Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH - cz.II

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH - cz.II"— Zapis prezentacji:

1 SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH - cz.II
Wybory do Rady Miasta Knurów, Prezydenta Miasta Knurów, Rady Powiatu Gliwickiego, Sejmiku Województwa Śląskiego zarządzonych na dzień r. SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH - cz.II r. r. r. – Knurów 1

2 Po zamknięciu lokalu 1. W lokalu mogą przebywać poza członkami komisji wyłącznie : a) mężowie zaufania, b) obserwatorzy międzynarodowi. 2. W czasie otwierania urny i wyjmowania z niej kart dopuszczalna jest obecność w lokalu przedstawicieli prasy, którzy przed zamknięciem lokalu zgłoszą swoją obecność przewodniczącemu komisji. Za zgodą Miejskiej Komisji Wyborczej dopuszczalne jest sfilmowanie i sfotografowanie przez przedstawicieli prasy momentu otwierania przez komisję urny wyborczej do głosowania i wyjmowania z niej kart. Po wykonaniu tej czynności przedstawiciele prasy obowiązani są niezwłocznie opuścić lokal komisji. 3. W lokalu w miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego może przebywać operator ds. Informatycznej obsługi systemu, który nie jest członkiem komisji.

3 4. Mężowie zaufania, obserwatorzy międzynarodowi i przedstawiciele prasy
nie mogą uczestniczyć w liczeniu głosów, ani pomagać członkom komisji w wykonywaniu ich zadań.

4 Ustalanie wyników głosowania w obwodzie
1. Po zamknięciu lokalu i po zakończeniu głosowania komisja niezwłocznie w pełnym składzie przystępuje do wykonania następujących czynności: 1) przewodniczący komisji w obecności członków zapieczętuje otwór urny wyborczej, zaklejając go paskiem papieru opatrzonym pieczęcią komisji i podpisami jej członków, 2) następnie komisja przystępuje do czynności mających na celu sporządzenie protokołów głosowania w następującej kolejności: a) w wyborach Prezydenta Miasta, b) w wyborach do Rady Miasta Knurów, c) w wyborach do Rady Powiatu Gliwickiego, d) w wyborach do Sejmiku Województwa Śląskiego.

5 2. Nie jest dopuszczalne tworzenie z członków komisji grup roboczych, które
wykonywałyby oddzielnie czynności po zakończeniu głosowania. 3. Protokoły głosowania w obwodzie składają się z trzech części: I. Rozliczenie kart do głosowania. II. Ustalenie wyników głosowania. III. Uwagi i adnotacje.

6 Sporządzanie protokołów głosowania
1) Komisja ustalając wyniki głosowania sporządza projekt protokołów głosowania, do tego celu wykorzystuje otrzymane papierowe formularze protokołów, 2) liczby w protokołach wpisuje się w następujący sposób: a) liczby jednocyfrowe wpisuje się w ostatniej kratce z prawej strony, b) liczby dwucyfrowe – w dwóch ostatnich kratkach z prawej strony, c) liczby trzycyfrowe – w trzech ostatnich kratkach z prawej strony itd., d) jeżeli ustalona przez Komisję liczba wynosi zero, w ostatniej kratce z prawej strony należy wpisać cyfrę „0”

7 5 2 1 3

8 PROTOKÓŁ GŁOSOWANIA W OBWODZIE
I. ROZLICZENIE KART DO GŁOSOWANIA 1. Liczba wyborców uprawnionych do głosowania - liczba wyborców umieszczonych w spisie wyborców, łącznie z osobami dopisanymi do spisu wyborców przez komisję w trakcie głosowania, - tj. suma pkt 1a + 1b. W pkt. 1b wszystkie komisji wpisują cyfrę „0” Liczba wyborców uprawnionych do głosowania musi być taka sama we wszystkich protokołach. Liczba w pkt 1a musi być równa liczbie z pkt 1.

9 2. Komisja otrzymała kart do głosowania
- wpisuje się ustaloną przed rozpoczęciem głosowania liczbę otrzymanych kart do głosowania. 3. Nie wykorzystano kart do głosowania - Komisja przelicza niewykorzystane karty do głosowania odrębnie w wyborach Prezydenta, Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego. - Karty niewykorzystane należy zapakować w pakiety, odrębnie Województwa Śląskiego. Pakiety należy opieczętować i opisać: Karty niewykorzystane w wyborach Okręg wyborczy nr Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

10 4. Liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania
- ustala się na podstawie podpisów w spisie wyborców w części A spisu wyborców potwierdzających otrzymanie kart do głosowania łącznie z podpisami osób dopisanych przez komisję w trakcie głosowania oraz z adnotacjami „odmowa podpisu” zastępującymi podpisy, - należy zwrócić szczególną uwagę na adnotacje w rubryce „Uwagi” - „bez gminy”, „bez wójta”, „bez powiatu”, „bez województwa” - gdy wyborcy nie pobrali wszystkich kart do głosowania, - nie ma spisu wyborców część B (w pkt 4b należy wpisać cyfrę „0”, - liczba w pkt. 4a musi być równa liczbie z pkt. 4

