Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zachowania organizacyjne 2 i 3

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zachowania organizacyjne 2 i 3"— Zapis prezentacji:

1 Zachowania organizacyjne 2 i 3
Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

2 Propozycja dst 

3 ZACHOWANIA JEDNOSTKOWE W ORGANIZACJI

4 Role społeczne

5 Osobowość Sytuacja bodźcowa Cecha osobowości Reakcja

6 Model wielkiej piątki (podstawowe wymiary osobowości)
Ekstrawersja – towarzyskość, rozmowność, asertywność; Ugodowość – życzliwość, gotowość do współpracy; Sumienność – odpowiedzialność, wytrwałość; Stabilność emocjonalna – opanowanie, poczucie bezpieczeństwa; Otwartość na doświadczenie – wyobraźnia, zmysł, intelekt.

7 Temperament Źródło:

8 Motywacja

9 Jak motywować pracowników?

10 The puzzle of motivation
Źródło:

11

12 TEORIE MOTYWACJI

13 Co to jest motywacja? osoby, które mają motywacją starą się bardziej niż inne osoby pozbawione motywacji; motywacja – to chęć dokonania „czegoś”, uwarunkowania zaspokojeniem przez to działanie jakieś potrzeby;

14 Pytanie nr 1 do dyskusji Czy to możliwe, że mniej zdolnym udaje się przewyższyć bardziej utalentowanych rywali? Podaj przynajmniej 2 przykłady.

15 Teoria hierarchii potrzeb Maslowa
Źródło:

16 Teoria ERG Alderfera E (existence needs) – fizjologiczne i materialne potrzeby; R (relatedness needs) – potrzeby kontaktu z ludźmi; G (growth needs) – potrzeby osobistego rozwoju. Motywacja zależy od intensywności potrzeb! Demotywacja – niemożliwość zaspokojenia potrzeb.

17 A. Rodzaje (teorie treści)
Teorie treści – potrzeby są treściami motywacji Teoria dwuczynnikowa Herzberga; Teoria McClellanda;

18 Teoria dwuczynnikowa Herzberga
Na zadowolenie i niezadowolenie z pracy wpływają czynniki: higieny – cz. fizjologicznie, bezpieczeństwa i przynależności; (likwidują niezadowolenie); satysfakcji – szacunku i samorealizacji (pobudzają do motywacji).

19 Teoria McClellanda Potrzeby wpływają na motywacje!
Rodzaje potrzeb występujących w miejscu pracy: potrzeba osiągnieć; potrzeba przynależności; potrzeba władzy.

20 B. Rodzaje (teorie procesu)
Teoria wyznaczania celów; Teoria wzmacniania; Teoria sprawiedliwości; Teoria oczekiwań.

21 Teoria wyznaczania celów
przydatna wtedy, kiedy człowiek rozumie i akceptuje dany cel (musi posiadać odpowiednie możliwości); istotne jest wspólne ustalenie celów z pracownikowi, gdyż skutkuje to wzrostem wydajności pracownika (zachęty).

22 Teoria wzmacniania przedstawia, w jaki sposób w cyklicznym procesie uczenia się skutki poprzednich zachowań wpływają na przyszłość; skutki pozytywne – powtórzenie zachowania; negatywne – unikanie; nasze dzieciństwo? motywacja – modyfikacja zachowań (np. spóźnianie).

23 Teoria sprawiedliwości
pracownik dokonuje bilansu nakładów w stosunku do wynagrodzenia; „kropla, która przeleje kielich”; motywacja – nagrody bezpośrednie i pośrednie.

24 Teoria oczekiwań ludzie mają motywację, jeżeli dostrzegają sprzyjające im kombinacje tego, co dla nich jest ważne, i tego, czego oczkują jako nagrody za ich wysiłek; nagrody zewnętrzne: premia, pochwała, awans itp.; nagrody wewnętrzne: świadomość własnych osiągnięć, większy szacunek dla samego siebie, zadowolenie z pracy.

25 Pytanie nr 2 do dyskusji Która z teorii motywacji zostanie wykorzystana do poszczególnych sytuacji: pracownik podczas pracy rozmawia ze znajomymi za pomocą komunikatorów internetowych; pracownik nie chce poprowadzić kolejnego szkolenia, ponieważ w ostatnim miesiącu tylko on zastał delegowany do wykonywania takich zdań; pracownik nie wyraża zgody na kierowanie nowopowstałym zespołem, gdyż uważa, że nie ma ku temu umiejętności i nie rozumie potrzeby budowania tego zespołu.

26 Wnioski dla menedżerów
rozpoznać różnice pomiędzy ludźmi; odpowiedni ludzie do odpowiednich zdań; posługiwanie się jasnymi celami; indywidualne nagrody (uzależnione od osiągnięć); sprawdzanie, czy system jest sprawiedliwy.

27 Narzędzia motywacji środku przymusu – charakter obligatoryjny, zakazy i nakazy; środki zachęty – różnego rodzaju obietnice dane pracownikowi; środki perswazji – odwołanie się do sfery uczuciowej człowieka (apel, wmawianie, propaganda, itp.).

28 Wypalenie zawodowe

29 Pytanie nr 3 do dyskusji Na czym polega wypalenie zawodowe? Czy osoba na stanowisku kierowniczym może jemu zapobiec u swojego pracownika? W jaki sposób?

30

31 Zachowania w grupie

32 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zachowania organizacyjne 2 i 3"

Podobne prezentacje


Reklamy Google