Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela"— Zapis prezentacji:

1 Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela

2 Neurodydaktyka gałąź pedagogiki i dydaktyki zainicjowana przez Richarda Bandlera i Johna Grindera (Stany Zjednoczone), w latach 70-tych XX wieku. Ukazuje potrzebę stymulacji neuronów podczas procesu przyswajania wiedzy oraz metody, które w całości wykorzystują potencjał mózgu, wzmacniają i zwiększają jego sprawności, w ten sposób uczenie staje się ciekawsze i bardziej angażujące neuron. Sposoby trwalszego zapamiętywania nowych informacji, ich powiązanie je z życiowymi doświadczeniami.

3

4 Poszukiwanie nowych rozwiązań nawet wtedy, kiedy istnieją już sprawdzone, jest częścią naszego gatunkowego wyposażenia.

5 Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród
prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc 5 lat 17 lat

6 Mózg w przebudowie Płaty czołowe rozwijają się przez 12 lat, potem następuje reorganizacja połączeń i dojrzewanie. Kończy się ono po 20 roku życia.

7 KORA CZOŁOWA Płaty czołowe odpowiadają za wyższe zdolności umysłowe i podejmowanie decyzji, a także kontrolę nad niższymi partiami mózgu i planowanie

8 Mózg w przebudowie Zmiany poziomu dopaminy. Silne poszukiwanie nowości i mocnych wrażeń.

9 mózg bardziej wrażliwy na uzależnienia
Uzależnienia, które kształtują się w tym okresie są dużo trudniejsze do przezwyciężenia

10 MELATONINA TROLL UKŁADU HORMONALNEGO Powstaje zawsze przy braku
oświetlenia. Wytwarzana przez szyszynkę zmienia ogólny poziom metabolizmu. Działa odmiennie u zwierząt nocnych i dziennych.

11 Rytm dobowy a mózg nastolatka
Niski poziom syntezy melatoniny Przesunięcie rytmu dobowego o 2-3 godzin dorosły nastolatek

12 Mózg w przebudowie Niski poziom melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za rytm dobowy.

13 Mózg dorosłego/nauczyciela
Lepsza komunikacja pomiędzy różnymi obszarami mózgu Lepszy i szybszy dostęp z płatów czołowych do innych części kory Czas na utrwalenie szlaków pamięciowych

14 Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców.
WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU ROZWIĄZANIE

15 Mózg dorosłego/nauczyciela
Utrwalił sposoby zachowań Zlokalizował subśrodowiska społeczne, w których jest kompetentny Rozpoznał i ustalił reguły gry

16 Mózg dorosłego/nauczyciela
Sprawdził wartość znanych rozwiązań Zajął optymalną dla siebie niszę w środowisku społecznym

17 Efekty Wytworzenie swoistego „układu odpornościowego”, który selektywnie eliminuje nietypowe/nowe sposoby zachowań, ryzyko, nowe rozwiązania

18 Efekty Tendencja do postrzegania zmian jako zagrożeń, szukanie w nich trudności i negatywów

19 Efekty Swoiste wrażenie, że dawniej było lepiej, bezpieczniej, prościej, przyzwoiciej…

20 W niepewnej przyszłości
po co nam dorośli?

21 Opiekunowie nastolatków, ze swoimi dojrzałymi płatami czołowymi, zdolnością do racjonalizowania, ostrożni i pełni obaw o losy swoich podopiecznych, są przydatnym ogranicznikiem i szansą na przetrwanie krytycznego okresu bezkrytycznych poszukiwań…

22 Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych
nauczycieli?

23 Makaki, Giacomo Rizzolatti
i NEURONY LUSTRZANE

24 Makaki, Giacomo Rizzolatti
i NEURONY LUSTRZANE

25 Przykład: Dziecięce zachwyty i niepewne losy dżdżownic…

26 NOWYCH GRACZY DO ISTNIEJĄCEGO JUŻ UKŁADU SIŁ
ZMIANA POKOLENIOWA POLEGA NA WPROWADZENIU NOWYCH GRACZY DO ISTNIEJĄCEGO JUŻ UKŁADU SIŁ

27 Każda gra wymaga reguł, a ich znajomość jest jednym z głównych warunków wygranej
Z drugiej strony, wprawa w grze daje większe szanse.

28 DLACZEGO OCZEKUJEMY, ŻE KOLEJNE POKOLENIE ZAGRA Z NAMI WEDŁUG STARYCH REGUŁ?

29 NAJPROSTSZY SPOSÓB TO PRZESTAĆ SŁUCHAĆ I zmusić wszystkich do gry na nowych, własnych zasadach

30 BUNT JEST WIĘC WPISANY W PROCES SOCJALIZACJI,
JEST JEJ CZĘŚCIĄ, A NIE PRODUKTEM UBOCZNYM

31 Zainteresowanych odsyłamy do następujących źródeł i publikacji:
M. Kaczmarzyk, Dydaktyka zdrowego rozsądku, Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, Wrocław 2007 M. Spietzer, Jak uczy się mózg?, PWN, Warszawa 2016 M. Spietzer, Cyfrowa demencja, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2013


Pobierz ppt "Neuroszkoła – czyli od wiedzy neurologów do praktyki nauczyciela"

Podobne prezentacje


Reklamy Google