11 Rozliczenie kart do głosowania
Suma liczb z pkt. 3 i 4 powinna być równa liczbie z pkt. 2, jeśli tak nie jest – przypuszczalną przyczynę należy opisać w pkt.14 Komisja dokonuje oddzielnie w każdym z protokołów rozliczenia kart do głosowania tzn. ustala, czy liczba kart niewykorzystanych (pkt 3 protokołu) i liczba wyborców, którym wydano karty do głosowania (pkt 4 protokołu), jest równa liczbie kart, które otrzymała komisja (pkt 2 protokołu). Uwaga! - W razie stwierdzenia niezgodności komisja ponownie przelicza podpisy w spisie, a jeśli wynik rozliczenia kart będzie ten sam – przypuszczalną przyczynę niezgodności należy opisać w punkcie 14 protokołu. - Jeżeli różnica nie występuje, w pkt.14 protokołu należy wpisać „Brak uwag”. W razie braku miejsca w protokole na opisanie przyczyn rozbieżności należy dokonać tego na oddzielnej kartce papieru stanowiącej załącznik do protokołu. W protokole należy zamieścić informację o sporządzeniu załącznika.

12 5. Liczba wyborców głosujących przez pełnomocnika (liczba kart do
głosowania wydanych na podstawie otrzymanych przez komisję aktów Pełnomocnictwa) - komisja ustala na podstawie liczby podpisów pełnomocników głosujących w imieniu wyborców ujętych w spisie, znajdujących się obok dopisku „pełnomocnik” w rubryce spisu „Uwagi”, - uzyskaną liczbę komisja porównuje z liczbą otrzymanych aktów pełnomocnictwa, z pominięciem aktów pełnomocnictwa, które komisja otrzymała od osób, których pełnomocnictwo wygasło lub zostało cofnięte. Liczby te powinny być równe. Jeżeli zachodzi rozbieżność pomiędzy tymi liczbami, komisja dokonuje ponownego przeliczenia. Uwaga! Obwodowa Komisja Wyborcza Nr 22 z/s w Szpitalu w pkt. 5 protokołu wpisuje cyfrę „0”. Termin zgłaszania zamiaru głosowania za pośrednictwem pełnomocnika upływa w dniu 07 listopada r. (piątek).

13 Głosowanie korespondencyjne
Do głosowania korespondencyjnego zostały wyznaczone wszystkie Obwodowe Komisje Wyborcze. Termin zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego przez wyborcę niepełnosprawnego upłynął w dniu 27 października 2014r. Do dnia 27 października żaden z wyborców niepełnosprawnych nie zgłosił zamiaru głosowania korespondencyjnego. Uwaga! Obwodowe Komisje Wyborcze od nr 1 do 22 w pkt. 6,7,7a,7b,7c,7d,7e protokołu wpisują cyfrę”0”.

14 Otwarcie urny II. USTALENIE WYNIKÓW GŁOSOWANIA
Komisja sprawdza, czy pieczęcie na urnie oraz wlocie do urny pozostały nienaruszone, po czym otwiera urnę i wyjmuje z niej karty do głosowania. Uwaga! Zaleca się zachowanie staranności przy wyjmowaniu kart z urny, aby nie zostały one uszkodzone. W przypadku stwierdzenia, że w urnie znajdują się inne przedmioty niż karty do głosowania (w tym np. czyste kartki papieru), komisja oddziela je od kart do głosowania, a informacje o ich znalezieniu odnotowuje w pkt. 20 każdego protokołu. Karty uszkodzone przez wyborcę (tj. części kart, karty całkowicie przedarte na dwie lub więcej części oraz karty, w których odłączono poszczególne strony bądź ich części – komisja nie bierze pod uwagę przy obliczeniach. Karty te należy zapakować w pakiet, opieczętować go i opisać:

15 Karty uszkodzone przez wyborcę
Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów 8. Liczba kart wyjętych z urny Komisja przegląda wszystkie karty i oddziela karty do głosowania w wyborach: Prezydenta, Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego. Ustalone liczby kart wyjętych z urny dla danych wyborów komisja wpisuje w pkt.8 właściwego protokołu. 8a. w tym liczba kart wyjętych z kopert na karty dogłosowania Dotyczy głosowania korespondencyjnego, wszystkie komisje w pkt. 8a wpisują cyfrę „0”.

16 9. Liczba kart nieważnych
Komisja wydziela i liczy oddzielnie karty w wyborach Prezydenta i do Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego, karty nieważne tj.: 1)karty inne niż ustalone urzędowo, 2) karty nieopatrzone pieczęcią właściwej komisji obwodowej, 3) karty uszkodzone przez drukarnię (taka sytuacja nie powinna się zdarzyć, ponieważ wszystkie karty, których wada została spowodowana przez drukarnię np. powtórzone listy kandydatów, brak poszczególnych list kandydatów, brak nadruku na części karty, winny być sprawdzone przez członków obwodowych komisji wyborczych w sobotę r. oraz w niedzielę r. Wydanie wyborcy takiej karty spowoduje, że jego głos będzie nieważny.) Jeżeli liczba kart nieważnych jest większa niż „0”, przypuszczalną przyczynę wystąpienia kart nieważnych należy opisać w pkt. 16 protokołu. Jeżeli liczba kart nieważnych wynosi „0”, w pkt. 9 należy wpisać cyfrę „0” a w pkt.16 „Brak uwag”.

