Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Andrzej Rybus-Tołłoczko
Zmiany w prawie Andrzej Rybus-Tołłoczko
2
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
3
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o fundacjach (Dz. U poz. 1339)
4
Nowe sfery działalności pożytku publicznego
1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa; 5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców; 6) ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, 788 i 905); 15) działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
5
Nowe sfery działalności pożytku publicznego
22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego; 29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa 32a) zadania w zakresie rewitalizacji.
6
Udostępnianie informacji publicznej następuje:
1) poprzez ogłaszanie informacji publicznej w Biuletynie Informacji Publicznej na zasadach, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2014 r. poz. 782 i 1662 oraz z 2015 r. poz. 1240), albo 2) poprzez ogłaszanie informacji publicznej na stronie internetowej organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 4a, albo 3) na wniosek na zasadach, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
7
Senat bez konkursu 1. Senat Rzeczypospolitej Polskiej sprawuje opiekę nad Polonią i Polakami za granicą. 2. Opieka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej nad Polonią i Polakami za granicą jest realizowana poprzez współpracę z organizacjami pozarządowymi polegającą na zlecaniu realizacji zadań publicznych finansowanych z części budżetu państwa dotyczącej Kancelarii Senatu. 3. Zlecanie realizacji zadań publicznych, jako zadań zleconych w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e, art. 132 ust. 2 pkt 5 oraz art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, może mieć formy: 1) powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub 2) wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.”.
8
Sprawozdanie z programu współpracy do 31 maja (samorządowe)
Sprawozdanie z programu współpracy do 31 maja (samorządowe). Wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi zawiera w szczególności: 1) cel główny i cele szczegółowe programu; 2) zakres przedmiotowy; 3) okres realizacji programu; 4) sposób realizacji programu; 5) wysokość środków planowanych na realizację programu. Wojewoda i ministrowie muszą posiadać programy współpracy.
9
Działalnością odpłatną jest sprzedaż przedmiotów darowizn.
10
Konkursy W przypadku unieważnienia otwartego konkursu ofert, o którym mowa w ust. 2, organ może ponownie ogłosić otwarty konkurs ofert lub zastosować tryb wynikający z innych przepisów, w tym przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Nowe: Oferta, umowa i sprawozdanie. Oferta, umowa i sprawozdanie do regrantingu. Oferta i sprawozdania do „małych grantów”. 10
11
Regranting 1. Operator projektu zleca realizację całości zadania publicznego realizatorom projektów wybranym na zasadach i w trybie określonych w ofercie. 2. Informację o wyborze realizatorów projektów operator projektu podaje do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na własnej stronie internetowej. 3. Realizatorzy projektów, przyjmując zlecenie realizacji projektu, zobowiązują się do wykonania projektu w zakresie i na zasadach określonych w umowie z operatorem projektu, a operator projektu zobowiązuje się do przekazania środków finansowych na realizację projektu. 4. Przekazanie środków finansowych następuje w terminie nie dłuższym niż 14 dni, licząc od dnia zawarcia umowy pomiędzy operatorem projektu a realizatorem projektu. 11
12
Kontrola realizacji zadań publicznych
art. 17 Organ administracji publicznej może dokonywać bieżącej oceny realizacji zadania lub dokonać kontroli zrealizowanego już zadania.
13
Eksperci w komisji konkursowej
W pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć także, z głosem doradczym, osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te mogą w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach komisji z głosem doradczym; 2) wydawać opinie.
