Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zarządzanie strategiczne 7

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zarządzanie strategiczne 7"— Zapis prezentacji:

1 Zarządzanie strategiczne 7
Alicja Sielska Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr Instytut Nauk Ekonomicznych

2 Wyk. 7. Realizacja strategii

3 Plan prezentacji Realizacja strategii:
zasady i warunki wdrażania strategii; kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii; * strategiczna karta wyników.

4 Proces zarządzania strategicznego
H. Mruczek, B. Pilarczyk, H. Szulce, Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Poznań 2005, s.244.

5 1. Realizacja strategii proces wdrażania (wprowadzania w życie) – przedsięwzięcie jednorazowe; efektywna eksplantacja – proces ciągły w całym okresie stosowanej strategii.

6 Efektywna realizacja strategii wymaga:
wysokich umiejętności i nakładów; starannego zaplanowania; zorganizowania; motywowania; kontrolowania; weryfikowania.

7 System zarządzania realizacją strategii !
Często jednak: niewiele przedsiębiorstw posiada sprawne systemy zarządzania realizacją strategii; wiele organizacji posiada zdolność do formułowania strategii, ale niską zdolność jej realizacji (organizacje, które nie są nastawione na zysk – np. jednostki służby zdrowia, itp.); często również istnieje niedostateczne zintegrowanie systemu planowania strategii z procesami jej kontroli i weryfikacji.

8 Działania (warunki) wdrażania strategii

9 zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników.
planowanie operacji – rozpisanie celów i działań strategicznych dla konkretnych jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa, konkretnych komórek organizacyjnych; zespołów zadaniowych; planowanie alokacji zasobów – do wdrażania strategii przydzielenie odpowiednich środków finansowych, rzeczowych, ludzkich, finansowych; zorganizowanie realizacji zadań; motywowanie pracowników.

10 Dlaczego mogą występować problemy z realizacją obranej strategii?

11 wizja, misja i strategia są niewykonalne;
błędna analiza otoczenia i zasobów firmy; cele są niezrozumiałe dla wykonawców albo np. nie są powiązane ze strategią; słaby system motywacyjny pracowników; brak powołania odpowiednich jednostek do realizacji strategii (zespołów).

12 Kontrola i weryfikacja strategii

13 Kontrola – „czy wszystko poszło zgodnie z planem”;
Weryfikacja – zaproponowanie zmian strategii i zmian w systemie zarządzania strategicznego.

14 Kontrola – nie tylko procesu wdrażania, ale również procesu budowania strategii
czy opracowana strategia powstała przy zastosowaniu odpowiednich metod i procedur? czy analizy strategiczne są dokładne i szczegółowe? w jakim stopniu strategia została wdrożona i jakie są przyczyny ewentualnych odchyleń? czy procedury wdrażania spełniają obowiązujące standardy? czy uzyskano oczekiwane rezultaty?

15 Procesy kontroli kontrola na wszystkich poziomach zarządzania strategicznego (poziom sieci przedsiębiorstwa, poziom przedsiębiorstwa, poziom SJB i poziom funkcjonalny SJB) – kontrola zewnętrzna; firmy konsultingowe – inna forma kontroli zewnętrznej (UWAGA – zagrożenia).

16 * Kontrola strategiczna fazy wdrażania *
Przykład strategii: „Wchodzimy na rynek niemiecki przez utworzenie joint venture z wybraną firmą niemiecką w celu osiągnięcia w ciągu dwóch lat 10% udziału w rynku” Strategia nie została w pełni wprowadzona w życie np. z powodu siły innych konkurentów. Sprawdzamy, czy opracowania strategia rokuje nadzieje na pozytywne rezultaty? Kto i w jakim trybie podejmie działania kontrolne? Ocena zakresu i stopnia wdrażania strategii. Jakie są przyczyny niepełnego lub niesprawnego wdrożenia?

17 * Kontrola strategiczna fazy eksplantacji *
Analiza polega na obserwacji i ocenie uzyskanych rezultatów, gdyż pełne efekty wdrażania występują po dłuższym czasie (np. po pół roku obecności na rynku niemieckim osiągamy 4% udział w rynku, po roku 7%, a docelowy udział – 10% osiągamy po dwóch latach); Co jest przyczyną odchyleń wyników osiągniętych od zaplanowanych? Analiza ta stanowi podstawę do opracowania korekt istniejącej strategii.