17 Karty nieważne nie są brane pod uwagę przez komisję podczas liczenia.
Karty nieważne należy zapakować w pakiety, odrębnie w wyborach Prezydenta i do Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego, opieczętować i opisać: Karty nieważne w wyborach Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

18 Karty ważne – to: 10. Liczba kart ważnych 1) karty ustalone urzędowo,
2) karty opieczętowane pieczęcią komisji, 3) karty nie uszkodzone ( zadrukowane, nie przedarte, wszystkie strony kart są połączone ze sobą). Komisja liczy oddzielnie karty ważne w wyborach Prezydenta i do Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego, i na ich podstawie ustala wyniki głosowania. Suma kart nieważnych (pkt.9 protokołu) i kart ważnych (pkt.10 protokołu) musi być równa liczbie kart wyjętych z urny (pkt 8 protokołu). Uwaga! Jeżeli tak nie jest komisja musi na nowo przeliczyć karty nieważne i karty ważne.

19 Ustalanie głosów nieważnych i głosów ważnych
Komisja ustala głosy nieważne i głosy ważne oddzielnie w wyborach Prezydenta i w wyborach do Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego. Z kart ważnych (pkt.10 protokołu) komisja ustala liczbę głosów nieważnych i głosów ważnych oddanych na wszystkie listy kandydatów. Komisja jest obowiązana przejrzeć całą kartę do głosowania, a nie poprzestać na miejscu, w którym wyborca postawił znak „X”, gdyż może się okazać, że znak taki wyborca postawił również przy nazwiskach innych kandydatów, co powoduje nieważność głosu. Znakiem „x” postawionym w kratce są dwie przecinające się linie, których punkt przecięcia znajduje się w obrębie kratki.

20 Ustalenie, czy znak „x” postawiony jest w kratce, czy poza nią, należy do komisji.
Uznania głosu za nieważny komisja dokonuje po okazaniu karty wszystkim członkom komisji uczestniczącym w ustalaniu wyniku głosowania. Wszelkie znaki, wykreślenia, przekreślenia, w tym również i znak „X” postawiony przez wyborcę poza przeznaczoną na to kratką, traktuje się jako dopiski, które nie wpływają na ważność głosu. Natomiast wszelkie znaki graficzne naniesione w obrębie kratki, w szczególności zamazanie kratki, przekreślenie znaku „X” w kratce itp., powodują nieważność głosu.

21 11. Liczba głosów nieważnych z kart ważnych
Wybory Prezydenta Miasta Za nieważny uznaje się głos, gdy wyborca w kratce na karcie do głosowania: 1) postawił znak „x” obok nazwiska dwóch lub większej liczby kandydatów; liczbę głosów nieważnych z tej przyczyny wpisuje się w pkt. 11a protokołu, 2) nie postawił znaku „x” obok nazwiska żadnego kandydata; liczbę głosów nieważnych z tej przyczyny wpisuje się w pkt. 11b protokołu, 3) postawił znak „x” obok nazwiska kandydata, którego nazwisko zostało skreślone; liczbę głosów nieważnych z tej przyczyny wpisuje się w pkt. 11c protokołu. Suma liczb z pkt. 11a,11b,11c musi być równa lub mniejsza od liczby z pkt.11. Sytuacja, w której suma ta jest mniejsza od liczby z pkt.11, może wystąpić wyłącznie w sytuacji, gdy komisja stwierdziła nieważność głosów z powodu naniesienia przez wyborcę znaków graficznych w obrębie kratki, w tym w szczególności zamazania kratki, przekreślenia znaku w kratce.

22 Wybory do Rady Miasta Wyborca może głosować tylko na 1 kandydata. Za nieważny uznaje się głos, gdy wyborca w kratce do głosowania: 1) postawił znak „x” przy nazwisku więcej niż 1 kandydata, 2) nie postawił znaku „x” przy nazwisku żadnego kandydata, 3) postawił znak „x” tylko przy nazwisku skreślonego kandydata. Wybory do Rady Powiatu i Sejmiku Województwa Wyborca może głosować tylko na jedną listę i na 1 kandydata z tej listy. 1) postawił znak „x” przy nazwiskach dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list, 3) postawił znak „x” wyłącznie przy nazwisku skreślonego kandydata lub przy nazwisku kandydata z listy, której rejestrację unieważniono.

23 Karty ważne z głosami nieważnymi komisja pakuje, pieczętuje i opisuje:
Głosy nieważne z kart ważnych w wyborach (liczba) Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

24 12. Liczba głosów ważnych ... (z kart ważnych)
Wybory Prezydenta Miasta Można głosować tylko na 1 kandydata. Za ważny uznaje się głos, gdy wyborca w kratce na karcie do głosowania: 1) postawił znak „x” obok nazwiska 1 kandydata. Wybory do Rady Miasta 1) postawił znak „x” obok nazwiska 1 kandydata, 2) postawił znak „x” przy nazwisku kandydata skreślonego oraz przy nazwisku innego kandydata – to głos jest ważny i zaliczony kandydatowi, którego nazwisko nie zostało skreślone.