14
Inicjatywa lokalna działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 13, obejmującej w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji i sieci wodociągowej, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a także budynków oraz obiektów małej architektury rewitalizacja 14
15
Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego
Zwrot środków z 1% przy likwidacji OPP. Środki z 1% nieprawidłowo wykorzystane wraz z odsetkami, stwierdzone podczas kontroli. Środki od organizacji podszywającej się za OPP. 15
16
Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego
Fundusz jest państwowym funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego. Udzielanie wsparcia organizacjom pożytku publicznego następuje w trybie otwartego konkursu ofert. 16
17
Funduszu Wspierania Organizacji Pożytku Publicznego
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, szczegółowe zadania, na które są przeznaczane środki Funduszu, oraz szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu, uwzględniając potrzebę prowadzenia odrębnej gospodarki finansowej w zakresie realizacji zadań dotyczących wsparcia organizacji pożytku publicznego, a także potrzebę skutecznego i racjonalnego wykorzystania środków Funduszu oraz osiągnięcia celów, dla których Fundusz został utworzony. 17
18
1% sankcje za pośrednictwo w zbieraniu i przekazywaniu 1% podatku dla organizacji pożytku publicznego, które w danym roku nie znalazły się na liście OPP uprawnionych do otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych; informowanie o wykorzystaniu środków z 1% na promocję OPP; informowanie o możliwości (lub braku możliwości) wyboru organizacji pożytku publicznego w programach komputerowych do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych;
19
Informacja o 1% Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, treść, formę oraz sposób zamieszczenia informacji, mając na względzie zapewnienie przejrzystości wydatkowania środków pochodzących z 1% podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pełnej informacji dotyczącej możliwości wyboru organizacji pożytku publicznego. 19
20
Utrata statusu OPP - ma podmiot wykonującego działalność leczniczą bez uzyskania wymaganego wpisu do rejestru w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; - posiadania zaległości podatkowych stwierdzonych prawomocną decyzją lub tytułem wykonawczym, w wysokości przekraczającej wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni, jeżeli zaległość ta istnieje co najmniej 6 miesięcy; - niewypełniania obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu 20
21
Utrata statusu OPP - naruszenia przepisów związanych z korzystaniem z uprawnień dla OPP - niewykonania wyroku sądu powszechnego lub administracyjnego - posiadania zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, w wysokości przekraczającej 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni. 21
22
1 sprawozdanie, te które są OPP
Fundacje 1 sprawozdanie, te które są OPP 22
23
Rady Działalności Pożytku Publicznego
na wniosek obowiązkowe: województwo: 50 NGO powiat: 5 NGO gmina: 5 NGO Dwa miesiące na powołanie. Zastosowanie przepisów ustaw o samorządach: Nakazanie organowi nadzoru określonych czynności 23
24
Rady Działalności Pożytku Publicznego
Kadencja wydłużona do 3 lat RDPP, które zaczęły przed zmianą przepisów kończą kadencję po 2 latach. 24
25
Rady Działalności Pożytku Publicznego
Powody utraty członkostwa w gminnych i powiatowych: na wniosek; na wniosek przedstawicieli podmiotu, jedynie w odniesieniu do członka reprezentującego ten podmiot; w przypadku skazania go prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej; w przypadku powstania trwałej niezdolności do pełnienia obowiązków członka Rady Powiatowej lub Rady Gminnej z powodu choroby stwierdzonej orzeczeniem lekarskim; w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na trzech kolejnych posiedzeniach Rady Powiatowej lub Rady Gminnej. 25
26
Rady Działalności Pożytku Publicznego
Po wyliczeniu zadań jest zapis: RDPP, po zasięgnięciu opinii organu wykonawczego właściwej jednostki samorządu terytorialnego, określa, w drodze uchwały, sposób realizacji zadań, o których mowa w ust. 1. 26
27
Rady Działalności Pożytku Publicznego
Rada Gminna i Powiatowa może: 1) powoływać ekspertów; 2) zapraszać do uczestnictwa w jej posiedzeniach przedstawicieli organów administracji publicznej i organizacji pozarządowych niereprezentowanych w Radzie, a także przedstawicieli rad wojewódzkich, powiatowych i gminnych; 3) zlecać przeprowadzanie badań i opracowanie ekspertyz związanych z realizacją jej zadań. 27
28
Rady Działalności Pożytku Publicznego
Rada Wojewódzkiej nie zwołuje Marszałek. 28
29
Nowelizacja ustawy Prawo o stowarzyszeniach
30
Ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw Wejście w życie: 20 maja 2016
31
Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków
Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
32
Możliwość otrzymywania przez członków zarządu wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
33
Pełnomocnik W umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim stowarzyszenie reprezentuje członek organu kontroli wewnętrznej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków (zebrania delegatów).
