Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAndrzej Stefaniak Został zmieniony 7 lat temu
1
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Raport z badania CATI dla: ZIPSEE „Cyfrowa Polska”
2
Informacje o badaniu Cele badania: Pomiar na ile cena jest głównym czynnikiem wyboru ofert, a na ile pozostałe kryteria pozacenowe. Metodologia: CATI (Computer Assisted Telephone Interviews) W oparciu o bazę Klienta w przypadku Jednostek samorządowych i zewnętrzne źródła w przypadku Jednostek centralnych. Dobór próby: W badaniu zastosowano podział na dwa typu podmiotów: Jednostki/Urzędy administracji samorządowej. Jednostki/Urzędy centralne. Udało się sprawnie przeprowadzić wywiady w N=257 Jednostkach samorządowych. Skutecznie dotarliśmy do N=43 Jednostek centralnych. Badanie telefoniczne z Jednostkami administracji samorządowej i centralnej.
3
Kategorie produktów/usług zgłaszanych do przetargów publicznych
P1. Przygotowaniem przetargów na jakie produkty lub usługi zajmuje się Pan/i w swojej pracy? Pytanie otwarte, możliwość wpisania do 10ciu odpowiedzi. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=257 N=43 Na wykresie przedstawiono kategorie wskazane przez minimum 2% respondentów.
4
Najważniejsze kryteria pozacenowe w przetargach publicznych
P2. Jakie kryteria pozacenowe są dla Państwa najważniejsze w przetargach publicznych? Pytanie wielowyborowe. Najważniejszym kryterium pozacenowym z punktu widzenia zamawiającego jest OKRES GWARANCJI dla 85% w jednostkach samorządowych 53% w jednostkach centralnych Zamawiający chętnie kierują się też TERMINEM REALIZACJI ZAMÓWIENIA 49% w jednostkach centralnych 40% w jednostkach samorządowych Termin / warunki płatności Doświadczenie wykonawcy Rękojmia Czas reakcji na pojawiające się usterki
5
Przedmioty przetargów podlegające najważniejszym kryteriom pozacenowym
P3. W przetargach na jakie produkty, usługi czy roboty budowlane przeważnie stosują Państwo wskazane przez Pana/Panią kryteria? Pytanie otwarte. Okres udzielanej gwarancji Termin realizacji zamówienia Co ciekawe, okres gwarancji jest istotnym kryterium dla 36% jednostek centralnych zamawiających sprzęt komputerowy i oprogramowanie. Okazuje się, że termin realizacji nie jest już tak istotny przy zakupie sprzętu komputerowego i oprogramowania. Zwraca na niego uwagę jedynie 14% zamawiających jednostek centralnych.
6
Częstotliwość stosowania najważniejszych kryteriów pozacenowych
P4. Jak często stosują Państwo wskazane przez Pana/Panią kryteria? Pytanie jednowyborowe. Okres udzielonej gwarancji Jednostki samorządowe, N=218 Jednostki centralne, N=23 Termin realizacji zamówienia Jednostki samorządowe, N=102 Jednostki centralne, N=21 Kryterium jakościowe Jednostki samorządowe, N=17 Jednostki centralne, N=16 Wymogi techniczne Jednostki samorządowe, N=5 Jednostki centralne, N=10 Kryteria dotyczące ochrony środowiska/ kryteria ekologiczne Jednostki samorządowe, N=18 Jednostki centralne, N=3 Badanie pokazuje, że urzędnicy zarówno szczebla centralnego, jak i samorządowego rzadko stosują kryteria dotyczące ochrony środowiska. Wśród jednostek centralnych żaden z badanych nie zadeklarował, że stosuje to kryterium we wszystkich przetargach. Wśród jednostek samorządowych kryteria środowiskowe są stosowane przy każdym przetargu zaledwie w 11 proc. Podobnie żaden z respondentów szczebla centralnego nie zadeklarował, że kieruje się wymogami technicznymi przy wszystkich przetargach. Co ciekawe, inna sytuacja jest na szczeblu samorządowym – 40 proc. badanych stosuje to kryterium przy każdym zamówieniu.
7
Przeszkody w stosowaniu zróżnicowanego katalogu kryteriów pozacenowych przy wyborze ofert
P11. Jakie przeszkody widzi Pan/i w stosowaniu zróżnicowanego katalogu kryteriów pozacenowych? Co by sprawiło, że stosowałby/aby Pan/i bardziej zróżnicowany katalog kryteriów pozacenowych? Pytanie otwarte. Jakie są powody, że urzędnicy nie poszerzają kryteriów oceny ofert o aspekty pozacenowe? Dla większości badanych są one trudne do zmierzenia i ocenienia. Część z nich nie widzi również potrzeby, by kryteria pozacenowe w ogóle stosować.
8
Jednostki samorządowe
Chęć do stosowania kryteriów pozacenowych (osoby rzadko stosujące kryteria pozacenowe przy wyborze ofert) P6. Wskazał/a Pan/i, że w Pana/i urzędzie stosują Państwo przede wszystkim kryteria związane z ceną i niewiele kryteriów pozacenowych. Czy chciał/aby Pan/i w swojej pracy stosować więcej pozacenowych kryteriów oceny ofert? Pytanie na skali zadawane tym, którzy podali co najwyżej trzy kryteria pozacenowe przy wyborze ofert. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34 Dla 13 proc. respondentów z jednostek samorządowych wciąż najważniejszym kryterium jest cena.
9
Jednostki samorządowe
Czy urzędnicy w Polsce powinni poszerzyć swoja wiedzę na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert? P12. Jak Pan/i uważa, czy urzędnicy w Polsce powinni poszerzyć swoją wiedzę na temat pozacenowch kryteriów oceny ofert? Pytanie jednowyborowe na skali. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34 Zarówno urzędnicy z jednostek centralnych – 38 proc. i samorządowych – 50 proc – deklarują chęć stosowania kryteriów pozacenowych w przyszłości. Zdaniem jednej trzeciej badanych kryteria pozacenowe pozytywnie wpływają na trwałość i jakość zamawianych produktów czy usług.
10
Jednostki samorządowe
Chęć uczestnictwa w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert P13. A czy Pan/i chciał/aby wziąć udział w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów oceny ofert? Pytanie jednowyborowe na skali. Jednostki samorządowe Jednostki centralne N=250 N=34 Znacząca większość jednostek, zarówno centralnych jak i samorządowych, że urzędnicy powinni poszerzyć swoją wiedzę w zakresie pozacenowych kryteriów oceny ofert oraz wyraża chęć udziału w szkoleniu na temat pozacenowych kryteriów.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.