Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Spotkania służbowe i towarzyskie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Spotkania służbowe i towarzyskie"— Zapis prezentacji:

1 Spotkania służbowe i towarzyskie
PROTOKÓŁ 4 Spotkania służbowe i towarzyskie BY GRZEGORZ MYŚLIWIEC

2 ZAPROSZENIA R.S.V.P. (repondez s’il vous plai) + tel
Osobiście zapraszając ...dajemy na kopercie Przekazując w kopercie niezaklejonej Nie odstępujemy zaproszeń na formy siedzące!!!!! 3 osoba, format pocztówki OZNACZENIA white tie = cravate blanche + long dress black tie = cravate noire (long dress) informal = tenue de ville dark suit R.S.V.P. (repondez s’il vous plai) + tel P.M. (pour memoire, pro memoria) Regrets Only = en cas d’empechement + tel

3 ZAPROSZENIE

4 Rozsadzanie gości Angielski – miejsca honorowe na szczytach stołu Francuski – miejsca honorowe na środku długich boków Okrągły, U, T, E Bez osób towarzyszących Zasada siadania wg rangi – najważniejsza! Zasada – gospodarz na środku lub na szczycie Stół francuski, gdy przy długim boku nieparzysta liczba brak alternacji, zasada alternacji płci, gdy nie narusza rangi Gość honorowy nigdy plecami do wejścia i widzący wejście Gość honorowy naprzeciwko gospodarza – stół francuski 80 cm na osobę, czyli 4m stół na 12 osób.  4 A – gość h. naprzeciwko gospodarza, pozostałe po prawej

5 Bez osób towarzyszących
Gdy współgospodarz – wtedy współ. naprzeciwko i przy nim 3 i 4. Gdy wielu gospodarzy bez g. hon., dwie listy precedencyjne Z gość honor. naprzeciwko 12 F, 10 A, 8 F, 6 A

6 Rozsadzanie gości – z osobami towarzyszącymi
Zasada – gospodarze na środku i naprzeciwko Zasada rozdzielenia płci (alternacja) Zasada rozdzielenia par (alternacja) (Złota formuła) Liczba gości = n x 4 + 2 6A, 10A, 14A, 18A lub 18F bez szczytów  8F z przesuniętą gospodynią 12F (5 pań, 7) 12A (6/6) gośc honorowy z gospodynią przy szczycie   Dwa stoły koniecznie współgospodarz lub gospodyni - stół francuski odsunięty,  stół okrągły złota formuła i gospodarze naprzeciwko

7 Rodzaje przyjęć Lampka wina Koktajl (popołudniowy, wieczorny) Bufetowe
Zasiadane (aperitif, „afterek”, śniadanie robocze, pierwsze i właściwe, obiad)

8 Lampka wina powinna być akcentem towarzyskim zamykającym oficjalną uroczystość trwa maksymalnie pół godziny jest formą uczczenia imienin, awansu itd. przewiduje się średnio 1-2 kieliszków na osobę serwowane są również napoje bezalkoholowe podawane są drobne przekąski nie podajemy nigdy solonych orzeszków arachidowych oraz migdałów

9 Aperitif po przyjęciu głównym trwa maksymalnie 30 minut
ma na celu zebranie wszystkich oczekiwanych gości serwowany jest alkohol, który ma na celu zaostrzyć apetyt można palić, choć palenie cygar jest niewskazane ze względu na czas jaki trzeba na to przeznaczyć służy również do przedstawienia sobie gości oraz umożliwia swobodne rozmowy po zakończeniu, goście zapraszani są do sali gdzie podane zostaną posiłki podczas wchodzenia do sali głównej, goście otrzymują informacje o przydzielonych im miejscach po przyjęciu głównym Część stojąca lub zasiadana Kawa, herbata serwowane są mocniejsze alkohole mające na celu poprawić trawienie (koniak bądź likier) można również palić (zarówno papierosy jak i cygara)