25 Wybory do Rady Powiatu i Sejmiku Województwa
Wyborca może głosować tylko na jedną listę i na 1 kandydata z tej listy, przez co wskazuje pierwszeństwo do otrzymania mandatu. Za ważny uznaje się głos, gdy wyborca w kratce do głosowania: 1) postawił znak „x” obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy, 2) na jednej liście przy nazwisku dwóch lub więcej kandydatów. Głos taki traktuje się jako oddany na tego kandydata spośród tych, przy których postawiono znak „x”, którego nazwisko jest umieszczone wyżej na tej liście; 3) wyłącznie przy nazwisku skreślonego kandydata. Głos taki traktuje się jako oddany na listę bez wskazania pierwszeństwa do uzyskania mandatu; 4) przy nazwisku skreślonego kandydata oraz przy nazwisku innego kandydata z tej samej listy. Głos taki traktuje się jako oddany na nieskreślonego kandydata;

26 5) przy nazwisku kandydata skreślonego z jednej listy i przy nazwisku
kandydata z innej listy. Głos taki traktuje się jako oddany na nieskreślonego kandydata z tej innej listy; 6) przy nazwisku kandydata z unieważnionej listy i przy nazwisku kandydata z innej (ale tylko jednej) listy. Głos taki traktuje się jako oddany na kandydata z listy, której rejestracja nie została unieważniona. Następnie komisja oddzielnie w protokołach z wyborów Prezydenta, Rady Miasta, Rady Powiatu, Sejmiku Województwa Śląskiego, sumuje głosy nieważne (pkt 11) i ważne (pkt 12) i porównuje wynik z liczbą kart ważnych (pkt 10). Liczby te muszą być równe. Jeżeli występują rozbieżności należy poszukać przyczyny błędu i po sprostowaniu obliczeń właściwe liczby wpisać do protokołu.

27 13. Na poszczególnych kandydatów na wójta, burmistrza, prezydenta miasta
oddano następujące liczby głosów ważnych Wybory Prezydenta Miasta Komisja ustala liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów na prezydenta. Ustalenia tego komisja dokonuje na przygotowanych wcześniej arkuszach pomocniczych z nazwiskami i imionami wszystkich kandydatów na prezydenta. Ustaloną liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów komisja wpisuje w pkt 13 protokołu odpowiednio przy nazwiskach poszczególnych kandydatów. Sumę liczb głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów wpisuje się w rubryce „Razem”. Komisja sumuje liczbę głosów nieważnych (pkt 11 protokołu) i liczbę głosów ważnych oddanych na wszystkich kandydatów (rubryka „Razem” pktu 13) i porównuje wynik z liczbą kart ważnych (pkt 10). Liczby te muszą być identyczne. Jeżeli występują rozbieżności należy poszukać przyczyny błędu i po sprostowaniu obliczeń właściwe liczby wpisać do protokołu.

28 Skreślenie kandydata po wydrukowaniu kart
Skreślone nazwisko kandydata umieszcza się (pozostawia) w odpowiedniej części protokołu, a w miejscu przeznaczonym na wpisanie liczby głosów wpisuje się „XXXX”. Komisja pakuje karty ważne z głosami ważnymi w pakiet pieczętuje i opisuje: Głosy ważne z kart ważnych w wyborach Prezydenta Miasta Knurów (liczba) Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

29 13. Na poszczególne listy kandydatów i umieszczonego na nich kandydata
oddano następujące liczby głosów ważnych: Wybory do Rady Miasta Komisja ustala liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególne listy. Ustalenia dokonuje na przygotowanych wcześniej arkuszach pomocniczych z nazwiskami i imionami, skrótami nazw komitetów wyborczych i numerami list. Ustalone dane wpisuje się w pkt 13, oddzielnie przy nazwiskach poszczególnych kandydatów. Liczba głosów otrzymanych przez któregokolwiek kandydata nie może być większa od liczby głosów ważnych (pkt 12). Suma głosów oddanych na wszystkich kandydatów musi być równa liczbie głosów ważnych (pkt 12). Jeżeli powyższe warunki nie są dotrzymane należy poszukać przyczyny błędu i po sprostowaniu obliczeń właściwe liczby wpisać do protokołu.

30 Skreślenie kandydata po wydrukowaniu kart
Jeżeli po wydrukowaniu kart zostanie z zarejestrowanej listy skreślone nazwisko kandydata – to skreślone nazwisko kandydata umieszcza się (pozostawia) w odpowiedniej części protokołu, a w miejscu przeznaczonym na wpisanie liczby głosów wpisuje się „XXXX”. Komisja pakuje karty ważne z głosami ważnymi w odrębne pakiety według numerów list, pieczętuje i opisuje: Głosy ważne z kart ważnych w wyborach do Rady Miasta Knurów Lista nr (liczba) Okręg wyborczy nr Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