34
7 członków
35
Zwolnienia z opłat 4 grudnia 2015 r. weszły w życie art. 4 pkt 1 i 2. Te artykuły dotyczą zwolnienia z opłaty za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszeń: o wszczęciu postępowania o rozwiązanie podmiotu wpisanego do Rejestru bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, o rozwiązaniu podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego i jego wykreśleniu z Rejestru.
36
Nowości do statutu: Ogólnokrajowe stowarzyszenia zrzeszające osoby wykonujące określony zawód lub zawody pokrewne, podejmujące zadania w zakresie rozpowszechniania wiedzy specjalistycznej i podnoszenia poziomu zawodowego w ramach wewnętrznego systemu potwierdzania kwalifikacji i umiejętności – określają w statucie te zadania oraz zakres i sposób ich realizacji.
37
Nowości do statutu: Stowarzyszenie może tworzyć terenowe jednostki organizacyjne. W takim przypadku statut stowarzyszenia określa: 1) zasady tworzenia oraz rozwiązania terenowej jednostki organizacyjnej, 2) strukturę organizacyjną terenowej jednostki organizacyjnej, 3) organy terenowej jednostki organizacyjnej, w tym zarząd, oraz tryb dokonywania ich wyboru lub powoływania, 4) możliwość otrzymywania przez członków zarządu terenowej jednostki organizacyjnej wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją, w przypadku gdy w statucie stowarzyszenia przewidziano możliwość otrzymywania takiego wynagrodzenia przez członków zarządu stowarzyszenia.
38
Terenowe jednostki: Terenowa jednostka organizacyjna prowadzi działalność na podstawie statutu stowarzyszenia. Na zasadach i w trybie określonym w statucie stowarzyszenia terenowa jednostka organizacyjna może przyjąć regulamin określający szczegółową jej organizację i sposób działania.
39
Terenowe jednostki: Jeżeli statut stowarzyszenia tak stanowi, terenowa jednostka organizacyjna może uzyskać osobowość prawną. W takim przypadku statut stowarzyszenia określa: 1) warunki, które muszą być spełnione, aby mogła ona uzyskać osobowość prawną, 2) zasady gospodarowania majątkiem, 3) sposób reprezentowania, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych oraz zawierania umów z członkami jej zarządu, 4) szczegółowe zasady likwidacji.
40
Terenowe jednostki: Wniosek o wpis oraz wniosek o wykreślenie terenowej jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, z Krajowego Rejestru Sądowego składa zarząd stowarzyszenia. Terenowa jednostka organizacyjna uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego. Z chwilą wykreślenia z Krajowego Rejestru Sądowego terenowej jednostki organizacyjnej z osobowością prawną traci ona osobowość prawną, a stowarzyszenie wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki tej jednostki.
41
Rejestracja stowarzyszeń: Nie przesyła się statutu do sprawdzenia do organu nadzoru. Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o wpisie stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego po stwierdzeniu, że jego statut jest zgodny z przepisami prawa i założyciele spełniają wymagania określone ustawą. Sąd rejestrowy przed wydaniem postanowienia o wpisie, jeżeli uzna za niezbędne dokonanie dodatkowych ustaleń, wyznacza w tym celu posiedzenie wyjaśniające. Sąd rejestrowy oddala wniosek o wpis stowarzyszenia do Krajowego Rejestru Sądowego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.
42
Rejestracja stowarzyszeń: Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do KRS. Za czynności niezbędne do rozpoczęcia działalności przez stowarzyszenie dokonane na rzecz stowarzyszenia przed jego wpisem do KRS członkowie zarządu odpowiadają wobec osób trzecich solidarnie. Po wpisie do KRS za zobowiązania wynikające z tych czynności stowarzyszenie odpowiada tak jak za zaciągnięte przez siebie.
43
Założenie stowarzyszenia: Osoby pragnące założyć stowarzyszenie prowadzące działalność bezpośrednio związaną z obronnością albo bezpieczeństwem państwa lub ochroną porządku publicznego są obowiązane uzgodnić zakres tej działalności, odpowiednio, z Ministrem Obrony Narodowej lub ministrem właściwym do spraw wewnętrznych albo organami przez nich określonymi.