10 Dinner najczęściej forma oficjalna
odbywa się w godzinach wieczornych– około godziny 20:00 (± 30 minut) trwa zazwyczaj 2,5 godziny w krajach znajdujących się na południu zaczyna się nieco później ze względu na gorący klimat (np. w Hiszpanii może być to godzina 22:30) zarówno w formie bufetowej jak i zasiadanej

11 Lunch umowne godziny występowania 13:00-15:00
trwa zazwyczaj do 2 godzin przeważnie odbywa się w restauracji często jako forma przerwy w pracy

12 Bufetowe uproszczona forma przyjęć zasiadanych
nie ma wyznaczonych miejsc dla zaproszonych (tzw. free sitting) bufet zazwyczaj jest samoobsługowy forma bardziej lubiana przez zapraszanych gości ze względu na możliwość dobierania towarzystwa, w którym dana osoba chce przebywać

13 Śniadanie robocze trwa max 1,5h występuje bezpośrednio po obradach
następuje wymiana poglądów zapraszani są jedynie uczestnicy rozmów bez współmałżonków brak zasady alternacji

14 Pierwsze śniadanie spotkanie nieformalne
organizowane podczas wizyt najważniejszych zagranicznych osobistości popularne spotkania z przedstawicielami mediów (np. redaktorzy naczelni kilku opiniotwórczych tytułów prasowych) zachowuje atmosferę prywatności i nieformalności

15 Koktajl najbardziej uniwersalna i wygodna forma przyjęcia
trwa maksymalnie 2 godziny odbywa się „na stojąco” możliwość zorganizowania zarówno wewnętrz jak i na zewnątrz (garden party) można opuścić w każdym momencie bez pożegnania się z gospodarzem (wyjście po angielsku) jednak czas wizyty nie powinien być krótszy niż minut duża liczba gości oraz ich rotacja gospodarze witają swoich gości – przez cały czas lub przez pierwsze 30 minut serwowane są zarówno napoje bezalkoholowe jak i alkoholowe dania powinny być dostępne w formie umożliwiającej spożycie ich wyłącznie widelcem

16 Afternoon tea forma uroczysta („high tea”)
występuje w warunkach brytyjskich organizowane w godzinach 14:30-16:30 serwowane są kanapki, krakersy oraz ciasta, które stanowią dodatek do herbaty dogodna pora spotkania kobiecego forma uroczysta („high tea”) brytyjskie określenie posiłku wieczornego odbywa się około godziny 19:00 serwowane jest danie gorące, ciasto oraz herbata możliwe jest również spożycie wina lub piwa

17 MENU – PRZYJĘCIA ZASIADANE
zawsze mięso i tylko najlepsze gorsze gatunki mięsa kunsztownie przyrządzone łatwo rozpoznawalne produkty (mięso) nie powtarzamy produktów (np. ziemniaki, ryba) kolorowo, koniecznie z czerwienią i pomarańczowym gdy goście międzynarodowi, upewniamy się w przeciwwskazaniach ostrożnie z daniami kontrowersyjnymi (kiszka, tatar, flaki, ozorki) jarosze nie uprzedzą gospodarzy Na stole dekoracje koniecznie jadalne, ale nie jemy żywe kwiaty serwetka podtalerz, nic na nim nie jemy, na nim serwetka głusząca składniki potrawy nie dotykają się ręce od nadgarstka do połowy przedramienia

18 ELEGANCKA KONSUMPCJA Sztućce Owoce Owoce morza Jemy
gospodyni daje hasło do jedzenia, ale bez „smacznego!” serwetka na kolanach częściowo zagięta….? bezgłośnie usta wytarte do napoju ciepłe jemy natychmiast po podaniu, mężczyzna czeka tylko na panią po prawej zimne rozpoczynamy, gdy wszyscy mają modlitwa przed…”w duchu” Sztućce Owoce Owoce morza

19 Chleb Chleb - Kromki chleba podawaj w koszyczku lub - w czasie uroczystych przyjęć - na talerzyku, osobno dla każdego gościa. Podczas śniadań smarujemy je masłem, nakładamy plasterki sera lub szynki, kroimy na talerzu i zjadamy za pomocą widelca i noża. W czasie obiadu i kolacji chleb jest dodatkiem do przystawek i zup. Chleba nie odgryzamy, lecz przełamujemy kromkę na dwie części. Odłamujemy mniejsze kęsy i ewentualnie smarujemy masłem.