31 13. Na poszczególne listy kandydatów i umieszczonych na nich kandydatów
oddano następujące liczby głosów ważnych: Wybory do Rady Powiatu i Sejmiku Województwa Komisja ustala na podstawie kart z głosami ważnymi, liczbę głosów ważnych oddanych na każdą z list: 1) odrębnie grupuje karty z głosami oddanymi na poszczególne listy, 2) oblicza liczbę kart z głosami ważnymi oddanymi na każdą z list i wpisuje przy numerze listy i skrócie nazwy komitetu, na przygotowanych wcześniej arkuszach pomocniczych, odrębnych dla każdej listy z jej numerem i skrótem nazwy oraz nazwiskami i imionami umieszczonych na niej kandydatów. Następnie należy podsumować głosy ważne oddane na wszystkie listy kandydatów. Otrzymana liczba musi być identyczna z liczbą z pkt. 12. Ustalenia liczby głosów oddanych na poszczególnych kandydatów z każdej listy: 1) ustalone liczby wpisuje się przy nazwiskach poszczególnych kandydatów, 2) następnie komisja sprawdza prawidłowość ustalenia liczby głosów ważnych oddanych na każdą z list. W tym celu dodaje liczby głosów oddanych na poszczególnych kandydatów z danej listy i uzyskany wynik wpisuje na arkuszu pomocniczymw rubryce „Razem”. Uzyskany wynik powinien być taki sam jak liczba głosów ważnych oddanych na listę.

32 Skreślenie kandydata po wydrukowaniu kart
1.Jeżeli po wydrukowaniu kart zostanie z zarejestrowanej listy skreślone nazwisko kandydata – to skreślone nazwisko kandydata umieszcza się (pozostawia) w odpowiedniej części protokołu, a w miejscu przeznaczonym na wpisanie liczby głosów wpisuje się „XXXX”. 2. Analogicznie postępuje się w przypadku unieważnionej listy kandydatów- „XXXX” wpisuje się w miejscu przeznaczonym na wpisanie liczby głosów ważnych oddanych na listę, jak i w rubryce „Razem”. Komisja pakuje karty ważne z głosami ważnymi w odrębne pakiety według numerów i nazw list, pieczętuje i opisuje: Głosy ważne z kart ważnych w wyborach do Rady Powiatu Gliwickiego/Sejmiku Województwa Śląskiego Lista nr (liczba) Okręg wyborczy nr Obwodowa Komisja Wyborcza nr Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej ul Knurów

33 III. UWAGI I ADNOTACJE Uwagi do protokołu mogą wnieść:
1) mężowie zaufania obecni przy pracach komisji. Uwagi mężów zaufania wpisuje się bezpośrednio do protokołu w pkt. 18. Jeżeli mężowie zaufania nie zgłosili uwag, w pkt. tym należy wpisać „Brak zarzutów”. Jeżeli mężowie zaufania nie byli obecni przy sporządzaniu protokołu w pkt. tym należy wpisać „Brak mężów zaufania w obwodzie”; 2) członkowie komisji uczestniczący w jej pracach. Uwagi członków komisji wpisuje się bezpośrednio do protokołu w pkt.19. Jeżeli członkowie komisji nie zgłosili uwag, w pkt. tym należy wpisać Jeżeli treść uwag mężów zaufania albo członków komisji nie mieści się na formularzu, należy dołączyć ją do protokołu, zaznaczając to w odpowiednim pkt. protokołu. Komisja ma obowiązek ustosunkować się do wniesionych zarzutów, załączając do protokołu wyjaśnienia.

34 Sporządzanie protokołów głosowania i podawanie
do publicznej wiadomości Komisja jest zobowiązana sporządzić protokoły głosowania według wzorów okreśłonych uchwałą Państwowej Komisji Wyborczej z dnia r. Protokoły sporządza się w systemie informatycznym zatwierdzonym przez Państwową Komisję Wyborczą. Jeżeli wystąpią przeszkody w wykorzystaniu systemu informatycznego, komisja sporządza protokoły ręcznie. Sporządzenie protokołów ręcznie nie zwalnia komisji od wprowadzenia ich do systemu informatycznego. Po usunięciu przeszkód, komisja niezwłocznie za pośrednictwem operatora wprowadza dane do systemu.

35 Sporządzenie protokołu
1) protokół głosowania komisja sporządza w systemie informatycznym w następujący sposób: a) przewodniczący komisji przekazuje operatorowi informatycznemu projekt protokołu głosowania, b) operator dwukrotnie wprowadza wszystkie dane z projektu protokołu do systemu informatycznego, c) w trakcie wprowadzania danych system może sygnalizować na ekranie monitora błędy (w kolorze czerwonym) i ostrzeżenia (w kolorze niebieskim lub żółtym), mimo tej sygnalizacji przygotowane dane liczbowe należy wprowadzić do końca, d) gdy po wprowadzeniu wszystkich danych liczbowych system sygnalizuje błędy lub błędy i ostrzeżenia należy wydrukować zestawienie błędów i ostrzeżeń – bez usunięcia błędów protokół nie zostanie wydrukowany. Komisja ustala przyczyny błędu w celu usunięcia go przez wprowadzenie w odpowiednich rubrykach prawidłowych danych liczbowych.

36 Błąd Komisja ustala przyczyny błędu w celu usunięcia go przez wprowadzenie w odpowiednich rubrykach prawidłowych danych liczbowych, Komisja analizuje treść komunikatu o błędzie, sprawdza dane liczbowe na arkuszach pomocniczych, sprawdza prawidłowość działań arytmetycznych, a jeśli jest to konieczne – powtarza czynności związane z ustaleniem wyników głosowania. Gdy system sygnalizuje błędy i ostrzeżenia, należy wydrukować Zestawienie błędów i ostrzeżeń. Wydrukowane Zestawienie błędów i ostrzeżeń, po usunięciu błędów, przeanalizowaniu wskazanych ostrzeżeń (ich usunięciu) podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w ustalaniu wyników, Zestawienia błędów i ostrzeżeń nie przesyła się do Terytorialnej Komisji Wyborczej.