44
Nadzór: Organ nadzorujący sprawuje nadzór nad działalnością stowarzyszeń wyłącznie w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa i postanowieniami statutu. Organ nadzorujący ma prawo w wyznaczonym terminie żądać: 1) dostarczenia przez zarząd stowarzyszenia odpisów uchwał walnego zebrania członków (zebrania delegatów), 2) niezbędnych wyjaśnień od władz stowarzyszenia. Organ nadzorujący jest obowiązany wskazać uzasadnienie żądań. Grzywna w przypadku nie zastosowania: 5000 zł.
45
Wykreślenie stowarzyszenia z KRS
Sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia na wniosek organu nadzorującego, w przypadku gdy: liczba członków stowarzyszenia jest mniejsza niż liczba członków wymaganych do jego założenia, stowarzyszenie nie posiada przewidzianych w ustawie władz i nie ma warunków do ich wyłonienia w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy. Sąd wydaje postanowienie o rozwiązaniu stowarzyszenia na wniosek kuratora, jeżeli pomimo podejmowanych przez kuratora czynności, nie wybrano władz stowarzyszenia i nie ma warunków do ich wyłonienia, w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.”; 16)
46
Obowiązek KRS Zniknął z ustawy 3-miesięczny termin na rozpoznanie wniosku o rejestrację. Prawo o stowarzyszeniach w ogóle nie wspomni o terminie, co oznacza, że zastosowanie będzie miał termin ogólny zapisany w innej ustawie – w ustawie z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (art. 20a. ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym) Wniosek o wpis sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni od daty jego wpływu do sądu. (termin instrukcyjny)
47
Stowarzyszenie zwykłe: Stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność ta powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna.
48
Stowarzyszenie zwykłe:
Osoby w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności: nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren, środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
49
Stowarzyszenie zwykłe:
Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać zarząd, określa w regulaminie: działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych. Stowarzyszenie zwykłe, które zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
50
Stowarzyszenie zwykłe: Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd składają na piśmie organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych, zwanej dalej „ewidencją”, dołączając: 1) regulamin działalności, 2) listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli, 3) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu,
51
Stowarzyszenie zwykłe: 4) imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ, 5) adres siedziby stowarzyszenia zwykłego. Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu. Organ nadzoru (starosta) prowadzi ewidencje stowarzyszeń zwykłych.
52
Stowarzyszenie zwykłe: Podejmowanie przez przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
53
Stowarzyszenie zwykłe: Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności: 1) nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, 2) ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego, 3) zawarcie umowy kredytu albo pożyczki, 4) przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy, 5) zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość zł.
54
Stowarzyszenie zwykłe:
Stowarzyszenie zwykłe nie może: 1) powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, 2) zrzeszać osób prawnych, 3) prowadzić działalności gospodarczej, 4) prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego. Stowarzyszenie zwykłe uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Stowarzyszenie zwykłe może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
55
Stowarzyszenie zwykłe:
Stowarzyszenie zwykłe, w przypadku posiadania 7 członków może przekształcić się w stowarzyszenie, po wpisie do KRS.
56
Stowarzyszenie zwykłe:
W ewidencji zamieszcza się: nazwę stowarzyszenia zwykłego, jego cel lub cele, teren i środki działania oraz adres siedziby; imię i nazwisko przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ; imię i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ; informacje o regulaminie działalności i jego zmianach; informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego;
57
Stowarzyszenie zwykłe:
W ewidencji zamieszcza się: informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego; imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego; informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków, o których mowa w rozdziale 3. (chodzi np. o nałożenie przez Sąd na wniosek organu nadzorującego czyli starosty kary grzywny).
58
Kiedy: W terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, stowarzyszenia działające na podstawie przepisów dotychczasowych dostosują swoje statuty do wymagań ustawy w brzmieniu nadanym nowelizacją. W terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych są obowiązane dokonać wpisu do ewidencji. Brak wpisu skutkuje rozwiązaniem stowarzyszenia zwykłego z mocy prawa. Wszystko inne wchodzi w życie po 6 miesiącach.
59
Andrzej Rybus-Tołłoczko arybustolloczko@gmail.com 602 556 965
DZIĘKUJĘ Andrzej Rybus-Tołłoczko 59
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.