20 KAWIOR Kawior nakładamy na talerzyk małą przeznaczoną do tego łyżeczką, skrapiamy sokiem z cytryny i jemy widelcem. Zwykle spożywamy do tego tosta, lecz wyśmienicie smakuje też z małym kawałkiem pieczywa (na tyle małym byśmy go mogli zjeść "na raz"), posmarowanym masłem, na który widelcem nakładamy trochę kawioru. Pamiętamy, by nigdy nie rozsmarowywać kawioru nożem na pieczywie!

21 Przyjęcia stojące Puste stoły na brudne naczynia
Barierki podczas części oficjalnej Odkładamy 2 szanse (KELNER?), ale nigdy na stoły bufetowe Zawsze nowy zestaw Albo jemy, albo pijemy Trzymanie talerza kąt prosty Kieliszek za nogę, lewą czy prawą Bez kuchennych eksperymentów, tylko dania popisowe

22 Serwis podawania Serwis francuski, z lewej samodzielne nakładanie, a drugi kelner z prawej ciepłe talerze Serwis angielski, porcjowany, z lewej, ale nakłada kelner, a drugi …podobnie Serwis rosyjski, z lewej niepodzielone Serwis amerykański, nałożone z prawej, Zabiera zawsze z prawej Czyste podaje zawsze z lewej

23 Sprawdzanie – „akceptacja” wina
Oglądanie i wąchanie korka Oglądanie i wąchanie wina w kieliszku Klarowność po ściankach kieliszka i brzegach napoju Sprawdzenie smaku Przeciąganie … może wyglądać na popisywanie się Można jednego z gości poprosić o akceptacje

24 ALKOHOLE Picie on – próbny łyk, gdy zamówił, czy może zmienić?
Podawanie Gospodarz lub inny pan poproszony Nie powtarzamy zgodność koloru Białe przed czerwonym Wytrawne przed słodkim Szampan na początku lub końcu Dolewanie tylko ten sam alkohol Dolewanie tylko do pustego Kelner (sommelier) sam doleje, gdy pusty „pozostanę przy...” Picie on – próbny łyk, gdy zamówił, czy może zmienić? Wytarcie ust Nie udawać Dopijanie, gdy koniec Uchwyt kieliszka „za nogę”

25 ALKOHOLE Toast Najpierw dopełniamy Wcześniej prosimy kelnera
Tylko szampan i wino Wstaje, nie bierze kieliszka Krótki, np. „za wiatr” i dopiero kończąc.... Trącanie niemodne, podnoszenie na wysokość oczu 2 toasty obowiązkowe: gospodarz potem gość Między daniami Jeśli w trakcie, to nie przy zupie i ciepłym

26 Rozmowa towarzyska -(„small talk”)
Dowcipnie, ale bez tzw. kawałów, anegdoty tak, uwaga na żarty z … grup ludzkich Bezwzględnie nie przerywaj Kilka słów o sobie w nowym towarzystwie, żeby … uniknąć Nie udawaj bywalca, bo szybko się wyda, lepiej szczerze:” jestem z Gniezna…”, „jestem pierwszy raz…”

27 Lekkie tematy … nie tylko pogoda
Wszyscy mówią po równo, uwaga na tzw. bzik na punkcie jakiegoś tematu Lekkie tematy: Neutralne: „jak się państwo bawicie?”, „czy próbowali państwo pilaw?”, „co słychać w stolicy wielkopolski?” Newsy ...”Proszę sobie wyobrazić, że słyszałem, że...Doda Modne... wypada wiedzieć Wrażenia z wydarzenia ...sztandarowe Nie sprawdzaj rozmówców...czy był na ostatniej sesji ...czy słyszał pan?

28 Tematy ryzykowne Wiek, finanse osobiste, zdrowie, kłopoty, religia, światopogląd, aborcja, semityzm, polityka, wojny


Pobierz ppt "Spotkania służbowe i towarzyskie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google