37 Ostrzeżenia Gdy system informatyczny nie sygnalizuje błędów (zostały usunięte lub ich nie było), a jedynie sygnalizuje ostrzeżenia, należy wydrukować raport ostrzeżeń. Komisja analizuje treść ostrzeżeń i – w razie stwierdzenia ich zasadności – dokonuje korekty danych liczbowych w protokole. Jeżeli komisja, po analizie ostrzeżeń, uzna, że dane liczbowe są prawidłowe, wpisuje swoje stanowisko na wydruku raportu ostrzeżeń. W przypadku niektórych ostrzeżeń system informatyczny zasygnalizuje, że wydrukowanie protokołu głosowania będzie możliwe po uzyskaniu akceptacji na pozostawienie danych bez zmian (w takiej sytuacji należy skontaktować się z Koordynatorem). .

38 Raport ostrzeżeń podpisują wszyscy członkowie komisji.
Do właściwej Terytorialnej Komisji Wyborczej dostarczany jest protokół wraz z podpisanym wydrukiem raportu ostrzeżeń, jeśli komisja aprobowała protokół bez wprowadzania zmian w zakresie sygnalizowanym raportem ostrzeżeń. Drukowanie protokołu Gdy system informatyczny nie sygnalizuje błędów lub zostały usunięte, drukowane są protokoły głosowania w dwóch egzemplarzach. Do obowiązków operatora należy zszycie oddzielnie każdego protokołu Po wydrukowaniu, a następnie przekazanie zszytego protokołu komisji. Komisja sprawdza zgodność danych w wydrukowanych protokołach z ustalonymi wynikami głosowania, poprzez odczytanie na głos danych z wydrukowanych protokołów i porównanie ich z danymi z projektów protokołów przekazanych operatorowi informatycznemu.

39 Awaria drukarki lub inne przeszkody w wydrukowaniu protokołu nie zwalniają
komisji z obowiązku wprowadzenia do systemu informatycznego danych z protokołów głosowania!!!

40 Przewodniczący komisji uwierzytelnia licencją zgodność danych
wprowadzonych do systemu informatycznego z danymi zawartymi w protokole przyjętym przez komisję, operator informatyczny dokonuje transmisji danych. Operator informatyczny dokonuje zapisu uwierzytelnionych przez przewodniczącego danych z protokołu na nośniku elektronicznym, nośnik przekazywany jest właściwej Terytorialnej Komisji Wyborczej. Protokoły głosowania w obwodzie, w dwóch egzemplarzach, podpisują wszyscy członkowie komisji obecni przy ich sporządzeniu, także ci, którzy wnieśli do niego uwagi, opatruje sięje pieczęcią komisji. Pieczęć komisji (czytelna!!!) winna być umieszczona na tej samej stronie, na której znajdują się podpisy członków komisji.

41 Nie jest wymagane parafowanie przez członków komisji kolejnych
stron protokołu. Gdy komisja będzie stawiać parafki na każdej stronie: - na każdej stronie powinny być parafki wszystkich członków komisji, w przypadku braku parafki protokół będzie zwracany przez Terytorialną Komisję Wyborczą i komisja będzie musiała uzupełnić protokół o brakujące parafki, - parafki nie mogą być postawione na symbolu kontrolnym. Parafki na każdej stronie protokołu wymagane są tylko w protokołach sporządzanych ręcznie oraz na kopii podawanej do wiadomości wyborców. Symbol kontrolny na wszystkich stronach protokołu winien być ten sam. Każda poprawka w protokole powoduje zmianę symbolu na tej stronie protokołu, dlatego należy wydrukować na nowo cały protokół.

42 Protokoły zostaną zwrócone przez Terytorialną Komisję Wyborczą
w następujących przypadkach: 1. Brak pieczęci lub odciśnięcie nieczytelnie pieczęci. 2. Brak podpisów członków komisji w protokole głosowania. 3. Stwierdzenie innej cyfry symbolu kontrolnego na różnych kartach protokołu, zestawienia oraz raportu ostrzeżeń. 4. Gdy stwierdzono, że komisja mylnie zakwalifikowała głosy nieważne jako karty nieważne.

43 5. Brak ustosunkowania się komisji w pkt
5. Brak ustosunkowania się komisji w pkt. 14,15,16,17,18,19,20 protokołu w przypadku niezgodności wynikłych w częściach I i II protokołu. 6. Gdy obwodowa komisja nie ustosunkuje się pisemnie do wniesionych uwag mężów zaufania. 7. Brak zapisu o treści „Brak uwag” w pkt. 14,15,16, 20, „Brak zarządzeń” w pkt. 17 oraz „Brak zarzutów”w pkt. 18 i 19 protokołu w przypadkach gdy nie wniesiono uwag i zarzutów. 8. Gdy do protokołu nie zostanie dołączony raport ostrzeżeń (o ile zostanie przez system sporządzony). 9. Gdy treść koniecznych wyjaśnień komisji nie zostanie przeniesiona do pkt.14, 15,16,17,18,19, 20 protokołu. 10. Gdy raport ostrzeżeń (o ile zaistnieje konieczność jego wydrukowania) nie zostanie podpisany przez członków komisji. 11. W protokołach sporządzanych ręcznie: brak parafek na każdej stronie, brak wskazania funkcji pełnionej w komisji.