18 Metody kontroli metoda ex post – proces budowania strategii;
metoda ex ante – proces wdrażania, kiedy rozpisujemy strategię na konkretne zadania z konkretnym czasem realizacji, dla konkretnych osób i zespołów uwzględniając podział zasobów i umiejętności, ale potem dokonujemy kontroli ex post.

19 Metody kontroli Do systemu kontroli dodajemy analizę zmian otoczenia (ex post i ex ante) oraz procesy formułowania korekt strategii, jako rezultat oceny zmian w otoczeniu – POPRAWA EFEKTYWNOŚCI STRATEGII.

20 Ryzyko a niepewność?

21 Strategiczna karta wyników
sugeruje cele i obszary analizy strategicznej, określa sposób przełożenia celów strategicznych na poszczególne cele w dziedzinie finansów; rynku i procesów rozwojowych; służy do oceny postępów realizacji strategii przez zastosowanie odpowiednich mierników ilościowych; jej kompleksowość polega na ocenie zarówno czynników finansowych, jak i rynkowych, dotyczących procesów wewnętrznych i rozwojowych.

22 SKW Uwzględnia: czynniki finansowe; perspektywę klienta;
perspektywę procesów wewnętrznych; perspektywę rozwoju przedsiębiorstwa.

23 1. Czynniki finansowe W SKW należy rozpisać cele finansowe na poszczególne SJB, rynki oraz klientów wraz z haromonogramem ich realizacji; Sugerowanie wskaźniki do oceny stopnia realizacji: zysk operacyjny, stopa zwrotu z kapitału, ekonomiczna wartość dodana i wskaźniki wartości sprzedaży.

24 2. Perspektywa klienta W SKW należy określić klientów i segmenty rynku, na których dane przedsiębiorstwo zamierza konkurować; w tej części stosuje się mierniki do oceny stopnia realizacji celów: stopień satysfakcji klientów, utrzymanie stanu posiadania klientów czy udział w rynku docelowym.

25 3. Perspektywa procesów wewnętrznych
Wewnętrzny łańcuch wartości przedsiębiorstwa najczęściej zawiera trzy grupy procesów: procesy innowacyjne (badanie nowych potrzeb klientów i tworzenie nowych produktów); procesy operacyjne (zaopatrzenie, produkcja i dystrybucja); procesy obsługi posprzedażowej (naprawy gwarancyjne, obsługa zwrotów serwisowych).

26 4. Perspektywa rozwoju przedsiębiorstwa
Polega na identyfikacji zasobów i umiejętności, które dane przedsiębiorstwo musi rozwijać; zdolność przedsiębiorstwa do uczenia się i rozwoju zależy od: kadr; systemów; procedur.

27 ZALICZENIE 

28 Zaliczenie odbędzie się dn. 26.04.2017 r.
Od godz do godz będą pisać studenci, których pierwsza litera nazwiska znajduje się w przedziale "A - Ł", od godz do godz "M - Ż". Osoby, które trzy razy widnieją na liście, uprawnione są do wykreślenia jednego pytania podczas zaliczenia.

29 4 podstawowe problemy zarządzanie strategicznego w przedsiębiorstwie;
Poziomy w systemie zarządzania strategicznego oraz odpowiadające im strategie; Macierz Ansoffa; Cele strategiczne przedsiębiorstwa; Metoda SMART;

30 Misja i wizja przedsiębiorstwa;
Luka strategiczna, luka rozwojowa; Proces zarządzania strategicznego. Strategia zamierzona i strategia wyłaniająca się; Wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie przedsiębiorstwa (składniki i cechy); Metoda cyklu życia produktu;

31 Metoda atrakcyjności inwestycyjnej sektorów;
Model cyklu życia technologii; Analiza SWOT; Macierz wzrostu BCG; Model atrakcyjności sektorów firmy McKinsey;

32 Model cyklu życia sektora firmy A.D. Little;
Walory i ograniczenia strategii portfelowych; Warunki wdrażania strategii; Kontrola strategiczna i weryfikacja strategii; Strategiczna Karta Wyników.

33 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zarządzanie strategiczne 7"

Podobne prezentacje


Reklamy Google