Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkoła z klasą 2.0
2
Ucz i ucz się z TIK Problem 1
Jak prowadzić lekcje w sieci - online i offiine? Jak korzystać z Internetu, gdy lekcja nie odbywa się w pracowni? Jakie narzędzia komputerowe mogą się przydać na różnych przedmiotach i do różnych zadań? Jak odrabiać prace domowe w erze TIK? Jak nauczyć się dyskutować i precyzyjnie prezentować swoje poglądy w sieci? Jak realizować zespołowe projekty uczniowskie z wykorzystaniem TIK? Jaki użytek z Internetu, komputera i komórek można dopuścić na sprawdzianach i egzaminach? Co to jest dobre i złe ściąganie?
3
Ucz i ucz się z TIK Korzystanie z komunikatorów internetowych np. : skype, gadu-gadu, ts3 Możliwość korzystania z Internetu na lekcjach, za zgodą nauczyciela Pomoc Internetu przy odrabiania prac domowych Oglądanie ciekawych doświadczeń na lekcjach Sprawdzanie informacji w zaufanych źródłach Pisanie prac domowych i wysyłanie ich nauczycielowi na skrzynkę Chory uczeń może uczestniczyć w lekcji poprzez połączenie komputera z kamerą w klasie Używanie tablic interaktywnych i rzutników, przedstawienie prezentacji i odtwarzanie filmów dotyczących tematu lekcji Nauczyciele zamieszczają materiały dotyczące lekcji na blogu klasy
4
Pomoc Internetu w nauce
Wnioski Pomoc Internetu w nauce Każda klasa powinna posiadać swój blog
5
Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie
Problem 2 Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie Jak nauczyciele i uczniowie mają korzystać z TIK w nauczaniu, by nie było to bezkrytyczne kopiowanie, lecz twórcze wykorzystanie zasobów sieci? Jak rozpoznawać wiarygodne strony i źródeł Jak odróżnić informacje od komentarzy czy opinii? Jak mądrze i skutecznie szukać potrzebnych informacji i materiałów? Czy i jak reagować na nieprawidłowości, oszustwa, błędy? Jak się zachować, gdy zauważy się przejawy rasizmu, antysemityzmu, ksenofobii, nietolerancji?
6
Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie
Korzystamy z pewnych i zaufanych stron Szanować prawa autorskie, jeżeli coś kopiujemy podajemy dokładne źródło O niepokojących informacjach powiadamiamy rodziców Zbieramy informacje z różnych stron, ale tekst piszemy sami W sieci nikogo nie obrażamy ani i szanujemy cudze poglądy Ze znalezionych informacji korzystamy rozważnie Reagujemy na błędy oszustwa i oszczerstwa, zgłaszając to do moderatora strony Rozróżniamy informacje od komentarzy i opinii
7
Korzystamy z zaufanych
Wnioski Korzystamy z zaufanych stron internetowych i szanujemy ich prawa autorskie
8
Problem 3 Nie kradnij i nie daj się okraść
Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów -tekstów, zdjęć, filmów? Gdzie i jak szukać legalnych materiałów, z których można skorzystać? Jak podawać autorów i źródła? Jak czytać i respektować informacje o prawach autorskich? Jak zadbać o własne prawa? Jak podpisywać swoje teksty, zdjęcia itp.? Kiedy warto korzystać z wolnych licencji i na czym one polegają?
9
Nie kradnij i nie daj się okraść
Korzystamy ze stron, które posiadają prawa autorskie Podpisuj swoje zdjęcia i filmy znakiem wodnym Podajemy źródła zaczerpniętych informacji, zdjęć, filmów Pobrane programy bez licencji usuwamy w ciągu 24 godzin Nie udostępniamy publicznie haseł dostępu Pytamy znajomych o wiedzę, którą posiadają odnośnie legalnych źródeł informacji
10
swoich danych osobowych
Wnioski Nie podajemy nikomu swoich danych osobowych i haseł
11
Komunikujemy się Problem 4
Jak używać TIK do komunikacji w szkole i z rodzicami? Jak e oraz portale społeczności owe mogą ułatwić kontakty nauczycieli, uczniów i rodziców? Jakich informacji nie należy rozpowszechniać tą drogą? Jak stworzyć system monitorowania postępów ucznia, by pomagał on się uczyć? Czy używać SMS-ów w kontaktach nauczycieli z uczniami? Jaka powinna być strona internetowa szkoły Kto za nią odpowiada, kto ją prowadzi, co mogą na niej robić uczniowie? Gazetka szkolna w Internecie - czy i jak nauczyciele powinni ją kontrolować?
12
Komunikujemy się Do przekazywania informacji uczniom można wykorzystać szkolną stronę internetowa Ze strony szkoły możemy uzyskać informacje o spotkaniach i wywiadówkach Wykorzystujemy e-dzienniki Pamiętamy o netykiecie Nie wysyłamy spam-u i łańcuszków Kontaktujemy się z nauczycielami za pomocą Korzystamy ze strony z szkoły Internetowe konto bankowe
13
komunikatorów internetowych
Wnioski Komunikujemy się z innymi za pomocą komunikatorów internetowych Używamy strony internetowej szkoły
14
Komputery pod ręką Problem 5
Jak zapewnić dostępność komputerów i sieci w szkole, zamiast zamykać je w pracowni komputerowej? Jak sprawiedliwie i sensownie dzielić dostęp do TIK między różne przedmioty i różnych uczniów? Jak optymalnie wykorzystać komputery i dostęp do sieci? Rozrywka na szkolnych komputerach - kiedy i w jakim zakresie?