44 Obwodowa Komisja Wyborcza po sporządzeniu protokołów
głosowania dostarcza do Urzędu Miasta: a) 2 egzemplarze protokołu głosowania wraz z raportem ostrzeżeń (2egz.), b) stanowisko komisji w sprawie uwag wniesionych przez mężów zaufania i członków komisji (o ile zostały wniesione), (2 egz.). 1) Miejskiej Komisji Wyborczej 1 egz.: - protokołu z wyborów Prezydenta Miasta, - protokołu z wyborów do Rady Miasta Knurów, 2) Pełnomocnikom Powiatowej Komisji Wyborczej 1 egz.: - protokołu z wyborów do Rady Powiatu Gliwickiego, - protokołu z wyborów do Sejmiku Województwa Śląskiego

45 Egzemplarze protokołów głosowania wraz z raportem ostrzeżeń wraz ze
stanowiskiem komisji w sprawie uwag wniesionych przez mężów zaufania i członków komisji umieszcza się w oddzielnych kopertach, które zakleja się, pieczętuje na złączeniach oraz opisuje: Wybory Prezydenta Miasta Knurów Obwód głosowania nr Miejska Komisja Wyborcza w Knurowie Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej Tel ”(nr tel. stacjonarnego) Wybory do Rady Miasta Knurów Okręg wyborczy nr Obwód głosowania nr Gmina Knurów

46 Wybory do Rady Powiatu Gliwickiego Okręg wyborczy nr 1
Obwód głosowania nr Gmina Knurów Powiatowa Komisja Wyborcza w Gliwicach Adres siedziby Obwodowej Komisji Wyborczej Tel ”(nr tel. stacjonarnego) Wybory do Sejmiku Województwa Śląskiego Okręg wyborczy nr 4 W materiałach, które komisje będą odbierały w dniu r.- sobota, będą przygotowane koperty z powyższym opisem.

47 3) Prezydentowi Miasta w depozyt:
a) spis wyborców, b) akty pełnomocnictwa, c) listę wyborców, którzy udzielili pełnomocnictwa do głosowania, na której Komisja odnotowała fakt głosowania przez pełnomocnika, d) posegregowane karty do głosowania, e) wszystkie arkusze pomocnicze niewykorzystane formularze protokołów (także wadliwe lub błędnie wypełnione) – zapakowane w paczkę opisaną i opieczętowaną, f) dokumentację komisji (formularze projektów protokołów i zestawień, protokoły posiedzeń, listy obecności, zaświadczenia, uchwały, drugie egzemplarze raportu ostrzeżeń itp.) - zapakowane w paczkę opisaną g) pieczęć komisji, h) nakładki na kartę do głosowania w alfabecie Braill`a, i) obwieszczenia i informacje, j) drugi egz. protokołów głosowania wraz z drugim raportem ostrzeżeń.

48 Dokumenty stanowiące depozyt przechowywane są w archiwum Urzędu
i mogą być udostępnione wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, prokuratury i Policji. Podanie przez komisję wyników głosowania w obwodzie Komisja sporządza kopię protokołu głosowania, którą wywiesza w miejscu łatwo dostępnym dla zainteresowanych i widocznym po zamknięciu lokalu. Kopia protokołu powinna być wywieszona w taki sposób, żeby możliwe było jej odczytanie także z wózka inwalidzkiego. Kopię poświadczają za zgodność z oryginałem wszyscy członkowie podpisując ją, parafując każdą stronę kopii i opatrując ją pieczęcią obwodowej komisji wyborczej. W dolnej każdej strony kopii protokołu (do wywieszenia)należy wpisać : „Potwierdza się zgodność z oryginałem” następnie każdy członek komisji stawia parafę.

49 W przypadku sprostowań dokonywanych w protokole komisja obowiązana
jest podać niezwłocznie treść sprostowanego protokołu do publicznej wiadomości. Wywieszenie kopii protokołu w siedzibie komisji winno nastąpić niezwłocznie po jego sporządzeniu W przypadku zwrotu protokołu przez Terytorialną Komisję Wyborczą, po poprawieniu stwierdzonych błędów, komisja ponownie wywiesza poprawioną kopię protokołu. Komisja nie może opuścić lokalu wyborczego przed wywieszeniem kopii wszystkich sporządzonych przez siebie protokołów głosowania. Obwodowe komisje wyborcze powinny pozostać po sporządzeniu protokołu w swoich siedzibach do czasu przyjęcia protokołu przez Miejską Komisję Wyborczą w Knurowie. Przewodniczący komisji ustalają z członkami komisji sposób komunikowania się w razie potrzeby zwołania posiedzenia w celu usunięcia błędów w protokołach.

