległości pozwalającej na transport ludzi i materiałów za pomocą dźwigu statkowego. Po zakończeniu pracy przez ekipę konserwacyjną jednostka oddalała się na bezpieczną odległość gdzie oczekiwała do następnego dnia z wyłączonym SDPJ i z uruchomionym, co najmniej jednym z dwóch głównych układów napędowych oraz prowadzonymi normalnymi wachtami nawigacyjnymi i w siłowni okrętowej.
8
Analiza obciążeń systemów energetyczno-napędowych (wskaźnik obciążenia silników głównych WO [%])
9
Wnioski Główny wpływ na różnicę wielkości obciążeń elektrowni jak i silników głównych ma różnica w ilości głównych odbiorów energii elektrycznej, którymi na zaopatrzeniowcach są tunelowe stery strumieniowe i pędnik azymutalny. Wspólną cechą przedstawionych systemów energetyczno-napędowych jest równomierne rozłożenie obciążeń zarówno mocą elektryczną jak i mocą mechaniczną przekazywaną na sprzęgła silników głównych.
10
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.