15
Komputery pod ręką W każdej sali powinien być komputer z dostępem do Internetu Na przerwach uczniowie powinni mieć udostępnioną sieć Wi-Fi Każdy uczeń powinien posiadać tablet Używanie programów edukacyjnych na lekcjach Nauczyciele powinni prezentować uczniom filmy edukacyjne na lekcjach
16
Możliwość korzystania Z sieci Wi-Fi na przerwach
Wnioski Możliwość korzystania Z sieci Wi-Fi na przerwach Używanie tablic Interaktywnych Na lekcjach
17
Bądź bezpieczny w sieci
Problem 6 Bądź bezpieczny w sieci Na czym polega bezpieczne korzystanie z sieci? Jakie ślady zostawiasz, surfując po Internecie? Jak korzystać z portali społecznościowych? Komputery szkolne - co uczniowie mogą na nich robić, a czego nie? Kontakty z nieznajomymi - jak się nauczyć zasad bezpieczeństwa? Strony, na które lepiej nie wchodzić
18
Bądź bezpieczny w sieci
Nie zawieramy podejrzanych wiadomości w Internecie Nie wchodzimy na strony dla nas nieodpowiednie Nie podajemy swoich danych osobowych, adresu Przestrzegamy zasad bezpiecznego korzystania z Internetu Nie publikujemy kompromitujących zdjęć i filmów Nie pobieramy nieznanych plików Uaktualniamy program antywirusowy Nie korzystamy z niezaufanych stron internetowych
19
Nie instalujemy programów bezpiecznego korzystania z
Wnioski Nie instalujemy programów z nieznanych źródeł Przestrzegamy zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
20
Nauczcie tego dorosłych
Problem 7 Nauczcie tego dorosłych W jaki sposób uczniowie przy wsparciu nauczycieli mogą szkolić innych, np. swoich rodziców, dziadków czy sąsiadów, w dziedzinie TIK? Jak przełamać barierę wstydu, że młodzi uczą starszych? Kto i jak ma nadzorować takie zajęcia?
21
Nauczcie tego dorosłych
Nauczyć dorosłych korzystania z podstawowych programów komputerowych Dzielimy się swoją wiedza i umiejętnościami z dorosłymi Wysyłamy rodziców na kurs informatyczny Kurs dla starszych powinna prowadzić osoba odpowiednio do tego przygotowana Osoby starsze powinny potrafić : Włączyć i wyłączyć komputer Tworzyć foldery Uruchamiać programy komputerowe Robić zakupy w sieci Komunikacja z innymi przez Internet Opłacać rachunki przez Internet
22
Sami uczymy starszych Korzystania z komputera
Wnioski Wysyłanie starszych na kurs korzystania z komputera Sami uczymy starszych Korzystania z komputera
23
Pomoc Internetu w nauce 2. Korzystamy z zaufanych
Wnioski Pomoc Internetu w nauce 2. Korzystamy z zaufanych stron internetowych i szanujemy ich prawa autorskie
24
bezpiecznego korzystania
3. Nie instalujemy programów z nieznanych źródeł 4. Przestrzegamy zasad bezpiecznego korzystania z Internetu
25
6. Komunikujemy się z innymi za pomocą komunikatorów internetowych
5. Nie podajemy nikomu Swoich danych osobowych I haseł 6. Komunikujemy się z innymi za pomocą komunikatorów internetowych
26
Korzystania z komputera
Część postulatywna 1. namawiamy starszych na kurs korzystania z komputera 2. Każda klasa powinna posiadać swój blog 3. Sami uczymy starszych Korzystania z komputera
27
5. Możliwość korzystania Z sieci Wi-Fi na przerwach
4. Używamy strony internetowej szkoły 5. Możliwość korzystania Z sieci Wi-Fi na przerwach 6. Używanie tablic Interaktywnych Na lekcjach
28
8. Uczniowie współpracują przy tworzeniu strony gimnazjum
7. Nauczyciele przeprowadzają lekcje otwarte dla rodziców z TIK 8. Uczniowie współpracują przy tworzeniu strony gimnazjum
29
Kodeks 2.0 Uczeń zobowiązany jest dołożyć należytej staranności w weryfikacji źródeł, z których korzysta §1. W razie wykorzystywania materiałów uczeń zaznacza źródło i autora 2. Nauczyciel zobowiązany jest w przypadku słusznej sugestii ucznia(ów) do korzystania z TIK
30
3. Nauczyciel ma adresy przeznaczone do kontaktu z uczniami i rodzicami, i zobowiązany jest bez nie zbędnej zwłoki odpowiadać na listy 4. Uczeń zobowiązany jest poruszać się w Internecie z zachowaniem szczególnej ostrożności i dbać o swoją prywatność i kulturę wypowiedzi dotyczy to szczególnie portali społecznościowych
31
5. Korzystanie z telefonów w czasie lekcji (Internet, kalkulator , filmowanie doświadczeń) wymaga każdorazowo zgody nauczyciela 6. Nauczyciele są zobowiązani do tworzenia banku stron edukacyjnych i publikowania ich na stronie gimnazjum
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.