50 Ponowne głosowanie w wyborach Prezydenta Miasta
odbywa się w 14-tym dniu po pierwszym głosowaniu tj r. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyska więcej niż połowę ważnie oddanych głosów wówczas ponowne głosowanie odbędzie się r. Zadania obwodowych komisji wyborczych w zakresie przygotowania i przeprowadzenia ponownego głosowania są takie same, jak te związane z przeprowadzeniem głosowania w dniu r. Tryb ustalania wyników ponownego głosowania i sporzadzania protokołu jest analogiczny do ustalania wyniku pierwszego głosowania w dniu r., Z tym że komisja sporządza protokół zgodnie ze wzorem właściwym dla głosowania ponownego. Niezwłocznie po sporzadzeniu protokołu komisja podaje do wiadomości wyborców, Ustalone wyniki ponownego głosowania przez wywieszenie protokołu głosowania w widocznym miejscu.

51 Protokól z ponownego głosowania przewodniczący komisji dostarcza do
Miejskiej Komisji Wyborczej w zapieczętowanej i opisanej kopercie. Materiały i dokumenty z przeprowadzonego głosowania komisja pakuje, pieczętuje, opisuje i przekazuje wraz z pieczęcią Prezydentowi Miasta w depozyt.

52 Kodeks wyborczy – przepisy karne
Art. 494 § 1. Kto, w związku z wyborami, prowadzi agitację wyborczą: 1) na terenie urzędów administracji rządowej lub administracji samorządu terytorialnego bądź sądów, 2) na terenie zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich normalne funkcjonowanie, 3) na terenie jednostek wojskowych lub innych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub oddziałów obrony cywilnej bądź skoszarowanych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, 4) w lokalu wyborczym lub na terenie budynku, w którym lokal się znajduje – podlega karze grzywny. § 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi agitację wyborczą na terenie szkół wobec uczniów.

53 Art. 511 Kto pobiera od udzielającego pełnomocnictwa do głosowania opłatę za głosowanie w jego imieniu – podlega karze grzywny. Art. 512 Kto udziela pełnomocnictwa do głosowania w zamian za jakąkolwiek korzyść majątkową lub osobistą – podlega karze aresztu albo grzywny. Art. 513 Wyborca, który więcej niż jeden raz uczestniczył w głosowaniu w tych samych wyborach Art. 513a § 1. Kto bez uprawnienia otwiera pakiet wyborczy lub zaklejoną kopertę zwrotną podlega karze grzywny. § 2. Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia niszczy pakiet wyborczy lub zaklejoną kopertę zwrotną.

54 KODEKS KARNY Rozdział XXXI Przestępstwa przeciwko wyborom i referendum
Art. 248. (191) Kto w związku z wyborami do Sejmu, do Senatu, wyborem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborami do Parlamentu Europejskiego, wyborami organów samorządu terytorialnego lub referendum: 1) sporządza listę kandydujących lub głosujących, z pominięciem uprawnionych lub wpisaniem nieuprawnionych, 2) używa podstępu celem nieprawidłowego sporządzenia listy kandydujących lub głosujących, protokołów lub innych dokumentów wyborczych albo referendalnych, 3) niszczy, uszkadza, ukrywa, przerabia lub podrabia protokoły lub inne dokumenty wyborcze albo referendalne, 4) dopuszcza się nadużycia lub dopuszcza do nadużycia przy przyjmowaniu lub obliczaniu głosów, 5) odstępuje innej osobie przed zakończeniem głosowania niewykorzystaną kartę do głosowania lub pozyskuje od innej osoby w celu wykorzystania w głosowaniu niewykorzystaną kartę do głosowania,

55 6) dopuszcza się nadużycia w sporządzaniu list z podpisami obywateli
zgłaszających kandydatów w wyborach lub inicjujących referendum -podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Art. 249. Kto przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem przeszkadza: 1) odbyciu zgromadzenia poprzedzającego głosowanie, 2) swobodnemu wykonywaniu prawa do kandydowania lub głosowania, 3) głosowaniu lub obliczaniu głosów, 4) (192) sporządzaniu protokołów lub innych dokumentów wyborczych albo referendalnych, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Art. 250. Kto, przemocą, groźbą bezprawną lub przez nadużycie stosunku zależności, wywiera wpływ na sposób głosowania osoby uprawnionej albo zmusza ją do głosowania lub powstrzymuje od głosowania, Art. 250a. (193) § 1. Kto, będąc uprawniony do głosowania, przyjmuje korzyść majątkową lub osobistą albo takiej korzyści żąda za głosowanie w określony sposób,

56 § 2. Tej samej karze podlega, kto udziela korzyści majątkowej lub
osobistej osobie uprawnionej do głosowania, aby skłonić ją do głosowania w określony sposób lub za głosowanie w określony sposób. § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu określonego w § 1 lub 2 podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. § 4. Jeżeli sprawca przestępstwa określonego w § 1 albo w § 3 w związku z § 1 zawiadomił organ powołany do ścigania o fakcie przestępstwa i okolicznościach jego popełnienia, zanim organ ten o nich się dowiedział, sąd stosuje nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet może odstąpić od jej wymierzenia. Art. 251. Kto, naruszając przepisy o tajności głosowania, wbrew woli głosującego zapoznaje się z treścią jego głosu, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia

57 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "SZKOLENIE CZŁONKÓW OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH - cz.II"

Podobne prezentacje


Reklamy Google